Współpraca NEC z firmą Swedavia

NEC Display Solutions poinformował o  zakończonym z  powodzeniem projekcie instalacji ogromnych ekranów LED na lotnisku Arlanda w Sztokholmie. Realizacja ta zasługuje na szczególną uwagę z powodu konieczności zminimalizowania zakłóceń elektromagnetycznych związanych z technologią LED, które mogą być przyczyną poważnych problemów we współczesnych terminalach pasażerskich.

Firma Swedavia, która jest właścicielem 10 głównych lotnisk w  Szwecji, zleciła NEC dostarczenie gigantycznych ekranów LED do stref odprawy bagażowej i odbioru bagażu. Instalacja ekranów LED ma zapewnić pasażerom dostęp do informacji podróżnych oraz ich aktualizacji, reklam, materiałów promocyjnych i innych cyfrowych treści. Ekrany o rozmiarach, odpowiednio 44 i 15 metrów kwadratowych, zapewniają przyciągający uwagę przekaz o  bardzo wysokiej jasności, informując pasażerów o aktualnościach, a jednocześnie otwierają nowe możliwości reklamowe i generujące przychody. Swedavia postawiła konkretne wymagania co do projektu, z których najważniejsze było to, aby całe ekrany – nie tylko poszczególne moduły – spełniały normę kompatybilności elektrycznej EMC klasy B i tym samym nie powodowały żadnych zakłóceń w innych systemach komunikacyjnych i urządzeniach na terminalu lub gdziekolwiek indziej na terenie lotniska. „Przed współpracą z NEC przeprowadziliśmy próbę niezależnego projektu LED, ale w czasie testów natychmiast stwierdziliśmy, że ekrany powodują niedopuszczalne zakłócenia innego sprzętu” – powiedział Johan Monie, Head of Passenger Processes w  Swedavia. „Diody LED emitują duże ilości promieniowania elektromagnetycznego, a to mogłoby spowodować poważne problemy z łącznością WiFi i Bluetooth – a więc dokładnie taki rodzaj negatywnego doświadczenia pasażerów, którego chcemy uniknąć. Wtedy zwróciliśmy się do naszego długoletniego partnera NEC, który przedstawił odpowiedź na problem.” NEC zaprojektował dwa ekrany LED Direct View o plamce 3,91 mm i ze specjalną osłoną, dzięki czemu emisja promieniowania elektromagnetycznego jest na znikomym poziomie. NEC był odpowiedzialny za każdy aspekt projektu, od zaprojektowania modułów, poprzez zapewnienie zasilania i dostarczenie danych, po produkcję, instalację i uruchomienie. Firma dostarczyła również platformę backend, która umożliwia lotnisku Stockholm Arlanda Airport kompilowanie i zarządzanie treściami z wielu źródeł na ekranach za pomocą jednej aplikacji. Po okresie intensywnych testów, podczas których okazało się, że oba ekrany spełniają kryteria kompatybilności elektro-magnetycznej, jednocześnie wyświetlając doskonały obraz w żywych kolorach, ekrany LED NEC zostały finalnie uruchomione w grudniu 2018r. „Coraz więcej węzłów transportowych wykorzystuje LED, jako technologię wyświetlania, ale świadomość wpływu tego typu ekranów na inną komunikację może nie być powszechna.” – powiedział Richard Wilks, Airport and Public Transportation Business Development Manager w NEC Display Solutions Europe. „O ile nie zostaną odpowiednio zaprojektowane, ekrany te mogą zagrozić łączności, której pasażerowie oczekują podczas podróży, takiej jak WiFi, Bluetooth, 4G i 5G. Mogą również zakłócać krytyczne dla bezpieczeństwa systemy oparte na częstotliwości radiowej, na przykład krótkofalówki pracowników, a potencjalnie również radar oraz łączność powietrze-ziemia.” „Węzły komunikacyjne, takie jak lotniska, stały się coraz bardziej hałaśliwe, z  wieloma różnymi sygnałami i  ogromnym natężeniami ruchu. Dlatego też NEC dostosował również wszystkie swoje monitory LCD do wymagań EMC klasy B” – kontynuuje Richard. „Sektor transportu z chęcią korzysta z zalet technologii LED, ale trzeba przy tym uwzględniać skumulowany wpływ, jaki ekrany te wywierają na inne technologie i wymagać od swoich partnerów technologicznych rozwiązań, które są zaprojektowane tak, aby uniknąć niedogodnych i potencjalnie niebezpiecznych zakłóceń.”