Centrum kongresowe jest bardzo szczególnym pośród wszystkich budynków użyteczności publicznej. W przeciwieństwie do galerii handlowej, uczelni, muzeum czy dworca kolejowego, na etapie budowy nie jesteśmy w stanie z taką dokładnością określić, jakie będą potrzeby klientów względem przestrzeni i pracujących w niej rozwiązań. W związku z tym na etapie projektowania jego wnętrza oraz urządzeń, które mają się w nim znaleźć, trzeba wziąć pod uwagę możliwie największą liczbę scenariuszy użytkowania i na pewnym poziomie abstrakcji wyobrazić sobie oczekiwania klientów. Czy to recepta na sukces takiego budynku? Z pewnością to nie wszystko. W dobie, gdy podobne kompleksy rosną w naszym kraju jak grzyby po deszczu, a i te istniejące już od wielu lat mają się dobrze i są ciągle rozwijane, przestrzeń kongresowa musi mieć to coś, co zachęci organizatorów wydarzeń, aby zagościło ono właśnie w tym konkretnym miejscu. Z całą pewnością jednym z dobrych kierunków jest zamknięcie funkcjonalnej przestrzeni i nowoczesnej technologii w wyjątkowej bryle budynku, czego świetnym przykładem jest Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]A[/fusion_dropcap]utorem projektu architektonicznego wyjątkowej bryły Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach jest warszawska pracownia architektoniczna JEMS ARCHITEKCI, która zdobyła pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach. Obiekt został zlokalizowany w sercu Strefy Kultury w Katowicach i sąsiaduje z takimi budynkami jak siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Muzeum Śląskiego czy słynnego Spodka. Tym, co wyróżnia go na pierwszy rzut oka, nie pozwalając pomylić go z żadną inną budowlą, jest wyjątkowa bryła architektoniczna. Prosty w swoim kształcie budynek z czarną elewacją został przełamany zewnętrznym ciągiem komunikacyjnym poprowadzonym po dachu budynku i określanym mianem „zielonej doliny”. Przestrzeń ta z jednej strony niezwykle atrakcyjna wizualnie, ma również swoje określone zadania i może być wykorzystywana do wystaw plenerowych, koncertów czy eventów pod gołym niebem. Koncepcja ta wpisała się w generalne założenia inwestora i autora projektu, aby MCK było nie tylko przestrzenią spełniającą założone w planie funkcjonalno-użytkowym zadania, ale także miejsce spotkań i integracji społeczności Katowic. Z całą pewnością ta wyjątkowa i pełna zieleni bryła świetnie przełamuje również powściągliwą i minimalistyczną architekturę sąsiadujących obiektów. Zróżnicowanie poziomów budynku jest widoczne nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz, gdzie mamy do czynienia z wielopoziomowym foyer oddającym naturalne zróżnicowanie terenu, gdzie został wybudowany obiekt. W budowanym w latach 2011–2015 obiekcie znalazły się takie przestrzenie jak: foyer główne, sala wielofunkcyjna pozwalająca w swej podstawowej funkcji na pomieszczenie pięć tysięcy osób, a w maksymalnej konfiguracji nawet dwanaście tysięcy osób, duża sala balowa na tysiąc osób z możliwością podziału na trzy części przeznaczona do organizowania bankietów, spotkań, wesel, kolacji, sesji plenarnych, balów czy produkcji telewizyjnych, audytorium o pojemności sześciuset osób skonfigurowana tak, aby mogły odbywać się w niej występy sceniczne, niewielkie przedstawienia, odczyty, wykłady, egzaminy, zgromadzenia czy prezentacje audio i wideo, a także restauracja wraz z zapleczem kuchennym oraz zespół osiemnastu sal konferencyjnych – również z możliwością ich podziału, które łącznie mogą pomieścić tysiąc dwieście osób. Biorąc pod uwagę tak zacne sąsiedztwo, jakim jest Spodek, nie mogło także zabraknąć połączenia między MCK a legendarnym katowickim budynkiem. Obok wejścia głównego od strony placu Honorowego zostało zaprojektowane przejście piesze, które umożliwia swobodną komunikację między Spodkiem a centrum kongresowym będącym w takiej sytuacji dodatkową, niezwykle użyteczną przestrzenią, taka funkcjonalność jest wykorzystywana w trakcie odbywających się co roku w Katowicach rozgrywek esportowych Intel Extreme Masters. Co więcej, to właśnie ta impreza była w marcu 2015 pierwszym wydarzeniem zorganizowanym w MCK. Zanim rozpoczęły się prace nad rozwiązaniami AV w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, został przygotowany program funkcjonalno-użytkowy dla obiektu. Wyspecyfikowano w nim określone potrzeby użytkownika obiektu i założone zostały wstępne rozwiązania i technologie, które miały znaleźć się w kompleksie. W ramach przetargu wyłoniony został główny wykonawca obiektu, firma Warbud, natomiast firmą, która miała przygotować dokumentację projektową oraz po jej uzyskaniu zrealizować cały projekt systemu AV, została wyłoniona zabrzańska firma Shadok Audio-Visual. Oczywiście idealnym scenariuszem dla projektanta systemu i realizującej później projekt firmy jest możliwość porozmawiania z przyszłym użytkownikiem na temat jego potrzeb i wymagań względem systemu. Inaczej wygląda jednak sytuacja, gdy wiążący jest PFU. W dokumencie tym jest zawartych wiele elementów, które nie mogą zostać zmienione, a które w pewien sposób ograniczają możliwość wyboru rozwiązań przez projektanta projektu wykonawczego. Może pojawić się również ryzyko, że zapisane w PFU rozwiązania nie są ze sobą kompatybilne, przez co pewne zaproponowane systemy czy urządzenia muszą zostać zmodyfikowane. W przypadku MCK w Katowicach ogólne założenia związane z funkcjonalnością obiektu i możliwościami poszczególnych systemów zostały zachowane, jednak by zapewnić najwyższą jakość i odpowiednią stabilność pracy całego systemu AV, projektant postanowił zastosować pewne i sprawdzone produkty. Jak mówi szef działu projektowego firmy Shadok Audio-Visual, Błażej Langer: „W trakcie procesu projektowania systemu AV dla Międzynarodowego Centrum Kongresowego cały nasz zespół skupiał się na dwóch głównych elementach. Po pierwsze do obiektu miały zostać dostarczone rozwiązania o najwyższej dostępnej na rynku jakości. Po drugie jednak musieliśmy zadbać o to, aby zostały one odpowiednio wkomponowane w ascetyczną i bardzo charakterystyczną architekturę całego obiektu. Teraz, patrząc z perspektywy na wszystkie wydarzenia, które miały miejsce w MCK oraz przez pryzmat pełnego kalendarza instytucji, która może się pochwalić zabookowanymi wszystkimi terminami na kilka lat do przodu, myślę, że odnieśliśmy sukces, spełniając wszystkie założone cele, i cieszę się z tak unikatowej przestrzeni znajdującej się w naszym regionie”.
Wiele przestrzeni jeden zintegrowany system
Wszystkie przestrzenie znajdujące się w budynku katowickiego Międzynarodowego Centrum Kongresowego spina jeden system AV, dzięki temu wszystkie pomieszczenia są ze sobą zintegrowane poprzez wspólne sterowanie oraz systemy transmisji wizji. Wszystkie źródła obrazu, jak i urządzenia wyjściowe, na których jest on po obróbce prezentowany, są wpięte do jednej dużej matrycy AMX, dzięki czemu każdy sygnał można w odpowiedni sposób skrosować i dzięki temu przesłać we właściwe miejsce. Wpisuje się to w wymagania inwestora, w myśl których cały obiekt miał być możliwie jak najbardziej elastyczny i umożliwiać jego konfigurację w zależności od tego, jakie wydarzenia i eventy będą się w nim odbywały. Nie lada wyzwaniem dla integratora było okablowanie całego obiektu. Ze względu na jego rozmiary i konieczność poprowadzenia do różnych miejsc często więcej niż jednego połączenia (zarówno ze względów funkcjonalnych, jak i aby zachować pełną redundancję połączeń) w obiekcie znalazły się kilometry kabli. Ze względu na wspomniane odległości jedynymi rozwiązaniami umożliwiającymi bezproblemową transmisję okazały się być tylko połączenia bazujące na sieci strukturalnej, a więc na skrętce (zgodnie z zapisami znajdującymi się w PFU, zastosowano tu transmisję multicastową IP), oraz transmisja światłowodowa. Położeniem skrętek zajęła się firma zaproszona do realizacji projektu przez głównego wykonawcę, natomiast wszystkie światłowody na potrzeby systemu AV zostały dostarczone, pospawane i położone przez Shadok Aaudio-Visual. Cała sieć odpowiedzialna za transmisję obrazu została zbudowana w topologii gwiazdy, w której głównym punktem, gdzie zbiegają się wszystkie sygnały, są matryce wizyjne. Umożliwiają one zarówno obsługę sygnałów dostarczanych za pomocą światłowodu, jak i pozwalają zarządzać całym systemem w sposób zdalny. Aby użytkownik miał możliwość łatwej obsługi tego skomplikowanego systemu na co dzień, zostały dostarczone panele dotykowe, do których firma Shadok AV stworzyła interfejsy użytkownika z możliwością wyboru języka oraz wyposażone w dwupoziomowy dostępny. Użytkownicy pierwszego poziomu mają dostęp do prostych funkcji zapisanych w formie makr zarządzających całym systemem za pomocą zapisanych scen. Po wprowadzeniu hasła otrzymujemy możliwość dostępu do wszystkich zaawansowanych funkcji i kontroli każdego elementu systemu. Aby wykluczyć możliwość rozkonfigurowania systemu bądź wprowadzenia jakichś niepożądanych ustawień, dostęp do tego poziomu jest jednak możliwy tylko dla autoryzowanych i wykwalifikowanych techników pracujących w obiekcie. System centralnego sterowania pozwala nie tylko na przełączanie sygnałów, ale także umożliwia zdalne włączanie i wyłączanie urządzeń czy sterowanie oświetleniem dzięki zastosowanym w jego instalacji oprawom pracującym ze statecznikami Dali.
Dwa TIR-y monitorów!
Zgodnie z zapisami znajdującymi się w programie funkcjonalno-użytkowym w głównej sali wielofunkcyjnej o powierzchni ponad 8000 m2 miały zostać zainstalowane ściany wizyjne zbudowane w oparciu o bezszwowe monitory wielkoformatowe LCD. Ze względu na możliwość podziału całej sali na trzy części, aby zapewnić pełną funkcjonalność w przypadku jakiejkolwiek konfiguracji sal musiały tutaj zostać zainstalowane aż trzy potężne ściany wizyjne. Każda z nich została zbudowana przy udziale osiemdziesięciu jeden monitorów NEC X554UN o przekątnej 55 cali skonfigurowanych w układzie 9 × 9. Taki potężny zestaw daje ścianę o przekątnej aż 495 cali i powierzchni 67 m2, co w momencie instalacji czyniło cały system ścian największym tego rodzaju rozwiązaniem w Europie. Nie lada wyzwaniem okazała się jednak instalacja wszystkich tych monitorów. Aby uzyskać najlepsze parametry obrazu, a więc przede wszystkim jednolitą powierzchnię firma Shadok AV stworzyła dedykowaną konstrukcję stalową mocowaną do ściany, pozwalającą instalować wszystkie monitory. Forma tej konstrukcji przypomina nieco rozwiązania wykorzystywane do instalacji ekranów wideo LED montowanych na stadionach sportowych. Za pomocą konstrukcji cała ściana wizyjna jest odsunięta od ściany nośnej o ok. 0,6 m. Wynika to po pierwsze z faktu, że za sprawą znajdującej się na ścianach okładziny akustycznej, należało wyjść z ekranami nieco do przodu, a po drugie za ekranami znajduje się przestrzeń serwisowa z pomostami umożliwiającymi serwisowanie każdej ściany od tyłu. Jak przyznał szef firmy Shadok AV, Grzegorz Piechuła: „Stworzenie własnej, dedykowanej konstrukcji było konieczne, ponieważ dostępne na rynku rozwiązania posiadające mikroregulację przy tak dużej powierzchni nie są wystarczające. Ponadto i tak ze względu na sposób montażu i znajdujące się na ścianach ustroje akustyczne i korzystając z katalogowych rozwiązań, byłoby konieczne stworzenie podkonstrukcji, a więc lepiej było stworzyć własną konstrukcję odpowiadającą na wszystkie wymagania”. Wszystkie monitory tworzące ściany wizyjne w sali wielofunkcyjnej są zarządzanie za pomocą systemu Hiperwall. Przy każdej ścianie znajduje się komputer, który streamuje sygnał w postaci transmisji multicastowej do monitorów. W każdym z ekranów znajduje się komputer w formie OPS z oprogramowaniem dekodującym sygnał i odbierającym właściwą część obrazu. Cały system został skonfigurowany w taki sposób, że tak naprawdę matryca 9 × 9 monitorów mogłaby pracować w natywnej dla niej rozdzielczości, jednak trudno byłoby stworzyć content w tak dużej rozdzielczości. Biorąc pod uwagę zadania, do jakich wykorzystywane są ściany, a więc przede wszystkim odtwarzanie prezentacji multimedialnych, grafik czy materiałów wideo, nie ma konieczności pracy z bardzo dużymi rozdzielczościami, ponadto sygnał wyświetlany na monitorach jest oglądany z pewnej odległości. Aby zaprezentować na ekranach konkretny materiał, wystarczy wgrać go do komputera streamującego. Dodatkowo każdy z nich został wyposażony w karty przechwytujące, dzięki czemu na ścianach wizyjnych można wyświetlić również sygnał z zewnątrz, nawet realizację kamerową, sygnał z wozu transmisyjnego, z zewnętrznego media serwera lub na przykład z dostarczonych kamer PTZ Sony SRG-300HC. Aby dać możliwość bezproblemowego wpięcia się do systemu, w obiekcie rozmieszczono bardzo wiele wejść i wyjść znajdujących się w kanałach przyłączeniowych. Złącza są zainstalowane w puszkach hermetycznych, co wynika z faktu, że podłoga w sali wielofunkcyjnej jest myta za pomocą maszyny myjącej (takiej, jakie są używane na przykład w sklepach wielkopowierzchniowych), za sprawą czego, gdyby nie zostały tutaj użyte hermetyczne puszki, woda do mycia podłóg uszkodziłaby przyłącza. W każdym floorboxie znajdują się przyłącza światłowodowe, do których podpinane są odpowiednie transmitery umożliwiające podanie i odebranie sygnału HDMI, VGA czy transmisji audio. Przyłącza znajdują się oczywiście także w pozostałych pomieszczeniach budynku. W sali audytoryjnej są one zlokalizowane na scenie, ale także w szafie rack, gdzie znajdują się urządzenia zarządzające salą. Również w salach konferencyjnych znajdują się floorboxy, z których sygnały trafiają do serwerowni i wracają z powrotem do sali do urządzeń odpowiedzialnych za wyświetlanie obrazu. Chociaż już w samej sali wielofunkcyjnej znajduje się imponująca liczba dwustu czterdziestu trzech monitorów wielkoformatowych NEC tworzących trzy ściany wizyjne, to jednak nie są to jedyne ekrany zastosowane w obiekcie. W foyer oraz przestrzeni komunikacyjnej zainstalowano czterdzieści dwie dotykowe tablice informacyjne o przekątnej 55 cali zabezpieczonych szybami wandaloodpornymi. Wraz z oprogramowaniem tworzą one rozwiązania informacji wizualnej obiektu, umożliwiając codzienne wyświetlanie na nich informacji o działalności obiektu, statycznych i dynamicznych obrazów, będąc dla wynajmujących MCK bardzo uniwersalnym narzędziem marketingowym i handlowym, gdzie mogą być prezentowane reklamy czy agenda wydarzeń odbywających się w obiekcie. Cały system bazuje na jednym centralnym serwerze i zainstalowanych lokalnie, przy monitorach playerach, które pracują w oparciu o sieć IP. Oprócz systemu informacji wizualnej, zainstalowano także ponad trzydzieści dotykowych ekranów o przekątnej 15,6 cala wraz z oprogramowaniem, pełniących funkcje systemu rezerwacji sal. Urządzenia pod kolor Drugim rodzajem urządzeń do prezentacji obrazu, zainstalowanych w Międzynarodowym Centrum Kongresowym, są projektory. We wszystkich przestrzeniach zostały zainstalowane urządzenia marki NEC, jednak dopasowane do wymogów każdej sali, a więc jej wielkości i układu. Do małych sal konferencyjnych, których łącznie w obiekcie osiemnaście, dostarczono projektory krótkoogniskowe NEC NP-UM330WI-WK. Są to urządzenia o mocy 3300 ANSI lumenów z wbudowanym obiektywem o współczynniku 0,36 : 1 pozwalającym umieścić projektor bardzo blisko ekranu. Dodatkowo urządzenia są wyposażone w moduł eBeam instalowany w przedniej części projektora. Dzięki niemu urządzenia, wykorzystując podczerwień, potrafią rozpoznawać pozycję wirtualnego długopisu. W ten sposób możliwe jest zakreślanie, pisanie, rysowanie czy wchodzenie w interakcje z wyświetlanym obrazem. W przypadku sal konferencyjnych jako ekrany zostały wykorzystane tablice sucho ścieralne. Co ciekawe, wszystkie projektory zainstalowane w salach konferencyjnych zostały dostosowane kolorystycznie poprzez wybór odpowiedniego odcienia z palety RAL tak, aby nie odstawały od ciemnej stylistyki wnętrza. W większych salach znajdujących się w MCK, a więc w sali bankietowej oraz w sali audytoryjnej, wykorzystano również projektory firmy NEC. Tym razem są to jednak urządzenia NP-PX750U pracujące w rozdzielczości WUXGA i odznaczające się mocą 7500 ANSI lumenów. Urządzenia mają wymienne obiektywy, co umożliwiło dopasowanie konfiguracji do wymagań danej sali. Projektory w tej przestrzeni zostały zainstalowane na windach marki VIZ-ART umożliwiających ukrycie urządzeń w sytuacji, gdy nie są one używane. W sali bankietowej z projektorami współpracują zwijane elektrycznie ekrany czeskiej marki MW Screens o szerokości sześciu metrów. Największy ekran tego producenta został zainstalowany w obiekcie w sali audytoryjnej i ma on szerokość 7 m. Jak przyznał Grzegorz Piechuła: „Z wieloma ekranami rozwijanymi elektrycznie jest taki problem, że chociaż lekkie konstrukcje są łatwiejsze w montażu, to w niedługim czasie mogą przysporzyć wiele problemów. Jeżeli rura nawojowa jest wykonana z cienkiego materiału z czasem zaczyna się uginać pod ciężarem materiału, za sprawą czego ekran zaczyna się marszczyć i pojawia się problem. Z drugiej strony bardzo istotnym parametrem jest też materiał, z którego wykonana jest sama po
wierzchnia ekranu. Jeżeli jest to folia, po jakimś czasie zacznie się ona rozciągać i tracić swój pierwotny kształt, jeżeli natomiast ekran jest na bazie tekstylnej, to tkanina waży odpowiednio dużo, co wymaga zastosowania rury nawojowej o odpowiedniej sztywności. Dlatego tak naprawdę lepiej jest przygotować odpowiednie punkty podwieszenia, tak aby można było zainstalować rozwiązanie cięższe, ale które będzie pracowało bezawaryjnie przez wiele lat”.
Nagłośnienie na kilka sposobów
W katowickim centrum kongresowym zainstalowano dwa rodzaje nagłośnienia skonfigurowanego zgodnie z wymaganiami danej przestrzeni. Po pierwsze, w całym budynku zostało zainstalowany system DSO bazujący na rozwiązaniach marki Bosch. Jego głównym zadaniem jest odtwarzanie muzyki tła, a także – co jest jego najważniejszym zadaniem – transmisja komunikatów o zagrożeniach oraz odtwarzanie informacji w przypadku ewakuacji. W przypadku wydarzeń odbywających się w największej sali wielofunkcyjnej, zwykle jest tutaj instalowany duży system nagłośnieniowy dostarczany przez firmy zewnętrzne, w zależności od potrzeb danego wydarzenia. Jeżeli chodzi o mniejsze sale, firma Shadok AV zainstalowała w nich małe systemy nagłośnieniowe umożliwiające zarówno transmisję mowy w trakcie konferencji, jak i odtwarzanie towarzyszącej prezentacjom muzyki. W salach konferencyjnych zainstalowano głośniki sufitowe DAS Audio CL5T. Zgodnie z życzeniem architektów wnętrz głośniki zostały ukryte za siatką ciętociągnioną, którą jest wykończony sufit. W sali audytoryjnej zdecydowano się zainstalować inny rodzaj nagłośnienia. W tym celu użyto głośników DAS Audio Artec 510 i Artec 508 zainstalowanych na ścianach. Chociaż – ze względu na specyfikę sali – są to zestawy, które mają przede wszystkim zapewnić odpowiednią transmisję mowy w przypadku prezentacji czy konferencji, to jednak wielokrotnie w sali odbywały się już imprezy, których uczestnicy nie szczędzili słów uznania dla tego, w jak dobry sposób głośniki potrafią także odtwarzać muzykę, a co ciekawe – robią to bez subwoofera! Zarządzanie sygnałami audio odbywa się za pomocą matrycy wizyjnej, która również odpowiada za krosowanie źródeł audio oraz cyfrowego miksera-procesora TOA D-2008SP umożliwiającego skrosowanie sygnałów. Za zarządzanie sygnałami audio w salach konferencyjnych odpowiadają cztery miksery TOA D-2008SP połączone ze sobą tworzące jedną matrycę o pojemności łącznie stu dwudziestu ośmiu sygnałów wejściowo-wyjściowych. Aby miksery mógł współpracować z pozostałymi elementami systemu, został on wyposażony w karty wejściowe i wyjściowe umożliwiające podanie sygnałów mikrofonowo-liniowych oraz odebranie sygnałów liniowych. W obiekcie został zainstalowany system mikrofonowy Sony MB X6 z mikrofonami do ręki UWPX8//K42 oraz bodypackami UWP-X7/K42. Dodatkowo zostały także dostarczone zestawy mikrofonów z gęsimi szyjkami Shure Microflex MX 418 D/C. Warto wspomnieć, że do sali audytoryjnej został także dostarczony system konferencyjny Bosch DCN wyposażony w ponad 570 pulpitów z mikrofonem i możliwością głosowania zainstalowanym przy każdym fotelu oraz co najważniejsze – z możliwością tłumaczeń symultanicznych.
Podsumowanie
Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach to obiekt niezwykły. Z jednej strony odznacza się niezwykłą bryłą z zieloną doliną przełamującą krajobraz tworzony przez regularne bryły sąsiadujących budynków, za sprawą czego MCK nie da się pomylić w zasadzie, z żadną inną budowlą. Przede wszystkim w kompleksie znalazły się rozwiązania AV pod wieloma względami niezwykłe i niespotykane nigdzie indziej. To właśnie te systemy są odpowiedzialne za tak szeroką funkcjonalność kompleksu i umożliwiają organizację tutaj praktycznie każdego wydarzenia: zarówno muzycznego, sportowego jak i targowego. Chociaż rozwiązania odpowiedzialne za przetwarzanie, transmisję i prezentację obrazu i dźwięku odgrywają w dzisiejszych czasach kluczową rolę praktycznie w każdym obiekcie, to właśnie w centrum kongresowym mają one znaczenie szczególne. Tak naprawdę bez nich, MCK byłoby pustą halą wymagają za każdym razem angażowania zewnętrznych ekip i środków technicznych. Tutaj gratulacje należą się zabrzańskiemu integratorowi, który odpowiadając na wymagania postawione w programie funkcjonalno-użytkowym zamknął w budynku najlepsze na rynku rozwiązania. Konfiguracja całego systemu została doceniona nie tylko w kraju, ale również na świecie, gdzie realizacja została nagrodzona przez jury InA-Vate Awards 2016, które przyznało firmie Shadok Audio-Visual główną nagrodę w kategorii Leisure & Entertainment Facility. A dzięki temu, że katowicki obiekt jest przestrzenią „wszystko mającą” przez kolejne lata jego włodarze nie muszą martwić się o klientów, ponieważ ci walczą o możliwość rezerwacji przestrzeni MCK, której kalendarz jest nie mocno zapełniony.
TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Shadok Audio-Visual