Eiki, dzięki lokalizacji pionu dystrybucyjnego tuż za naszą południową granicą, ma dość widoczny udział w polskim rynku dotyczącym całej gamy projektorów. Na naszych łamach dość często przyglądamy się wyrobom tego japońskiego koncernu i to w różnych segmentach. W poprzednich odsłonach naszego cyklu opisywałem też, skąd dokładnie wywodzi się ta firma i jakie były jej losy na przestrzeni lat. Przypomnę tylko genezę nazwy Eiki – to właściwie zlepek dwóch japońskich słów, które łącznie można przetłumaczyć jako ‘maszynę do tworzenia obrazów’. Oto przed nami dość mocny gracz: projektor EIP-UJT100.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]E[/fusion_dropcap]IP-UJT100 to obecnie flagowy model tej marki, uzupełniający linię projektorów instalacyjnych. Producent stworzył maszynę na bazie potrójnego chipu DLP o wielkości DMD 3 × 0,96. Źródło światła stanowią dwie lampy o mocy 465 W, oznaczone przez fabrykę jako modele AH-D31010. Ta kombinacja pozwala uzyskać jasność rzędu 14 000 lumenów. Średnia żywotność lamp powinna wynieść od 1500 do 2000 godzin. Projektor uzyskuje rozdzielczość WUXGA (1920 × 1200). Współczynnik kontrastu to 2000 : 1. Jest to projektor instalacyjny, więc ma możliwość wymiany obiektywów. Prócz modelu standardowego można użyć dodatkowo pięć kolejnych obiektywów. Trzy z nich będą służyły do bliskich projekcji, jeden został określony jako średni, a ostatni przewidziano na długie dystanse. Biorąc pod uwagę taką rozpiętość różnych obiektywów, można pracować w naprawdę różnych warunkach. Zakres optyk sięga od 0,67 : 1 do 6,96 : 1. Obiektywy, jak przystało na projektor instalacyjny, są oczywiście zmotoryzowane. Należy jednak pamiętać, że ten projektor nie jest przystosowany do pracy w pionie. Jego przechył (aby utrzymać prawidłowy rygor pracy) może wynosić maksymalnie 10°, natomiast zakres przesunięcia obiektywów wynosi w pionie od –25% do +50%, a poziomie ±10%. Możliwe do uzyskania zdalnie za pomocą silników jest nie tylko przesunięcie fizyczne obiektywu – zmotoryzowane są również funkcje zoom i fokus. Cyfrowy zakres korekty geometrycznej keystone w orientacji pionowej wynosi ±20°, a dla płaszczyzny poziomej ±35°. Do zastosowań na przykład teatralnych projektor ma zabudowany shutter. Dzięki przysłonie projektor nie emituje zbędnej poświaty w momencie, kiedy wymagane jest całkowite zaciemnienie. To tyle w zakresie instalacji i osiągów. A co z pozostałym wyposażeniem?

Odkrywamy krok po kroku
Dla każdego instalatora ważne będzie to, jakie źródła obrazu są obsługiwane przez dane urządzenie. Jak to jest w przypadku tego projektora? Nie mogło zabraknąć standardu HDBaseT. W tym momencie jest to absolutny standard stosowany powszechnie przez wielu producentów. To złącze typu RJ45 pozwala przesyłać obraz w rozdzielczości HD na odległości do 100 m. Nie zabrakło też standardowego złącza HDMI (projektor ma jedno tego typu gniazdo). Do kontroli projektora zabudowano również złącze typu RS232. Kontrola projektora może odbywać się bezprzewodowo za pomocą pilota, jak i przewodowo za pomocą złącz R/C IN. Na pokładzie jest sterowanie 12 V typu trigger. Dla standardu złącz Y / Pb / Pr przewidziano obsługę rozdzielczości: 480i / 480p / 576i / 576p / 720p / 1080i / 1080p. Dla 3G-SDI zamontowano złącze wejściowe i wyjściowe. W przypadku potrzeby synchronizacji obrazu 3D znalazły się na pokładzie gniazda typu sync in oraz out. Kolejnym cyfrowym standardem będzie złącze DVI-D. W przypadku nieco starszych źródeł sygnałów mamy do dyspozycji analogowe złącze VGA D-SUB oraz pięć złącz BNC obsługujących kolejno G / Y, B / Pb, R / Pr, H i V. Dla synchronizacji np. z innymi projektorami w jednym czasie oraz do kontroli projektora za pomocą sieci Internet przewidziano również złącze LAN.
Możliwości programowe
Eiki został wyposażony w szereg funkcji umożliwiających profesjonalną pracę. Nie sposób wymienić wszystkich, dlatego odniosę się w mojej ocenie do tych najważniejszych. Często w niektórych urządzeniach pomija się możliwość określenia przestrzeni barw pracy projektora zgodnie z istniejącymi standardami. Ten model ma możliwość zdefiniowania przez użytkownika kilku przestrzeni. Istnieje na przykład możliwość ustawienia przestrzeni barw REC709 (typowej głównie dla obrazów High Definition). Nie zapomniano też o nieco starszym standardzie sięgającym lat osiemdziesiątych, czyli REC601. Pozostałe dwa tryby to RGB-PC oraz RGB-Video. Skoro przestrzeń barw jest możliwa do zdefiniowania, to przydałby się również dostęp do określania temperatury barwowej. I tak rzeczywiście jest. Temperaturę barwową obrazu można regulować w zakresach: 3200, 5400, 6500 i 9300 K. Załóżmy, że za pomocą projekcji postanowiliśmy uświetnić wydarzenie artystyczne, na przykład koncert. W przypadku użycia oświetlenia estradowego oraz chęci rejestracji naszego eventu dostęp do definiowalnej temperatury barwowej obrazu będzie nieodzowny. Balans bieli urządzenia rejestrującego obraz będzie dość prosty, jeśli uda nam się zestawić temperaturę barwową oświetlenia, jak i projekcji. Kolejną dobrą informacją jest rozbudowane menu odnośnie korekty obrazu. Geometryczny kształt jest w pełni definiowalny za pomocą rozbudowanego menu i funkcji pincushion / barrel oraz cornerstone i keystone.
Sam decydujesz
Projektory tego typu to bardzo trudny segment rynku. Praktycznie każde ich zastosowanie wymaga specyficznych funkcji i bardzo rozbudowanego menu pod względem różnych źródeł sygnału kształtu, rozdzielczości, palety barw czy wspomnianej temperatury barwowej. Praktycznie im więcej zależy od instalatora (użytkownika), tym większa szansa, że projektor sprawdzi się w bardzo wymagających przestrzeniach czy przy niecodziennych zastosowaniach. Jeśli weźmiemy pod uwagę takie wymogi, to ten model powinien rzeczywiście znaleźć sporą grupę odbiorców. Zawsze staram się określić grupę docelową, jednak tutaj byłoby to trudne. Rozpiętość pod względem dostępnych obiektywów oraz dostęp do profesjonalnych funkcji w sekcji kontroli obrazu czynią to urządzenie żołnierzem uniwersalnym.

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje