Rozmowa z Hyunem Woo Lee, prezesem Zarządu LG

Szeroko pojęta „elektronika” otacza nas dzisiaj w zasadzie w każdej dziedzinie życia. Praktycznie w każdej chwili mamy przy sobie kawałek technologii w postaci telefonu czy komputera przenośnego. Także nasze domy stają się coraz bardziej inteligentne i autonomiczne, ergo również elektroniczne. Oczywiście mówiąc o sprzęcie elektronicznym, w pierwszej kolejności na myśl przychodzą nam przykłady z zakresu elektroniki użytkowej. Wystarczy jednak udać się do dowolnego biura, przestrzeni użyteczności publicznej czy galerii handlowej, aby spotkać się z ogromną liczbą przykładów rozwiązań biznesowych określanych mianem B2B. Coraz więcej firm przykłada bardzo dużą wagę do tego, aby w ich portfolio produktowym znajdował się zarówno sprzęt przeznaczony dla użytkowników prywatnych, jak i największych i najbardziej wymagających instalacji biznesowych. Przykładem takiego producenta jest firma LG, której profesjonalne produkty B2B są coraz częściej wybierane przez projektantów instalacji profesjonalnych oraz w portfolio której można znaleźć wiele unikatowych i niedostępnych u konkurencji rozwiązań.

Prawdopodobnie bardzo niewielu użytkowników dzisiejszych produktów z logo LG zdaje sobie sprawę z tego, że początki firmy były związane z zupełnie innym obszarem działalności. Założona w 1947 firma była przedsiębiorstwem chemicznym, którego jednym z flagowych produktów były kremy i kosmetyki. Przez kilka lat głównym obszarem działalności firmy była produkcja rozwiązań bazujących na tworzywach sztucznych. Rozwijając zaplecze techniczne i działalność na polu badawczym, firma zainaugurowała aktywność w dziedzinie produkcji sprzętu RTV. To za jej sprawą w 1959 roku w Korei Południowej pojawiło się pierwsze radio, na przestrzeni kolejnych lat również pierwsza lodówka, czarno-biały telewizor, klimatyzator, winda, schody ruchome czy pralka. Wszystkie te produkty w tamtym czasie kryły się pod marką Goldstar, a później Lucky Goldstar. W wyniku ciągłego rozwoju i zainteresowania coraz nowszymi obszarami rynku, jak energia, elektronika, informatyka, telekomunikacja, usługi czy finanse, w 1995 roku firma została poddana gruntownej rewolucji, w wyniku której po raz pierwszy pojawiły się logo i nazwa LG. LG Electronics Polska zainaugurowało swoją działalność w 1997 roku, a więc roku, w którym obchodzony był okrągły jubileusz pięćdziesięciu lat od narodzin firmy. Początkowo produkty koreańskiej firmy były kojarzone głównie z rozwiązaniami przystępnymi cenowo, przeznaczonymi dla przeciętnego Kowalskiego. Dzisiaj firma LG Electronics jest jednym z największych graczy rynku elektroniki konsumenckiej, będąc równocześnie jednym z liderów sprzedaży tych produktów. Co roku przynajmniej kilka produktów dla klientów prywatnych jest nagradzanych w różnorodnych konkursach i plebiscytach, a już od kilku lat na najważniejszych imprezach targowych, jak targi CES w Las Vegas czy IFA w Berlinie, prezentowanych jest wiele unikatowych i niekonwencjonalnych rozwiązań. Podczas tegorocznych edycji był to na przykład wyjątkowo potężny tunel OLED, będący konstrukcją składającą się z kilkuset pojedynczych ekranów wykonanych w tej technologii. Jednak firma LG Electronics opiera swoją działalność również na drugim, bardzo istotnym filarze, jakim są rozwiązania dla biznesu (B2B). Za sprawą ogromnej wiedzy i wielu lat badań, które może zawdzięczać działalności chemicznej, z jakiej się wywodzi, dzisiaj firma (zarówno pod szyldem LG Electronics, jak i siostrzanej marki LG Chemical) produkuje szereg rozwiązań dla odbiorców profesjonalnych. Należą do nich m.in. klimatyzatory, monitory wielkoformatowe, wyświetlacze zewnętrzne, systemy zarządzania budynkiem, a nawet baterie słoneczne. LG może pochwalić się także produkcją ekranów czy baterii do samochodów, które pracują w pojazdach najbardziej uznanych marek motoryzacyjnych. Od 1999 roku, po fuzji z marką Philips, LG posiada swoje własne fabryki, w których produkowane są panele wykorzystywane we wszystkich wyświetlaczach producenta. Co więcej, firma LG jest liderem i wyłącznym producentem wielu rozwiązań technologicznych, za sprawą czego np. panele koreańskiej marki pracują nie tylko w ich własnych produktach, ale także w urządzeniach wielu innych producentów. Obserwując działalność firmy LG Electronics Polska na naszym rodzimym rynku oraz niezwykle dynamiczny rozwój gałęzi B2B, postanowiliśmy zapytać o plany producenta na przyszłość, o polski rynek i portfolio produktowe prezesa LG Electronics Polska, pana Hyuna Woo Lee. 

Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jak firma LG postrzega branżę elektroniczną? 
Hyun Woo Lee, LG Electronics Polska: Zazwyczaj gdy mówimy o rynku elektroniki, myślimy o rozwiązaniach z zakresu elektroniki konsumenckiej. W przypadku firmy LG są to rozwiązania z zakresu urządzeń AGD, systemów rozrywki dla domu oraz klimatyzacji. Jednakże jest jeszcze jeden obszar związany z elektroniką, a więc rozwiązania dla biznesu, nazywane B2B. Rynek B2B jest obecnie jednym z najprężniej i najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów, co widać nie tylko na polskim, ale także na wielu innych rynkach. Muszę jednak przyznać, że w szczególności kraje Europy Centralnej, a więc również Polska, mają ogromny potencjał, jeżeli chodzi o potrzeby produktów dla rynku biznesowego.
Firma LG skupia się obecnie na rozszerzaniu działalności z obszaru B2B, w tym w szczególności opracowywania i wdrażania takich produktów jak ekrany wielkoformatowe, a więc – innymi słowy – wszelkiego rodzaju rozwiązań do wyświetlania wszelkiego rodzaju treści oraz systemów z zakresu HVAC. Niedawno pokazaliśmy szereg nowatorskich i absolutnie unikatowych produktów, którymi są wyświetlacze bazujące na technologii OLED.
Na rynku konsumenckim możemy już pochwalić się doskonałymi wynikami sprzedaży produktów bazujących na tej technologii, teraz prezentujemy systemy bazujące na tej technologii, ale przeznaczone dla biznesu.
Dla mnie, jako prezesa LGE nie tylko rynku polskiego, ale także całego obszaru Europy Centralnej, jednym z najważniejszych celów jest zwiększanie udziału naszych produktów w rynku biznesowym i wzrost działalności na rynku B2B. 

Jakie są pana zdaniem największe różnice między rynkiem biznesowym a rynkiem konsumenckim? 
Tak naprawdę na obydwu rynkach mamy takie same grupy produktów. Jednakże chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że LG posiada kilka zupełnie unikatowych urządzeń. Są to przede wszystkim wszelkiego rodzaju monitory bazujące na technologii wyświetlania obrazu OLED. Wśród najbardziej nowatorskich urządzeń z tej gałęzi można wskazać chociażby ekrany dwustronne czy panele zatopione w szkle.
Póki co polski rynek nie jest jeszcze tak bardzo skomercjalizowany, jak ma to miejsce w wielu innych krajach. W różnych miejscach na świecie spotykamy rozwiązania OLED już dzisiaj pracujące w galeriach handlowych czy na wystawach sklepów. To, co jest absolutnie unikatowe dla naszej firmy, to fakt, że jesteśmy w stanie wyprodukować ekran wygięty o parametrach odpowiadających wymaganiom konkretnego klienta. Mówiąc najprościej, możemy stworzyć ekran wygięty dokładnie według potrzeb odbiorcy czy projektanta. OLED otwiera także wiele możliwości, jeżeli chodzi o systemy telewizji hotelowej. Mamy także bardzo wiele do zaoferowania z dziedziny produktów bazujących na technologii LCD czy LED. Mowa tutaj przede wszystkim o unikatowej technologii IPS. Zapewnia ona świetne odwzorowanie kolorów, doskonały kontrast oraz bardzo szerokie katy widzenia zarówno w poziomie, jak i pionie.

Produkty przeznaczone na jakie inne rynki, obok tych wymienionych przez pana, posiada w ofercie firma LGE? 
Bardzo dużą część biznesu naszej firmy stanowią urządzenia i technologie na potrzeby branży motoryzacyjnej. Zajmujemy się dostarczaniem wyświetlaczy odpowiedzialnych za obsługę nawigacji czy aplikacji związanych z rozrywką, oferujemy urządzenia instalowane w deskach rozdzielczych, na których wyświetlane są np. zegary. Takie rozwiązania są przez nas określane mianem Central Information Display.
Najlepszą referencję niech stanowi fakt, że nasze produkty już pracują na przykład w samochodach marki Porsche, a wkrótce pojawią się w pojazdach firm BMW, Renault czy Volvo. Całe zagadnienie związane z produkowaniem i dostarczaniem rozwiązań właśnie dla branży automotive to bardzo ważna i strategiczna część naszego biznesu.
Samochody stają się coraz bardziej zautomatyzowane, inteligentne i niezależne od kierowcy. Uważam, że w przyszłości, za sprawą wszystkich tych systemów, może dojść do sytuacji, gdy w samochodzie kierowca nie będzie już potrzebny [śmiech]. Kolejnym bardzo istotnym obszarem, na którym jesteśmy obecni, jest rynek związany z produkcją baterii czy oświetlenia OLED. To bardzo ważna gałąź, w szczególności dla samochodów przyszłości, których już wkrótce na naszych drogach będzie jeszcze więcej, niż ma to miejsce obecnie.
Niedawno firma LG Chemistry, która jest siostrzaną marką firmy LG Electronics, otworzyła bardzo dużą fabrykę pod Wrocławiem, a niedługo zostanie otwarta druga fabryka przeznaczona właśnie do produkcji baterii do samochodów. W niedalekiej przyszłości firma LG będzie miała całą mocną grupę związaną nie tylko z elektroniką, ale również produktami dla branży motoryzacyjnej. To bardzo niedaleka przyszłość!

Jak pan wspomniał, wiele z rozwiązań B2B i B2C jest bardzo podobnych. Coraz więcej z nich jest zintegrowanych i w pełni współpracuje ze sobą. Jak postrzega pan ten proces integracji wszystkich elementów z punktu widzenia marki LG? 
Jednym z głównych obszarów zainteresowania firmy LG w najbliższych latach będzie ogół zagadnień związanych z technologią o nazwie Internet of Things. Systemów urządzeń potrafiących się uczyć czy urządzeń inteligentnych. Wszystkie nasze produkty będą z sobą połączone i będą współpracowały w ramach jednej sieci. Możemy się pochwalić już pokazanymi takimi urządzeniami jak inteligentna lodówka czy inteligentna pralka. W niedalekiej przyszłości IoT będzie dla naszych produktów kluczowym kierunkiem rozwoju. 

Zanim objął pan stanowisko prezesa w firmie LG Electronics Polska, pracował pan w innym regionie. Czym pana zdaniem różni się polski rynek od innych? 
Na wstępie chciałbym powiedzieć, że z naszego punktu widzenia obszar, którym się zajmuję, określamy mianem Europy Centralnej. Z naszego punktu widzenia nie jest to Europa Wschodnia, jak określa tę część świata wiele osób. Naszym zdaniem określenie Europa Wschodnia odnosi się tylko do krótkiego epizodu politycznego. My postrzegamy Polskę jako kraj leżący właśnie w obszarze Europy Centralnej. Firma LG traktuje wszystkie kraje leżące w Europie Centralnej jako jeden ogromny rynek i ja jestem odpowiedzialny właśnie za produkty z grup B2B i B2C dla Europy Centralnej. Zauważamy, że jest wiele elementów wspólnych dla wszystkich tych krajów. Większość z nich jest krajami bardzo prężnie rozwijającymi się. Wpływa to na fakt, że my jako producent musimy posiadać w naszej ofercie bardzo szerokie portfolio produktów, nastawionych na potrzeby i wymagania rynku oraz naszych klientów. Moim głównym zadaniem jest wdrażanie znajdujących się obecnie w naszym portfolio produktów, które będą doskonale odpowiadały na wymagania rynku.
Oczywiście każdy z krajów ma indywidualne elementy, jak na przykład język. Jednak tym, co mógłbym wskazać jako główną cechę wspólną, jest bardzo dynamiczny wzrost i rozwijająca się gospodarka. W związku z tym, przekładając to na produkty, widzimy bardzo duże zapotrzebowanie na ekrany i inteligentne systemy – co nas bardzo cieszy.

Jakie są obecnie najważniejsze produkty z obszaru B2B odpowiadające głównym wymaganiom rynku? 
W przypadku Polski są to przede wszystkim produkty z obszaru klimatyzacji oraz różnorodne rozwiązania związane z wyświetlaniem obrazu. Obecnie będziemy się skupiali przede wszystkim na urządzeniach bazujących na technologii LCD IPS oraz OLED. W przyszłości jednak z całą pewnością nasza uwaga w głównej mierze będzie poświęcona tej drugiej technologii. Wiele uwagi już wkrótce będziemy także poświęcali produkowanym przez nas projektorom. Na tegorocznych targach IFA w Berlinie pokazaliśmy projektory o mocy 2000 ANSI lumenów, pozwalające użytkownikom domowym poczuć się jak w kinie. Urządzenia te mogą stać się zatem świetną propozycją dla rynku rezydencyjnego. Oczywiście mogę także zapewnić, że z roku na rok będziemy prezentowali coraz bardziej wydajne projektory, odznaczające się coraz większą jasnością. Jeszcze innym obszarem naszej działalności z sektora B2B jest nasza obecność na rynku monitorów medycznych. Obecnie bardzo prężnie pracujemy nad tym, aby dotrzeć do nowych klientów. Dużą wagę przywiązujemy także do ekranów dotykowych, jak i monitorów UHD czy ekranów o proporcjach 21:9. 

W ofercie firmy LG znajduje się także bardzo wiele produktów, które z powodzeniem mogą być adresowane na rynek rezydencyjny. Jakie są pana zdaniem najbardziej wyjątkowe cechy produktów państwa firmy na tle konkurencji?  
W naszej ofercie posiadamy cały szereg rozwiązań na potrzeby tzw. domowej rozrywki czy domowego kina. Są to przede wszystkim coraz większe ekrany, a także monitory do gier czy urządzenia, w których IoT będzie standardowym rozwiązaniem.

W naszej rozmowie wielokrotnie wspomniane zostały rozwiązania OLED. Czym z pana punktu widzenia jest ta technologia? 
Tak naprawdę mogę to zawrzeć w jednym słowie. To absolutnie zupełnie inna jakość niż wszystko to, co zostało pokazane do tej pory. Nazywamy ją Self Emitting Technology. Self Emitting to całkowicie nowa technologia wyświetlania obrazu, oparta na samoistnej emisji światła – dokładnie tak jak kiedyś działała plazma. W tym przypadku jednak materiałem emisyjnym są organiczne struktury ledowe. Oczywiście dzięki temu, że materiał oledowy samoistnie generuje światło widzialne, możliwe jest znaczne ograniczenie wielkości i wagi monitorów. OLED to obecnie najbardziej przełomowa technologia wyświetlania od ponad dziesięciu lat. Żaden inny producent w obecnej chwili nie oferuje choćby zbliżonej jakości wyświetlanego obrazu.
Chciałbym również zwrócić uwagę na fakt, że produkty LG odznaczają się nie tylko doskonałymi parametrami technicznymi, ale także świetnym designem!

Jakie będą główne obszary rozwoju, na których będzie skupiała się firma LG w przyszłości? 
Planujemy jeszcze bardziej skoncentrować się na produktach wykonanych w technologii OLED, a także skupić się na monitorach medycznych i produktach przeznaczonych na potrzeby systemy domowej rozrywki. 

Jakie będą największe wyzwania firmy LG Electronics Polska na nadchodzące lata? 
Jak wspomniałem, mamy w swojej ofercie produkty z bardzo różnych sektorów od baterii, przez ogniwa fotowoltaiczne, aż po produkty dla rynku konsumenckiego, biznesowego czy motoryzacyjnego. Nie wszystkie spośród tych produktów są dostępne póki co na rynku Europy Centralnej. Jednakże my z roku na rok rozwijamy nasze portfolio i to jest właśnie nasz główny cel, który jest dla nas bardzo wymagający i stawia przed nami szereg wyzwań, a równocześnie niesie z sobą wiele szans i możliwości.

Podsumowując, możemy być pewni, że rynek profesjonalnych rozwiązań będzie wciąż rozwijany i traktowany z taką samą uwagą i zaangażowaniem jak rynek urządzeń konsumenckich?
Zdecydowanie tak!

Dziękuję za rozmowę i życzę spełnienia wszystkich celów biznesowych i wielu interesujących produktów. 
Dziękuję!

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Najchętniej czytane