Pierwszy sklep IKEA w Polsce został otwarty na początku lat dziewięćdziesiątych. Wtedy wnętrza naszych mieszkań i domów wyglądały zupełnie inaczej niż dzisiaj – królowała tam spuścizna komunizmu, czyli meblościanki, tapczany, wersalki i boazeria…dużo boazerii. To właśnie IKEA w dużej mierze przyczyniła się do zmian, które wkrótce potem nastąpiły, w kwestii tego, jak żyjemy i jak wygląda otaczająca nas przestrzeń.Szwedzki gigant wprowadził nie tylko ascetyczny i bardzo świeży styl skandynawski, ale również wpłynął na sposób, w jaki robi się zakupy, decyduje o finalnym wyglądzie mebla, a nawet transportuje je.Nie wspominając o tym, że był to pierwszy sklep, w którym nie tylko można było zrobić zakupy, ale również przyjemnie spędzić czas, zjeść i pobawić się z dziećmi. Jednak IKEA nie tylko zmodyfikowała proces zakupowy dla konsumentów, ale również sama cały czas ewoluuje. Rozbudowuje przestrzeń ekspozycyjną i magazynową, wprowadza coraz to nowsze rozwiązania do swojej oferty – ostatnio rozszerzając ją nawet o meble audio, ale także dokonuje zmian w sposobie prezentacji i sprzedaży produktów. Najnowszym rozdziałem tego ostatniego aspektu jest zestaw projektorów, zmieniający przestrzeń sklepową w multimedialną ekspozycję, zainstalowany przez firmę Lobos w krakowskim salonie IKEA.
Współpraca rodzimego rynku z marką IKEA zaczęła się prawie sześćdziesiąt lat temu. Dokładnie w 1961 roku do naszego kraju po raz pierwszy przyjechał założyciel firmy, Ingvar Kamprad, aby złożyć oficjalne zamówienie w Zakładach Mebli Giętych w Radomsku na pierwsze 500 sztuk krzeseł ÖGLA. W tym samym roku Kamprad odwiedził również targi w Poznaniu, gdzie zostały zamówione skrzynie meblowe, a nieco później złożono zamówienie na pierwsze meble biurowe oraz szafki TORE. Rok później IKEA zamówiła już nie 500, ale 20 000 krzeseł ÖGLA uznanych w słynnym teście magazynu „Allt i Hemmet” jako wizytówka marki, a dzisiaj Polska jest drugim co do wielkości dostawcą produktów dla IKEA. Chociaż nasze związki ze Szwedzką firmą zaczęły się na początku lat sześćdziesiątych, to z oczywistych względów pierwszy salon w Polsce został otwarty znacznie później.
Projektor EB-L1300U sparowany z obiektywami short ELPLU03 i ultrashort ELPLX01 jest wykorzystywany m.in. do wyświetlania na drzwiach szafy odwzorowanych w skali 1:1 mappingu ukazującego jej wnętrze, a także do stworzenia wirtualnej aranżacji wnętrza, otaczającej ten mebel. W strefie sypialnianej obraz z projektora rzutuje na zakrzywiony ekran projekcyjny, na którym wyświetlane jest wirtualne okno, w którym pojawiają się nastrojowe widoki odpowiadające zmieniającym się porom roku.
Pierwszy wielkopowierzchniowy salon marki zainaugurował swoją działalność w 1993 roku w Jankach pod Warszawą. Sklep spotkał się z tak wielkim zainteresowaniem i emocjami klientów, że w dniu otwarcia korek na parking miał pięć kilometrów, a w zaledwie kilka pierwszych dni przez sklep przewinęło się siedemdziesiąt pięć tysięcy klientów. Drugim sklepem w Polsce, i zarazem pierwszym w tej części kraju, była otwarta osiem lat później IKEA w Krakowie. Z oficjalnym otwarciem sklepu w stolicy Małopolski, które miało miejsce dokładnie dziewiętnastego sierpnia 1998 roku, wiąże się wiele zadziwiających historii. Z pewnością najbarwniejszą jest związana z konkursem, w którym dla pierwszego klienta czekała bezpłatna sofa. Zainteresowanie nim było tak ogromne, że pod sklepem zostały rozbite namioty, w których koczowali biorący udział w konkursie, a pracownicy salonu dokarmiali ich serwowanymi w restauracji klopsikami! Od pierwszych dni swojej działalności funkcjonowanie sklepu przyczyniło się nie tylko do zmiany wystroju domów i mieszkań Krakowian, ale także sposobu robienia przez nich zakupów oraz spędzania wolnego czasu popołudniami i w weekendy. Krakowska IKEA była pierwszym miejscem w mieście, gdzie można było zrobić zakupy, poszukać inspiracji architektonicznych, zjeść obiad w restauracji, a nawet za darmo zostawić dzieci w specjalnej strefie, której centralnym punktem był basen z kulkami.
Wyjątkowymi projektorami zastosowanymi w instalacji są modele LightScene EV-100 o mocy 2000 lumenów i pracujące w rozdzielczości WXGA. Zostały one zainstalowane m.in. w strefie bistro czy między półkami działu ze szkłem. Dzięki niewielkim rozmiarom i niezwykle szerokim możliwościom montażowym, projektory z łatwością udało się wkomponować w wystrój sklepu i można nimi bez trudu manewrować, zmieniając miejsce wyświetlanych treści.
Ciągły rozwój
Wybudowany ponad dwadzieścia lat temu salon IKEA w Krakowie przeszedł od czasu uruchomienia kilka poważnych modyfikacji. Początkowo cały salon znajdował się tylko na jednym poziomie mającym niespełna dwanaście tysięcy metrów. W 2011 roku został on powiększony dwukrotnie i powstało drugie piętro, na którym zlokalizowano nową ekspozycję, a także restaurację dla 500 osób. W ramach przebudowy zwiększono również liczbę kas, pojawiły się kasy samoobsługowe, a wkrótce wybudowano również niezależny, zewnętrzny magazyn o powierzchni 5250 metrów kwadratowych. Teraz salon postanowił zrobić kolejny krok w stronę rozwoju i nowoczesnego podejścia do sprzedaży oferowanych produktów, uzbrajając ekspozycję w projektory multimedialne podnoszące jej walory wizualne, a równocześnie nieodciągające uwagi od prezentowanego asortymentu.
Projektory krótkiego i ultrakrótkiego rzutu umożliwiły stworzenie systemu Digital Signage, zastępując standardowo stosowane w tego rodzaju instalacjach monitory wielkoformatowe
Wybór najlepszego rozwiązania
Zadanie wyposażenia krakowskiego salonu IKEA w projektory zostało powierzone firmie Lobos. Projekt powstawał przez dłuższy czas i w jego ramach przeprowadzonych zostało bardzo wiele rozmów, dzięki którym wypracowano najlepsze rozwiązania. Głównym celem postawionym przed integratorem było znalezienie takich urządzeń, które pozwolą na wyświetlenie potężnych rozmiarów, jasnego obrazu odznaczającego się wysokimi parametrami w zakresie odwzorowania kolorów, tak aby prezentowane meble i akcesoria odznaczały się takimi samymi kolorami jak w rzeczywistości. Dodatkowo jednym z wyzwań było również to, aby obraz był w stanie „przebić się” przez charakterystyczną dla salonów meblowych, mocno oświetloną ekspozycję znajdującą się w bezpośrednim otoczeniu projekcji. Niezwykle istotna była także elastyczność w używaniu urządzeń, a więc to, aby odznaczały się one niewielką wagą, kompaktową obudową oraz szerokimi możliwościami instalacji i łatwością montażu, tak aby ekspozycja mogła być modyfikowana nawet kilka razy do roku. Początkowo projektanci brali pod uwagę możliwość zastosowania bezpośredniego konkurenta projektorów, a więc ekranów wielkoformatowych. Jednak bardzo szybko okazało się, że odpowiadając na wymagania zamawiającego, projektory dają przewagę w postaci możliwości wyświetlania obrazu na różnych powierzchniach, również w miejscach, w których ze względu na ograniczenia konstrukcyjne, nie byłaby możliwa instalacja ścian wideo czy monitorów o dużej przekątnej. Kluczowe, oprócz mocy i rozdzielczości wyświetlanego obrazu, było również to, aby wybrane projektory mogły pracować w sposób ciągły w pełnym wymiarze godzin otwarcia sklepu, bez codziennego włączania. Po wnikliwej analizie rynku integrator zdecydował, że wszystkie te zakładane wymagania spełnią projektory marki Epson mającej najbardziej elastyczną ofertę, a w niej wiele unikatowych produktów, i to właśnie z jej oferty wybrano kilka różnych modeli wyposażonych w różne obiektywy.
Z pomocą projektora EB-L1300U zostało stworzone wirtualne otoczenie prezentowanej na ekspozycji komody. To realne ułatwienie, które pozwala na zmianę wystroju ekspozycji kilkoma kliknięciami.
Moc lasera
Jedną z kluczowych, rozważanych pod kątem tego projektu cech projektorów było pracujące w nich źródło światła. Jak przyznają przedstawiciele inwestora, pod uwagę nie były w ogóle brane urządzenia lampowe. Opłacalność całej inwestycji została obliczona z założeniem, że zakupione projektory będą pracowały we wszystkich następujących po sobie akcjach marketingowych, a to wymagało, aby zaproponowane rozwiązania charakteryzowały się długowiecznością, bezobsługową pracą i szerokimi możliwościami instalacji, którą mógł zapewnić laser. Dla zamawiającego było bardzo ważne, aby same projektory nie przykuwały uwagi klientów, były dyskretnie zainstalowane w sposób nierzucający się w oczy i by znajdowały się w bezpiecznej odległości od stref dla najmłodszych klientów czy wózków sklepowych mogących spowodować ich uszkodzenie. Największym z zastosowanych projektorów jest model EB-L1300U o mocy 8000 lumenów. Jest to model pracujący w rozdzielczości WUXGA z optymalizacją 4K i źródłem laserowym, zapewniającym – zgodnie z obietnicami producenta – bezawaryjną pracę nawet do 30 000 godzin. Projektor został sparowany z obiektywami short ELPLU03 i ultrashort ELPLX01 i jest wykorzystywany m.in. do wyświetlania na drzwiach szafy, odwzorowanych w skali 1:1, mappingu ukazującego jej wnętrze, a także do stworzenia wirtualnej aranżacji wnętrza, otaczającej ten mebel. W strefie sypialnianej obraz z projektora rzutuje na zakrzywiony ekran projekcyjny, na którym wyświetlane jest wirtualne okno, w którym pojawiają się nastrojowe widoki odpowiadające zmieniającym się porom roku. projektory EB-1470Ui, to również urządzenia o krótkim rzucie, mocy 4000 lumenów i pracujące w rozdzielczości WUXGA. Odpowiadają one za wyświetlanie materiałów w trybie ciągłym na płycie z laminatu o przekątnej 90”. Taki zestaw w powodzeniem zastąpił monitor wielkoformatowy w podobnym rozmiarze. Projektory EB-1470Ui są wykorzystywane w strefie dla klientów, w której mogą oni zasięgnąć specjalistycznych porad dotyczących wystroju wnętrz i oferowanych produktów, oraz w sali konferencyjnej dla pracowników sklepu. W jednym i drugim miejscu użytkownicy projektorów korzystają z interaktywnych funkcji projektora, głównie z możliwości nanoszenia notatek na wyświetlane treści. Z oferty rozwiązań Epson dedykowanych dla rynku Digital Signage IKEA wybrała dwa projektory. Pierwszych z nich to model EB-700U. Pozwala on na wyświetlenie skalowalnego obrazu o maksymalnej przekątnej wynoszącej 130 cali o jasności 4000 lumenów i w rozdzielczości WUXGA. W krakowskim salonie jest on wykorzystywany przede wszystkim do wyświetlania materiału ukazującego, jak wybór odpowiednich dodatków może wpłynąć na zmianę wyglądu wnętrza. Drugim urządzeniem z linii produktów Digital Signage jest LightScene EV-100. To unikatowe, miniaturowe urządzenia, które zarazem są najmniejszymi projektorami zastosowanymi w opisywanej instalacji. Projektor ma moc 2000 lumenów i odznacza się rozdzielczością WXGA. Zostały one zainstalowane m.in. w strefie bistro czy między półkami działu ze szkłem. Dzięki niewielkim rozmiarom i niezwykle szerokim możliwościom montażowym, projektory z łatwością udało się wkomponować w wystrój sklepu i można nimi bez trudu manewrować, zmieniając miejsce wyświetlanych treści. Za odtwarzanie treści multimedialnych wyświetlanych przez projektory są odpowiedzialne playery OneLan. Materiały są przesyłane do nich bezprzewodowo za pomocą sieci WIFI przez pracowników IKEA. Każdy z playerów jest zainstalowany lokalnie przy projektorze, dzięki temu połączenia zostały zrealizowane z pomocą krótkich przewodów HDMI. Takie rozwiązanie pozwala na łatwe przenoszenie całego zestawu złożonego z projektora i odtwarzacza bez konieczności przebudowy czy rozbudowy okablowania strukturalnego. Dla potrzeb instalacji największych spośród wybranych projektorów została wykonana specjalna podkonstrukcja rozkładająca ich ciężar na głównej konstrukcji budynku. Do tej konstrukcji projektory zostały zamocowane na dedykowanych uchwytach Epson. Projektory Ultra Short również zawisły na dedykowanych uchwytach Epsona na ścianach działowych ekspozycji. Jeżeli chodzi natomiast o projektory EV-100 tutaj przyszła z pomocą jedna z ich najważniejszych zalet, a więc niewielka waga oraz obudowa przypominająca swoim wyglądem standardową lampę ekspozycyjną. Wszystkie te cechy pozwoliły na instalację tych projektorów bezpośrednio do konstrukcji oświetleniowej znajdującej się nad całą ekspozycją. Jako powierzchnie projekcyjne zastosowano zasadniczo trzy rozwiązania: zaokrąglony ekran projekcyjny, farbę projekcyjną oraz laminaty projekcyjne, wykorzystywane przede wszystkim na stanowiskach z projektorami interaktywnymi. Cały projekt był wdrażany etapami. Większość urządzeń została zainstalowana podczas zmiany ekspozycji całego działu sypialni w salonie, kiedy część sklepu była zamknięta. Jak wspomina integrator, część mniejszych urządzeń była instalowana już po otwarciu działu, często rano przed otwarciem salonu dla klientów.
Gotowi na zmiany
Product manager z firmy Lobos Sp. z o.o., Paweł Węglowski przyznaje, że: – IKEA zdecydowała się na projekcję od Epson ze względu na elastyczność oferty, która rozciąga się od dużych i ultrajasnych projektorów ze zmienną optyką (EBL1300U) po kompaktowe urządzenia (EV-100), które umożliwiają błyskawiczną zmianę miejsca instalacji. Ogromne znaczenia miała także obecność technologii 3LCD, która zapewnia jasny obraz oraz doskonałą reprodukcję kolorów. – Okazuje się również, że inwestycja w projektory jest wielokrotnie tańsza niż w przypadku monitorów. Co więcej, w przeciwieństwie do matryc projektory instalowane są poza zasięgiem klienta, co w efekcie uniemożliwia ich fizyczne uszkodzenie np. przez wjechanie wózkiem. – pointuje Węglowski. Zastosowane rozwiązania doceniają również przedstawiciele firmy IKEA, którzy przyznają, że wybrane przez integratora produkty stały się jedynymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami spełniającymi wszystkie wymagania stawiane przez tą przestrzeń i zamawiającego. Specjalista ds. wdrażania rozwiązań cyfrowych w IKEA Marcin Martyna zwraca uwagę, że: – W trakcie tworzenia efektownych ekspozycji bardzo ważny jest obraz o wysokiej jasności i rozdzielczości. Co więcej, w IKEA Kraków często zmieniamy ekspozycję, dlatego zależy nam na łatwej instalacji urządzeń i swobodzie ich przenoszenia. Istotny jest też gwarantowany przez laserowe źródło światła długi czas eksploatacji, wynoszący wiele tysięcy godzin. – dodaje Martyna.
Podsumowanie
Firma IKEA to marka, która wciąż zaskakuje. Nie tylko asortymentem, kulturą organizacyjną, wyjątkowymi kampaniami reklamowymi, które bardzo szybko przestały być nośnikiem informacji o nowych produktach, a stały się marketingiem wirusowym będącym częścią kultury, ale przede wszystkim innowacyjnym podejściem do sprzedaży wykorzystującej nowoczesne narzędzia. Najlepszym tego przykładem jest właśnie opisywany w tym artykule, krakowski salon marki. Dzięki znajdującej się w nim ekspozycji uzbrojonej niedawno w projektory Epson, klienci już nie tylko mogą usiąść wygodnie w fotelu, dotknąć biurka czy sprawdzić, jak będzie się spożywało obiad przy stole do salonu, ale także zobaczyć wirtualne wnętrze szafy, sprawdzić, jak łóżko będzie wyglądało na tle multimedialnych łanów zboża czy wreszcie – dzięki wyświetlanym multimedialnym reklamom – zwrócić uwagę na rzeczy, które pośród kilku tysięcy produktów naprawdę łatwo przeoczyć. A potem zostaje już tylko cieszyć się udanymi zakupami przy kawie i klopsikach, wciąż nie opuszczając sklepu
TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Epson