Każdy biznes, niezależnie od jego wielkości oraz reprezentowanej branży, na pewnym etapie staje przed koniecznością dokonania tego samego wyboru – miejsca, gdzie będzie prowadzona działalność. Zazwyczaj jest to związane z długotrwałym i żmudnym poszukiwaniem lokalu oraz koniecznością jego późniejszego wyremontowania, umeblowania, zakupu urządzeń biurowych czy ekspresu do kawy. Od wielu lat na świecie istnieją firmy udostępniające kompletnie wyposażone i przygotowane do pracy przestrzenie coworkingowe wychodzące naprzeciw w szczególności młodym biznesmenom, rozpoczynającym dopiero swoją działalność. Takie miejsca zaczynają pojawiać się również w Polsce. Odwiedziliśmy niedawno siedzibę Brain Embassy, przestrzeń będącą nie tylko miejscem do wspólnej pracy, ale także wspólnego działania i kooperacji, położoną na warszawskiej Ochocie. To nowoczesne i nietuzinkowe miejsce, pod względem architektury przywołujące na myśl najbardziej kreatywne biura takich takich potentatów jak Google, Apple czy Microsoft, a z drugiej – wyposażone w wiele autorskich rozwiązań z zakresu systemów AV.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]B[/fusion_dropcap]rain Embassy znajduje się w kompleksie biurowców Adgar Park West, przy Alejach Jerozolimskich 181 w Warszawie, którego właścicielem jest firma Adgar. Wcześniej w budynku B, w którym dzisiaj mieści się co-creating, znajdowały się biura dużej firmy telekomunikacyjnej. Po przejęciu przestrzeni przez Adgar przeprowadzono całkowity remont, w ramach którego dokonane zostały nie tylko zmiany w układzie przestrzeni, wprowadzono także zmiany infrastruktury technicznej. W roku 2016 firma Adgar oddała do użytku jedno z pięter, na którym zainaugurowana została zupełnie nowa koncepcja – Brain Embassy. Pierwsza faza inwestycji została zakończona w czerwcu 2016 roku i obejmowała 1700 m2, obecnie jest to już 3000 m2. Dzięki temu, że firma Adgar jest zarówno właścicielem, jak i inwestorem projektu Brain Embassy, obecnie cała koncepcja jest rozwijana. Jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona kolejna taka przestrzeń na warszawskim Mokotowie. Brain Embassy na Ochocie jest z punktu widzenia inwestora nową linią biznesową. To inwestycja bazująca na idei współpracy i współdzielenia przestrzeni, ale tak naprawdę to jeszcze bardziej zaawansowana forma, jaką jest współtworzenie czy współdziałanie (co-creating). W myśl tej idei przestrzeń biurowa jest czymś znacznie więcej niż tylko lokalem i służy rozwojowi biznesu, pracy i wspieraniu efektywności. Przekłada się to na fakt, że nawet najbardziej designerskie elementy znajdujące się na terenie Brain Embassy mają za zadanie zwiększyć efektywność, kreatywność i wsparcie codziennej pracy. Uzupełnieniem tej idei są chociażby meble firmy Kinnarps, które nie tylko wyglądają efektownie, ale także mają za zadanie wspierać efektywność i komfort pracy. Należy zwrócić uwagę, że w biurze znalazło się wiele wyjątkowych i niespotykanych nigdzie indziej mebli, jak biurko zintegrowane z bieżnią treningową czy biurka z podnoszonymi blatami umożliwiającymi pracę na stojąco itd. Tym, co jest jednak najważniejsze w Brain Embassy, jest społeczność. Najważniejszym zadaniem tej przestrzeni jest integrowanie przedstawicieli różnych, często bardzo specjalistycznych firm, tak aby mogły one wspólnie zdobywać nowych klientów i prowadzić biznes. Przewagą tego miejsca jest przede wszystkim duża elastyczność dla wynajmujących. Prowadzący, szczególnie niewielkie biznesy, szukając lokalu w Warszawie natrafiają na spore trudności wynikające z faktu, że w stolicy nie ma małych biur, które mogłyby odpowiadać ich potrzebom. Gdy nawet uda się znaleźć tego rodzaju powierzchnię, zawsze wiąże się to z koniecznością jej wyposażenia, a przede wszystkim podpisania długofalowej (często kilkuletniej) umowy. W Brain Embassy klient otrzymuje w pełni funkcjonalną przestrzeń, gotową do działania. Wynajem przestrzeni został tutaj zorganizowany w formie pakietów. W najtańszym i najmniejszym wymiarze można korzystać z przestrzeni dwa dni w miesiącu, a w największym otrzymujemy dostęp 24/7. Brain Embassy to jednak miejsce nie tylko interesujące z punktu widzenia klientów, ale także wyjątkowa inwestycja. Jest ona realizowana w unikatowy jak na polskie realia – i to podwójnie – sposób. Po pierwsze, inwestycja jest oddawana etapami i po ukończeniu każdego z nich pojawiają się klienci. Z jednej strony wymaga to bardzo precyzyjnego planowania i profesjonalnego podejścia do tematu zarządzania projektem. Równocześnie ma to taką zaletę, że inwestor nie musi czekać na zakończenie tworzenia całej przestrzeni, bowiem już jej poszczególne części mogą generować przychód (przestrzeń niewynajmowana nie zarabia, a w tym wypadku generuje nawet większe koszty, niż byłaby w ogóle niewykończona). Po drugie, można na bieżąco testować przestrzeń i zastosowane w niej rozwiązania.

Dla różnych potrzeb
Analiza potrzeb Brain Embassy na etapie projektowym była zadaniem znacznie trudniejszym, ponieważ te parametry musiały być w pewien sposób abstrakcyjne i odpowiadać na możliwie najszersze spektrum odmiennych potrzeb różnorodnych klientów. Przestrzeń biurowa dla potrzeb konkretnego odbiorcy (np. dużego klienta korporacyjnego czy siedziby firmy) jest zawsze konfigurowana w oparciu o ścisłe wymagania odbiorcy, uwzględniając liczbę pracowników, indywidualne potrzeby, a nawet rozwiązania architektoniczne, które w przypadku globalnych marek muszą być takie same, niezależnie od położenia geograficznego biura. Jak przyznał general manager Brain Embassy, Adam Lis: „U zarania tego projektu pochłanialiśmy bardzo wiele różnych inspiracji zagranicą. Wizytowaliśmy podobne miejsca m.in. w Tel Awiwie czy w Nowym Jorku, gdzie podobne przestrzenie funkcjonują już od wielu lat. Bardzo dużą inspiracją, jeżeli chodzi o projektowanie tego wnętrza, był dla nas również jeden z liderów branży, firma WeWork. Z drugiej strony w ramach rozwoju projektu sami uczyliśmy się, na jakie potrzeby powinniśmy odpowiadać lokalnie i czego szukają nasi klienci”. Warto zwrócić uwagę na fakt, że firma Adgar, będąca właścicielem przestrzeni Brain Embassy, jest właścicielem zarówno przestrzeni biurowych, jak i przestrzeni konferencyjnych, co zaowocowało doświadczeniem przeniesionym na realizację Brain Embassy. Finalnie w obiekcie znajdują się półotwarte sale spotkań, zamknięte przestrzeni biurowe oraz specjalne zamknięte sale konferencyjne. Zaprojektowaniem, instalacją i integracją wszystkich systemów związanych z AV zajęła się warszawska firma Image Recording Solutions. Jednym z najważniejszych założeń w trakcie specyfikowania systemu AV było to, aby wszystko było dostępne, a cały system współpracował z użytkownikami różnych systemów. Z uwagi na fakt, że wynajmujący przestrzeń korzystają z komputerów pracujących pod kontrolą systemów Mac OS, Windows, a nawet niektórzy UNIX, bardzo ważne było to, aby każdy mógł wpiąć się w system, trwało to niewiele czasu i co ważne – nie wymagało ingerencji obsługi. Połączenia odbywają się w sposób bezprzewodowy, jednak jeżeli ktoś z pewnych względów nie chce korzystać z połączenia bezprzewodowego, może także wpiąć się do systemu za pomocą kabla. Klienci otrzymują możliwość przesyłania obrazu i dźwięku w obrębie sieci, natomiast zarządzający przestrzenią z ramienia firmy Adgar mogą zarządzać całą infrastrukturą w scentralizowany i zdalny sposób.

Rozwiązania AV dla wszystkich
Jak przyznał Andrzej Dubas z firmy Image Recording Solutions, w trakcie realizacji tego projektu nie starano się dobierać poszczególnych rozwiązań pod kątem ich producenta, ale przede wszystkim sięgano po produkty i technologie, które spełnią wymagania tej przestrzeni. Każda z powierzchni zrealizowanych w pierwszej fazie inwestycji została wyposażona w zestaw przyłączy oraz monitory wielkoformatowe. Decyzja o ich zastosowaniu wynika przede wszystkim z faktu, że pierwsza część inwestycji to wiele relatywnie małych powierzchni. W związku z tym nawet w sali konferencyjnej, będącej największą spośród tych przestrzeni, urządzeniem zapewniającym wystarczającą przekątną obrazu jest monitor Samsung o przekątnej 75 cali. Dodatkowo sala ta pełni funkcję przestrzeni, w której może być realizowana wideokonferencja, zarówno w oparciu o system Skype, jak i zintegrowane rozwiązania konferencyjne. We wszystkich pozostałych pomieszczeniach, w tym również w przestrzeniach półotwartych, zostały zastosowane monitory wielkoformatowe różnej wielkości. Część monitorów pełni dwie funkcje. Po pierwsze wyświetlane są na nich bieżące informacje, materiały promocyjne czy spoty reklamowe. Jednak po podłączeniu zewnętrznego sygnału, natychmiast pojawia się na nich sygnał z naszego komputera. Ponadto system przełączy się w sposób automatyczny w momencie podania sygnału bezprzewodowego. Transmisja sygnału oraz automatyczne przełączanie na właściwe źródło są realizowane w oparciu o urządzenia Crestron AM-101. Co ciekawe, konfiguracja systemu nie wymusiła zastosowania skalera. Sygnały trafiają do nadajnika Crestron HD-MD-400, który po skrętce przesyła sygnał do odbiornika, a ten wybiera, czy sygnał jest podłączony za pomocą kabla, w jakim formacie czy w sposób bezprzewodowy. Wszystko to eliminuje konieczność używania jakichkolwiek dodatkowych pilotów czy sterowania z paneli zewnętrznych. W przypadku Brain Embassy tego rodzaju urządzenia zewnętrzne są dostępne tylko dla obsługi, której zadaniem jest sprawowanie kontroli nad całością obiektu. Możliwość monitorowania stanu pracy urządzeń w sposób całościowy została zastosowana przez firmę Image Recording Solutions nie tylko w opisywanym obiekcie, ale we wszystkich przestrzeniach firmy Adgar. Dzięki temu administratorzy mogą w sposób zdalny monitorować stan pracy urządzenia, sprawdzać źródła sygnału, włączać i wyłączać urządzenia czy kontrolować poziom zużycia lampy w poszczególnych projektorach. Jednak z perspektywy codziennego użytkowania system jest niezwykle prosty. Klient podłącza źródło sygnału i obraz pojawia się na danym monitorze. Cała procedura połączenia jest uzależniona od tego, czy już wcześniej korzystaliśmy z systemu, czy robimy to po raz pierwszy. Jeżeli jest to pierwsze połączenie, pobieramy stosowną aplikację i po zalogowaniu się poprzez adres IP, wyświetlany cały czas na wszystkich monitorach znajdujących się w Brain Embassy, zostajemy przekierowani na stronę, która umożliwia dokonanie połączenia. W przypadku połączeń przewodowych projektanci przewidzieli gniazda blatowe, w zależności od danej przestrzeni: marki Kinnarps, Crestron bądź Bachmann. W przestrzeni otwartej, będącej głównym holem Brain Embassy, zainstalowano kilkanaście monitorów wielkoformatowych marek Samsung i NEC w rozmiarach od 75 do 90 cali. Ze względu na fakt, że wyświetlany na nich obraz jest powielany, zastosowano tu technologię Comm-Tec DaisyNET. Sygnał podawany do pierwszego monitora i dalej przesyłany do kolejnego ekranu. Ponadto do pierwszego z ekranów przyjmującego sygnał i przesyłającego go dalej podłączony jest player Bright-Sign HD223, a więc produkt jednego z największych dostawców playerów na świecie. Jego podstawową zaletą jest fakt, że klient nie jest związany żadnymi umowami licencyjnymi czy koniecznością cyklicznego opłacania abonamentu. Jednorazowa opłata daje nie tylko możliwość używania urządzenia już na zawsze, ale także umożliwia dowolną liczbę zarządzających nim osób, a także możliwość dożywotniego dokonywania aktualizacji. Ładowanie materiałów przeznaczonych do odtwarzania na ekranach odbywa się za pomocą aplikacji BrightAuthor, która umożliwia zdalne zarządzanie treścią.

Ewolucja przestrzeni
W drugim etapie adaptacji przestrzeni dla potrzeb Brain Embassy, którego inauguracja będzie miała miejsce na początku września tego roku, zaplanowane zostały większe przestrzenie o nieco innej funkcjonalności. W drugim etapie znalazła się dzielona na trzy części przestrzeń eventowa, ze ścianami akustycznymi umożliwiająca funkcjonowanie zarówno jako trzy niezależne sale konferencyjne bądź jedna duża przestrzeń do organizacji różnorodnych spotkań i wydarzeń. Przewidziano tu specjalnie zaprojektowane stoły konferencyjne, które będą podwieszane pod sufitem. Gdy stoły będą znajdowały się na dole, będzie można przy nich zasiadać bądź pracować, w momencie, gdy stoły zostaną wciągnięte pod sufit, otrzymamy jednolitą przestrzeń przeznaczoną np. do tańca. Dzięki specjalnej powierzchni pod blatem, stoły będą pełniły dodatkowo rolę ekranów akustycznych. Sala, o której mowa, jest wyposażona także w składaną trybunę, dzięki której w tym miejscu może powstać przestrzeń audytoryjna. W przyszłości planowane są dwa tarasy jeszcze bardziej rozszerzające możliwości sal oddanych w drugiej fazie inwestycji. Co ważne, cała inwestycja drugiego etapu była prowadzona w taki sposób, że osoba goszcząca w funkcjonującej części i niezdająca sobie sprawy, że w drugiej części budynku prowadzone są prace budowlane, nie ma prawa wiedzieć, że coś tam się dzieje. Jeżeli chodzi o systemy AV pracujące w przestrzeniach zrealizowanych w ramach drugiej fazy inwestycji są one analogiczne do koncepcji i pomysłów zrealizowanych w pomieszczeniach oddanych w ramach I fazy. Największą różnicą są zastosowane urządzenia do wyświetlania obrazu. Ze względu na większe rozmiary pomieszczeń, zostały tutaj zainstalowane projektory Hitachi CP-WU5500 i CP-WU8451. Również w przypadku tych sal sygnały są dostarczane za po-mocą specjalnych przyłączy lub w postaci bezprzewodowej. W tym przypadku nie było jednak konieczne zastosowanie dodatkowych urządzeń do przełączania sygnałów wejściowych czy transmisji między projektorami. Zadania te są realizowane w oparciu o samą funkcjonalność projektora. Sygnał podawany do projektora za pomocą złącza HDMI, również w takiej postaci wychodzi z projektora i jest transmitowany do kolejnego, dzięki czemu na kilku ekranach mamy wyświetlany ten sam obraz. W przestrzeniach, w których zostały zastosowane projektory, rzutują one na ekrany Kaber InCeiling Tensioned. W całym obiekcie zastosowany został również system sterowania Crestron. Bazuje on na procesorze DIN AP3 oraz oprogramowaniu Crestron Mobile i X-panel. Całe to rozwiązanie nie jest jednak przeznaczone dla klientów Brian Embassy – jest to system administracyjny do zarządzania tą przestrzenią. Ostatnim elementem całej instalacji, którego zaprojektowaniem i montażem zajęła się firma Image Recording Solutions, były rozwiązania nagłośnieniowe. Systemy audio znajdują się w głównej mierze w przestrzeniach otwartych. Na co dzień za ich pomocą odtwarzana jest muzyka tła, a w przypadku realizacji eventu mamy tutaj przyłącza do mikrofonów bezprzewodowych Shure QLXD. Warto zwrócić uwagę, że są to rozwiązania cyfrowe, co – jak przyznaje Andrzej Dubas z firmy Image Recording Solutions – „daje przyszłościowe patrzenie, ponieważ jeżeli nawet doszłoby do sytuacji, że aby korzystać z częstotliwości radiowych w eterze, trzeba będzie je kupić, klienci, którzy mają cyfrowe systemy bezprzewodowe, będą płacić mniej. Wynika to z faktu, że korzystając z tego rodzaju cyfrowych rozwiązań, jesteśmy w stanie ‘upakować’ więcej nadajników i odbiorników w określonym zakresie pasma”. Za przetwarzanie dźwięku w Brain Embassy odpowiadają sprawdzone rozwiązania marki DBX ZonePro1260m. Jeżeli chodzi o same zestawy głośnikowe w przestrzeni otwartej zdecydowano się wykorzystać rozwiązania niskoomowe, natomiast tam, gdzie nagłaśniana jest duża przestrzeń, a więc korytarze i przestrzenie wspólne, jest zrealizowane w oparciu o modele wysokonapięciowe. Wynika to z tego, że sygnał jest prowadzony na znaczne odległości. W obiekcie zastosowano rozwiązania firm Crestron i Ecler w postaci głośników sufitowych oraz naściennych. W przypadku tej drugiej marki zostały zastosowane małe, zintegrowane wzmacniacze ECLER CA-120HZ nie wymagające ich instalacji w szafach rack np. w serwerowni. Dzięki ich niewielkim, kompaktowym wymiarom są one instalowane w przestrzeni między stropowej. 

Podsumowanie
Brain Embassy to nowoczesna przestrzeń odpowiadająca na wszelkie wymagania współczesnego biznesu. Jej największym dobrodziejstwem nie jest jednak nietuzinkowa architektura przywodząca na myśl najbardziej kreatywne biura informatyczne z Doliny Krzemowej. Kluczową zalety opisywanej przestrzeni coworkingowej jest fakt, że to przestrzeń skrojona tak, aby odpowiadać zapotrzebowaniu naszego polskiego rynku. Zastosowanie poszczególnych AV jest natomiast efektem wieloletniej współpracy firmy Adgar z Image Recording Solutions i wypracowanemu doświadczeniu przy wyposażaniu i obsłudze Centrów Konferencyjnych należących do Adgar. Z pewnością przestrzenią Brain Embassy przede wszystkim zainteresowani będą młodzi przedsiębiorcy. Wkraczając do Brain Embassy, otrzymują oni kompletnie urządzony, umeblowany i wyposażony „lokal”. Jego niewątpliwą przewagą w porównaniu do wynajmu własnego, samodzielnego biura jest fakt, że wykorzystując korzyść skali, wszyscy wynajmujący mogą korzystać ze znajdujących się tutaj nowoczesnych rozwiązań, jak: systemy do wideokonferencji, systemy do transmisji obrazu i dźwięku, powierzchnie do zdalnej prezentacji materiałów reklamowych i spotów czy przetwarzanie w chmurze, na jakie to rozwiązania nie może pozwolić sobie prawie żaden młody biznesmen. Dodatkowo mamy tutaj także dostęp do całego szeregu bardzo funkcjonalnych pomieszczeń jak sale konferencyjne, stoły konferencyjne czy wielofunkcyjna sala eventowa z podnoszonymi na windach stołami i składanymi, mobilnymi trybunami i możliwością organizacji w niej zarówno konferencji jak i bankietów, dzięki czemu wszystkie konieczne funkcjonalności mamy pod jednym dachem, zaś prostota obsługi kryjąca za sobą zaawansowane technologie AV, w połączeniu z kreatywnym wzornictwem wnętrz daje unikalny efekt. Co ważne, w opisywanej przestrzeni jak nigdzie indziej możemy korzystać z efektu synergii zachodzącego między wynajmującymi, co z pewnością ma szansę przełożyć się nie tylko na efektywność pracy i jej wydajność, ale w prostej linii także na sukces biznesowy firmy. Brain Embassy to faktycznie stołeczna ambasada spotkań biznesowych, współpracy, kooperacji i wymiany myśli!

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Brain Embassy i Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl