Firma Listen Technologies na rynku wspomagania słuchu i bezprzewodowej transmisji dźwięku wystartowała w 1998 roku, wypuszczając swoje pierwsze innowacyjne rozwiązanie zdolne do transmisji pięćdziesięciu siedmiu kanałów, każdy w nieskazitelnej jakości dźwięku. Kilka lat później, w 2006 roku, pojawiły się w ofercie firmy nowe stacjonarne rozwiązania oparte o IR oraz zupełnie nową rodzinę produktów wykorzystującą transmisję RF. Nieustanny rozwój zaowocował w 2009 roku kolejną grupą odsłuchów ListenPoint, a trzy lata później we współpracy z Ampetronic do oferty firmy zawitało rozwiązanie oparte o pętle indukcyjne. Listen Technologies była w tamtym czasie pierwszą firmą, która oferowała kompletne rozwiązania dla każdego medium – IR, RF i indukcji.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]N[/fusion_dropcap]ieustające poszukiwania innowacyjnych rozwiązań zaowocowały wkrótce kolejnymi rewolucyjnymi urządzeniami – jak odbiornik iDSP z 2014 roku. Był on znacząco mniejszy niż konkurencja, a przy tym wykorzystując za-awansowane DSP, zapewniał wysoką jakość dźwięku. W tym samym roku pojawił się system wykorzystujący sieć Wi-Fi. Od tego czasu wszystkie technologie rozwijane są równolegle, a w 2017 Listen Technologies przejęło markę Audio Everywhere. To właśnie rozwiązanie nazwane Audio Everywhere bierzemy dziś pod lupę. Jak dotąd jest to jeden z ciekawszych sposobów na dystrybucję sygnału audio do wielu użytkowników, jakie miałem przyjemność testować. System, jaki trafił w moje ręce, pozwala udostępnić dźwięk z dowolnego źródła analogowego przez zwykłą sieć Wi-Fi.
Jak to działa?
Sercem systemu jest serwer. Za jego pomocą, zależnie od wersji, możemy stremować dwa kanały mono (lub 1 stereo) w modelu MX5-1 przez 4, 8, 12 i 16 kanałów mono (odpowiednio 2, 4, 6, 8 kanałów stereo) w modelach MX3-4, MX3-8, MX3-12 i MX3-16. Po dodaniu kolejnych serwerów możliwe jest zarówno zwiększenie liczby stremowanych kanałów, jak i jednoczesnych połączeń użytkowników. Każdy serwer ma możliwość utrzymania do stu pięćdziesięciu połączeń jednocześnie. Instalacja jest bardzo prosta – wystarczy podłączyć serwery do jednego przełącznika LAN.
Każdy serwer jest wyposażony w odpowiednią liczbę wejść audio – dla modelu MX5-1 są to wejścia 2 × RCA, do modelu czterokanałowego są to już wejścia 3,5 mm TRS. Mamy też do dyspozycji port RJ-45 100/1000 BaseT. Za jego pośrednictwem możliwe jest podłączenie serwera do istniejącej sieci LAN, a w konsekwencji przekazanie strumienia audio do access pointa. Urządzenia serii MX wspierają zarówno pasmo 2,4 GHz, jak i 5 GHz. Jeden podłączony użytkownik zużywa zaledwie 140 kb/s!
Software czy hardware? Czym podłączyć się do serwera?
No dobrze, ale z czym łączy się serwer? Otóż z telefonem użytkownika! Idea rozwiązania wpisuje się w popularny trend BYOD i polega właśnie na tym, by dużej liczbie osób udostępnić dźwięk bez konieczności przekazywania im specjalizowanych odbiorników. Tutaj ujawnia się największa siła rozwiązania opracowanego przez Listen Technologies. Przecież każdy z nas ma przy sobie telefon, więc jedyne, o co musimy zadbać, to aby każdy gość miał również słuchawki (na przykład rozdając je jako gadżet reklamowy) i mamy system tłumaczeń czy odsłuchu, którego koszt zarówno uruchomienia, jak i eksploatacji jest znacząco niższy niż tradycyjnych rozwiązań opartych o zestaw wyspecjalizowanych promienników i odbiorników IR czy RF.
Przyjrzyjmy się samej aplikacji. Listen Technologies opracowało aplikację na dwa najpopularniejsze systemy operacyjne – iOS i Androida. Wraz z reprodukcją dźwięku aplikacja zapewnia funkcje typowo reklamowe. Ekran widziany przez użytkownika może Każdy kanał widoczny w aplikacji może mieć własną, niestandardową etykietę. Za jej pomocą identyfikujemy audio dla dostępnych kanałów telewizyjnych lub języki tłumaczenia symultanicznego, dla których etykiety mogą zawierać barwy państwowe. Możemy też przypisać logo firm uczestniczących w evencie, dodając kolejny sposób na rozpoznanie prelegentów.
Jakie możliwości ma hardware i gdzie go użyć?
Najmniejszy system – MX5-1 jest idealny do miejsc, gdzie chcemy udostępnić jedno źródło dźwięku – sprawdzi się w teatrach, obiektach sportowych, korporacyjnych salach konferencyjnych, salach wykładowych na uniwersytetach czy podczas konferencji prowadzonych w nie więcej niż dwóch językach. Takie zastosowanie jest nie tylko wygodne – zapewni również większe zaangażowanie wszystkim uczestnikom wydarzenia.
Z kolei każdy następny serwer – od MX3-4 aż do MX3-16 – sprawdzi się świetnie w większych centrach konferencyjnych, barach sportowych, gdzie pokazywane są więcej niż dwa wydarzenia jednocześnie, oraz wszędzie tam, gdzie potrzebujemy tłumaczeń symultanicznych. Dźwięk dotrze do każdego użytkownika, a przy tym eliminujemy wszelkie niedogodności korzystania z wypożyczonego sprzętu, obniżamy koszty obsługi konferencji i minimalizujemy straty związane z uszkodzeniem sprzętu czy ryzykiem zaginięcia. Użytkownicy używają przecież własnych urządzeń.
Bogate możliwości edycji layoutu aplikacji, dopasowanie jej pod wybrane zastosowanie, a przy tym prostota użytkowania i łatwość integracji to ogromne zalety zarówno w rynku instalacyjnym, jak i rentalowym. Na koniec dodam tylko, że opisywane dziś rozwiązanie otrzymało nagrodę Best of Show na Info-Comm w 2018 roku.
TEKST: Andrzej Pawluś, AVIntegracje