EIKI EK-620U / EK-621W

Koncern Eiki, wywodzący się z Osaki, będzie zapewne znany części naszych czytelników choćby z okresu, kiedy jego topowym produktem był projektor 16mm. Od roku 1997 za naszą południową granicą utworzono EIKI Czech. Wspomniany podmiot koncentruje się na stwarzaniu sieci dystrybucyjnej w rejonie Europy Wschodniej.

Firma przygotowała bardzo czytelny podział swoich produktów w postaci projektorów dla konkretnych odbiorców i do konkretnych celów. W ofercie możemy wyróżnić urządzenia projekcyjne z podziałem na interaktywne, wielkogabarytowe, instalacyjne oraz edukacyjno-biznesowe. Dziś pod lupę stawiamy model EK-620U oraz wręcz bliźniacze urządzenie o numerze EK-621W.

Wysoki standard w klasie instalacyjnej
Oba modele oparte są na technologii DLP (Digital Light Processing). W projektorach zastosowano pojedynczy moduł DLP. Model EK-620U zawiera chip DMD (digital micromirror device) o wielkości 0,67 cala, natomiast EK-621W – 0,65 cala. Co za tym idzie, różnica jest również w rozdzielczości obu urządzeń. Projektor 620 ma rozdzielczość WUXGA (1920 × 1200), a 621 WXGA (1280 × 800). I właściwie na tym różnice się kończą. Pozostałe parametry, które postaram się przybliżyć, będą tożsame dla obu urządzeń. Choć technologia DLP została opracowana już w 1987, to każda marka stara się wprowadzać do niej modyfikacje. Tak jest również w tym przypadku. Doskonałą jakość kolorów oraz dobry współczynnik kontrastu uzyskano dzięki zastosowaniu nowej generacji niebieskiego lasera oraz fosforu. Wspomniany współczynnik kontrastu w tych urządzeniach wynosi 100 000 : 1. Dlaczego napisałem wysokim standardzie w tej klasie? Moim zdaniem, prócz wymienionych już zalet odnośnie jakości obrazu, decyduje o tym kilka czynników. Zapewne ważna będzie jasność świecenia projektorów. Wynosi ona 6500 lumenów przy żywotności lampy 20 000 godzin. Klasa instalacyjna to także kilka innych ważnych rzeczy. Często projektory muszą być zainstalowane w dość niekorzystnych miejscach względem płaszczyzny projekcyjnej. Dlatego z pewnością ważna będzie możliwość korygowania zniekształceń obrazu za pomocą opcji corner keystone correction. Korekcja każdego z czterech rogów obrazu może odbywać się w sposób niezależny. Samo pionowe odchylenie obrazu ma zakres regulacji ±50%, poziome natomiast wynosi ±15%. Wspomniałem już o możliwych niekorzystnych miejscach odnośnie montażu takich urządzeń. Mam tu na myśli kolejną zmorę urządzeń instalacyjnych – konieczność regularnego czyszczenia i udrożniania filtrów. I tu pozytywna informacja: klasa pyłoszczelności IP6X zapewnia długoterminową niezawodność tych urządzeń. Ostatnią rzeczą, którą chciałbym podkreślić, a mającą szczególną wagę przy urządzeniach instalacyjnych, są bardzo różne ustawienia dystansu między projektorem a ekranem. Chyba nie zaskoczę nikogo tą informacją. Opisywane „sześćsetki” mają wymienne obiektywy. Zakres dostępnych modeli właściwie wyklucza sytuację, gdzie te projektory się nie sprawdzą. Jest dostępnych sześć modeli. Choć wszystkie obiektywy pasują do obu modeli, to ze względu na różnicę w układzie DMD będą one miały minimalne inne wartości względem odległości projektora w stosunku do rozmiaru obrazu. Producent oferuje dwa modele obiektywów typu short throw – są one przeznaczone do bardzo bliskich odległości, ale mogą się przydać również do tylnych projekcji w miejscach, gdzie za ekranem nie będzie zbyt dużo przestrzeni. Kolejnym obiektywem jest standard zoom lens, a dwa kolejne służą do większych dystansów.

Przydatne wyposażenie
W obu urządzeniach Eiki zapewnia różnorodność opcji pod kątem połączeń. Zwiększa to elastyczność, zarówno jeśli chodzi o różne sygnały, jak i kontrolę samego projektora. Urządzenia mają dwa złącza typu RJ-45. Pierwsze zapewnia podłączenie do sieci LAN, a drugie przeznaczone jest dla standardu HDBaseT. To drugie złącze jest niezwykle ważne przy urządzeniach instalacyjnych. Zapewnia przesyłanie obrazu w rozdzielczości HD na znacznie większe odległości niż przy użyciu złącz HDMI. Oczywiście standardu HDMI też nie brakuje. Projektory mają zarówno wejście, jak i wyjście. Nie są to jedyne opcje przesyłania obrazu w formie cyfrowej. Dodatkowo projektory wyposażono w złącze DVI. Nie zapomniano też o starszych standardach. Mam tu na myśli złącza VGA – wejście i wyjście. Wparcie dla sterowania RS-232? Bardzo proszę to kolejne złącze. Choć zabrakło w podstawowym wyposażeniu możliwości pracy z siecią WiFi, nie oznacza to wcale, że nie jest ona możliwa. Wystarczy użyć adaptera WiFi, umieszczając go w gnieździe projektora typu USB. Samo sterowanie pilotem może odbywać zarówno za pomocą podczerwieni, jak i drogą kablową.

Projektor instalacyjny?
Często spotykam się z sytuacjami, gdzie w salach konferencyjnych czy w dużych biznesowych meeting roomach zainstalowane są projektory biurowe. Przy obecnej dostępności urządzeń uważam takie przypadki za pozorną oszczędność. Odpowiednia jasność świecenia, możliwości instalacyjne zarówno pod kątem korekty zniekształceń obrazu, jak i pod kątem dobrania odpowiedniego obiektywu, odpowiednia klasa szczelności oraz różnorodność złącz sprawiają, że te projektory mogą być również zastosowane nie tylko do celów biznesowych, ale do form teatralnych, studyjnych i innych przestrzeni użytkowych.

TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje

Najchętniej czytane

Biamp Devio

DEVIO to idealne rozwiązanie do prowadzenia konferencji na odległość, łączące prostotę konfiguracji z zaawansowanymi funkcjami przetwarzania sygnału.   System DEVIO eliminuje echo...

ATEN VP1420

ATEN to jeden z nielicznych producentów na rynku, który doskonale rozumie oczekiwania odbiorców końcowych, których nie interesuje zaawansowana technologia wewnątrz urządzenia....