Dzisiaj w kompleksie targowym nie wystarczy umożliwić podwieszenia dużej liczby sprzętu, zamontowania wygodnych bram wjazdowych czy rozmieszczenia odpowiedniej liczby punktów zasilania. Przestrzeń ekspozycyjna musi być bardzo elastyczna pod względem funkcjonalnym i wyposażona w rozwiązania z departamentu audio i wideo, które będą w stanie odpowiedzieć na szerokie wymagania różnych klientów. Doskonałym tego przykładem są Międzynarodowe Targi Poznańskie, jeden z największych i najprężniej działających kompleksów w Europie, gdzie pracuje zestaw mikserów wideo firmy Roland. Urządzenia te gwarantują zaawansowaną dystrybucję i obróbkę sygnałów wideo oraz realizację live nawet najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć, realizację konferencji wideo z prelegentami znajdującymi się po drugiej stronie globu, a nawet rejestrację sygnałów i ich streaming do sieci.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]M[/fusion_dropcap]iędzynarodowe Targi Poznańskie są jednym z największych w Europie organizatorów targów i imprez wystawienniczych. Pod względem rozmiarów posiadanej infrastruktury, kompleks plasuje się na dwudziestym piątym miejscu w rankingu ośrodków targowych na Starym Kontynencie. W portfolio firmy znajduje się ponad sto marek, a wśród nich wydarzenia B2B, imprezy skierowane do profesjonalistów, targi dla klientów indywidualnych i użytkowników końcowych, wielkie produkcje koncertowe i widowiska, a także wydarzenia o charakterze lokalnym (imprezy okolicznościowe czy festyny). O tym, jak ważnym w tej części globu ośrodkiem są MTP, może świadczyć fakt, że w 2017 roku tereny targowe odwiedziło 1 100 000 gości.
Organizacja tak spektakularnych i różnych zarazem wydarzeń dla tak dużej publiczności wymaga rozbudowanej i zaawansowanej pod względem wyposażenia infrastruktury, która umożliwi realizację największych i nawet najbardziej niecodziennych imprez. W październikowym numerze magazynu „AVIntegracje” przyglądaliśmy się, jakie urządzenia i technologie mają do dyspozycji organizatorzy imprez w MTP, skupiając się głównie na urządzeniach końcowych odpowiedzialnych za wyświetlanie obrazu czy nagłośnienie poszczególnych sal. W zdecydowanej większości przypadków kongres, targi czy wydarzenie kulturalne wymagają bardziej rozbudowanego systemu dystrybucji sygnałów wideo niż tylko połączenie od źródła do urządzenia odpowiadającego za jego wyświetlenie. W związku z tym firma zdecydowała się zainwestować w miksery firmy Roland do zaawansowanego zarządzania sygnałami i ich obróbki.
Dwa miksery, wiele sygnałów, wiele konfiguracji
Do obiektu została dostarczona armia mikserów wideo marki Roland, a konkretnie dwa egzemplarze VR-50HD i dziesięć VR-4HD. VR-50HD jest wyposażony w cztery wejścia wideo w formatach 3G/HD.SD SDI, HDMI, RGB/Component oraz Composite Video ze wsparciem rozdzielczości 1080p (3G SDI). Mikser obsługuje maksymalnie cztery warstwy dzięki czemu można zastosować takie efekty kompozycyjne jak obraz w obrazie, kluczowanie czy stały obraz w postaci logo firmy bądź np. harmonogramy spotkania, w trakcie którego realizowana jest wizja. Mamy tutaj także zestaw najpopularniejszych efektów przejścia, jak cut, mix i wipe (z regulacją czasu przejścia). Dodatkowo, jeżeli postanowimy z nich zrezygnować, możemy korzystać z przełączania sygnałów nie między czteroma, ale nawet sześcioma źródłami obrazu. VR-50HD jest wyposażony we wbudowany siedmiocalowy, dotykowy ekran LCD, na którym mogą być wyświetlane równocześnie, w trybie multiviewer podgląd czterech sygnałów wejściowych z możliwością przełączenia w tryb program, co wyklucza konieczność stosowania dodatkowych ekranów podglądowych.
Oprócz wideo, do urządzenia można również podłączyć dwanaście sygnałów audio, co czyni mikser kompletnym rozwiązaniem do zarządzania zarówno obrazem, jak i fonią. Kanały wejściowe audio posiadają pełną obróbkę audio wraz z kompresorem, bramką szumów, trzyzakresowym korektorem, a na sumie oprócz korektora znajdziemy także pogłos.
Dzięki znajdującemu się na pokładzie skalerowi, niezależnie od tego, jakimi rozdzielczościami będzie odznaczał się obraz na wejściach, urządzenie w sposób automatyczny dokona konwersji do optymalnej rozdzielczości. Dodatkowo VR-50HD wspiera zabezpieczone treści HDCP, dzięki czemu do urządzenia można podpiąć i wykorzystać w trakcie realizacji również sygnały z takich źródeł jak odtwarzacz Blu-ray, konsola do gier czy kapryśne pod względem współpracy z innymi urządzeniami wideo komputery marki Apple. Urządzenie współpracuje również z aplikacją Video Capture umożliwiającą rejestrację oraz streaming gotowego sygnału wyjściowego.
Drugie z urządzeń, chociaż odznacza się mniejszymi gabarytami, wcale nie oferuje mniejszej liczby funkcji. VR-4HD jest kompletnym studiem produkcyjnym, które gwarantuje pełną mobilność dzięki niewielkim gabarytom oraz niskiej wadze, wynoszącej 2,4 kg. Urządzenie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby mógł na nim pracować zaledwie jeden realizator obsługujący zarówno stronę wideo, jak i audio wydarzenia.
Podobnie jak większy brat, model VR-4HD umożliwia przełączanie czterech źródeł sygnału wideo (ze wsparciem HDCP) i na każdym z czterech wejść ma wbudowany skaler obsługujący szeroką gamę rozdzielczości, włącznie z rozdzielczościami zgodnymi ze standardem VESA.
Mikser został uzbrojony w pełen zestaw narzędzi przydatnych przy realizacji live, jak efekty kompozycyjne DSK czy picture-in-picture, zarówno z układzie pół wielkości obrazu, jak i jednej czwartej oraz jednej trzeciej (co jest nowością od wersji oprogramowania 1.5), a także efekty przejść.
Jeżeli chodzi o audio, mamy tutaj możliwość przyjęcia aż osiemnastu sygnałów audio ze złączy analogowych XLR, TRS czy RCA oraz wprost ze złącza HDMI dzięki wbudowanemu deembederowi. Za sprawą znajdującego się na pokładzie embedera można także dodać dźwięk do wysyłanego za pomocą złącza HDMI gotowego sygnału HDMI. Urządzenie jest wyposażone w automatyczny mikser audio wraz z funkcją eliminacji echa. Dzięki temu możemy do znajdującego się na pokładzie portu USB 3.0 podłączyć sygnał audio z komputera z oprogramowaniem do wideo konferencji (np. Skype) i nawet jeżeli sygnał z powrotem trafi do komputera, będzie on pozbawiony zakłócającego transmisję pogłosu. Czyni to VR-4HD idealnym rozwiązaniem do realizacji wideokonferencji online z wieloma źródłami audio i wideo przy użyciu bezpłatnego oprogramowania konferencyjnego.
Na pokładzie urządzenia znajduje się nieco mniejszy, ale wciąż bardzo funkcjonalny, dotykowy wyświetlacz LCD, na którym możemy mieć podgląd czterech sygnałów wejściowych wideo w trybie multiviewer wraz z równocześnie wyświetlanymi wskaźnikami poziomu sygnału audio. Za pomocą kabla HDMI można podłączyć także zewnętrzny monitor i wyświetlić na nim podgląd sygnałów wejściowych w trybie multi-view.
Model VR-4HD współpracuje z oprogramowaniem VR-RHD RCS, za pomocą którego można zarządzać mikserem w sposób zdalny z poziomu komputera MAC lub PC, a także m.in. wgrywać stałe obrazy do wykorzystania w trakcie realizacji. Mikser jest wyposażony w złącza GPIO, za pomocą których można z poziomu miksera zarządzać zewnętrznymi urządzeniami oraz z zewnątrz sterować mikserem, a także złącza Tally pozwalające załączać z miksera transparenty czy lampki Tally na kamerach, tak jak wygląda to w dużych studiach telewizyjnych.
Możliwości urządzeń w praktyce
Pod szyldem Międzynarodowych Targów Poznańskich kryją się tak naprawdę dwie marki: Poznań Congress Center oraz Idea Expo (ideaexpo.pl), zajmująca się budową stoisk, powierzchni wystawienniczych, obsługą techniczną, a także tworzeniem powierzchni specjalnych. Ta jednostka zajmuje się także obsługą sal konferencyjnych.
W realizacji wszystkich tych zadań doskonale sprawdza się Roland VR-4HD. Ekipa zwraca uwagę na fakt, że jest to bardzo kompaktowe rozwiązanie i w każdej chwili można wziąć „pod pachę” jeden z dziesięciu znajdujących się na stanie egzemplarzy i udać się do konkretnej hali na konkretne stoisku. Jak dodają, mikser jest także bardzo prosty w obsłudze, w szczególności jeżeli mówimy o codziennych, zwykłych zastosowaniach, a więc podłączeniu, dwóch, trzech źródeł sygnałów, zarządzania nimi i przełączania się między nimi.
Bardzo użyteczną funkcją mikserów w poznańskim kompleksie jest możliwość skalowania wyświetlanego obrazu, dzięki czemu można dopasować się do konkretnego ekranu czy przestrzeni. Nie wszędzie jest wykorzystywany format 16:9, czasami konieczne jest wyświetlenie obrazu w proporcjach, a zdarza się również, że klient ma specjalne życzenia dotyczące wyświetlanej projekcji, na przykład ma się ona znajdować tylko na danym fragmencie ściany stoiska. Za pomocą opisywanego miksera można wyskalować obraz, przyciąć go (crop) i w efekcie uzyskać dokładnie taki efekt, jaki jest zamawiany.
Miksery VR-4HD są doskonałym rozwiązaniem do sal konferencyjnych. Jednym z czynników, który zdecydował o takim wyborze, jest fakt, że wszystkie sale konferencyjne są mobilne. To, że dana przestrzeń jest zorganizowana w dany sposób, nie oznacza, że za kilka godzin będzie wyglądała tak samo – za chwilę może powstać tu np. przestrzeń cateringowa, a przestrzeń dla konferencji znajdzie się w innym miejscu. Właśnie dlatego tak ważne było to, aby urządzenia odznaczały się dużymi możliwościami i dobrymi parametrami, a zarazem były małe i kompaktowe. Ekipa zwraca jednak uwagę, że oprócz prostych i intuicyjnych opcji, ten produkt ma znacznie więcej do zaproponowania, dzięki czemu może być także wykorzystywany do dużychrealizacji wymagających zaawansowanych możliwości. Miksery były wykorzystywane także w trakcie Kawaliady. To niezwykle prestiżowe wydarzenie, z trzema gwiazdkami w kategorii zawodów konnych w skokach przez przeszkody. Impreza w całości produkowana jest przez MTP, a w jej trakcie cała przestrzeń targowa zamienia się w arenę zawodów konnych. W tym celu ustawianych jest sześć ekranów diodowych, a na każdym z nich jest wyświetlana inna treść. Tutaj z pomocą znów przychodzą miksery Roland, wykorzystywane do miksowania sygnału z telewizji z realizacją kamerową oraz reklam dostarczanych przez organizatorów. Ciekawostką jest fakt, że opisywane urządzenia miały również swój wkład w jedną z najlepiej rozpoznawalnych na świecie marek – aukcję Pride of Poland w Janowie Podlaskim.
Podstawowym narzędziem znajdującym się w mikserach wykorzystywanych w trakcie tej realizacji była funkcja picture in picture, która umożliwiła nałożenie obrazu z kamer na wyświetlane w czasie rzeczywistym wyniki aukcji. Jak przyznaje ekipa MTP realizująca to wydarzenie, nie lada zaletą rozwiązań Roland jest również to, że umożliwiają one wycięcie kluczy HDCP. Ma to kluczowe znaczenie przede wszystkim przy wpinaniu w system komputerów przenośnych MacBook, które nie chcą łączyć się z niezaufanym źródłem sygnału. Podczas korzystania z opisywanych mikserów wideo ten problem się nie pojawia, co w znaczący sposób ułatwia całą pracę. Cała strona techniczna wydarzenia, wszystkie możliwości, które dały opisywane urządzenia, jak i sama realizacja wideo, zostały bardzo wysoko ocenione przez organizatorów i spotkały się z wieloma komplementami.
Za pomocą mikserów jest realizowana również wizja w trakcie Kulinarnego Pucharu Polski, a urządzenia zostały wykorzystane także w trakcie realizacji wyjazdowych, między innymi w Hanowerze czy Paryżu, co dodatkowo potwierdza mobilność całego systemu i łatwość transportu urządzeń odznaczających się niewielkimi gabarytami i wagą.
Większe miksery Roland VR-50HD pracują w sali głównej, gdzie odpowiadają za wyświetlanie obrazu na jednym z największych na świecie ekranów projekcyjnych o wymiarach 25 × 6 m, na który rzutują trzy projektory.
Zastosowanie tego modelu umożliwiło także wejście w rynek transmisji online. Odbyło się już kilka realizacji, w trakcie których za pomocą miksera VR-50HD przeprowadzano wykłady. Wykładowca znajdujący się np. w Belgii otrzymywał podgląd tego, co dzieje się w sali, za pomocą funkcji picture in picture i możliwości streamingu poprzez złącze USB. Ekipa w MTP odbierała poprzez Skype’a pulpit prelegenta wraz z prezentacją i jego głosem. Dzięki temu osoby znajdujące się w Sali Kongresowej w Poznaniu miały wrażenie, jakby prelegent znajdował się w tej samej sali, a nie w Belgii. Pracownicy obsługujący tę realizację zwracają uwagę, że zarówno jakość sygnału, jak i samego połączenia były perfekcyjne. Co więcej, wykładowca w Belgii dostawał dwa kanały – jeden z sali, a drugi z tłumaczeniem symultanicznym. Jeżeli ktoś w Polsce zabierał głos w języku angielski, wysyłano oryginalny sygnał, jeżeli ktoś mówił po polsku, wysyłane było tłumaczenie symultaniczne. Do zadań realizatora należało tylko manipulowanie tym, który kanał ma być wysłany wraz z transmisją. Z uwagi na możliwość obróbki nie tylko obrazu, ale i dźwięku, zdecydowano się sięgnąć po miksery Roland. Wcześniej, aby zrobić niewielką strefę targową, dla kilkudziesięciu osób z dwoma ekranami, zestawem kolumn stereo i dwoma mikrofonami konieczne było niezależne urządzenie do zarządzania obrazem i drugie do zarządzania dźwiękiem. Teraz wystarczy tylko jeden opisywany mikser, do którego podpinane są wszystkie sygnały, co znacząco skraca czas potrzebny do konfiguracji całego systemu i ułatwia pracę.
W kompleksie MTP organizowane są często kongresy medyczne, w trakcie których na żywo jest prowadzona transmisja operacji ze szpitala. W trakcie jednej z takich produkcji mikser Rolanda został wykorzystany jako odbiornik sygnału HDMI; równocześnie stanowił mikser foniczny służący do wypuszczania dźwięku z sali konferencyjnej na salę operacyjną, ale bez dźwięku, który trafiał ze szpitala do MTP, aby uniknąć pętli. Do zastosowanych przy tej produkcji dwóch mikserów VR-4HD podłączono mikrofony zewnętrzne, mównicę, wóz telewizyjny i dźwięk z komputera. Wszystkie sygnały trafiały do dwóch różnych sal konferencyjnych. Jak przyznaje załoga targów, możliwości mikserów znacząco ułatwiły pracę i skróciły czas konieczny na konfigurację całego systemu.
Podsumowanie
Dostarczone do Międzynarodowych Targów Poznańskich urządzenia firmy Roland są dowodem na to, że takie rozwiązania mogą wnieść bardzo wiele do przestrzeni, która w pierwszej kolejności nie kojarzy się z miksowaniem sygnałów wideo i ich zaawansowaną obróbką. Opisywane miksery znacząco podnoszą możliwości MTP i sprawiają, że pracujące w niej ekipy każdego dnia, w przeciągu zaledwie kilku minut mogą odpowiedzieć na najbardziej nawet niekonwencjonalne wymagania klientów, a to wszystko bez konieczności używania ciężkiego, skomplikowanego i rozbudowanego systemu.
TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: Roland