Crestron Mercury

Małe sale konferencyjne, zwane też huddle rooms, zyskują na popularności w tempie lawinowym. W miejsce dużych sal konferencyjnych, zdolnych pomieścić nawet kilkudziesięciu użytkowników, architekci projektują wiele mniejszych sal dla pięciu do ośmiu osób. W ten sposób zapewniana jest duża dostępność przestrzeni konferencyjnej dla najczęściej spotykanej liczby użytkowników. Co więcej – posiadając wiele małych sal konferencyjnych, możemy każdą z nich dostosować do indywidualnych potrzeb klienta.

Crestron Mercury idealnie pasuje do niewielkich sal konferencyjnych. Jest bogato wyposażony i jednocześnie niewielki. Dotykowy panel sterujący jest łatwy w obsłudze, umożliwia wywołanie każdej funkcji w nieskomplikowany sposób. Przyjrzyjmy się zatem, co dostajemy w tej niewielkiej, kompaktowej formie.
Urządzenie występuje w dwóch wersjach nazwanych CCS-UC-1 W/PS KIT oraz CCS-UC-1-AV W/PS KIT. Zasadni-czą różnicą jest obsługa transmisji wideo, dostępna tylko w modelu CCS-UC-1-AV W/PS KIT. To urządzenie ma aktywne porty HDMI typu A – zarówno wejście (kompatybilne też z DVI i DisplayPort), jak i wyjście sygnału. Maksymalna obsługiwana rozdzielczość to 1920 × 1080 dla 60 Hz – zarówno na wejściu, jak i na wyjściu. Wraz z możliwością wyświetlenia obrazu dostajemy też możliwość podłączenia dowolnej kamery wyposażonej w interfejs USB i w rezultacie obsługę dowolnego webowego systemu wideokonferencyjnego, w tym oczywiście Skype for Business, WebEx, GoToMeeting czy BlueJeans. Co ciekawe, model CCS-UC-1-AV W/PS KIT ma w zestawie również samą kamerę Logitech C930e, a także zestaw kabli połączeniowych (patchcord LAN, kable USB i HDMI do podłączenia do komputera źródłowego, przedłużacz USB do kamery oraz HDMI do podłączenia wyświetlacza, np. monitora). Mamy więc urządzenie gotowe do uruchomienia wprost po wyjęciu z pudełka.
Prezentacja obrazu w modelu CCS-UC-1-AV W/PS KIT możliwa jest nie tylko przez kabel HDMI, lecz również za pośrednictwem bezprzewodowej łączności AirMedia2. To opracowane przez Crestrona rozwiązanie pozwala podłączyć bezprzewodowo dowolne urządzenie i wyświetlić je jako źródło sygnału. Bring-Your-Own-Device (BYOD) jest tutaj obsługiwane w pełni, możemy bowiem jako źródła obrazu użyć dowolnego laptopa, smartfonu czy tabletu.
Zarówno CCS-UC-1 W/PS KIT, jak i CCS-UC-1-AV W/PS KIT mają wbudowane rozwiązania komunikacji głosowej, nie zawsze bowiem konieczne czy możliwe jest przesyłanie obrazu. Crestron Mercury to pełny telefon konferencyjny – mamy do dyspozycji obsługę Voice over IP (protokoły Open SIP, SDP, IETF SIP). Możemy też sparować system z telefonami komórkowymi za pomocą Bluetooth, zmieniając Mercury w głośnomówiący zestaw konferencyjny reprodukujący dźwięk tak, jakby każdy z rozmówców był w tym samym pokoju. Urządzenie ma bowiem wbudowane kardioidalne mikrofony dookólne i jedenastowatowy głośnik. W pomieszczeniach wyposażonych w większe stoły możemy podłączyć do Mercurego dwa dodatkowe mikrofony. Zarówno system konferencyjny, jak i opcjonalne mikrofony wyposażone są w czytelny, widoczny z daleka przycisk wyciszenia.
Mercury ma też czujnik zajętości (a właściwie czujnik wykrywający użytkownika przed panelem dotykowym) oraz detekcję mowy ludzkiej. Połączenie wskazań tych czujników, opatentowane przez Crestrona, pozwala aktualizować status pomieszczenia w systemie rezerwacji sal. Osiągana jest to przez integracja Crestron Mercury z Microsoft Exchange lub Crestron Fusion, dzięki czemu mamy dwustronną wymianę informacji. Jeżeli na zaplanowane spotkanie nie przyjdzie żaden uczestnik, sala zostanie automatycznie zaznaczona jako wolna; z drugiej strony – gdy czas przeznaczony na konferencję się kończy, na panelu Mercury wyświetli się dyskretne przypomnienie o pozostałym czasie oraz o kolejnym zaplanowanym w danej sali wydarzeniu. Dodatkowo czujniki zajętości pozwalają zautomatyzować wykorzystanie sali, na przykład wyłączając wszystkie elementy systemu, gdy tylko wszyscy użytkownicy opuszczą pomieszczenie.
Crestron nieustannie pracuje nad funkcjami dostępnymi dla Mercurego, wkrótce pojawi się możliwość masowej konfiguracji wielu urządzeń przez chmurę. Udostępnione zostanie zarządzanie przez Crestron Fusion (a więc monitoring wykorzystania wyposażenia każdej sali), integracja z LDAP oraz AD.
Podsumowując – urządzenie ma bardzo wiele możliwości i może być indywidualnie dopasowane do pojedynczej sali. Sprawdzi się idealnie w mniejszych salach konferencyjnych, nawet takich, które wynajmowane są na godziny. Biura coworkingowe skorzystają z możliwości raportowania wykorzystania sali, automatycznego wyłączania systemu czy szerokiego wachlarza obsługiwanych źródeł. Z kolei korporacyjne przestrzenie konferencyjne zyskają możliwość jeszcze łatwiejszej rezerwacji i późniejszego wykorzystania sali. Wreszcie uczelnie, administracja państwowa czy placówki medyczne uzyskają skrojone na miarę, niedrogie urządzenie umożliwiające optymalne wykorzystanie zasobów konferencyjnych, dające możliwość masowego wdrożenia wielu urządzeń w całej organizacji, a przy tym ograniczające dodatkowe koszty (zarówno sprzętu, jak i eksploatacji).

TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje