Obecnie możemy być świadkami naprawdę dość ważnej rewolucji technologicznej. Wystarczy zaobserwować, jak szybko stają się (lub właściwie już się stały) standardem projektory z laserowym źródłem światła. Sharp NEC Display Solutions jako jeden z wiodących producentów ma w swojej ofercie nie tylko rozwiązanie oparte na niebieskim laserze z zastosowaniem koła fosforowego, ale również te oznaczone jako RB, czyli red blue. Spośród właściwie trzech istniejących głównych nurtów wykorzystania techniki laserowej w projektorach (dwie już wymieniłem, a trzecią jest RGB), to właśnie kombinacja RB jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Można powiedzieć, iż RB jest do pewnego stopnia hybrydą zalet dwóch pozostałych metod tworzenia obrazu. Rzeczywiście technologia RB charakteryzuje się bardzo mocnymi atutami. Przy niezwykle szerokiej gamie kolorów uzyskujemy obraz wysoce naturalny z niezwykle żywymi kolorami. To po prostu trzeba zobaczyć. Czas w naszym cyklu na projektor oznaczony jako NEC PX2000UL.

Szczelnie zamknięty z trybem doładowania
Skoro ustaliliśmy już, że źródło typu RB jest naprawdę doskonałym rozwiązaniem, to przyjrzę się samej matrycy. Na pokładzie PX2000UL znajduje się jeden chip typu DLP. Pozwala on na pracę w natywnej rozdzielczości 1920 x 1200 (WUXGA), przy proporcjach obrazu 16:10. Oczywiście nie obyłoby się bez znakomitego współczynnika kontrastu. W tym wypadku wynosi on 10 000:1. Producent zastosował tu technologię Dynamic Black. Czym jest ta innowacja? Już kiedyś odnosiłem się do wdrażania tego rozwiązania przy okazji innych projektorów. Zatem przypomnę, że tego typu zabieg jest naprawdę skuteczny przy urządzeniach z laserowymi źródłami. Dynamic Black zwiększa, i to w sposób znaczny, współczynnik kontrastu poprzez „pogłębienie czerni”.

Do pracy z zewnętrznym światem sieciowym, projektor wyposażono w jedno złącze typu Lan. Prócz tego znajdują się na pokładzie zarówno złącza analogowe (BNC, D SUB in/out), jak i cyfrowe. Są to 3G-SDI, DVI, Display Port oraz dwa wejścia HDMI. W przypadku dwóch ostatnich standardów wdrożono też obsługę HDCP. Dla dalszych odległości nie mogło zabraknąć chyba najbardziej popularnego ostatnio standardu, czyli HDBaseT.

W najprostszy sposób można by rzec, że zmniejszanie w dynamiczny sposób emisji źródła światła tam, gdzie czerń jest potrzebna, powoduje właśnie taką olbrzymią zmianę w osiągach dla naprawdę kontrastowego obrazu. Nie można przejść obojętnie obok innych osiągów tego projektora. Imponująca jest również jego jasność, gdyż w normalnym trybie pracy urządzenie uzyskuje 18 000 ANSI lumenów. Nie zdziwi oczywiście nikogo możliwość wydłużenia i tak już bardzo imponującej żywotności źródła wynoszącej 20 000 godzin poprzez możliwość pracy w trybie ECO. To powszechny zabieg, gdy kosztem jasności (w tym wypadku spadnie ona do 14 000 lumenów), można zaoszczędzić. Jednak możliwość wykorzystania projektora w drugą stronę, czyli optymalizacja jego źródła w sposób bardziej wydajny, dla niektórych użytkowników może stanowić zaskoczenie. Mam tu na myśli tzw. Boost Mode (tryb doładowania). Przy zastosowaniu takiej wydajności jasność wzrośnie do 19 000 ANSI lumenów. NEC podaje też, że tzw. centre mode, przy włączonej opcji boost, pokaże wynik nawet 20 000. Rzeczywiście imponujący! Zanim przyjrzę się walorom optycznym, chciałbym wspomnieć jeszcze o jednym zbiegu konstrukcyjnym. Silnik tego urządzenia jest szczelny. Oznacza to, że nie trzeba się martwić o wymianę filtrów, czy nadmierną konserwację projektora. Nie muszę też nadmieniać, że ma to absolutnie wpływ na wydajność jego pracy. Zakurzony tor optyczny może mieć wpływ zarówno na jakość obrazu, jak i jego jasność. Tu nie spotkamy się z takim problemem.

Producent przewidział możliwość zastosowania aż pięciu różnych obiektywów. Najkrótszy z nich to zakres od 0,9 do 1,2:1, a obiektyw przeznaczony do największych dystansów pracuje w zakresie od 4 do 7:1. W praktyce konstruktorzy założyli, iż wielkość przekątnej obrazu obejmuje zakres od 40 do 500 cali. Nie obyłoby się bez możliwości przesuwania samego obiektywu (lens shift) w zakresie H:-15,+15, V:-50,+50 oraz możliwości korekcji trapezowej w naprawdę sporym zakresie. Tu producent może pochwalić się możliwością operowania zarówno w poziomie, +/-60°, jak i w pionie, / +/-40°.

Zakres pracy
Sharp NEC Display Solutions przyzwyczaił nas już do faktu, iż w tej klasie projektorów optyka jest zmotoryzowana. Projektor może pracować w dość szerokim zakresie odległości od powierzchni projekcyjnej. Można go umieścić już niecały metr od ekranu, ale i też oddalić go do 84 metrów. Wszystko zależy od tego, jaki zastosuje się obiektyw. Producent przewidział możliwość zastosowania aż pięciu różnych obiektywów. Najkrótszy z nich to zakres od 0,9 do 1,2:1, a obiektyw przeznaczony do największych dystansów pracuje w zakresie od 4 do 7:1. W praktyce konstruktorzy założyli, iż wielkość przekątnej obrazu obejmuje zakres od 40 do 500 cali. Nie obyłoby się bez możliwości przesuwania samego obiektywu (lens shift) w zakresie H:-15,+15, V:-50,+50 oraz możliwości korekcji trapezowej w naprawdę sporym zakresie. Tu producent może pochwalić się możliwością operowania, zarówno w poziomie, +/-60°, jak i w pionie, / +/-40°. Czy ten projektor można zestawić np. z drugim albo i z trzecim egzemplarzem? Oczywiście! Nie zapomniano o funkcji łączenia krawędziowego Edge Blending. Zatem obraz naprawdę imponujących rozmiarów można stworzyć i z kilku PX2000UL.

Na pokładzie PX2000UL jest jeden chip typu DLP. Pozwala on na pracę w natywnej rozdzielczości 1920 x 1200 (WUXGA), przy proporcjach obrazu 16:10. Oczywiście nie obyłoby się bez znakomitego współczynnika kontrastu. W tym wypadku wynosi on 10 000:1. Producent zastosował tu technologię Dynamic Black.

Sterowanie oraz źródła obrazu
Sharp NEC Display Solutions postanowił nieco zmodyfikować, a raczej ułatwić system zarządzania projektorami, szczególnie jeśli chcemy, aby urządzenia były obsługiwane przez sieć. Już od kilku miesięcy można posłużyć się nowym narzędziem o nazwie ProAssist. Ten standard pozwala na wspomniane łączenie obrazów, ale i też na zmianę balansu bieli, na ustalenie jednorodności barw, czy też na zdalną korekcję geometryczną. ProAssist ma również dostęp do funkcji motorycznych obiektywów, takich jak focus i zoom. NEC PX2000UL jest oczywiście przygotowany do pracy w tym nowym środowisku. Nie oznacza to jednak, że nie można użyć starszego systemu komunikacji sieciowej, jakim jest Naviset. Tu również nasz bohater będzie w pełni kompatybilny. Warto też dodać, że wspomniane oprogramowanie jest darmowe! Do pracy z zewnętrznym światem sieciowym projektor wyposażono w jedno złącze typu Lan. Prócz tego znajdują się na pokładzie zarówno złącza analogowe (BNC, D SUB in/out), jak i cyfrowe. Są to 3G-SDI, DVI, Display Port oraz dwa wejścia HDMI. W przypadku dwóch ostatnich standardów wdrożono też obsługę HDCP. Dla dalszych odległości nie mogło zabraknąć chyba najbardziej popularnego ostatnio standardu, czyli HDBaseT.

Poważna konkluzja
Mam wrażenie, że takie wyposażenie (mam tu na myśli np. jasność urządzenia) było dotychczas zarezerwowane dla zupełnie innego sektora rynku. Dziś otrzymujemy do dyspozycji bardzo poważne narzędzie z profesjonalnymi rozwiązaniami na pokładzie. Źródło RB pozwala na osiągnięcie szerokiego spektrum barw w standardzie REC709. Będzie to doskonały wybór do zastosowania w salach konferencyjnych, szkolnictwie, teatrach i muzeach. Jeśli ktokolwiek z Was, drodzy czytelnicy, ma szansę na przetestowanie projektora z źródłem RB, gorąco polecam. Różnica w jakości obrazu jest naprawdę imponująca.

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje