Phil Turner, szef firmy Philharmonic AV, przedstawia swoje zdanie na temat wzrostu kontroli głosem i przybliża jej potencjał osobom zajmującym się profesjonalnie technologią domową.

Do końca 2016 roku Amazon prawdopodobnie sprzedał pięć milionów sztuk urządzenia Echo. Dom inwestycyjny Mizuho uważa, że do 2020 roku urządzenie to przyniesie Amazonowi roczne wpływy w wysokości jedenastu miliardów dolarów. Podążając za Google, aktywnym graczem na rynku domowej kontroli głosem, ciężko jest ignorować tę technologię i jej rosnący wpływ na nasze domy. Czy jako konsultant AV uważam, że to dobra czy zła rzecz? Pozornie, po prostu kolejny niskomarżowy produkt w tym typie technologii, który jest potrzebny na naszym rynku. Często zdarzały się kwestie marżowe przy sprzedaży telewizorów i sprzętu audio u dostawców takich jak Sonos. Wielu konsultantów reagowało na to, polecając produkt alternatywny z wyższą marżą, taki jak telewizory Loewe czy streamery Linn, podczas gdy większość najzwyczajniej wykorzystywała środki i równoważyła przedmioty niskiej marży z komponentami wysokiej marży, kiedy to było możliwe. Jak się ma w tym aspekcie kontrola głosem? Cóż, jedno jest pewne – to się dzieje, z nami lub bez nas. Jeśli Ford i VW wprowadzają kontrolę głosem do swoich samochodów, to konsultanci muszą zrozumieć, że głos jest teraz w centrum nowego paradygmatu inteligentnej kontroli przestrzeni. Jest ona przejęta od kontroli zdalnej, komórkowej, która wcześniej przejęła ją od komputerów. W tym kontekście kreuje się ważne pytanie dla naszego przemysłu – jakie ona nam daje możliwości? Można potraktować kontrolę głosem jako wspaniałą okazję do sprzedaży jeszcze większej liczby systemów kontroli. Parę lat temu, kiedy klient chciał mieć inteligentny dom, potrzebował systemu kontroli. W ostatnich latach przy całkowitym przyjęciu technologii komórkowej klienci mają większy komfort i wygodę w przełączaniu aplikacji na swoim telefonie, aby sterować muzyką przy użyciu jednej, drzwi i CCTV – drugiej, ogrzewania – trzeciej, itd. Moim zdaniem kontrola głosem ma potencjał, aby przenieść szalę równowagi na naszą korzyść. W sytuacji, gdy wielcy gracze systemów kontroli wprowadzają kontrolę głosem w swoich najnowszych ofertach, doprowadzą ponownie do integracji. Niewątpliwie w którymś momencie technologia nadąży i pozwoli kontroli głosem działać płynnie pomiędzy wieloma aplikacjami. Jednak na razie jest to okazja dla nas, aby naprawdę zaimponować naszym klientom poprzez dostarczenie im fantastycznego, zintegrowanego rozwiązania systemu kontroli. Nie zapominajmy, że najczęściej wymaganym aspektem naszych produktów jest łatwość użycia. Cóż może być prostszego niż „Alex, włącz radio” albo „Josh, światła do zabawy”. Głos pozwala używać systemu kontroli bez straszenia ludzi skomplikowaną technologią. Z punktu widzenia klienta chodzi o rozwiązanie sytuacji, a nie o to, w jaki sposób zostanie to osiągnięte. Moim zdaniem dopóki nie wyeliminujemy kontroli głosem na rzecz kontroli umysłem i dopóki komendy głosowe nie znikną całkowicie, musimy po prostu ją przyjąć. Przede wszystkim musimy pomyśleć o tym, jak możemy stworzyć potrzebną infrastrukturę, aby działała sprawnie w całym domu, i musimy się również upewnić, że połączymy technologię kontroli głosem z systemem kontroli, który dobrze znamy. CEDIA była partnerem Amazonu w unikatowym, bezpłatnym ekskluzywnym szkoleniu nazwanym „Opanowywanie umiejętności kontroli głosem w domu” w Code-Note w Londynie, niedaleko Liverpool Street Station we wtorek 21 lutego 2017 roku. Eksperci Amazonu zagłębiali się w platformę Amazon Alexa, pokazywali, jak integruje się ona w podłączonym domu oraz jak używać platformy w konkretnych instalacjach inteligentnych domów.

TEKST: Phil Turner
TŁUMACZENIE: Marek Heimbürger