Patrząc na rynek projektorów, niedoświadczonemu użytkownikowi czy osobie nieposiadającej specjalistycznej wiedzy związanej z tymi urządzeniami, może się wydać, że wszystkie rozwiązania znajdujące się na rynku potrafią dokładnie to samo i jedynym parametrem, który należałoby wziąć pod uwagę, jest tylko stosunek generowanej jasności do ceny urządzenia. Nic bardziej mylnego. Na rynku jest tak wiele technologii wyświetlania obrazu i produktów, które tylko pozornie są takie same, że stając przed ostatecznymi decyzjami zakupowymi trzeba rozważyć mnóstwo różnych czynników. O tym, jakie projektory wybierają klienci, na czym zazwyczaj wyświetlają obraz, jakie technologie są dzisiaj kluczowe i jak wygląda oferta marki ViDiS magazynowi „AVIntegracje” opowiedział Maciej Drobina, kierownik działu zarządzania produktami firmy ViDiS.

Firma ViDiS SA działa na rynku od 2004 roku i  od początku jej funkcjonowanie było związane z  dostarczaniem klientom najwyższej jakości rozwiązań do wyświetlania obrazu, w tym projektorów. Po Sanyo, która dzisiaj nie istnieje już na rynku projektorów, pierwszą współcześnie dostępną marką, która pojawiła się w ofercie wrocławskiego dystrybutora był Vivitek, wprowadzony w 2009 roku. Rozwiązania tego producenta odnosiły w naszym kraju ogromne sukcesy, przede wszystkim na rynku edukacyjnym. To producent, który oferuje bardzo szeroką gamę rozwiązań od małych projektorów kieszonkowych w przedziale od 250 do1000 lumenów bazujących na diodach LED, chętnie wybieranych np. przez handlowców do przedstawienia prezentacji u  klienta, przez projektory lampowe od 2000 do 6500 lumenów, aż po zaawansowane instalacyjne projektory laserowe o mocy nawet 18 000 lumenów. Ciekawostką w ofercie Vivitek jest jeden z najbardziej kompaktowych projektorów laserowych, jakie można znaleźć na rynku. To urządzenie o mocy 4500 lumenów odznaczające się wagą wynoszącą niewiele ponad 7 kg, dzięki czemu można je powiesić praktycznie na każdym uchwycie sufitowym. Następnie firma ViDiS SA rozpoczęła sprzedaż rozwiązań marki Casio. Ten japoński producent koncentruje się przede wszystkim na niszy w  postaci projektorów z  hybrydowym, laserowo-LED-owym źródłem światła. Portfolio produktów z logo Casio mieści się w przedziale od 2500 do 5000 lumenów, ponieważ zastosowane źródło światła pozwala na generowanie takich właśnie jasności. Kolejną marką, która dołączyła do oferty wrocławskiego dystrybutora był ViewSonic. To producent, który koncentruje się przede wszystkim na popularnych segmentach rynku. Nie ma tutaj bardzo szerokiej oferty skierowanej do odbiorców ze wszystkich rynków, ale raczej są to produkty od 3500 do 6000 lumenów. Najnowszym producentem, który dołączył do oferty firmy ViDiS SA zaledwie kilka miesięcy temu, bo w październiku 2019 roku, jest Epson. Jest to jedyna marka w ofercie dystrybutora, z  urządzeniami pracującymi w  technologii 3LCD; wszystkie pozostałe, wspomniane wcześniej marki konstruują swoje produkty z wykorzystaniem pojedynczego chipu DLP. Firmy Epson oczywiście nie trzeba przedstawiać i  może się ona pochwalić niezwykle szerokim portfolio produktowym od małych projektorów przenośnych poprzez projektory edukacyjne, biznesowe po rozwiązania do kina domowego. Projektory ze wszystkich wspomnianych segmentów można znaleźć od października właśnie w ofercie ViDiS SA. Czym kierują się klienci, wybierając projektor? Jakie są ich kluczowe wymagania? Jakie technologie odgrywają dzisiaj największą rolę? O  tym wszystkim opowiedział nam Maciej Drobina.
Łukasz Kornafel, AVIntegracje: Jak wyglądało budowanie portfolio marek projektorowych? Czy tutaj najważniejsze było to, aby w Waszej ofercie znajdowały się rozwiązania bazujące na różnych technologiach i adresowane do możliwie największej liczby grup odbiorców? 
Maciej Drobina, ViDiS SA: Zgadza się. Dlatego właśnie np. tak bardzo zabiegaliśmy aby rozpocząć współpracę z firmą Epson, ponieważ przez wiele lat nie mieliśmy w naszej ofercie projektorów 3LCD.
Obserwując rynek i sprzedaż oferowanych przez Was projektorów, czym Twoim zdaniem kierują się klienci, wybierając projektor LCD lub DLP?
Współpracujemy przede wszystkim z  profesjonalnymi odbiorcami: dealerami, integratorami, projektantami instalacji AV. Są to klienci, którzy doskonale wiedzą, jakie rozwiązanie wybrać i stawiają bardzo jasne wymagania względem produktów. My cieszymy się bardzo, że możemy zaoferować zarówno jedną, jak i  drugą technologię. Patrząc na dane rynkowe, jasno mówią one, że już od wielu lat przeważającą technologią, jeżeli chodzi o wolumen sprzedaży, jest technologia DLP. Może to jednak wynikać również z faktu, że w pewnych segmentach projektory DLP są po prostu tańsze. Z drugiej strony np. w Polsce od 2016 roku, liderem rynku jest firma produkująca rozwiązania 3LCD.
Czy wprowadzenie do oferty projektorów bazujących na laserze rozszerzyło grupę odbiorców tych urządzeń lub pozwoliło na wejście projektora do nowych, innych niż do tej pory instalacji?
Popularyzacja projektorów z laserowym źródłem światła przebiegała dosyć wolno. Po pierwsze dlatego, że początkowo nikt nie był w  stanie zagwarantować, że faktycznie projektor laserowy będzie pracował przez 20 tysięcy i  więcej godzin, co dzisiaj jest już pewnikiem. Po drugie również inwestorzy nie byli specjalnie skorzy, aby od razu wydać więcej środków na projektor. Woleli kupić tańsze urządzenie i później cyklicznie wymieniać w nim lampę, rozkładając nieco całościowy koszt zakupu na lata. Z pewnością znaczną rolę w zwiększeniu popularności i wyników sprzedaży projektorów laserowych odegrało również to, że projektory laserowe zaczęły tanieć. Dzisiaj ceny urządzenia bazującego na lampie i  tego ze źródłem laserowym są – w pewnych segmentach – już coraz bardziej zbliżone, a  jednak koszty eksploatacji i komfort użytkowania znacznie większy.
Co więcej, są już obszary rynku, dla których nie znajdziemy już odpowiednich projektorów lampowych, ponieważ większość producentów projektorów o wysokich jasnościach koncentruje się już wyłącznie na technologii laserowej.
Firma ViDiS jest najbardziej znana z  dostarczania wysokiej jakości rozwiązań dla rynku edukacyjnego, jednak w istocie waszymi klientami są przedstawiciele znacznie większej liczby rynków. Jakich?
Najwięcej aktywności staramy się realizować w obszarze rynku biznesowego, a więc dostarczając odpowiednie rozwiązania dla sal konferencyjnych, gabinetów, sal spotkań i biur.
Od niedawna jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom również usługę projektowania instalacji AV. Dzięki temu teraz już nie tylko dostarczamy sprzęt, ale także wsparcie merytoryczne oraz serwisowe oddając klientowi do użytkowania kompletny system: rozwiązania do wyświetlania obrazu, nagłośnienie, system sterowania, okablowanie itd. Zdajemy sobie sprawę, że w okresie, gdy mocno weszliśmy w  rozwiązania edukacyjne, trafiliśmy na falę zwyżkową i to właśnie edukacja była naszym motorem napędowym i sprawiła, że jesteśmy dzisiaj tu, gdzie jesteśmy. Należy jednak zwrócić uwagę, że w tym samym czasie święciliśmy również wiele sukcesów na rynku biznesowym.
Projektory o jakich mocach cieszą się największym zainteresowaniem klientów? 
Oczywiście to zależy, o jakich rynkach mówimy. Jeżeli popatrzymy na rynek biznesowy, to najpopularniejsze są projektory o  mocy 5000 lumenów. My zresztą odradzamy stosowanie w  miejscach, których nie da się w  pełni zaciemnić i  gdzie wyświetlany obraz będzie oglądany przez kilka czy kilkanaście osób, projektorów o mocach mniejszych niż 5000 lumenów.
Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o rozwiązania dla edukacji. Projektory dla rynku edukacyjnego, w  szczególności projektory do tablic interaktywnych, to rozwiązania o mocy ok. 3000-3500 lumenów. Projektory dzisiaj to już nie jest tak wielki wydatek jak miało to miejsce 4 czy 5 lat temu. Znacznie większa grupa klientów może sobie pozwolić obecnie na zakup projektora o wysokiej jasności, gdyż ekonomia naszego kraju się rozwija, jednocześnie technologia stopniowo tanieje. 
Jak wygląda sytuacja rynkowa, jeżeli chodzi o projektory krótko i ultrakrótko ogniskowe? 
Jeżeli chodzi o projektory short throw i ultra short throw to szczególnie dużo dzieje się na rynku edukacyjnym, ale nie tylko. Dużą sprzedaż takich projektorów widać również na rynku digital signage czy wśród użytkowników domowych, którzy coraz częściej wybierają projekcję z bliska do domowej rozrywki czy kina domowego. W tym wypadku często są to właśnie modele laserowe.
Jak wyglądają wybory klientów pod względem rozdzielczości? Czy 4K UHD stało się już konieczną rozdzielczością czy Full HD wciąż ma się dobrze?
Full HD wciąż ma się dobrze. Elementy obrazujące zarówno w jednych, jak i drugich projektorach, mają bardzo małe rozmiary, dlatego wciąż istnieje bariera technologiczna i kosztowa. Technologia natywnego 4K wciąż jest bardzo droga. Jeżeli chodzi o producentów znajdujących się w naszej ofercie, to przykładowo marka Vivitek ma w  ofercie kilkadziesiąt modeli projektorów i  tylko dwa z  nich są projektorami 4K. Nawet w  najwyższym segmencie jakościowym projektorów, najpopularniejsze są urządzenia pracujące w rozdzielczości WUXGA. Moim zdaniem sposób wytwarzania obrazu w projektorach nie jest aż tak bardzo wrażliwy na rozdzielczość, jak ma to miejsce w monitorach wielkoformatowych, w przypadku których bardzo widać, czy mówimy o rozdzielczości Full HD czy 4K UHD. Jest to też związane ze standardową odległością, z jakiej oglądany jest obraz. W przypadku projektorów zwykle widzowie są dalej od obrazu niż w przypadku rozwiązań monitorowych.
Czy klienci stawiają na sieciowe protokoły transmisji w  projektorach czy HDMI jest w  większości przypadków wystarczające?
Myślę, że dla klientów jest bardzo ważne, żeby projektor był wyposażony w protokół sieciowej transmisji danych, najczęściej HDBaseT. Segment projektorów o wyższych jasnościach ma zresztą ten protokół transmisji już w pakiecie, od razu na pokładzie. Klienci zdecydowanie korzystają z możliwości przesyłania sygnału wideo na dłuższe odległości. Gdy mamy np. zapytania ofertowe o projektory o wyższej jasności, bardzo często chodzi właśnie o  modele z  HDBaseT. Klienci potrzebują i  poszukują tego rozwiązania ponieważ znacząco ułatwia ona instalację. Widzimy, że staje się to standardem i swego rodzaju oczywistością. 
W  naszej rozmowie nie może zabraknąć również wątku poświęconego komplementarnym rozwiązaniom dla projektorów, czyli ekranom. Jakie rozwiązania z tego sektora znajdują się w waszej ofercie? 
ViDiS SA ma w ofercie własną markę Avtek. Bezpośrednim powodem jej powstania było to, że wiele lat temu zauważyliśmy, że brakuje na rynku produktów, które będą z jednej strony ekonomiczne, a z drugiej strony będą oferowały odpowiednią jakość. Marka działa na rynku już dziesięć lat i przez ten czas staliśmy się jednym z największych dostawców ekranów projekcyjnych nie tylko na polskim, ale również na europejskim rynku. W ofercie znajdują się zarówno standardowe ekrany do zastosowań edukacyjnych czy biznesowych, jak i składane ekrany ramowe dla potrzeb firm rentalowych, eventów czy konferencji. Największy ekran przenośny, który mamy obecnie w  ofercie, to ekran o  podstawie ponad 6 metrów w formacie 16:10. Niewątpliwą zaletą tych ekranów mobilnych jest fakt, że są one bardzo łatwe w instalacji i zajmuje ona niewiele czasu. Ekran jest transportowany w dwóch skrzyniach i do jego rozłożenia wystarczy nawet jedna lub – w  przypadku większych rozmiarów – tylko dwie osoby.
Jakie ekrany wybierają najczęściej klienci? 
Najwięcej sprzedajemy modeli o podstawie 2 metrów i 2,4 metrów. Od niedawna do naszej oferty dołączyła również druga marka ekranów. To polski producent, firma Avers. Dzięki temu, że większość oferowanych modeli jest produkowana na zamówienie, jesteśmy w stanie zaoferować praktycznie dowolny produkt skrojony dokładnie według potrzeb klienta. Dzięki temu producentowi weszliśmy również na rynek ekranów instalacyjnych o podstawie powyżej trzech metrów. Na szczególną uwagę zasługuje seria ekranów Stratus 2, których kaseta jest wyposażona w klapkę grawitacyjną, otwieraną automatycznie, gdy ekran się rozsuwa, bez udziału żadnego dodatkowego mechanizmu czy elektroniki. Dzięki temu mamy jeden potencjalny element podatny usterkom mniej. Drugim silnym motorem napędowym tej marki są ekrany z serii Contour przeznaczone do instalacji w sufitach podwieszanych, dzięki czemu kaseta ekranem jest niewidoczna i można ją zabudować w bardzo estetyczny sposób.
Jak Twoim zdaniem będzie wyglądała przyszłość projektorów i jak będą rozwijały się te produkty? 
Spodziewam się, że w najbliższych latach rozdzielczość 4K UHD będzie stawała się standardem i będzie to już wymóg klientów względem kupowanych urządzeń. Umacnianie się i miniaturyzacja technologii laserowej spowoduje, że projektory będą bardziej osiągalne przez szersze grono klientów. Duża część producentów rozwija również swoją ofertę niewielkich kompaktowych i przenośnych projektorów dla użytkowników domowych, które stają się centrum domowej rozrywki.

ROZMAWIAŁ: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: ViDiS SA