Żyjemy w czasach, w których dużą część dnia spędzamy, realizując obowiązki zawodowe. Za sprawą tego przestrzenie biurowe muszą obecnie spełniać wiele nowych funkcji i przede wszystkim gwarantować najwyższy komfort pracy. Duża część realizowanych na co dzień procesów została w ostatnich latach zinformatyzowana i unowocześniona dzięki licznym systemom audiowizualnym, dzięki którym wspólna praca z zespołem znajdującym się na drugim końcu świata czy odtworzenie prezentacji z telefonu znajdującego się w kieszeni prelegenta nie stanowią już dzisiaj żadnych problemów. Co więcej, w tę przestrzeń – pełną nowoczesnych urządzeń i systemów AV – bardzo mocno wkroczyli architekci wnętrz. Dzięki ich staraniom przestrzeń biurowa przestała być dzisiaj już wyłącznie czarno- lub szaro-biała i wyposażona w witającą gości nudną wykładziną systemową. Projektanci prześcigają się w coraz nowszych i bardziej śmiałych projektach, tworząc wiele wyjątkowych i nietuzinkowych przestrzeni biznesowych. Jednym z takich miejsc jest nowa siedziba firmy Wyborowa Pernod Ricard.

Pernod Ricard jest globalną firmą z branży alkoholi mocnych i win, obecną na osiemdziesięciu rynkach świata. Przez wiele lat siedzibą jej polskiego oddziału – Wyborowa Pernod Ricard – był biurowiec przy ulicy Emilii Plater 53. Ze względu na niewystarczającą przestrzeń w 2016 roku firma zdecydowała się przenieść do będącego częścią Złotych Tarasów biurowca Lumen. Obecna siedziba firmy to prawie 2600 m2, co czyni ją o ponad 30% większą od poprzedniej. Znajduje się tu dwanaście sal konferencyjnych i ponad sto stanowisk prac, a także kuchnia i bar. Cała część biurowa została zorganizowana w formie open-space, ułatwiającej pracownikom komunikację i możliwość współpracy. Aby zagwarantować optymalny komfort pracy, zainstalowano tu ścianki działowe ograniczające hałas. Stanęły one jednak w miejscach nie blokujących dostępu do światła. Potencjalny hałas został zminimalizowany poprzez przeniesienie wszystkich hałaśliwych urządzeń, takich jak drukarki czy kopiarki, do wydzielonych przestrzeni. Nowa siedziba jest także miejscem trzymającym wysokie standardy w sferze ekologii. Wszystkie rozwiązania oświetleniowe bazują na źródłach LED, plastikowe butelki wody zostały zastąpione dystrybutorami wody, zaś w drukarkach znajduje się papier z recyklingu. Zaprojektowaniem nowego biura Wyborowa Pernod Ricard zajęło się biuro architektoniczne Massive Design, natomiast adaptację przestrzeni powierzono firmie Tetris. Było to zlecenie niełatwe, ponieważ przed wykonawcami postawiono zadanie realizacji bardzo widowiskowego i śmiałego projektu. Każda z sal konferencyjnych mieszczących się w siedzibie firmy odpowiada jednemu z alkoholi z oferty producenta i dystrybutora. Mamy tutaj salę whisky – zaprojektowaną w stylu biblioteki czy ekskluzywnego gabinetu, salę poświęconą rumowi – urządzoną w stylu kubańskiego klubu, salę poświęconą marce wina z mchem na ścianie oraz drugą poświęconą temu samemu trunkowi, ale tym razem – ze względu na jego hiszpańskie pochodzenie – ze ścianami wyłożonymi hiszpańską mozaiką. Jedną z najbardziej interesujących sal konferencyjnych jest przestrzeń urządzona w formie stacji metra. Znajduje się w niej charakterystyczna dla peronu metalowa ławka, a na zaokrąglonych ścianach widoczne są kafelki, jednoznacznie kojarzące się z tunelem metra. Co ważne, pracownicy firmy mieli również możliwość wniesienia do przestrzeni biurowej swoich pomysłów, dzięki czemu w nowej siedzibie znalazło się lub wręcz zostało przeniesionych z poprzedniego biura wiele ich ulubionych rozwiązań. Cały projekt został zrealizowany w rekordowo szybkim czasie czternastu tygodni, zaś w jego powstawaniu brało udział trzydzieści ekip, a w szczytowych momentach przy realizacji pracowało aż trzysta pięćdziesiąt osób. Zadanie zaprojektowania i realizacji wszystkich rozwiązań z zakresu AV inwestor zdecydował się powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Jako główny kontraktor została wybrana firma Evodata Evolution IT, natomiast jej podwykonawcami były firmy Dimension4 (odpowiedzialna za opracowanie i wdrożenie systemu AV) oraz firma M4B SA, autor i producent Systemu Wynajmu Sal. Firma Dimension4 zajęła się zaprojektowaniem, instalacją i uruchomieniem wszystkich rozwiązań z zakresu AV w nowej siedzibie firmy. Cały projekt powstał w ścisłej współpracy z inwestorem, zaś poszczególne rozwiązania były na bieżąco konsultowane, wybierane i akceptowane przez klienta. Głównym kryterium przyświecającym realizacji całego projektu było stworzenie nowoczesnej przestrzeni biznesowej, wyposażonej w rozwiązania wysokiej klasy, które równocześnie będą bardzo łatwe w obsłudze i nie będą wymagały bieżącego serwisowania. Firma Dimension4 przystąpiła do realizacji projektu już na etapie, gdy w obiekcie demontowane były rozwiązania i elementy infrastruktury, z jakich korzystał poprzedni najemca, a cała przestrzeń była dopasowywana i rekonfigurowana na potrzeby nowego użytkownika. Dzięki temu, że modernizowano ją dokładnie w oparciu o wymagania inwestora, firma zajmująca się instalacją systemów AV mogła wpisać w nowo powstającą infrastrukturę wszystkie konieczne elementy. Już na etapie budowlanym zostały ustalone i wykonane wszelkie elementy związane z przebiegiem tras kablowych – zarówno w przestrzeniach nad sufitem i pod podłogą, jak i w nowopowstających ściankach działowych. Na tym etapie konieczne było zainstalowanie floorboxów, których instalacją zajęła się firma od instalacji elektrycznych, a także dopilnowanie istotnych z punktu widzenia rozwiązań AV miejsc montażu urządzeń, uchwytówczy przyłączy nie kolidujących z innymi elementami infrastruktury biurowej.
Wyjątkowa przestrzeń biurowa
Zgodnie z założeniami nowa siedziba Wyborowa Pernod Ricard to przede wszystkim nowoczesna przestrzeń przygotowana do codziennej pracy. Sale konferencyjne mogą pełnić funkcję miejsc spotkań, przestrzeni do telekonferencji, coworkingu czy sal do indywidualnej pracy. Największą spośród wszystkich przestrzeni konferencyjnych jest sala Wyborowa. To typowa przestrzeń biznesowa, przygotowana z myślą o wymagających prezentacjach, konferencjach, spotkaniach czy zebraniach Zarządu. Za wyświetlanie obrazu odpowiada tutaj projektor ze źródłem laserowym NEC 502HL, rzutujący na elektrycznie rozwijany ekran Adeo Inceel Tensio o wymiarach 315 × 197 cm. Aby zagwarantować użytkownikom sali możliwość łatwego podania sygnału i wyświetlenia materiałów z ich własnych urządzeń, przygotowano zestaw przyłączy stołowych wyposażonych w złącza wideo HDMI, VGA i złącza audio. Sygnały z nich trafiają do skalera prezentacyjnego Extron IN1604 DTP, z którego wysyłane są wprost do projektora za pomocą protokołu HDBaseT. By jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom sali odtworzenie na dużym ekranie np. prezentacji multimedialnej, materiału wideo czy prezentację arkusza kalkulacyjnego – zarówno z komputera, jak i telefonu czy tabletu – do tej przestrzeni został dostarczony także system prezentacyjny Barco CSC-1. Oprócz szerokich możliwości odtwarzania i przesyłania sygnałów wideo, w sali zadbano także o to, aby można było w niej bezproblemowo odtworzyć dźwięki i muzykę, a także w sytuacji, gdy będzie przebywało w niej więcej osób, wzmocnić głos prelegenta. W tym celu zainstalowano tu zestaw sześciocalowych głośników sufitowych DAS Audio, zasilanych wzmacniaczem PS-800 tego samego producenta. Za processing sygnałów oraz ich miksowanie w tej przestrzeni jest odpowiedzialny procesor DSP Biamp NEXIA PM. Na potrzeby prelegentów przygotowany został bezprzewodowy system mikrofonowy Audio-Technica ATW-3141B z dynamicznym mikrofonem do ręki. Zarządzaniem wszystkimi rozwiązaniami AV w sali Wyborowa zostało powierzone procesorowi Extron IPCP Pro 250. Odpowiada on za rozwijanie i zwijanie ekranu, włączanie i wyłączanie projektora oraz za wybór wejścia sygnałowego wideo. Wszystkimi tymi parametrami zarządza przypisany iPad. Jest on zainstalowany w stacji dokującej blokowanej kodem iRoom iDock, która pełni także funkcję ładowarki. Po wpisaniu kodu uchwyt odchyla się, umożliwiając zdalne zarządzanie całym systemem również manualnie. Omawiana sala jest tylko jedną z dwunastu przestrzeni biznesowych znajdujących się w nowej siedzibie Wyborowa Pernod Ricard. Chociaż sale różnią się między sobą wyglądem, to jednak w każdej z nich zainstalowany został podobny system rozwiązań AV. Zapewnia to przewidywalność możliwych do uzyskania rezultatów oraz ułatwia obsługę pracownikom, którzy nie muszą uczyć się każdej przestrzeni z osobna. W każdej z sal znajduje się pięćdziesięciocalowy monitor NEC E505. Jak przyznali projektanci, instalacja tych ekranów była jednym z największych wyzwań całego projektu. Wynika to z faktu, że aby zapewnić odpowiednią widoczność ekranu oraz zachować możliwie najlepsze parametry obrazu związane z odległością od monitora czy kątami widzenia, każde z urządzeń musiało znajdować się w centralnym miejscu sali. Nie było to jednak zadaniem łatwym ze względu na wyjątkową architekturę tych przestrzeni. W części sal ekrany zostały zainstalowane za pomocą uchwytów ściennych Vogels PFW 5010 wall mount unit. W pozostałych salach, ze względu na bogaty wystrój architektoniczny, monitory musiały zostać zainstalowane przy ścianie szklanej, co wymusiło zastosowanie uchwytów sufitowych zainstalowanych bezpośrednio do stropu rzeczywistego. Nie mogła być to jednak prosta „rura”, ale rozwiązanie gwarantujące zarówno odpowiedni udźwig i stabilność montażu, jak i równocześnie estetyczne i atrakcyjne wizualnie. Ostatecznie zdecydowano się użyć wyselekcjonowanych spośród innych rozwiązań i zaakceptowanych również przez inwestora uchwytów C1544 Flat Ceiling firmy Vogels. Ich zastosowanie pozwoliło zamontować monitory w optymalnych miejscach, a także odpowiednio przeprowadzić wszystkie konieczne przewody zasilające i sygnałowe do ekranów we wnętrzu uchwytów. Sygnały do ekranów są dostarczane w dwojaki sposób: standardowo za pomocą przyłączy znajdujących się we floorboxach oraz w postaci bezprzewodowej. W tym celu zastosowano bezprzewodowy system prezentacyjny Extron Sharelink. To rozwiązanie wymagające instalacji odpowiedniego oprogramowania, jednak w przypadku tych sal był to świadomy wybór. Ze względu na fakt, że omawiane przestrzenie są przeznaczone tylko dla pracowników firmy, konieczność wcześniejszej konfiguracji oprogramowania ogranicza możliwość wykorzystania systemu przez osoby z zewnątrz. Wszystkimi sygnałami steruje niewielki kontroler Extron MLC 62 RS D. Pozwala on nie tylko włączać i wyłączać ekran, ale także kontrolować głośność, wyciszać oraz wybierać wejścia. Urządzenia te w każdej z sal zostały zainstalowane w bardzo pomysłowy sposób maskujące je w optymalny sposób. Każdy z kontrolerów został zainstalowany w specjalnym adapterze montażowym na tylnej ścianie ekranu i spięty z nim za pomocą kala RS232. We wszystkich salach pracują dodatkowo systemy do telekonferencji Logitech CC3000e ConferenceCam.
Unikalna przestrzeń biznesowa
W nowej siedzibie Wyborowa Pernod Ricard znajduje się także zupełnie wyjątkowe, szczególnie jak na przestrzeń biurową, miejsce. Jest to w pełni zaopatrzony i profesjonalnie wyposażony bar. Został on przeniesiony z poprzedniej siedziby firmy i udoskonalony na potrzeby nowego miejsca. Ze względu na fakt, że jest on obecnie znacznie większy, może za nim pracować maksymalnie aż ośmiu barmanów. Cała przestrzeń została odizolowana akustycznie, dzięki czemu nie ma ryzyka, że odbywające się w niej wydarzenia będą przeszkadzały osobom znajdującym się w pozostałej części biura. W tym przypadku bar nie jest jednak przeznaczony tylko do rozrywki i spotkań towarzyskich – jest tak naprawdę kolejną pełnoprawną przestrzenią biznesową, gdzie można zaaranżować typową salę klubowa, jak i miejsce szkoleń i prezentacji. Bardzo często odbywają się tutaj również szkolenia dla barmanów i pokazy z ich udziałem. W bezpośrednim sąsiedztwie baru znajduje się kolejna przestrzeń konferencyjna – sala Conviviality, oddzielona od części barowej rozsuwaną ścianą. Oba miejsca są w pełni autonomiczne – zarówno jeżeli chodzi o przestrzeń, jak i zastosowane rozwiązania. Jednak w przypadku największych i najbardziej wymagających pod względem liczby gości wydarzeń ściana może zostać rozsunięta, a przestrzenie i systemy połączone w jedną całość. Takie rozwiązanie jest wykorzystywane tutaj bardzo często ze względu na to, że obydwie sale są najczęstszym miejscem, gdzie organizowane są spotkania z gośćmi firmy. Cała przestrzeń została uzbrojona w dwa elektrycznie rozwijane ekrany Adeo Incel Tensio 315 × 197 cm, na które rzutują projektory NEC P502HL. Jak przyznał koordynujący cały projekt Michał Durowicz: „O wyborze projektorów NEC zdecydował fakt, że jest to obecnie jedna z przodujących na rynku marek. Rozwiązania tego producenta odznaczają się bardzo dobrymi parametrami technicznymi i równocześnie niewygórowanymi cenami”. Zainstalowane projektory są urządzeniami ze źródłami laserowymi. Był to kluczowy parametr ze względu na charakter przestrzeni, w której pracują. Biorąc pod uwagę, że w salach pojawia się bardzo wielu gości, którzy wnoszą na swoich ubraniach pył, hermetyczny układ optyczny gwarantuje, że żadne zanieczyszczenia nie dostaną się do środka. Dzięki tej konstrukcji wyeliminowana jest także konieczność czyszczenia czy wymiany filtrów, co w zestawieniu z faktem, że źródło światła pracujące w modelach P502HL odznacza się czasem pracy na poziomie 20 000 godzin, całkowicie wyklucza konieczność jakichkolwiek serwisów czy konserwacji po instalacji, czyniąc te urządzenia całkowicie bezobsługowymi. Dodatkowo znajduje się tutaj także trzeci elektrycznie rozwijany ekran wraz z projektorem Hitachi, oba przeniesione z poprzedniej siedziby firmy. Wspomniane projektory nie są jednak jedynymi rozwiązaniami do wyświetlania obrazu pracującymi w tej przestrzeni. W części Conviviality została zainstalowana ściana monitorowa. Do jej wykonania użyto czterech pięćdziesięciopięciocalowych monitorów wielkoformatowych NEC X554UN-2 skonfigurowanych w układzie 2 × 2. Zostały one zainstalowane na uchwytach do ścian wideo, zapewniających możliwość mikroregulacji i niezależnego ustawienia każdego z monitorów. Zainstalowany ekran pełni tutaj głównie rolę nośnika biznesowego uzupełniającego projekcję. W trakcie organizowanych spotkań ściana wykorzystywana jest często jako nośnik reklamowy, na którym wyświetlane są logotypy bądź spoty promocyjne. W razie potrzeby może on zostać podzielony na cztery niezależne ekrany. Sale zostały wyposażone w możliwość zarówno przewodowego i bezprzewodowego wyświetlenia prezentacji na nośnikach reklamowych. Na potrzeby transmisji bez udziału kabli, podobnie jak w sali Wyborowa zostały tutaj zainstalowane dwa systemy Barco Clickshare CSC-1. Zostały one wybrane znów ze względu na łatwość obsługi oraz fakt obsługi dwóch głównych wymaganych w tej przestrzeni platform systemowych: Windows i OSX. O ich instalacji zadecydowała również możliwość prostego ograniczenia dostępu do całego systemu. Użytkownik, chcąc wyświetlić materiały na ścianie wideo bądź na ekranach projekcyjnych, musi otrzymać fizyczne urządzenie w postaci tzw. buttona, który jest wpinany do portu USB. Dopiero wtedy można wyświetlić własne materiały na znajdujących się tutaj urządzeniach. Dzięki łatwości obsługi systemu Clickshare oraz braku konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania czy uciążliwej i długotrwałej konfiguracji, nawet osoba bez specjalistycznych umiejętności może w prosty sposób uruchomić prezentację na dużym ekranie, wystarczą tylko uprawnienia do uruchamiania aplikacji z nośnika USB oraz wspomniane fizyczne urządzenie. Dźwięk w salach jest odtwarzany za pomocą głośników aktywnych DAS Audio Artec 506A oraz pasywnych sufitowych sześciocalowych głośników DAS Audio CL6TB pracujących w technologii 100V. Za ich zasilanie odpowiada wzmacniacz CSA300T tego samego producenta. Głównym urządzeniem zarządzającym całym audio, do którego trafiają sygnały ze wszystkich złączy, z systemu Clickshare oraz z bezprzewodowego systemu mikrofonowego Audio-Technica ATW-3141B, jest procesor DSP Biamp TesiraFORTE AI. W części barowej znajduje się również dostarczony przez inwestora zestaw aktywny Soundman SLS z subwooferem XB. Wszystkie urządzenia sterujące oraz wzmacniacze zostały zainstalowane w szafie rack zlokalizowanej w sąsiedztwie baru. Pracuje tutaj także zgodny ze standardem HDCP przełącznik/skaler Extron IN1608 HDBT. Za sterowanie routingiem sygnału i wszystkimi funkcjami sal odpowiadają dwa panele iPad z napisanym specjalnie do tej przestrzeni interfejsem użytkownika. Podobnie jak w sali Wyborowa również tutaj tablety są instalowane w uchwytach iRoom iDock odblokowywanych za pomocą kodu.
„Zarezerwowano”
Oprócz zadania zaprojektowania i instalacji rozwiązań z zakresu AV, firma Dimension4 zajęła się opracowaniem i wdrożeniem kompletnego rozwiązania do rezerwacji sal. Zgodnie z wymaganiami inwestora miało być to rozwiązanie bardzo proste w obsłudze, umożliwiające rezerwację sal zarówno z poziomu panelu dotykowego, jak i centralnie z komputera, a także synchronizację z wykorzystywanym w firmie oprogramowaniem Exchange. Najważniejszym wymogiem było jednak to, aby panele systemu miały możliwość dokonywania autoryzacji z pomocą kart RF ID, będących standardem w całym budynku. W związku z tym specjalnie na potrzeby nowej siedziby Wyborowa Pernod Ricard musiały zostać stworzone specjalne urządzenia. Na bazie wymagań i sugestii inwestora producent – firma M4B, zaprojektował zupełnie nowe rozwiązanie. To zabudowany w eleganckiej obudowie panel z zainstalowanym czytnikiem RF ID. Urządzenia zostały zainstalowane na ścianach przed każdą z sal konferencyjnych znajdujących się w biurze. Dzięki przyjaznemu interfejsowi użytkownicy mogą w prosty sposób otrzymać informację, czy sala jest zajęta, jak wygląda jej obłożenie w kolejnych godzinach bądź dniach, a także szybko dodać czy edytować własne spotkanie. Podsumowanie Nowa siedziba Wyborowa Pernod Ricard jest bez wątpienia bardzo nowoczesną i doskonale wyposażoną w rozwiązania AV przestrzenią, odpowiadającą wymaganiom biura XXI wieku. Pod wieloma względami nie jest to jednak zwykłe biuro – w podobnych lokalizacjach trudno szukać tak profesjonalnej i dobrze wyposażonej części barowej czy sali konferencyjnej. Na słowa uznania zasługuje architektura nowej przestrzeni biurowej firmy. Architekci w niezwykle umiejętny sposób zaprojektowali bardzo funkcjonalne przestrzenie konferencyjne, nadając im charakter marek znajdujących się w portfolio producenta. To wszystko sprawia, że nowa siedziba Wyborowa Pernod Ricard to miejsce, w którym dobrze się pracuje, a to z kolei przekłada się w bezpośredni sposób na komfort pracy, potwierdzając, że cała inwestycja jest niezwykle udanym przedsięwzięciem.

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl