Mogłoby się wydawać, że czas największego rozrostu bazy noclegowej w Polsce to rok 2012, gdy Polska była gospodarzem mistrzostw Europy w piłce nożnej. Istotnie, w tym okresie, w szczególności w miastach-gospodarzach na potrzeby przyjeżdżających z najdalszych części Europy kibiców, przygotowane zostały zupełnie nowe obiekty noclegowe. Trend budowy nowych hoteli wydaje się jednak nie zwalniać i każdego roku w większości polskich miast powstają zupełnie nowe obiekty. Często są to po prostu hostele, hotele typu bed and breakfast czy też hotele budżetowe, nastawione przede wszystkim na tani i krótki pobyt głównie młodych osób. Równocześnie na terenie naszego kraju powstają miejsca o znacznie wyższych standardach, odpowiadających wymaganiom narzucanym przez sieć. Wiele z tych hoteli ma także zaplecze znacząco rozszerzające możliwości hotelu jako miejsca organizacji konferencji, bankietów czy wydarzeń artystycznych. Pod koniec 2016 roku na hotelowej mapie Polski pojawił się kolejny obiekt łączący wszystkie te cechy.

Zlokalizowany w Dąbrowie Górniczej przy alei Róż 1A Holiday Inn jest obiektem o bardzo szerokich i zróżnicowanych funkcjonalnościach. Należy zaznaczyć jednak, że nie jest to forma obiektu typu express czy budget, ale pełnoprawny hotel sieciowy z wyższej półki. Obserwując rynek, można zauważyć, że tego rodzaju obiekty bardzo dbają o swoją ofertę, ciągle podnosząc jakość oferowanych usług, aby zachować swoją pozycję na rynku. Przykładem może być właśnie sieć Holiday Inn, która cały czas konsekwentnie inwestuje w rozwój już istniejących hoteli, a te nowo budowane są przystosowywane do najnowszych wymogów i standardów. Znajdujący się w Dąbrowie Górniczej Holiday Inn był obiektem budowanym od zera, w sposób bardzo szybki i sprawny. Dzięki temu również projekty związane z rozwiązaniami AV czy instalacjami niskoprądowymi nie miały szansy „przeleżeć w szufladzie”, ale odpowiadają najbardziej bieżącym standardom i trendom. Realizacją tych instalacji w budynku zajęła się krakowska firma Signum Project. Warto wspomnieć, że część rozwiązań projektowych była modyfikowana i dopasowywana na bieżąco, głównie pod wpływem narzucanych przez sieć wymogów i standardów. Trzeba zaznaczyć, że rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czy funkcjonalności nadchodzące z centrali sieci były znacznie bardziej wygórowane niż w przypadku polskich przepisów. Przykładem mogą być chociażby systemy przeciwpożarowe czy ewakuacyjne, na których funkcjonowanie stawiany był mocny nacisk. Współpracujący z twórcami projektu rzeczoznawca pożarowy określił – na podstawie obowiązujących przepisów – takie elementy jak forma komunikatów, sposób sygnalizacji, plan ewakuacji, natomiast wprost z centrali sieci Holiday Inn przychodziły bardzo precyzyjne informacje i wymagania dotyczące sposobów powiadamiania, a więc zadziałania samego systemu DSO czy też systemu pożarowego. Wszystkie te wymogi wybiegały znacznie poza wymagania naszych rodzimych przepisów, efektem czego przykładowo w kuchni Sieć wymaga zastosowania czujek CO, mimo że nie ma tam urządzeń mogących generować czad. Wszystkie te zagadnienia są doskonale przemyślane i opracowane przez centralę sieci i, jak przyznają projektanci systemów AV i instalacji niskoprądowych w obiekcie, nie ma tutaj tak naprawdę żadnego pola do własnych interpretacji. Wzorem innych renomowanych sieci hotelowych, takich jak Mariott czy Sheraton, również w sieci Holiday Inn funkcjonuje kilkusetstronicowa księga hotelowa, będąca zbiorem standardów, gdzie znajdują się praktycznie wszystkie zagadnienia związane z funkcjonowaniem hotelu, łącznie z systemami, które mają w nim pracować, sposobami ich działania, współdziałania, również pod kątem procedur operacyjnych. Wszystkie te parametry są zazwyczaj bardzo jasno i czytelnie określone i stanowią nierzadko ogromną pomoc dla projektanta, który nie musi się zastanawiać nad pewnymi rozwiązaniami, po prostu realizując wprost zalecenia sieci lub tworząc rozwiązania dopasowane do jej wymogów, w przeciwieństwie do realizacji np. hoteli