Seminarium „LG Information Display”

Organizowane przez dystrybutorów i producentów doroczne spotkania mają na celu prezentację najnowszych technologii, rozwiązań i produktów, ale przede wszystkim integrację branży i wzmocnienie relacji biznesowych. Stały się one nieodłącznym elementem bezpośrednich działań marketingowych większości z nich. Kto jednak powiedział, że takie spotkania mogą się odbywać tylko raz w roku? Z takiego założenia wyszła właśnie firma LG. Po sukcesie majowego spotkania „Solutions Partners Meeting” producent postanowił dać swoim partnerom kolejną okazję do wymiany myśli. W dniach 20–21 listopada w znajdującym się pod Warszawą hotelu Narvil klienci i partnerzy koreańskiego producenta mieli możliwość spędzenia z firmą okrągłej doby, w trakcie której można było zobaczyć wiele nowych produktów i rozwiązań technologicznych marki LG oraz posłuchać o tych, które już zawładnęły rynkiem AV.

Konferencję rozpoczął dyrektor sprzedaży działu In-formation Displays Robert Buława. Po krótkim wprowadzeniu i zaprezentowaniu słuchaczom planu spotkania oddał głos pierwszemu prelegentowi. Był nim Paweł Gusiew, reprezentujący dział IT w firmie LG. W swoim wystąpieniu przedstawił on niezwykle bogatą ofertę projektorów LED, w tym urządzeń przenośnych i zasilanych akumulatorowo, które pozwalają wyświetlić obraz np. na campingu, ale także ułatwiają życie mobilnym handlowcom czy marketingowcom, którzy nie muszą zaprzątać sobie głowy podłączeniem urządzenia do sieci, ale zaraz po przybyciu na spotkanie mogą rozpocząć prezentację z udziałem projekcji. Na uwagę zasługuje prezentowane urządzenie o nazwie LG CineBeam HU80KG. To futurystyczna skrzynka w formie prostopadłościanu z uchwytem ułatwiającym przenoszenie. W istocie jest to projektor laserowy o mocy 2500 lumenów, pracujący w rozdzielczości 4K UHD 3840 × 2160 o żywotności 20 000 godzin. Możemy z jego pomocą wyświetlić wysokiej jakości obraz nawet o przekątnej 150 cali, który w dodatku dzięki wsparciu standardu HDR 10 będzie się odznaczał lepszymi detalami i nasyconymi kolorami. Urządzenie można ustawić na podłodze, na stole, jak i podwiesić pod sufitem, a dzięki zaawansowanej i zautomatyzowanej korekcie geometrii (Auto Vertical Keystone) nie trzeba walczyć za wszelką cenę, aby urządzenie było ustawione prostopadle do ekranu projekcyjnego.

CineBeam HU80KG został wyposażony w dwa złącza HDMI, port USB, dzięki któremu można wpiąć np. pendrive i wprost z niego wyświetlić zdjęcia lub film, a także wyjście audio umożliwiające wysłanie dźwięku do zewnętrznego wzmacniacza. Co więcej, do urządzenia można bezprzewodowo podłączyć klawiaturę i myszkę, a dzięki funkcji Screen Mirroring przesłać bezprzewodowo obraz wprost z urządzenia mobilnego.

W prezentacji przygotowanej przez departament IT poruszone zostały nie tylko zagadnienia związane z projektorami, ale także zaawansowanymi monitorami dla różnych odbiorców. W ofercie firmy LG znajdziemy zarówno profesjonalne monitory gamingowe, jak 27GK750F-B czy panoramiczny model 29WK600-W, a także urządzenia dla profesjonalistów pracujących z dźwiękiem i lub wideo, w tym grafików czy fotografów. Mowa tutaj przede wszystkim o ultrapanoramicznym, zakrzywionym monitorze o przekątnej 34” z matrycą IPS. Dzięki takim proporcjom na jednym ekranie można wyświetlić bez trudu dwa zdjęcia, oś czasu z próbkami wideo czy dwa okna arkusza kalkulacyjnego, co w połączeniu z dużą rozdzielczością sprawia, że praca staje się nie tylko bardziej wygodna, ale i przyjemniejsza. Na jej wygodę mają wpływ z pewnością również tryby flicker safe, eliminujący miganie monitora i chroniący oczy użytkownika przed zmęczeniem, jak i funkcja reader mode, zmieniająca wyświetlane kolory na nieco bardziej przygaszone, co docenią przede wszystkim edytorzy czy korektorzy czytający duże fragmenty tekstu na ekranie. Przydatną funkcją monitora może być znajdujące się na pokładzie złącze USB-C, za pomocą którego łączymy laptop z wyświetlaczem. Za pomocą jednego kabla możemy wówczas przesłać nie tylko dane i sygnał wideo, ale także naładować komputer przenośny!

Po tej prezentacji licznie przybyli goście konferencji zostali podzieleni na dwie grupy, każda z nich uczestniczyła w tych samych prezentacjach, lecz w mniejszym gronie, co ułatwiało przyswajanie wiedzy.

Pięciogwiazdkowy telewizor
Chociaż zdarza się to coraz rzadziej, to wciąż wielu inwestorów hotelowych decyduje się na instalację konsumenckich telewizorów w pokojach znajdujących się w ich obiektach. Decyduje o tym rachunek ekonomiczny, który początkowo wydaje się przemawiać właśnie na korzyść rozwiązań „z marketu”. Jednak długofalowo i w końcowym rozrachunku to tylko pozorna oszczędność. O tym, dlaczego warto sięgnąć po inne rozwiązanie, przekonywał Łukasz Cyrwus, zajmujący się telewizją hotelową oraz inteligentnymi rozwiązaniami dla branży hotelarskiej w firmie LG Electronics Polska. Producent ma w swojej ofercie bardzo wiele rozwiązań odpowiadających różnym wymaganiom klientów z rynku hotelowego. Pierwszą z szeregu zalet jest możliwość i gwarancja pracy w trybie 16/7, czego nie gwarantują odbiorniki z marketu. Nawet podstawowe telewizory z serii Commercial Lite są objęte trzyletnią gwarancją i mają szereg funkcji dodatkowych. Telewizory hotelowe LG mogą pracować zarówno jako standardowe odbiorniki w pokoju hotelowym, ale także jako ekrany w sali konferencyjnej czy nośniki w przestrzeniach komercyjnych. Dzięki możliwości wyświetlenia sygnału telewizyjnego i grafik reklamowych taki wyświetlacz świetnie sprawdzi się np. w restauracji, barze sportowym (gdzie wraz z transmisją meczu można wyświetlać reklamy informujące o najnowszych promocjach), w sklepie czy w lobby hotelowym. Dodatkowo nawet te najprostsze modele mają możliwość wyboru jednego z czterech menu powitalnych wraz z możliwością edycji, a także funkcje zapisu ustawień na USB, dzięki czemu nawet w największym hotelu nie trzeba ustawiać każdego telewizora z osobna, ale wystarczy wgrać gotową konfigurację. Mamy tutaj także funkcję schedulera, dzięki której telewizor pracujący np. w sklepie będzie sam się uruchamiał i wyłączał zgodnie z godzinami otwarcia sklepu, funkcję SNMP dającą możliwość dostępu zdalnego do telewizora przez przeglądarkę, synchronizację z zewnętrznym serwerem, zintegrowaną baterię podtrzymującą zegar, nawet gdy telewizor jest odłączony od prądu, a także zaawansowane funkcje kontroli dostępu do parametrów telewizora. W przypadku telewizorów z linii TV Signage wraz z urządzeniem otrzymujemy zaawansowane możliwości edycji wyświetlanych grafik za pomocą prostego edytora CMS, dzięki czemu możemy dopasować wyświetlane treści do naszych potrzeb.

W trakcie prezentacji o rozwiązaniach dla rynku hotelowego wiele uwagi poświęcono rozwiązaniu LG Pro:Centric. Jest to funkcja telewizorów hotelowych LG, która w połączeniu z serwerem umożliwia zdalne zarządzanie telewizorem znajdującym się w pokoju, a także edytowanie wyświetlanej treści oraz wyświetlanie wiadomości powitalnych czy informacji na temat hotelu. Jedną z odmian tego rozwiązania jest Pro:Centric V, który umożliwia przesłanie treści do telewizorów hotelowych za pomocą istniejącej infrastruktury kablowej, co daje „nowe życie” znajdującym się w pokojach urządzeniom, równocześnie eliminuje konieczność prowadzenia dodatkowych połączeń. W telewizorach hotelowych UU761H, UU661H czy LU661H mamy najbardziej zaawansowaną wersję opisywanego rozwiązania, o nazwie Pro:Centric Direct 2.0, które oprócz opisywanych wcześniej funkcji daje m.in. możliwość sterowania wprost z ekranu telewizora wyposażeniem pokoju, np. oświetleniem, roletami czy zamkami w drzwiach.

W ofercie firmy LG, będącej liderem w produkcji wyświetlaczy OLED, nie mogło zabraknąć wyświetlaczy wykonanych w tej technologii, a przeznaczonych na rynek hotelowy. Klienci doceniają jakość wyświetlanego obrazu, a także wygląd samych wyświetlaczy OLED. Dzięki temu, że telewizory OLED mają mniej niż 4 mm grubości (model WU960H), można je nakleić wprost na ścianie i idealnie wkomponować w coraz bardziej wymyślne pod względem architektury wnętrza pokoju hotelowego. Do niewątpliwych zalet tych urządzeń należy zintegrowany system Pro:Centric Direct 2.0, umożliwiający zarządzanie wszystkimi telewizorami znajdującymi się w hotelu w sposób zdalny, możliwość dostosowania wyświetlanego menu, możliwość przygotowania ekranu powitalnego czy zaawansowane aplikacje dodatkowe. Producent wprowadził wiele nowości do tego sektora telewizorów, wśród których warto wymienić takie elementy jak: ograniczenie refleksów na panelu (LED UHD) o prawie 30%, co poprawia jakość wyświetlanego obrazu oglądanego nawet w całkowicie zaciemnionym pokoju, a w telewizorach OLED możliwość odtwarzania wielokanałowego dźwięku Dolby Atmos 4.2, wsparcie standardów HDR, Dolby Vision, HDR10Pro poprawiających jakość wyświetlanego obrazu. Dodatkowo w wyższych liniach telewizorów pojawiła się możliwość sterowania głosem – zarówno podstawowymi funkcjami, jak przełączanie kanałów czy regulacja głośności, jak i aplikacjami dodatkowymi, np. prognozą pogody czy aplikacją YouTube, możliwość wyświetlenia ekranu telefonu gościa hotelowego wprost na telewizorze i umieszczenia go np. na sygnale telewizyjnym w formie picture in picture, a także nowa aplikacja zegar prezentująca czas w różnych zakątkach świata (co docenią z pewnością klienci biznesowi) czy aplikacja 360 Viewer, pozwalająca gościom uczestniczyć na ekranie telewizora m.in. w wirtualnych wycieczkach po obiekcie. Ciekawostką jest tryb gallery do wyświetlania na ekranie telewizora obrazów, np. reprodukcji dzieł sztuki. Prowadzący prezentację zwrócił uwagę na rozwój technologii UHD w kontekście telewizorów hotelowych. W 2019 roku na całym świecie będzie już 196 kanałów nadających w UHD, a w 2020 ta liczba ma wynieść 259 kanałów. Równocześnie, zgodnie z prognozami dotyczącymi zapotrzebowania rynkowego i potrzeb klientów w tym roku, liczba sprzedawanych telewizorów UHD ma wzrosnąć o 34 miliony i rosnąć dalej w kolejnych latach. Firma LG ma już dzisiaj w swojej ofercie telewizory hotelowe z rozdzielczością UHD wykonane zarówno w technologii LED LCD, jak i OLED.

SuperSign, super Signage!
Część seminarium poświęconą rozwiązaniom dla rynku digital signage poprowadził Jędrzej Filipowski, piastujący w firmie LG Electronics Polska funkcję Signage Sales Managera. Na wstępie zostały omówione praktyczne aspekty związane z nazewnictwem i rozpoznawaniem danych ekranu po jego oznaczeniu, następnie prowadzący przeszedł do omówienia konkretnych produktów. Rozwiązania dla rynku digital signage marki LG dzielą się na trzy grupy. Pierwszą z nich są produkty standardowe. To monitory wielkoformatowe dla różnych rynków wertykalnych o jasności od 350 do 700 nitów, z możliwością pracy 24/7 lub 18/7 i z wbudowaną platformą webOS. Do grupy rozwiązań standardowych należy m.in. rodzina produktów SM5KE. To ekrany wielkoformatowe Full HD, dostępne w rozmiarach od 32 do 65 cali i odznaczające się jasnością 450 nitów (400 nitów w przypadku modelu 32”). Każdy z modeli został zaopatrzony w szereg narzędzi przydatnych w każdej instalacji digital signage. Mowa tutaj m.in. o platformie webOS do zarządzania monitorami i odtwarzanymi treściami, wbudowanym Wi-Fi umożliwiającym wyświetlanie materiałów np. wprost z telefonu komórkowego, tryby picture by picture oraz picture in picture, pozwalające przygotować układ treści odpowiadający naszym potrzebom czy wsparcie dla beaconów. Dla najbardziej wymagających instalacji producent przygotował monitory w wersji XXL o przekątnych od 60 do 98 cali i odznaczające się jasnością nawet 500 nitów i możliwością pracy ciągłej. Wszystkie te monitory oferują łatwą integrację z urządzeniami z logo Crestron oraz systemami wideokonferencyjnymi Cisco.

Wielu klientów będzie z pewnością zainteresowanych monitorami dla sektora digital signage pracującymi w rozdzielczości UHD. Koreański producent ma w swojej ofercie również takie modele, dostępne w rozmiarach od 49 do 98 cali i odznaczające się jasnością 500 nitów.

W ofercie firmy LG znajdziemy także mnóstwo modeli monitorów do budowy ścian wideo, którym w trakcie listopadowego spotkania poświęcono wiele miejsca. Klienci mają do wyboru monitory o przekątnych 49 i 55”, o jasności od 500 do nawet 1500 nitów, które mogą pracować na witrynach sklepowych, w centrach handlowych czy na lotniskach, a więc w miejscach, gdzie wyświetlany obraz musi przebić się przez jasne otoczenie. Prawdziwym hitem jest najnowszy monitor do budowy ścian wideo SVH7E. Ma on ramkę o szerokości zaledwie 0,44 mm i jasność 700 nitów, co czyni go idealnym rozwiązaniem np. do studia telewizyjnego, pomieszczeń kontrolnych czy ekskluzywnych sklepów, którym zależy na najlepszej jakości wyświetlanego obrazu.

W trakcie prezentacji przedstawionych zostało wiele unikatowych rozwiązań, m.in. wąskie ekrany typu stretch o przekątnych 86 cali (proporcje 58 : 9) oraz 88 cali (proporcje 32 : 9). Producent ma także w swojej ofercie kompletne rozwiązania do pracy na zewnątrz, w tym ekrany wandaloodporne, ekrany zamknięte w obudowach odpornych na warunki atmosferyczne, ale bez wymuszonego chłodzenia, czy ekrany z filtrami polaryzacyjnymi, podnoszące w znaczny sposób jakość obrazu wyświetlanego w słoneczny dzień. 

Ważną część portfolio produktów LG stanowią ekrany dotykowe. Producent ma w swojej ofercie rozwiązania, które mogą pracować zarówno w układzie horyzontalnym, jak i portretowym i w których została zastosowana technologia dotyku multi touch. Takie wyświetlacze świetnie sprawdzą się zarówno w edukacji, biznesie, jak i na rynku retail jako dotykowe kioski czy wayfindery.

W trakcie konferencji nie mogło zabraknąć tematyki flagowych rozwiązań firmy LG, a więc ekranów OLED. Prezentację poprowadził znany już czytelnikom magazynu „AVIntegracje” João Moreira, z którym rozmowę opublikowaliśmy w maju 2018 roku. Podobnie jak w wywiadzie oraz w trakcie prowadzonego przez niego szkolenia, w którym mieliśmy przyjemność uczestniczyć, również tym razem omówił on najważniejsze zalety ekranów LED oraz pokazał szerokie portfolio ekranów producenta wykonanych w tej właśnie technologii. Do jej niewątpliwych zalet należą m.in. nieskończony kontrast i idealna czerń, brak podświetlenia matrycy wynikający z samej technologii wyświetlania obrazu, możliwość montażu na suficie, niewielka grubość pozwalająca na przyklejenie ekranu na ścianie niczym tapety oraz przebogaty katalog unikatowych konstrukcji: ekrany dwustronne, rozwiązania do budowy bezszwowych ścian wideo, ekrany zatopione w szkle czy ekrany zakrzywione. W części warsztatowej João Moreira zaprezentował proces wyginania ekranu na potrzeby konkretnej instalacji oraz przeprowadził prezentację urządzenia do zautomatyzowanego wyginania ekranu przez instalatora, w zależności od indywidualnych potrzeb.

W trakcie prezentacji poświęconej rozwiązaniom dla rynku digital signage przedstawiona została oferta rozwiązań LED z logo LG. Mowa tutaj m.in. o ścianach wideo LED, z których można zbudować zaokrąglony ekran, o ekranach LED o grubości zaledwie 40 mm, które można zastosować np. w systemach informacji pasażerskiej na lotniskach czy wyjątkowej folii LED, która po naklejeniu na zwykłą szybę zamienia ją w transparentny ekran LED.

W kolejnej części poświęconej rozwiązaniom digital signage swoją prezentację wygłosił Enoch Na, Solutions Architect z LG Electronics Europe, który skupił się na systemie SuperSign. W jego skład wchodzi aplikacja LG SuperSign CMS umożliwiająca zarządzanie i zaprogramowanie w oparciu o kalendarz i dystrybucję treści nawet do ponad tysiąca nośników digital signage, aplikacja LG SuperSign Control+ do monitorowania pracy i wykrywania ewentualnych problemów z ekranami oraz oprogramowanie LG SuperSign WB do kalibracji monitorów. Producent udostępnia usługę Signage 365 Care – pracujące w chmurze rozwiązanie do zdalnego zarządzania wyświetlaczami pracującymi u klienta, poprzez ich konfigurację, kalibrację i monitorowanie błędów w ich pracy. 

Szerzej – wszystkie funkcje, możliwości oraz konfiguracja i obsługa systemu SmartSign zostały omówione w trakcie certyfikowanego szkolenia dla chętnych, które odbyło się drugiego dnia konferencji, 21 listopada.

Partnerskie relacje
W programie seminarium „LG Information Display” nie mogło zabraknąć prezentacji przygotowanych przez partnerów koreańskiego producenta. Firma Cisco przedstawiła znajdujące się w ich ofercie rozwiązania Webex do wideokonferencji oraz możliwości ich integracji z ekranami LG. Niedawno koreański producent ogłosił pełną kompatybilność sześciu wyświetlaczy LG Ultra HD i dwudziestu modeli monitorów pracujących w rozdzielczości Full HD z zestawami Cisco Room Kit, Room Kit Plus i Cisco SX, w tym SX10, SX20 i SX80. Profesjonalne wyświetlacze firmy LG w sposób automatyczny integrują się z platformą Cisco Room Kits przy pierwszym użyciu. Obsługują wszystkie zaawansowane funkcje za pośrednictwem kontrolera Cisco Touch 10. Niewątpliwą zaletą jest zaawansowana diagnostyka, otwierająca możliwość monitorowania i raportowania statusu każdego urządzenia, w tym wyświetlacza, za pomocą wyznaczonych kodeków i pojedynczego kabla HDMI.

Gośćmi spotkania byli także przedstawiciele firmy Guest-Tek, zajmującej się dostarczaniem rozwiązań AV do największych sieci hotelowych na świecie, takich jak Accor Hotels, Hilton, Hyatt, Marriott czy Radisson. W swojej prezentacji przedstawili oni szereg case studies, w których zostały zastosowane produkty marki LG.

Program wszystkich prezentacji zamknęli przedstawiciele firmy Edbak, którzy zaprezentowali historię firmy, jej dzisiejszą działalność oraz portfolio oferowanych produktów.

Jak udało się nam dowiedzieć, firma LG Electronics Polska rozpoczęła intensywne przygotowania do kolejnej edycji spotkania z partnerami ID Sales Seminar, które odbędzie się w połowie maja. W planach są kolejne warsztaty, szkolenia specjalistyczne i certyfikowane sesje treningowe związane z produktami LG, jak i rozwiązaniami dostarczanymi przez partnerów firmy. Już wkrótce zostanie zaprezentowanych wiele nowych produktów. Nie możemy się doczekać!

Podsumowanie
Seminarium „LG Information Display” w podwarszawskim hotelu Narvil było doskonałą okazją do spotkania z najnowszymi produktami i rozwiązaniami dla biznesu znajdującymi się w ofercie producenta oraz trendami, które będą królowały w 2019 roku. Słowa uznania należy skierować w kierunku organizatorów za formę listopadowej konferencji. Podział na dwie grupy, który niejako wymusiła ogromna liczba uczestników, okazał się świetnym pomysłem – w mniejszych grupach znacznie łatwiej zapoznać się ze szczegółami technicznymi urządzeń czy zadać najbardziej nurtujące pytania. W programie wydarzenia wykrojono wiele przestrzeni na sesje hands on, dające możliwość osobistego przetestowania poszczególnych urządzeń, a to zawsze olbrzymia wartość. Jak zawsze wartością dodaną była okazja do spotkania branży i integracja. Technologia i przyjemności? Zawsze!

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje