Rozmowa z Krzysztofem Kowalewskim i Tomaszem Nowickim o nowej dystrybucji.

Firma Audiotech Pro gościła już wielokrotnie na łamach naszego magazynu. W przeszłości mieliśmy przyjemność prezentować instalacje transmisji i dystrybucji sygnałów audio stworzone w oparciu o rozwiązania SSL czy Focusrite, a także wnikliwie przyglądać się samym produktom w dziale sprzęt pod lupą. Kilka miesięcy temu narodziła się nowa odsłona firmy Audiotech Commercial S.C. W jej ofercie znajduje się wiele interesujących rozwiązań, jednak naszą uwagę zwróciła przede wszystkim marka Bose Professional, której Audiotech Commercial S.C. stał się wyłącznym dystrybutorem na polskim rynku. Zapraszamy do rozmowy z przedstawicielami dystrybutora, Krzysztofem Kowalewskim i Tomaszem Nowickim, którzy opowiedzieli nam o ofercie Bose Professional, unikatowych produktach, wsparciu technicznym i rynkach, dla których adresowane są rozwiązania producenta.

Bose to potężna i rozpoznawalna marka obecna na bardzo wielu rynkach. Jej rozwiązania znajdziemy w kokpitach samolotów, na pokładzie maszyn militarnych, na scenie, w rezydencjach, jako opcję wyposażenia luksusowych samochodów, ale także w plecakach i domach fanów muzyki i dobrego brzmienia. Producent od zawsze przykładał ogromną wagę do nowatorskich i innowacyjnych rozwiązań, które będą w stanie zapewnić najlepszy dźwięk w każdej przestrzeni i każdych warunkach. Ta obecność na tak wielu rynkach daje marce Bose globalne spojrzenie na temat dostarczania najwyższej jakości systemów nagłośnieniowych, ale przede wszystkim pozwala na czerpanie wiedzy z różnych rynków wertykalnych i produkowanie coraz to doskonalszych rozwiązań. Bardzo dużą grupę całego portfolio produktowego Bose Professional stanowią rozwiązania instalacyjne, skrojone z myślą zarówno o najmniejszych, jak i najbardziej rozbudowanych instalacjach nagłośnieniowych. Często wystarczy tylko się rozejrzeć, aby zobaczyć logo producenta w sklepach, stadionach, muzeach, czy przestrzeniach użyteczności publicznej. Nagłośnienie pracujące w oparciu o produkty marki Bose znajduje się m.in. na stadionie domowym Juventusu Turyn, w O2 Arenie w Londynie, w butikach Tod’s, H&M, w Porsche Experience Center, w hotelach InterContinental, w siedzibach największych światowych banków, a nawet na statku wycieczkowym Queen Elizabeth II. Teraz, dzięki nowej dystrybucji, rozwiązania Bose Professional będą jeszcze łatwiej dostępne również dla polskich projektantów, instalatorów i integratorów systemów AV. Jak dokładnie będzie wyglądała sprzedaż rozwiązań producenta na naszym rodzimym rynku? Zapraszamy do lektury!

audiotech commercial

Głośniki EdgeMax to z całą pewnością jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych w całej ofercie Bose. Dzięki zastosowaniu ustroju dyspersyjnego Bose Phase Guide możliwe jest wyrównanie kąta promieniowania dla wysokich i niskich częstotliwości, co daje w efekcie równe pasmowo pokrycie całego nagłaśnianego obszaru, oraz uzyskanie asymetrycznego pionowego kąta propagacji. Co więcej, EdgeMax oferowane są w dwóch wariantach propagacji poziomej: 90 i 180 stopni. Oznacza to, że można je montować w rogu pomieszczenia!

Jak narodziła się decyzja o włączeniu rozwiązań Bose do Waszej oferty i jak teraz będzie wyglądał podział sprzedaży produktów Bose Professional na polskim rynku?
Krzysztof Kowalewski, Audiotech Commercial S.C: Bose od jakiegoś czasu planował zmiany związane ze sposobem sprzedaży i wsparcia produktów serii Professional. Po jednym ze spotkań dotyczących konsolet SSL z Jarosławem Repeciem z Bose Polska w 2020 roku, zostaliśmy niejako zaproszeni do rozmów na temat dystrybucji marki Bose Professional w Polsce. I tak to się zaczęło… Kilka spotkań, wiele rozmów telefonicznych i online, proces trwał kilka miesięcy, aż ostatecznie Bose wybrało firmę, z którą chce rozwijać sprzedaż w naszym kraju. Tym samym od 2021 nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach Europy, Bose wprowadza model nazwany hybrydowym. Polega on na jednoczesnym prowadzeniu sprzedaży i wsparcia zarówno przez lokalne biuro Bose, za które w Polsce odpowiada wspomniany Jarosław Repeć, jak i przez dystrybutora, czyli naszą firmę Audiotech Commercial S.C. Nie będziemy ze sobą konkurować, a wręcz przeciwnie, wspomagać się. Większość partnerów handlowych, którzy do tej pory współpracowali bezpośrednio z Bose Polska, przechodzą pod naszą opiekę, co będzie dla nich swego rodzaju ułatwieniem. Chociażby ze względu na dostępność towaru w naszym magazynie, a nie magazynie europejskim. Bose Professional bardzo mocno się rozrasta, a urządzenia tej serii cieszą się coraz większym zainteresowaniem, dlatego Bose odczuwa potrzebę zaangażowania większej liczby osób do opieki nad marką. Rozszerzenie teamu odpowiedzialnego za ten brand o dystrybutora to jedyne sensowne rozwiązanie, które ma szansę poszerzać wiedzę i ułatwić dostęp do urządzeń Bose Pro. Tym samym u dużej części naszych dotychczasowych partnerów handlowych (sklepy muzyczne) pojawią się systemy z serii MI, czyli popularne modele serii L1 Pro, zestawy F1, czy głośnik zasilany akumulatorowo S1Pro. Oprócz tego rozwijamy współpracę z nowymi partnerami zajmującymi się szeroko pojętymi instalacjami, aby wykorzystać potencjał głośników, wzmacniaczy i procesorów DSP z oferty. Na koniec wspomnę, że dużym zainteresowaniem cieszy się nowa seria produktów Bose Work dedykowana dla wideokonferencji – warto się temu przyjrzeć. W naszej firmie osobą odpowiedzialną za markę Bose Professional jest Tomasz Nowicki, który ma doświadczenie zarówno w projektowaniu systemów nagłośnieniowych, jak i codziennej pracy na nich. Tym samym marka Bose Pro zyskuje w Polsce kolejne cenne wsparcie zarówno sprzedażowe, jak i posprzedażowe.

autiotech commercial

Bose Professional to nie tylko rozwiązania do instalacji stałych, ale także systemy nagłośnieniowe i rozwiązania przenośne. Od wielu lat ogromną popularnością na wielu scenach muzycznych i konferencyjnych cieszy się system L1.

Do kogo powinni zgłaszać się klienci po rozwiązania Bose?
Tomasz Nowicki, Audiotech Commercial S.C.: Klienci zainteresowani rozwiązaniami Bose Professional mogą kontaktować się tak jak dotychczas, przez oficjalną stronę Bose, lub bezpośrednio z nami. W zależności od produktu będziemy kierowali do partnerów zajmujących się serią przenośnych systemów nagłośnieniowych lub wspomożemy w procesie doboru urządzeń instalacyjnych i pokierujemy procesem sprzedaży i montażu poprzez któregoś z partnerów.

Czy do Was powinni zgłaszać się tylko integratorzy i projektanci, czy także klienci końcowi?
TN: Oczywiście zapraszam do kontaktu wszystkich zainteresowanych informacjami na temat rozwiązań Bose Professional. Warto jednak zaznaczyć, że sprzedaż produktów serii MI (L1 Pro, F1, S1Pro) odbywa się wyłącznie przez naszych partnerów handlowych. Produkty serii instalacyjnej i Bose Work będziemy koordynować wspólnie z partnerami instalacyjnymi i projektantami. Dlatego zachęcam do kontaktu. Chętnie pomożemy na etapie wyboru konkretnych rozwiązań, projektowania i, oczywiście, udzielimy wsparcia technicznego.

Firma Bose ma w swojej ofercie wiele innowacyjnych rozwiązań takich jak przenośny system L1, rozwiązania DELTAQ ARRAY itp. Czy technologie opracowane na potrzeby tych produktów są również obecne w rozwiązaniach dla rynku Commercial?
TN: Naturalnie. Produkty konsumenckie BOSE są od lat synonimem jakości zarówno brzmienia, jak i wykonania czy designu. Nie bez znaczenia jest też kilka faktów:
BOSE działa na amerykańskim rynku militarnym, produkując nagłowne zestawy łączności dla operatorów czołgów i bojowych wozów piechoty. Nie wiemy, co jeszcze dokładnie robią, a nawet jakbyśmy wiedzieli, to i tak nie moglibyśmy powiedzieć (śmiech). BOSE działa na rynku lotniczym, produkując nagłowne zestawy łączności, ale także na rynku automotive, współpracując z takimi partnerami jak m.in. Porsche, Cadillac, czy Mazda. Głównym udziałowcem BOSE jest MIT – legendarna amerykańska uczelnia techniczna i zarazem główny światowy ośrodek naukowo-badawczy w zakresie innowacyjnych technologii. Powyższe fakty determinują najwyższą jakość popartą latami badań. Na przykład – słuchawki 700 UC mają system redukcji tła będący efektem badań w zakresie hałasów i wibracji na potrzeby armii. Z kolei zestaw komunikacyjny SoundComm B40 wywodzi się z przemysłu lotniczego. Jeśli chodzi, na przykład, o oprogramowanie do predykcji propagacji Bose Modeler, to w dużej części to właśnie efekt badań MIT.

audiotech commercial

Kolumny instalacyjne MSA12X oferują możliwość sterowania wiązką i są wyposażone w bogaty wybór złączy, w tym złącza Dante.

Czy systemy DeltaQ Array również będą znajdowały się w Waszej dystrybucji?
TN: Tak, oczywiście – nasza oferta obejmuje pełną gamę produktową segmentu Professional.
Warto tutaj wyjaśnić podział produktów z tej serii, chociażby dla rozwiania wątpliwości, czy liniówka jest systemem instalacyjnym. Zależy, jak na to patrzeć. O ile system ArenaMatch został wymyślony dla stałych dużych instalacji, takich jak np. stadionowych (jeden z przykładów PSV Eindhoven), o tyle liniówka ShowMatch to typowy system touringowy, do którego bez problemu można znaleźć odpowiednik w produktach innych marek, takich jak np. Nexo czy Meyer Sound. Niemniej jednak, producent nie otworzył odrębnej linii produktowej dla branży koncertowej czy eventowej. Być może dlatego, że jest to tylko jeden produkt? Z pewnością ShowMatch jest warty uwagi i może stanąć do porównania z każdym innym systemem na rynku.

Czy możecie przybliżyć ofertę producenta? Jakie są najważniejsze rozwiązania w ofercie Bose?
TN: BOSE dzieli swój asortyment albo ze względu na rodzaj urządzenia albo na zastosowanie. My przyjęliśmy podział sprzedażowy. Mamy linię MI, czyli przenośne, kompaktowe systemy nagłośnieniowe, w skład której wchodzą: rodzina L1 – systemy Compact i Pro, S1 Pro – aktywny głośnik z zasilaniem akumulatorowym, F1 – niewielki aktywny system nagłośnienia z technologią Flexible Array, miksery Tone Match przeznaczone do systemów L1 i F1. Ta linia produktowa kierowana jest do zespołów muzycznych, wokalistów i DJ-ów i klubów. Wszystkie produkty pojawią się niebawem u naszych partnerów handlowych w całym kraju, których listę można sprawdzić na naszej stronie internetowej.

Druga linia to INSTALL, w skład której wchodzą pozostałe produkty: głośniki serii FreeSpace, DesignMax, EdgeMax, Panaray; głośniki systemu DeltaQ Array ArenaMatch oraz DeltaQ Array ShowMatch; głośniki komplementarne ArenaMatchUtility (point source); wzmacniacze mocy serii FreeSpace, PowerSpace, PowerShare, PowerMatch; procesory serii CSP, ESP oraz ESP EX; produkty oznaczone hasłem Bose Work.

Za sugestią Bose troszeczkę wydzieloną rodziną produktów będzie Bose Work ze względu na stricte konferencyjne zastosowanie. Do tej serii należy wiele produktów. Videobar VB1 to nowość (testowaliśmy prototyp), kompleksowe inteligentne rozwiązanie do wideokonferencji. Urządzenie jest połączeniem kamery z opcją śledzenia, zespołu mikrofonów również (!) z opcją śledzenia, zespołu głośników i interfejsu USB. Podłącza się jednym kablem do komputera. Urządzenie ma już certyfikację Microsoft Teams i zapowiada się na prawdziwy hit! Zestaw słuchawkowy Noise Cancelling Headphones 700 UC przeznaczony do teleobecności z oddzielnym donglem Bluetooth zapewniającym poufność transmisji. Również certyfikowany dla Teams oraz Zoom. Tutaj ciekawostką jest tryb konwersacji, który pozwala na słyszenie dźwięków wokół nas bez zdejmowania słuchawek. Trzy modele najwyższej serii procesorów ControlSpace EX z modułem konferencyjnym, który oferuje dodatkowe funkcje, takie jak 12-kanałowe AEC (acoustic echo cancellation) czy łączenie (hybryda telefoniczna) po linii VoIP oraz POTS (analogowa).

audiotech commercial

PowerMatch to najmocniejsza seria wzmacniaczy firmy Bose (4x 500 W, 8x 250 W, 8x 500 W). Urządzenia są wyposażone w złącza Ethernet do sterowania wzmacniaczami z poziomu ControlSpace Designer, zintegrowany DSP i slot karty rozszerzeń (Amplink lub DANTE).

Co wyróżnia produkty Bose na tle rozwiązań konkurencji?
TN: Ja już dawno wyrosłem z porównań konkurencyjnych produktów na zasadzie „lepszy – gorszy”. Ktoś kiedyś – gdy miałem zdecydować o zakupie systemu nagłośnienia – zapytał mnie, co będzie lepsze – Meyer czy L’Acoustics. Posłuchałem, poczytałem, porozmawiałem z mądrymi ludźmi i doszedłem do wniosku – żaden. Oba systemy brzmią świetnie, ale do niektórych zastosowań nadają się bardziej lub mniej. Według mnie powyżej pewnej półki jakościowej już nie ma wyraźnej różnicy w jakości – są niuanse, „smaczki”, specyficzne rozwiązania wynikające z gromadzenia doświadczeń i sugestii użytkowników. To samo jest w instalacjach. Podzielmy może właśnie te cechy na innowacje techniczne i „smaczki”
Najpierw głośniki. Innowacje to z pewnością technologie PhaseGuide w głośnikach EdgeMax oraz Dispersion Alignment w serii DesignMax. Niespotykane w rozwiązaniach innych producentów jest również sterowanie wiązką dźwięku zaimplementowane w głośnikach Panaray MSA12X. Najważniejsze jest w nich to, że nie jest to tylko „chwyt marketingowy”, ale sprawdzona i działająca funkcja. Zresztą, wystarczy posłuchać.
Wzmacniacze. Tutaj warta podkreślenia jest funkcja PowerShare. To technologia pozwalająca na asymetryczną dystrybucję mocy na wyjściach wzmacniacza. Przykładowo wzmacniacz PowerShare PS404D oferuje cztery wyjścia po 100 W. Nic szczególnego. Ale jak w „zwykłym” wzmacniaczu na jedno wyjście podłączymy 30 W głośnik, to pozostanie nam do dyspozycji 3x 100 W. W Bose możemy przydzielić tyle mocy, ile potrzebujemy, a pozostałą użyć na innym wyjściu. I to niezależnie od tego, czy jest to linia 100V czy 8 Ω (w jednym wzmacniaczu!).
W produktach Bose Professional znajdziemy również wiele rozwiązań niezwykle ułatwiających ich instalację. Wśród takich „smaczków” można wskazać na przykład magnetycznie mocowane grille – np. w serii DesignMax – niby nic takiego, a o ile szybciej uzyskujemy dostęp do głośnika w kryzysowej sytuacji. Nie mówiąc już o tym, że nie potrzebujemy śrubokręta i nie pogubimy małych śrubek. Ponadto, złącza euroblock na froncie urządzenia – dostęp do złącza kablowego uzyskujemy po zdjęciu grilla, nie musimy zdejmować kawałka sufitu lub wyciągać całego głośnika. A na przykład w serii EdgeMax wskazałbym system mocowania QuickHold, czyli opatentowane rozwiązanie pozwalające na szybki montaż i demontaż głośnika. Jest także możliwość odpięcia logo bez pozostawiania śladów – niby nic, a w niektórych zastosowaniach istotny element umowy.

audiotech commercial

Videobar VB1 to nowość, kompleksowe inteligentne rozwiązanie do wideokonferencji. Urządzenie jest połączeniem kamery z opcją śledzenia, zespołu mikrofonów również z opcją śledzenia, zespołu głośników i interfejsu USB. Podłącza się jednym kablem do komputera. Urządzenie ma już certyfikację Microsoft Teams i zapowiada się na prawdziwy hit!

Czy możesz przybliżyć konstrukcję bardzo interesujących, nawet wizualnie, głośników EdgeMax? Jakie są ich możliwości?
TN: Seria EdgeMax to bardzo ciekawe rozwiązanie. Skąd pomysł? W rozwiązaniach konferencyjnych mamy często pewien konflikt interesów. Z jednej strony oczekiwana jest wysoka jakość dźwięku (w kontekście pokrycia i zrozumiałości mowy), a z drugiej wymaga się instalacji głośników sufitowych z przyczyn estetycznych. Ciężko jest pogodzić te dwa oczekiwania. Głośniki sufitowe mają z reguły zawężone pasmo przenoszenia (zwłaszcza w obszarze niskich częstotliwości), a kąt propagacji nie jest tożsamy dla pełnego spektrum. Aby zachować równomierność, konieczne staje się zainstalowanie większej ilości urządzeń. Dodając do tego fakt, że sale konferencyjne nie są zazwyczaj wysokie, uzyskujemy niezbyt przyjemne percepcyjnie zjawisko rozszczepienia obrazu dźwiękowego. Mówiąc wprost – pozorne źródło dźwięku „ucieka” do góry i mamy sytuację, że widzimy prelegenta z przodu, a słyszymy z góry. Niektórzy projektanci stosują dodatkowe naścienne głośniki z przodu sali służące do „sprowadzenia” źródła pozornego na miejsce prelegenta. To rozwiązanie daje rezultaty, ale zwiększa koszty instalacji. Problemem są również odbicia od powierzchni ścian, podłóg i sufitów. Głośniki serii EdgeMax rozwiązują większość z tych problemów. I tak po kolei. Pasmo – zastosowanie głośnika średniowysokotonowego oraz 8” woofera daje widmo dźwięku nieosiągalne dotychczas z konstrukcji sufitowej. Propagacja – zastosowanie ustroju dyspersyjnego Bose Phase Guide umożliwia wyrównanie kąta promieniowania dla wysokich i niskich częstotliwości, co daje w efekcie równe pasmowo pokrycie całego nagłaśnianego obszaru, oraz uzyskanie asymetrycznego pionowego kąta propagacji. Instalacja – biorąc pod uwagę propagację i moc zestawu, zastosowanie rozwiązania EdgeMax będzie skutkowało mniejszą liczbą urządzeń (głośników, wzmacniaczy) i dużo wyższą jakością dźwięku. EdgeMax oferowane są w dwóch wariantach propagacji poziomej: 90 i 180 stopni. Oznacza to, że można je montować w rogu pomieszczenia! Cała konstrukcja jest jednak dosyć duża i ciężka (ponad 10 kg). Z tego powodu instrukcja montażu uwzględnia dodatkową ramę i punkty montażu do sufitu litego. Niestety, szczegóły technologii są informacją chronioną i nie możemy nic więcej powiedzieć.

audiotech commercial

W produktach Bose Professional znajdziemy również wiele rozwiązań niezwykle ułatwiających ich instalację. Wśród takich „smaczków” można wskazać na przykład magnetycznie mocowane grille – np. w serii DesignMax – niby nic takiego, a o ile szybciej uzyskujemy dostęp do głośnika w kryzysowej sytuacji. Nie mówiąc już o tym, że nie potrzebujemy śrubokręta i nie pogubimy małych śrubek.

Produkty, dla jakich rynków wertykalnych z logo Bose, będą mogli znaleźć klienci w Waszej ofercie?
TN: Znajdujące się w naszej ofercie rozwiązania Bose Professional są adresowane dla kilku grup odbiorców, to jest: instalacje (installed sound) jako rynek główny; PA ogólne – centra handlowe, sportowe, hotele, siłownie, restauracje, przestrzenie otwarte, ale również teatry i ośrodki kultury; świątynie – Bose wyróżnia ten rynek jako wymagający specyficznych rozwiązań; systemy konferencyjne (Bose Work); Portable PA – małe systemy nagłośnieniowe, seria MI.

Jakie rozwiązania z departamentu elektroniki oferuje Bose? Jakie rozwiązania są dostępne w ofercie producenta?
TN: Gama produktów jest dosyć spora. Zacznijmy od wzmacniaczy. Są cztery rodziny. FreeSpace to najprostsze urządzenia przeznaczone do zasilenia niewielkich instalacji (bary, salony fryzjerskie) lub do zastosowania jako rozszerzenia (np. głośniki w toaletach w restauracji). Są to jedno- lub dwukanałowe wzmacniacze klasy D o mocy od 50 do 120 W. Jako jedyne są produkowane oddzielnie dla instalacji wysoko- i niskoimpedancyjnych. Nie mają programowalnego procesora DSP, ale mają wybieralne presety korekcji dla głośników serii FreeSpace. Są proste, ale mają spore możliwości (wejście mikrofonu pagingowego, złącze zewnętrznego kontrolera). PowerSpace to dwu- lub czterokanałowe urządzenia większej mocy (od 150 do 1000 W). Oferują funkcję I-share (opcja sumowania mocy wyjściowej dwóch kanałów). Występują w dwóch wariantach: wersja z cyfrowym portem Amplink – wzmacniacz liniowy, oraz wersja „+” z uproszczonym procesorem DSP sterowanym przez sieć z poziomu przeglądarki www. PowerShare to dwa wzmacniacze (4x 100 W i 4x 150W), wbudowane porty DANTE, funkcja dystrybucji mocy PowerShare, zintegrowany prosty DSP (dziewięciopasmowy PEQ, matryca, c-over, limiter, delay) sterowane z poziomu oprogramowania ControlSpace Designer. PowerMatch to najmocniejsza seria (4x 500 W, 8x 250 W, 8x 500 W). Ma port Ethernet do sterowania urządzeniem z poziomu ControlSpace Designer, zintegrowany DSP, slot karty rozszerzeń (Amplink lub DANTE). Jeżeli chodzi o procesory sygnałowe, to występują one w trzech rodzinach. CSP (Commercial Sound Processor) to najprostsze urządzenia, odpowiednio 4 lub 12 wejść analogowych, wyjścia analogowe i cyfrowe (ośmiokanałowy protokół Amplink), zarządzanie przez przeglądarkę www, technologie Opti-Voice, Opti-Source, Smart Bass, wejście 600 Ω do obsługi pagingu przez telefon, wyjście 600 Ω MusicOnHold, złącza zewnętrznych sterowników. ControlSpace ESP-880A oferuje osiem we/wy analogowych, wyjście cyfrowe Amplink, złącze RS232C, port Ethernet do kontroli z poziomu ConstrolSpace Designer lub do użycia jako SerialOverIP. ControlSpace EX to najwyższa seria procesorów, mająca DANTE, RS232C, PSTN, Amplink, GPIO. Wersje C wyposażone są w dodatkowy moduł konferencyjny (funkcje obsługi wielu pokoi, AEC). Procesory obu serii ControlSpace mogą być sterowane z poziomu aplikacji mobilnej ControlSpace Remote. Dostępne są też zewnętrzne sterowniki ścienne – zarówno analogowe, jak i cyfrowe, pozwalające kontrolować głośność, przełączać źródła lub zmieniać wybrane parametry.

audiotech commercial

System ArenaMatch został wymyślony dla stałych dużych instalacji, takich jak np. stadiony piłkarskie. Jednym z miejsce, gdzie można posłuchać go w akcji, jest obiekt PSV Eindhoven.

Jakie wsparcie techniczne w zakresie rozwiązań Bose Professional możecie zaoferować Waszym klientom?
TN: Jak wspominał Krzysztof na początku – od tego roku mamy tzw. system hybrydowy, który polega na jednoczesnym wsparciu rynku danego kraju przez biuro Bose Polska oraz oficjalnego dystrybutora. Oznacza to, że zakres wsparcia się nie zmniejszy, a wręcz przeciwnie – zwiększy. Obecnie wsparcie obejmuje doradztwo w zakresie doboru sprzętu. Pomagamy też przy projektowaniu (np. symulacjach w Modelerze) oraz przy programowaniu. W tej chwili robimy to przy wydatnej pomocy kolegów z Bose Polska, a z czasem w całości samodzielnie będziemy supportować naszych partnerów. Pojawiają się pytania o szkolenia dla integratorów – rozpoczynając współpracę, będziemy stopniowo organizować odpowiednie spotkania dot. wiedzy na temat produktów Bose Professional. Obecnie – w początkowym okresie –najbardziej zależy nam na sprawdzeniu możliwie dużej liczby konfiguracji integracyjnych. Na przykład z popularnymi systemami sterowania jak Crestron czy AMX. Osobiście rozpocząłem już rozmowy z jednym z integratorów. Chciałbym, jako wieloletni użytkownik zintegrowanych rozwiązań, zidentyfikować jak największą liczbę potencjalnych potrzeb i problemów, aby móc na nie odpowiedzieć. Nie raz miałem sytuację, gdy na zadane pytanie „dlaczego tak się dzieje” otrzymywałem odpowiedź „nie mam pojęcia – muszę się skonsultować z producentem”. A event nazajutrz… Nie muszę nikomu mówić, jakie to irytujące, kiedy nie wiesz, co jest problemem. Zatem chcemy wspierać integratorów na każdym etapie inwestycji, jak również w okresie gwarancji.

audiotech commercial

W ofercie producenta znajdziemy również rozwiązania konferencyjne. Najwyższa seria procesorów konferencyjnych ControlSpace oferuje takie funkcje jak 12-kanałowe AEC (acoustic echo cancellation) czy łączenie (hybryda telefoniczna) po linii VoIP oraz POTS (analogowa).

Jak wygląda serwis rozwiązań Bose? Czy wszystko serwisujecie u Was we własnym serwisie? Czy są jakieś rozwiązania, które muszą być odsyłane do producenta?
TN: Audiotech Commercial ma swój serwis. Pamiętajmy jednak, że współczesne rozwiązania to z reguły konstrukcje modułowe. To jest też związane z dostępnością części zamiennych. Nie dostaniemy np. samego układu scalonego, jeżeli jest on identyfikowany wraz z całym modułem. Zatem tak – zdiagnozujemy usterkę, wymienimy moduł we wzmacniaczu, czy „wydmuchany” tweeter w głośniku. Jednak nietrzymający parametrów stopień mocy zapewne wyślemy do producenta do testów laboratoryjnych.

Czy w przypadku większych instalacji możecie również przyjechać na serwis na miejsce? Do klienta?
TN: To my jesteśmy dla klienta, a nie odwrotnie. Zatem oczywiście – jeżeli będzie taka potrzeba, to przyjedziemy na miejsce instalacji. Co będziemy mogli zrobić na miejscu, to się okaże.
W razie potrzeby dostarczymy urządzenia zastępcze. Na pewno będziemy dążyć do minimalizacji ewentualnych przestojów, bo to ma wpływ na wizerunek tak marki, jak i dystrybutora.

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
zdjęcia: Bose

audiotech commercial

Systemy firmy Bose są używane na największych scenach i festiwalach na całym świecie.