niesieciowych, gdzie określone koncepcje są wymyślane tylko na potrzeby danego obiektu na podstawie już zrealizowanych projektów i doświadczenia wyniesionego z realizacji innych hoteli. Krakowski integrator rozpoczął pracę nad hotelem Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej na etapie, gdy stał już szkielet obiektu, w stanie surowym niezamkniętym. Wzorem innych tego rodzaju budynków wszystkie systemy AV pracują tutaj w oparciu o sieć Ethernet, a szkielet strukturalny jest tutaj nośną dla wszystkich rozwiązań. Wszystkie pracujące w obiekcie sieci i podsieci zostały wydzielone w taki sposób, aby wzajemnie ze sobą nie kolidowały. Szczególnie w hotelach sieciowych niezwykle istotne jest przygotowanie infrastruktury, która będzie uniemożliwiała wejście do sieci zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, i zrobienie chociażby tak prozaicznej rzeczy jak nabicie rachunku gościa z innego pokoju hotelowego. W odróżnieniu do obiektów biurowych czy centrów przetwarzania danych, tutaj kwestie bezpieczeństwa są pojmowane przede wszystkim jako bezpieczeństwo gościa hotelowego. Poszczególne systemy w hotelu pracują w oparciu o przypisane im połączenia. Jeżeli chodzi o dystrybucję audio i wideo, praktycznie w całym obiekcie jest ona realizowana w oparciu o standard HDBaseT z wykorzystaniem komponentów marki Crestron. Jak przyznają projektanci, klasa hotelu nie pozwala iść na żadne kompromisy, dzięki czemu zastosowane rozwiązania oferują szerokie możliwości i są jednocześnie bardzo stabilne. W zlokalizowanym na najwyższej kondygnacji hotelu Reden Panorama Barze, ze względu na fakt, że ta przestrzeń nie stawia tak wysokich wymagań z zakresu transmisji sygnałów i możliwości ich dystrybucji, zastosowany został system marki Wyrestorm z ekstenderami EX-1UTP-100-POH. Cała przestrzeń jest podzielona na cztery strefy i znajdują się w niej cztery monitory NEC E505 o przekątnej 50 cali. Zgodnie z sugestiami inwestora na każdej z dwóch par mogą być wyświetlane różne materiały. Przykładowo na dwóch z nich może być wyświetlany mecz, na pozostałych teledyski, a niezależnie towarzyszyć może temu muzyka odtwarzana z systemu bazującego na głośnikach 100V Ecler IC6, wzmacniaczu audio HSA300 i procesorze DAM614. Dzięki temu w jednej przestrzeni możemy mieć tak naprawdę trzy różne kontenty. Ze względu na fakt, że całe pomieszczenie jest jedną przestrzenią, niepodzieloną ścianami, również nagłośnienie nie zostało podzielone na strefy. Większość głośników znajdujących się w obiekcie to głośniki sufitowe zainstalowane w sufitach wykonanych z płyt gipsowo-kartonowych. Za odtwarzanie muzyki tła odpowiedzialny jest wyznaczony komputer. Ze względu na fakt, że hotel korzysta z usług dostawcy muzyki tła, pełni on funkcję odtwarzacza, do którego przesyłane są odpowiednie pliki z serwisu. 
„Uwaga, wykryto zagrożenie”
System pożarowy zainstalowany w obiekcie bazuje na rozwiązaniach marki Esser, zaś na potrzeby dźwiękowego systemu ostrzegawczego zastosowano produkty firmy Siemens. Polskie przepisy nie dopuszczają łączenia funkcji systemów AV i DSO, więc dla każdego z tych systemów zastosowano oddzielne głośniki. Jednak aby w trakcie akcji pożarowej materiały dźwiękowe odtwarzane za pomocą systemu AV nie zakłócały komunikatów w momencie rozpoczęcia akcji pożarowej, systemy AV są odłączane i główną rolę w zakresie transmisji komunikatów związanych z ewakuacją przejmuje właśnie DSO. Działanie to jest zrealizowane w oparciu o styki w procesorach Crestron. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami komunikaty nie są podawane z żadnego zewnętrznego odtwarzacza, ale znajdują się w pamięci systemu DSO. Każdy z przygotowanych komunikatów był wielokrotnie uzgadniany z centralą Holiday Inn i ma swoją wersję polską i angielską. Ich powstawanie przebiegało w tak drobiazgowy sposób, że uwagę zwracano nawet na przerwy między kolejnymi frazami. Ciekawostką może być fakt, że zgodnie z coraz częściej stosowaną polityką, aby uniknąć paniki, odtwarzane komunikaty nie informują o pożarze, ale tylko o wykryciu zagrożenia. 
Pokój z niskim prądem
W hotelu łącznie znajduje się sto sześćdziesiąt pokoi, z czego dwadzieścia cztery odznaczają się standardem executive i tym samym mają nieco bardziej rozbudowane rozwiązania AV. Przykładem tego może być chociażby dodatkowa, druga strefa nagłośnienia w łazience. Jest ona zrealizowana w oparciu o głośniki sufitowe Apart CM-608 i regulatory głośności Dexon PR300. W tych pokojach głośnik sufitowy zasilany jest z telewizora hotelowego, dzięki czemu głosem z porannego kanału informacyjnego bądź dźwiękami ulubionego kanału muzycznego można cieszyć się również pod prysznicem. Proces projektowania tego rodzaju obiektu jak hotel Holiday Inn, składającego się z wielu identycznych bądź będących odbiciem lustrzanym pokoi, polega na zaprojektowaniu rozwiązań AV i niskoprądowych dla jednego pokoju i sklonowaniu ich w odpowiedniej ilości. Na etapie wykonawczym pracę zaczyna się od wykonania tzw. mokapu, czyli kompletnego pokoju pokazowego, w którym mimo że część urządzeń jeszcze nie działa, znajdują się one we właściwych miejscach. Dzięki temu jeszcze na etapie budowy można wejść do pokoju pokazowego i zweryfikować pewne pomysły czy rozwiązania, które nie pasują, jak meble, monitory, odległości połączeń itd. Taki wzór jest później powielany w innych pokojach. Z punktu widzenia systemów niskoprądowych w każdym pokoju hotelowym znajduje się standardowo system sygnalizacji pożaru, a więc czujka pożarowa, głośnik DSO, zadajnik i sterownik na potrzeby systemu klimatyzacji, kontaktron w oknach, system zamka hotelowego w drzwiach wraz z card holderem. Jeżeli w pokoju znajduje się barek lub sejf, są one często również wpięte w cały system. We wszystkich pokojach znajdują się także gniazdka ethernetowe zapewniające gościom dostęp do Internetu. Krytycznym elementem jest przede wszystkim dostępność w hotelu Wi-Fi. Dostępność sygnału Wi-Fi i jego stabilna praca są znacznie ważniejsze niż obecność i możliwości wpięcia się kablowego do gniazdka Ethernet. I często infrastruktura bezprzewodowa jest budowana nawet kosztem rezygnacji z gniazd na potrzeby sygnałów przewodowych, ponieważ mało osób dzisiaj nosi przy sobie już patchcordy ethernetowe, a wszyscy szukają połączeń Wi-Fi. W hotelu przygotowano także instalację wzmocnienia sygnału GSM, jednak w chwili obecnej nie ma konieczności jej używania. Instalacja na potrzeby takiej instalacji musi zostać wykonana już na etapie budowy hotelu, kiedy trudno oszacować i zmierzyć, czy będzie konieczność wzmocnienia sygnału dla telefonów komórkowych. Okazuje się to najczęściej dopiero wtedy, gdy pojawia się zabudowa, na ścianach znajdują się właściwe materiały itp. Jednak wtedy jest już zdecydowanie za późno na realizację infrastruktury koniecznej dla repeaterów GSM. Na ostatnim piętrze znajduje się apartament VIP zwany pokojem Suite. Oprócz standardowego wyposażenia, są tutaj nieco większe telewizory, a także kino domowe z soundbarem, subwooferem i zabudowanymi głośnikami sufitowymi, pracującymi jako głośniki surround. Oczywiście nie jest to przestrzeń dla audiofila, ale cały ten zestaw wraz z odtwarzaczem Blu-ray ma zapewnić komfortowe warunki do wieczornego oglądania filmów. Istotnym systemem pracującym we wszystkich pokojach jest również IPTV. Do każdego pokoju sygnał wchodzi za pomocą kabla Ethernet i trafia do set top boxu przyklejonego do tyłu telewizora. Warto nadmienić, że coraz częściej producenci telewizorów oferują rozwiązania pracujące już wewnątrz telewizora, co wyklucza konieczność stosowania zewnętrznych urządzeń. Cała transmisja sygnałów odbywa się w postaci multicastowej, co rodzi pewne wymagania w stosunku do elementów aktywnych toru sygnałowego, a więc switchy, które muszą mieć odpowiednie parametry gwarantujące nieprzerwaną, stabilną transmisję. Z telewizją IP jest związanych kilka aspektów. Po pierwsze, umożliwia ona naturalnie odbiór samych kanałów telewizyjnych. W przypadku omawianego hotelu pozyskanie sygnału telewizyjnego za pomocą anten nie stanowi żadnego problemu, ponieważ Holiday Inn jest jednym z najwyższych budynków w mieście i na jego dachu zostało zlokalizowane pole antenowe. Sygnał z anten jest sprowadzony do serwerowni głównej. Tam znajduje się stacja czołowa i serwer IPTV, na którym układany jest cały kontent i który jest zintegrowany z systemem hotelowym. Pozyskiwane są z niego m.in. dane o tym, czy gość już się zameldował, dzięki czemu od razu, gdy wchodzi on do pokoju, na ekranie telewizora może zostać wyświetlona plansza powitalna z jego imieniem i nazwiskiem. Istnieje także możliwość wyświetlenia na ekranie telewizora takich informacji jak podgląd rachunku dla danego pokoju, czy dodatkowych usług, jak informacje pogodowe, gry czy audiobooki. Równocześnie jest także sztywne łącze telewizyjne, do którego telewizja dostarczana jest kablowo przez jednego z dostępnych operatorów. Dzięki temu mamy pełną redundancję sygnałów. 
Hotel+
Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej to nie tylko duża baza noclegowa z pokojami dla wymagających gości, ale także obiekt dobrze przygotowany pod względem biznesowym. Sercem działalności eventowej i konferencyjnej obiektu jest największa w obiekcie sala balowa o powierzchni 300 m2. Znajduje się ona na poziomie zero, w pobliżu głównego foyer, recepcji i zaplecza administracyjnego hotelu. Sala została wyposażona w bramy, za pomocą których w razie konieczności może nawet wjechać samochód. Ma dostęp do światła dziennego i w maksymalnej konfiguracji dzięki swoim rozmiarom może być tutaj zorganizowany bankiet na dwieście osób. Nie bez znaczenia pod względem organizacji w tej przestrzeni koncertu, spektaklu teatralnego czy innego widowiska jest również fakt, że jej wysokość to 7 m. Sala balowa może zostać podzielona na dwie mniejsze o powierzchni odpowiednio 125 i 150 m2, dzięki czemu równocześnie mogą odbywać się tu dwa niezależne wydarzenia. Podział sali wymusił również zastosowanie odpowiedniej instalacji umożliwiającej użytkowanie obydwu sal w sposób niezależny. W momencie podziału w każdej sali znajdują się po cztery przyłącza podłogowe, z których sygnały są konwertowane na sygnał HDbaseT za pomocą nadajników Crestron, dalej trafiają do matrycy modułowej Wyrestorm MX-0808-PP-POH-CUSTOM, skąd wysyłane są do odpowiednich projektorów. W sali pracuje zestaw projektorów NEC: jeden duży PA622U o mocy 6200 ANSI lumenów i dwa mniejsze o mocach 5200 ANSI lumenów. Projektory rzutują na ekrany Adeo Insuperior Tensio 450 × 281 (1 szt.) oraz Adeo Inceel Tensio odznaczający się wymiarami 365 × 228 (2 szt.). Wszystkie ekrany mają format 16:10. Do sali zostały dostarczone cztery odbiorniki bezprzewdowe ew 135 G3 z mikrofonami do ręki e865. Sygnały z nich trafiają bezpośrednio do procesora Biamp Nexia, gdzie są odpowiednio obrabiane i miksowane wraz z kontentem audio z przyłączy zlokalizowanych w sali. Jak przyznali twórcy projektu, decyzja o wyborze systemu 100 V zawsze wiąże się z minimalizacją liczby przewodów i strat spowodowanych długością kabla, a związanych z odległością między głośnikami a wzmacniaczami. Przez wiele lat systemy 100 V kojarzyły się przede wszystkim z głośnikami, które mogą sprostać jedynie transmisji głosu w trakcie konferencji, a przekaz tła muzycznego czy kontentu audio towarzyszącemu prezentacjom, które obecnie stają się coraz to bardziej multimedialne, trzeba zarezerwować dla głośników niskooomowych. W ostatnich latach postęp w rozwoju systemów 100 V sprawił, że nie można już zdecydowanie odsuwać tego rodzaju rozwiązań jako głośników gorszych. Na rynków znajduje się wiele wysokosprawnych głośników, które z łatwością spełnią również oczekiwania w zakresie odtwarzania muzyki. Zgodnie z projektem urządzenia głośnikowe zostały zainstalowane zarówno w sali balowej, jak i w przyległym do niej korytarzu. W sali jest to zestaw dwudziestu czterech głośników sufitowych 100V JBL Control 26CT, natomiast za nagłośnienie korytarza odpowiedzialnych jest osiem głośników Ecler IC6. Zasilanie do głośników stanowią wzmacniacze Crown DCi 4/300 oraz DCi 2/300. Całym systemem zarządza procesor Crestron CP3 wyposażony w sterownik oświetlenia DIN-DALI-2 i sterownik rolet CH-HRMOT4-D4. Oprócz sterowania za pomocą dwóch przypisanych systemowych paneli dotykowych Crestron o przekątnej 7 cali oraz tabletu iPad mini 2 z licencją Crestron, w sali zostały także zainstalowane klawiatury sterujące CLWI-KPLCN umożliwiające szybkie zarządzanie oświetleniem w możliwie najprostszy sposób. Chociaż największą przezstrzenią jest Sala Balowa, nie jest to jedyne pomieszczenie konferencyjne w hotelu. Na pierwszym piętrze zlokalizowane zostały cztery dodatkowe, mniejsze sale o powierzchniach od 30 do 56 m2. Sale Carbon I i Carbon II mogą zostać połączone i w takiej konfiguracji otrzymujemy jedną przestrzeń o powierzchni prawie 100 m2. W salach konferencyjnych znajdujących się na pierwszym piętrze powielono standardy zaproponowane w Sali Balowej, tyle że w nieco mniejszej, odpowiadającej wymiarom sal skali. Mamy tutaj projektory NEC P401W, elektrycznie zwijane ekrany Adeo o wymiarach 240 × 150 i 290 × 181, głośniki Ecler IC6 z mikserami Ecler CA120HZ, wzmacniacze Ecler HZA 4-70F, mikrofony Sennheiser ew 100 G3, transmitery Wyrestorm EX-1UTP-IR-100 POH i Wyrestorm SW-0201-HDBT, procesory Crestron DIN-AP3, naścienne panele dotykowe Crestron. Wszystkie sale współpracują z systemem zajętości sal bazującym na systemie Onelan Reserva. Przed mniejszymi salami zostały zainstalowane wyświetlacze systemowe o przekątnej 10 cali ROOM-10T-POE, natomiast przed Salą Balową zainstalowano wyświetlacze ROOM-15T-POE o przekątnej 15 cali. Sercem systemu jest player Onelan NTB-HD-10F-SA.
Multimedia na talerzu
Również w restauracji został zainstalowany niewielki, uproszczony system umożliwiający wykorzystanie również tej przestrzeni na potrzeby nieskomplikowanej konferencji, spotkania czy eventu. Zainstalowano tu projektor NEC M363W wyświetlający obraz na elektrycznie zwijanym ekranie Adeo Elegance o wymiarach 290 × 181 cm. Za odtwarzanie dźwięku odpowiadają cztery głośniki sufitowe Ecler IC6 zasilane za pomocą wzmacniaczy CA120HZ. Jeśli chcemy zabrać głos w tej przestrzeni, mamy do dyspozycji bezprzewodowy system mikrofonowy Sennheiser XSW 35. 
Podsumowanie
Hotel Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej to hotel na wskroś nowoczesny i mający szansę spełnić oczekiwania i wymagania bardzo zróżnicowanego klienta biznesowego. Oczywiście wpływ na to ma już sama strona architektoniczna hotelu i bogate zaplecze lokalowe. Jednak tym, co zasługuje na szczególną uwagę, jest zaplecze technologiczne obiektu. W jego poszczególnych strefach znalazły się rozwiązania AV umożliwiające nie tylko komfortowy wypoczynek gości mieszkających w jednym ze stu sześćdziesięciu pokoi, ale także organizację bardzo zróżnicowanych wydarzeń, imprez, spotkań i eventów. Dzięki temu obiekt może stać się interesującą alternatywą dla ośrodków konferencyjnych zlokalizowanych przeważnie w największych miastach w Polsce.

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl