Biurowa codzienność dzisiaj to w znacznej mierze praca zdalna wielu członków rozproszonych w różnych zakątkach świata, którzy nie tylko mogą się widzieć, słyszeć, ale także pracować dokładnie na tych samych dokumentach w czasie rzeczywistym. Jednak, aby móc pracować w taki sposób, potrzebne są odpowiednie narzędzia. 
Również gdy spotkania odbywają się stacjonarnie lub mają charakter hybrydowy, ich uczestnicy mają dzisiaj zupełnie inne potrzeby i wymagania. Nie chcą oni już tylko pracować w oparciu o scentralizowany system dystrybucji treści i przesyłać obrazu czy dźwięku z punktu A do B, ale chcą mieć pełną swobodę pracy i absolutną dowolność w transmisji sygnałów AV zarówno bezprzewodowo, jak i przy pomocy kabla, coraz częściej tego zakończonego złączem USB-C.
Niezależnie jednak od stopnia rozbudowania systemu AV i jego funkcjonalności, nic na znaczeniu nie straciła architektura przestrzeni biurowej, ich układ, ergonomia i design, który jest szalenie istotny i często wraz z innymi elementami zachęca pracowników do przyjścia do biura.
Postanowiliśmy się przyjrzeć, jak design i technologia zostały połączone w nowych biurach gigantów branży kreatywnej, firm ARS Thanea i SYZYGY, w których SONITUM zaprojektował i wdrożył kompletną instalację audiowizualną.
Jak zatem kreatywnie podejść do systemu AV dla branży kreatywnej? Zapraszamy do lektury!

SYZYGY Warsaw to marka łącząca kompetencje trzech różnych podmiotów: agencji digitalowej, studia projektowego oraz firmy programistyczne, specjalizującej się w platformach typu e-commerce i aplikacjach webowych. Od 1995 roku SYZYGY wspomaga cyfrową transformacją klientów z całego świata, a Ars Thanea to wielokrotnie nagradzane studio projektujące i tworzące materiały wizualne dla takich globalnych marek jak: Ford, HBO, Huawei, Nike, Coca-Cola czy Adidas. Po wielu latach obecności w dotychczasowym biurze na Wilanowie, marki podjęły decyzję o zmianie siedziby na znacznie większą i ulokowaną w nowoczesnym obiekcie biurowym. Po analizie rynku zdecydowano się na przeprowadzkę do wybudowanego na warszawskim Dolnym Mokotowie kompleksu biurowego Moje Miejsce, stworzonego przez ECHO Investment – największego polskiego dewelopera. Stworzeniem koncepcji oraz planu nowego biura o powierzchni 1300 metrów kwadratowych zajęła się firma Colliers, a projekt wykonawczy i wszystkie prace budowlane przeprowadziła firma Tetris. Cała przestrzeń została podzielona na wiele różnych stref. Mamy tutaj niewielkie przestrzenie open space dla zespołów od 8 do 10 osób, oddzielone przegrodami akustycznymi, przestrzenie do pracy hybrydowej, małe salki przeznaczone do spotkań w grupach, strefy pracy indywidualnej, przestrzenie wspólne czy przestrzenie wypoczynkowe (chillout spaces).
Inwestorzy położyli duży nacisk na to, aby nowe biura charakteryzowały się unikalną estetyką. Dlatego architekci z firmy Colliers już na bardzo wczesnym etapie współpracowali z SYZYGY i Ars Thanea nad stworzeniem unikalnego, nie tylko pod względem funkcjonalności, ale także designu, biura wpisującego się w charakter spółek. Od początku biuro miało mieć industrialną stylistykę, ale zapewniać poczucie przebywania w domowej atmosferze. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu drewnianych elementów w kilku kolorach, cegły, metalowych konstrukcji oraz butelkowej zieleni, szarości i eleganckiej czerni. Co ciekawe, wiele z mebli, które znalazły się w biurze, pochodzi z drugiej ręki, co jeszcze lepiej buduje domową, przytulną atmosferę. Równie ważne co walory estetyczne i ergonomia całej przestrzeni była funkcjonalność i możliwości nowych biur SYZYGY i Ars Thanea. Dlatego firma SONITUM zaprojektowała, wdrożyła i uruchomiła tutaj rozbudowany, kompleksowy system AV, bazujący na znakomitej jakości urządzeniach, umożliwiających zarówno realizowanie obowiązków zawodowych lokalnie jak i w oparciu o narzędzia do pracy hybrydowej.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY to przestrzeń, w której umiejętnie został połączony design i nowoczesne technologie.

Głównym celem tego projektu było stworzenie funkcjonalnej przestrzeni biurowej sprzyjającej sprawnej komunikacji twórców kreatywnych oraz wydajnej pracy przez zespoły programistów. Integrator realizował ten projekt w formule zaprojektuj i wybuduj. W pierwszym etapie zostały wybrane rozwiązania najlepiej odpowiadające potrzebom inwestora, a następnie firma SONITUM sprawowała nadzór nad prawidłowością prac na każdy etapie, co pozwoliło na wyeliminowanie ewentualnych problemów na etapie wykonawczym i dopięcie wszystkich, najdrobniejszych szczegółów instalacji. Integrator wkroczył do realizacji tego projektu już na etapie planów przeprowadzki przez klienta do nowego biura i wstępnych planów jak to biuro ma wyglądać. Jak przyznaje szef firmy SONITUM, Michał Kłaczkow: „Łącznie realizacja całego projektu od pierwszego spotkania do efektu końcowego trwała 10 miesięcy i największymi wyzwaniami tej inwestycji było połączenie dwóch firm z branży typowo informatycznej (IT) i kreatywnej w jednym biurze, dlatego stworzone systemy musiały być odpowiednie zarówno dla pracowników, jednej jak i drugiej. Równie wymagający było stworzenie takiej konfiguracji i dobór takich rozwiązań, które będą zapewniały maksymalną prostotę obsługi, przy naprawdę skomplikowanych rozwiązaniach funkcjonalnych i dużej skalowalności systemu”.

Multimedia od wejścia
Recepcja jest pierwszym miejscem, które widzą goście wchodzący do biura i to jej wygląd czy przekazywane przy jej udziale treści budują wrażenie o firmie, bardzo silnie oddziałują na odwiedzających i mogą być zapamiętane na dłużej.  Z tego właśnie powodu firma SONITUM w recepcji, naprzeciwko poczekalni wbudowała w ścianę monitor Samsung z serii QH o przekątnej 75”. Wyświetlane z jego pomocą materiały reklamowe bezsprzecznie przykuwają uwagę gości. Dodatkowo warte podkreślenia jest, że monitor został idealnie wkomponowany w architekturę i zlicowany ze ścianą, a więc aspekt architektoniczny, o którym już wiele zostało powiedziane, również został tutaj wzięty pod uwagę. W przestrzeniach wspólnych zostały zainstalowane monitory digital signage, do których jednak z łatwością można się podłączyć i przeprowadzić szybkie, nieformalne spotkanie ad hoc. W przypadku podłączenia do monitora własnego urządzenia odtwarzającego treści monitor wyłączy dotychczas odtwarzany materiał, a po odłączeniu własnego urządzenia mobilnego, znów pojawi się na nim wcześniej wyświetlany materiał. Odtwarzanie treści reklamowych odbywa się przy pomocy playerów Britghtsign LS424.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

Zestaw do wideokonferencji Crestron Mercury jest również sprzężony z Microsoft Exchange. Umożliwia to rezerwowanie spotkań bezpośrednio z panelu dotykowego na stole, a także przedłużanie aktualnych rezerwacji, co znacznie podnosi to komfort pracy. Twórcy instalacji zadbali również o aspekt ekologiczny.

Przestrzenie dla grafików, w których liczy się kolor
Jak już wspomniano biura Ars Thanea i SYZYGY to przestrzeń, w której powstaje wiele kreacji, reklam graficznych, animacji i materiałów marketingowych. Dlatego na etapie projektowania nowej siedziby spółek bardzo ważne było stworzenie miejsca ,w którym team graficzny będzie mógł pracować w komfortowych warunkach i tworzyć prace na najwyższym poziomie. Dlatego zostało stworzone specjalne pomieszczenie umożliwiające przeprowadzanie tutaj tzw. korekcji barwnej (color grading). W tym celu ściany zostały wykończone w odpowiednim odcieniu szarości, podświetlone właściwą barwą światła białego i został tutaj zastosowany referencyjny monitor OLED LG o przekątnej 75”, który po odpowiedniej kalibracji uzyskał najwyższe noty i który zapewnia wierne odwzorowanie barw. Aby zapewnić wierny przekaz nie tylko obrazu, ale również dźwięku, został tutaj zainstalowany system BOSE, bazujący na głośnikach pasywnych DM3SE wspartych subwooferem FS3. Za obróbkę dźwięku odtwarzanego przez te głośniki odpowiedzialne są procesory Crestron. Dodatkowo został w tej przestrzeni wdrożony system Crestron Air Media, który umożliwia bezprzewodowe wyświetlenie treści przez pracowników, gości i klientów. Aby rozpocząć transmisję treści, wystarczy tylko wpisać pin w aplikacji i gotowe! Warto wspomnieć, że niezależnie od prezentacji treści przy pomocy systemu Crestron Air Media, wciąż równolegle może być podłączony komputer operatora, a dzięki ruchomemu i wychylnemu uchwytowi, monitor referencyjny OLED może zostać skierowany w stronę obserwatora, zapewniając najlepsze kąty widzenia i najwyższy komfort odbioru treści.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

Wszystkie sale konferencyjne zostały objęte systemem rezerwacji bazującym na urządzeniach Crestron TSS-570. Zarządzanie rezerwacjami sal może odbywać się z Outlooka, z poziomu aplikacji lub wprost z pięciocalowego panelu dotykowego.

Gabinet prezesa z wartością dodaną
Wchodzący w skład opisywanego kompleksu biurowego gabinet prezesa został zaprojektowany w traki sposób, aby w razie konieczności również mógł pełnić funkcję sali spotkań, co znów ma wspierać efektywną pracę zespołową. W tej przestrzeni został zastosowany monitor z podpiętym urządzeniem Apple TV, umożliwiającym bezproblemowe, bezprzewodowe wyświetlenie treści z własnych urządzeń mobilnych.
Najważniejszymi elementami, którymi kierowali się twórcy instalacji, wybierając odpowiednie urządzenie do wyświetlania obrazu dla tej przestrzeni, było to, aby miał on właściwą przekątną, odpowiednią wysokość, ale także szerokie kąty widoczności obrazu, zapewniając tym samym właściwą jakość wyświetlanego obrazu oraz komfort wszystkim uczestnikom spotkania.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

W małych salach konferencyjnych zostały zainstalowane monitory Samsung z przekątną dobraną do metrażu sali. Tutaj transmisja obrazu została zrealizowana po prostu przy pomocy przyłączy HDMI. To wygodne, łatwe w użyciu i energooszczędne rozwiązanie. Po podłączeniu kabla do urządzenia mobilnego monitor sam się włącza, a po zakończeniu spotkania i rozpięcia połączenia wyłącza, dzięki czemu nie ma tutaj konieczności stosowania żadnych dodatkowych pilotów zdalnego sterowania.

Gwiazdozbiór sal konferencyjnych
Pierwszą z sal konferencyjnych, do której trafiamy po przejściu przez recepcję, jest przestrzeń Ars Thanea, przeznaczona do pracy zespołu kreatywnego, zarówno do spotkań wewnętrznych jak i zewnętrznych. Dzięki zastosowaniu w niej systemu do wideokonferencji Crestron Mercury mogą się tutaj odbywać również spotkania zdalne i można tutaj realizować zadania w trybie pracy hybrydowej. Wdrożone tutaj rozwiązania umożliwiają organizację spotkań w formule Bring Your Own Device. Dzięki temu każdy z uczestników konferencji może przynieść własne urządzenie i skorzystać z dowolnej platformy do komunikacji wideo takiej jak Microsoft Teams, Zoom, BlueJeans czy Webex. Zestaw do wideokonferencji Crestron Mercury jest również sprzężony z Microsoft Exchange. Umożliwia to rezerwowanie spotkań bezpośrednio z panelu dotykowego na stole, a także przedłużanie aktualnych rezerwacji, co znacznie podnosi komfort pracy. Twórcy instalacji zadbali również o aspekt ekologiczny. Dzięki zastosowaniu w salach konferencyjnych czujników ruchu system wyłącza się, gdy wszyscy opuszczą salę, oraz włącza po wykryciu obecności w pomieszczeniu. Co w zestawieniu z monitorami, które również same włączają się i wyłączają po podłączeniu źródła sygnału, zapewnia możliwie najniższe zużycie energii elektrycznej, stanowiącej dzisiaj znaczną i coraz większą część wydatków każdego biura. W opisywanych biurach firma SONITUM, co wciąż niestety nie jest standardem w wielu innych projektach, zadbała również o właściwą akustykę przestrzeni do spotkań. Dlatego ściany sali Ars Thanea zostały pokryte filcem akustycznym, w znaczny sposób ograniczającym pogłos i tym samym poprawiającym komfort rozmów i zrozumiałość mowy. Integrator zadbał również o dobór najlepszych rozwiązań dla klienta w salach Ursa Major i Ursa Minor. Zostały one wyposażone w system wideo bazujący na transmisji AVoIP i wykorzystujący rozwiązania Crestron NVX. To idealne rozwiązanie w salach o zmiennej konfiguracji. Pozwala ono na wyeliminowanie korzystania ze scentralizowanej dystrybucji sygnałów, matrycy i przełączników AV i eliminuje ograniczenia w przesyłaniu sygnałów. Poprzez floorboksy znajdujące się w sali użytkownicy mogą w dowolny sposób podłączać zarówno źródła sygnału, jak i monitory, na których będzie on wyświetlany.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

Jak przystało na nowoczesne biuro, w opisywanej przestrzeni została stworzona również strefa relaksu. Zainstalowano w niej monitor o przekątnej 65” firmy Samsung, z serii QM, i nagłośnienie BOSE, ukryte pod konstrukcją sufitu. System nagłośnieniowy bazuje na pasywnych głośnikach i subwooferach zasilanych przy pomocy wzmacniaczy Powersoft. Do monitora podłączone są konsole XBOX i PlayStation, zapewniające rozrywkę na najwyższym poziomie.

W pozostałych, małych salach konferencyjnych zostały zainstalowane monitory Samsung z przekątną dobraną do metrażu sali. Tutaj transmisja obrazu została zrealizowana po prostu przy pomocy przyłączy HDMI. To wygodne, łatwe w użyciu i energooszczędne rozwiązanie. Po podłączeniu kabla do urządzenia mobilnego monitor sam się włącza, a po zakończeniu spotkania i rozpięcia połączenia wyłącza, dzięki czemu nie ma tutaj konieczności stosowania żadnych dodatkowych pilotów zdalnego sterowania. Wszystkie sale konferencyjne zostały objęte systemem rezerwacji bazującym na urządzeniach Crestron TSS-570. Zarządzanie rezerwacjami sal może odbywać się z Outlooka, z poziomu aplikacji lub wprost z pięciocalowego panelu dotykowego. Twórcom systemu AV w nowych biurach ARS Thanea i SYZYGY zależało na wdrożeniu rozwiązań, które będą zapewniały komfort pracy ich użytkowników. Z tego powodu sterowanie salami odbywa się z poziomu naściennych paneli dotykowych, a za sprawą zastosowanych kontaktronów system sam rozpoznaje położenie ściany dzielonej i odpowiednio zmienia konfigurację oraz układ wyświetlania na panelach ściennych. W sali z możliwością dzielenia na jednej ze ścian został zainstalowany duży monitor o przekątnej 85”, który w sytuacji, gdy sale są połączone pełni funkcję głównego wyświetlacza. Do drugiej natomiast sali zostały dostarczone dwa monitory mobilne na wózkach, które w przypadku konfiguracji sal w jedną dużą, mogą klonować treści wyświetlane na monitorze głównym. Mnogość wielu różnych urządzeń, przyłączy i możliwości przewodowego i bezprzewodowego sygnału wymusiła konieczność zastosowania automatycznych przełączników Crestron, które same wykrywają pojawienie się sygnału i przełączają się na właściwe źródło. Na co zwraca uwagę Katarzyna Kłaczkow z firmy SONITUM: „System jest inteligentny, ale też energooszczędny – w przypadku braku podłączonych źródeł urządzenia automatycznie się wyłączają”. Aby zwiększyć wydajność pracy ze wszystkimi urządzeniami pracującymi w firmie, integrator wszędzie, gdzie tylko było to możliwe i wynikało z funkcjonalności sal, zainstalował przyłącza stołowe. Umożliwiają one podłączenie własnych urządzeń do monitorów zarówno przy pomocy przewodów DisplayPort, HDMI jak i USB-C, coraz częściej goszczącego już w profesjonalnych instalacjach AV. Na co zwraca uwagę Michał Kłaczkow, szef firmy SONITUM: „Chociaż USB-C nie jest jeszcze standardem branżowym, z całą pewnością jest to przyszłość instalacji. W szczególności w dużych korporacjach, gdzie następuje szybka, cykliczna wymiana komputerów i pojawiają się urządzenia wyposażone już w te właśnie porty. W mniejszych firmach, a w szczególności w organizacjach współpracujących z freelancerami wciąć nie można wyeliminować złącza HDMI, które wciąż jest najpopularniejsze”.
Oczywiście miłośnicy urządzeń spod znaku nadgryzionego jabłka mogą również podłączyć się do systemu bezprzewodowo z wykorzystaniem protokołu AirPlay.
Z całą pewnością nie lada ciekawostką, nieczęsto spotykaną w innych przestrzeniach biurowych jest znajdujące się również w przyłączach stołowych złącze HD-SDI, zazwyczaj wykorzystywane w wozach transmisyjnych czy profesjonalnych studiach broadcastowych. Umożliwia ono podłączenie profesjonalnego sprzętu wideo. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z firmą kreatywną produkującą materiały wideo i reklamy, czasami w trakcie spotkania jest konieczność zaprezentowania przygotowanych treści wideo lub prezentacji surówki z kamer. Zastosowane przyłącza umożliwiają realizację tych zadań z łatwością.

Praca i relaks na sofie
Jak przystało na nowoczesne biuro, w którym ważne jest zachowanie balansu między pracą a odpoczynkiem i w którym dba się o dobre samopoczucie pracowników, w nowej przestrzeni Ars Thanea i SYZYGY została stworzona również strefa relaksu. Zainstalowany został tutaj duży monitor o przekątnej 65” firmy Samsung, z serii QM, z nagłośnieniem BOSE, ukrytym pod konstrukcją sufitu. System nagłośnieniowy bazuje na pasywnych głośnikach i subwooferach, zasilanych przy pomocy wzmacniaczy Powersoft. Do monitora podłączone są konsole XBOX i PlayStation, zapewniające rozrywkę na najwyższym poziomie.

Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY

W przestrzeniach wspólnych zostały zainstalowane monitory digital signage, do których jednak z łatwością można się podłączyć i przeprowadzić szybkie, nieformalne spotkanie ad hoc. W przypadku podłączenia do monitora własnego urządzenia odtwarzającego treści monitor wyłączy dotychczas odtwarzany materiał, a po odłączeniu własnego urządzenia mobilnego, znów pojawi się na nim wcześniej wyświetlany materiał. Odtwarzanie treści reklamowych odbywa się przy pomocy playerów Brightsign LS424.

Podsumowanie
Nowe biura Ars Thanea i SYZYGY są idealnym przykładem na to, że da się połączyć najnowocześniejsze technologie AV i znakomity design. Planując w odpowiedni sposób inwestycję, tworząc właściwy projekt i nadzorując każdy etap jego realizacji, architektura wnętrza i osadzony w niej sprzęt mogą wzajemnie się uzupełniać, tworząc znakomity efekt synergiczny. Co ważne, zgodnie z założeniami została stworzona przestrzeń, która daje olbrzymi komfort pracy, pozwala na znalezienie chwili relaksu, ale równocześnie jest bardzo funkcjonalna, daje olbrzymie możliwości i pozwala na realizację nawet najbardziej wymagających i złożonych projektów. Odpowiedzialna za wdrożenie rozwiązań AV firma SONITUM zadbała o każdy szczegół tworzonego systemu, który zapewnia sprawną komunikację zarówno lokalną jak i zdalną, daje wysoki komfort i korzystnie wpływa na efektywność pracy. Dzięki temu w biurach spółek można się rozsiąść i poczuć jak w domu położonym na angielskiej wsi, ale gdy przyjdzie na to czas, pracować z efektywnością godną biura zlokalizowanego na najwyższym piętrze wieżowca na nowojorskim Manhattanie.

tekst: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: SONITUM

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl