Na polskim rynku marka Hikvision znana jest przede wszystkim z profesjonalnych rozwiązań security: kamer, rejestratorów, systemów transmisji obrazu w oparciu o IP czy zaawansowanych rozwiązań dostępowych, w tym systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję – i całkiem słusznie. Jak wskazują raporty rynkowe, Hikvision ma aż 33% udziałów w rynku security na świecie oraz 40% w Polsce, co przekłada się na miano lidera sprzedaży na rodzimym rynku. Wystarczy tylko unieść głowę i jest bardzo duża szansa, że w sklepie, na dworcu kolejowym, na lotnisku czy w przestrzeni użyteczności publicznej zobaczymy kamerę z logo tego producenta. Wykorzystując swoje olbrzymie doświadczenie zdobyte na tym gruncie oraz zaplecze techniczne w postaci inżynierów wsparcia sprzedaży, magazynów, showroomu, biur terenowych oraz istniejącego kanału sprzedaży, producent postanowił rozszerzyć swoje portfolio najpierw o profesjonalne monitory biurkowe, umożliwiające pracę 24/7 i monitoring w infrastrukturze krytycznej, a teraz wprowadzić do oferty na rynku polskim rozwiązania takie jak ściany wielomonitorowe LCD, ściany LED, monitory dotykowe oraz monitory signage. Warto też wspomnieć o peryferiach uzupełniających instalacje, takich jak procesory graficzne, playery Android, oraz o całej gamie uchwytów pozwalających na montaż urządzeń. O tym, jak poważnie producent traktuje nowe sektory rynku i jak duże plany sprzedażowe ma wobec tych rozwiązań mogą świadczyć zaktywizowane działania marketingowe w kanale i, przede wszystkim, rozbudowa działu sprzedaży, na czele którego stanął obecny od wielu lat w branży i doskonale znający rynek profesjonalnych wyświetlaczy Jędrzej Filipowski. Zespół dopełnia Paweł Meisinger, działający na rynku AV również od wielu lat, posiadający szeroką wiedzę na temat rozwiązań commercial displays, a szczególnie monitorów interaktywnych.
Hikvision to stosunkowo młode przedsiębiorstwo, które swoją działalność rozpoczęło w 2001 roku. Z drugiej strony jednak producent w zaledwie kilka lat podbił rynek, zdobywając bardzo szerokie grono odbiorców z różnych sektorów rynku. Dzisiaj w portfolio znajdują się nowoczesne kamery do monitoringu (w tym rozwiązania bazujące na technologii IP) i rejestratory wykorzystywane w ponad 100 krajach na świecie! Główna siedziba Hikvision znajduje się w Hangzhou w Chinach, ale lokalną sprzedaż wspierają oddziały zlokalizowane m.in. we Włoszech, w Wielkiej Brytanii, Australii, USA, Dubaju czy Polsce, przy ul. Żwirki i Wigury 16B, gdzie również mieści się showroom rozwiązań Hikvsion.
W 2020 roku swoją europejską premierę miało kompletne portfolio profesjonalnych wyświetlaczy instalacyjnych dla różnych rynków wertykalnych. W tym roku, producent postanowił zmaksymalizować ich sprzedaż i obecność w projektach. Jak przyznaje Tony Yang, project team leader: „W Chinach nasz biznes monitorowy rozwija się bardzo dobrze, teraz postanowiliśmy również rozwinąć go w Polsce i zbudować dla niego zupełnie nowy kanał sprzedaży. Nie stawiamy sobie takich celów jak określony udział w rynku monitorów profesjonalnych czy konkretne wyniki sprzedaży. Nasz cel to dostarczać nasze najlepsze produkty w dobrych cenach do nowych klientów – wierzymy, że to podejście krok po kroku pozwoli nam budować swoją pozycję w tym kanale.”
Zapraszamy do rozmowy z Jędrzejem Filipowskim i Pawłem Meisingerem, którzy na początku roku dołączyli do zespołu Hikvision – zapytaliśmy ich o ofertę, technologie i plany na ten rok.
Łukasz Kornafel, AVintegracje: Jaka jest obecnie Twoja rola w firmie Hikvision i czym będziesz się na co dzień zajmował?
Jędrzej Filipowski, Hikvision: W Hikvision od marca tego roku objąłem stanowisko business development director i odpowiadam za zbudowaniu całego kanału sprzedaży dla produktów takich jak: monitory LCD, ekrany LED, monitory dotykowe, procesory obrazu czy oprogramowanie. Nasze monitory były już wcześniej obecne na rynku, ale głównie firma skupiała się na rozwiązaniach do control roomów, tam gdzie nasi integratorzy CCTV stosowali wraz z kamerami również monitory desktopowe, bezszwowe czy ściany LED. Nie można zatem powiedzieć, że tej sprzedaży zupełnie nie było, ale nie było działań w kanale AV/IT, który teraz będzie dla nas kluczowy. Warto podkreślić, iż Hikvision ma bardzo ciekawą i konkurencyjną ofertę rozwiązań dotykowych, które z powodzeniem znajdą zastosowanie w salach konferencyjnych czy edukacji i na te produkty w tym roku będziemy mocno stawiać. Właśnie dlatego od lutego tego roku stanowisko business development managera objął bardzo doświadczony w branży Paweł Meisinger, który na co dzień będzie odpowiedzialny za aktywną sprzedaż rozwiązań do wyświetlania obrazu i ponadto będzie naszym ekspertem od monitorów dotykowych.
Jak zapadła decyzja właśnie o skupieniu się przez firmę Hikvision na profesjonalnych rozwiązaniach do wyświetlania obrazu?
JF: Trzeba sobie jasno powiedzieć, że na rynku polskim firma Hikvision jest niekwestionowanym liderem, jeżeli chodzi o rozwiązania security. Nasze produkty powstają od początku do końca w naszych fabrykach i są projektowane przez nasz dział R&D w oparciu o aktualne trendy jak również nowniki technologiczne, które zwykle jako pierwsi implementujemy do swoich rozwiązań. Produkty przechodzą bardzo rygorystyczne testy zanim zostaną wprowadzone na rynek, a linie produktowe są ciągle rozwijane, żeby oferta dostępna dla klientów była jak najszersza. Mając tak doskonałe zaplecze techniczne oraz dysponując „know how”, firma postanowiła rozwijać dział commercial displays w oparciu o standardy, jakie mamy w rynku security, co pozwala nam dostarczyć produkty wysokie jakościowo i konkurecyjne cenowo. Warto dodać, że produkty, na które stawiamy na rynku polskim, są już z powodzeniem sprzedawane na rynku chińskim, gdzie firma Hikvision właśnie w tym obszarze profesjonalnych rozwiążań do wyświetlania znajduje się w ścisłej czołówce.
Dla jakich rynków wertykalnych przede wszystkim są adresowane rozwiązania do wyświetlania obrazu marki Hikvision?
JF: Jak już wspomniałem na początku naszej rozmowy, duży nacisk położymy w tym i kolejnych latach na rozwój rozwiązań dotykowych wspierających biznes i edukację. Będziemy się starali ponadto dotrzeć na każdy rynek, gdzie nasze produkty będą mogły znaleźć swoje zastosowanie. Na pewno jednym z głównych rynków będą control roomy, ponieważ posiadamy bardzo dobrą ofertę, jeżeli chodzi o monitory bezszwowe, a także wysokiej jakości procesory obrazu i ekrany LED, które już coraz częściej są wybierane właśnie do tych instalacji. Liczę również bardzo mocno na cross-selling, a więc na projekty, które będą pojawiały się od integratorów security – ten rynek również bardzo mocno będziemy wspierać i edukować z zakresu wizualizacji obrazu. Kolejnym obszarem, w którym również będziemy aktywni, jest retail i rozwiązania do sklepów. Mamy ofertę rozwiązań do instalacji digital signage i oprogramowanie FocSign, które umożliwia zarządzanie treściami wyświetlanymi na tych monitorach.
Jakie rozwiązania technologiczne znajdziemy w monitorach LCD?
JF: Dostępne w naszej ofercie monitory bazują głównie na panelach IPS, z czego się bardzo cieszę, ponieważ jestem zwolennikiem tej technologii i uważam, że doskonale sprawdza się ona zarówno w zastosowaniach retailowych, jak i systemach wideokonferencyjnych, przede wszystkim ze względu na szerokie kąty widzenia. Nasze monitory profesjonalne do budowy ścian wideo charakteryzują się wysokim poziomem matowości panelu (haze level) 25/28%, możliwoścą pracy w trybie 24/7. Co ciekawe, nasza technologia pozwala na tak rygorystyczną pracę również dla modeli signage o jasności 350 i 500 cd/m2, które u konkurencji są klasyfikowane jako produkty do pracy przez 16 godzin dziennie. W naszych produktach znajdziemy wszystko to, czego oczekujemy od profesjonalnych monitorów do instalacji stałych. Standardem jest gwarancja na 3 lata z możliwością rozszerzenia do 5 lat pracy 24/7.
Jakie są grubości ramki dostępne w monitorach do budowy ścian wielomonitorowych?
JF: W naszej ofercie mamy rozwiązania z ramką 0,44 mm, czyli po złożeniu mamy 0,88 mm, a więc najmniejszą obecnie ramkę dostępną na rynku, później mamy 0,9 mm i 3,5 mm. Jesteśmy również producentem, który nie wycofał się z przekątnych 49”. Mamy zatem w naszej ofercie monitory do budowy ścian wideo o przekątnych 46”, 49”i 55”. To idealne rozwiązanie, gdy mamy do wymiany zużyte monitory 46”, a dysponujemy określonym miejscem np: we wnęce.
A jak od strony konstrukcyjnej prezentują się ekrany LED?
JF: Również w zakresie tych produktów w 100% bazujemy na własnym R&D. Od początku do końca cały produkt jest wytwarzany przez firmę Hikvision. Obecnie w naszym showroomie można zobaczyć trzecią generację LED-ów, a już wkrótce będzie tutaj również czwarta generacja, różniąca się nieco technologia wytwarzania modułów LED. Aktualnie Pixel cardy w ekranach trzeciej generacji można zamówić w dwóch wersjach połączenia diody: cooper wire (czyli z połączeniami miedzianymi) i gold wire, w których do połączeń diod z płytą zostało zastosowane złoto. Pixel cardy (moduły LED) nowej czwartej generacji są wytworzone w unikalnej stworzonej przez inżynierów Hikvision technologi HOB. Oznacza ona, że pixel cardy są dodatkowo pokryte specjalnym klejem, dzięki czemu charakteryzują się odpornością IP65: odporność na wilgoć, lepsze właściwości antykorozyjne, pyłoszczelne, antystatyczne, antyutleniające – co znacząco przekłada się na żywotność LED. Dzięki matowemu wykończeniu uzyskaliśmy kontrast nawet do 40% wyższy w porównaniu do standardowego rozwiązania. Dzięki technologii HOB eliminujemy dwa najbardziej niebezpieczne czynniki degradujące LED, czyli wilgoć oraz problem z odprowadzeniem ciepła. Oczywiście wszystkie ekrany są serwisowane od frontu, a same moduły są odlewane ciśnieniowo, dzięki czemu wszystkie moduły w ekranie LED są doskonale spasowane. Pixel cardy są mocowane na złączkach pływających oraz wyjmowane dzięki specjalnemu przyrządowi.
Jakimi rozdzielczościami ekranów LED dysponujecie?
JF: Na ten moment najmniejszy moduł, jaki posiadamy, charakteryzuje się pixel pitchem na poziomie 0,93 i wytwarzany jest w technologi COB. A powyżej tej wielkości mamy standardową ofertę na rynku i pełny przekrój pixel pitch, zarówno w ekranach indor, jak i outdoor.
Technologia LED ciągle się zmienia i jest unowocześniania głównie w zakresie wytwarzania pixel cardów – bardzo ważny jest tutaj również voice of customer – działy R&D pytają nas, jakie są wrażenia klientów, jeżeli chodzi o poszczególne produkty, słuchają uwag rynku i natychmiast implementują te poprawki do nowych produktów.
Jak zorganizowany jest serwis waszych produktów?
JF: Ze względu na to, że organizujemy cały dział, serwis będzie kolejnym elementem, który będzie przez nas budowany. Na ten moment będziemy serwisowali monitory poprzez dystrybutorów i stawiali na wymianę. Jeżeli dany monitor ulegnie awarii w ciągu dwunastu miesięcy od zakupu, to będzie wymieniany na nowy, a jeżeli stanie się to między 2. a 3. rokiem, będzie on wymieniony na odświeżony egzemplarz. Już pracujemy nad lokalnym serwisem, ponieważ chcemy dać naszym klientom najlepsze wsparcie na rynku.
Jaki jest czas potrzebny na realizację zamówienia? Gdzie znajdują się magazyny?
JF: Obecnie główny magazyn jest w Amsterdamie, ale pod koniec tego roku będziemy mieli już polski magazyn. Nie boimy się trzymać stocków! Mamy produkty dostępne od ręki i również dotyczy to ekranów LED-owych.
Czy wraz z ekranem dostarczacie również konstrukcję?
JF: Tak możemy również dostarczyć konstrukcję – mamy dwie opcje w ofercie – ścienną i wolnostojącą. Natomiast z doświadczenia wiem, że często taką konstrukcję integratorzy wolą wykonać sami, ponieważ można ją dowolnie dostosować do miejsca instalacji.
Jakie są unikatowe cechy Waszych produktów?
JF: Rynek ekranów LED w Polsce wygląda tak, że mamy albo produkty high endowe, albo rozwiązania bardzo niskobudżetowe. Produkty marki Hikvision są odpowiedzią na ten stan rzeczy i jesteśmy w stanie zaoferować rozwiązania najwyższej dostępnej na rynku jakości w cenie średniej półki. Dzięki szerokiej, komplementarnej ofercie wraz z ekranem możemy dostarczyć również monitor wielkoformatowy czy monitory do budowy ściany wideo, co również stawia nas w innym położeniu i daje klientom wiele korzyści.
Ekran LED może być również przez nas dostarczony z redundantnym zasilaniem. W naszej ofercie znajdziemy ekrany, które mogą być zagięte, mamy moduły, które można łączyć pod kątem 90 stopni, a także ekrany do wyświetlania obrazu 3D bez konieczności zakładania okularów. Dodatkowo posiadamy w ofercie coraz bardziej popularne ekrany transparentne.
Firma Hikvision ma w swojej ofercie również procesory do ścian graficznych. Jakie są ich kluczowe cechy?
JF: Najistotniejszym elementem naszych procesorów jest to, że są to rozwiązania bazujące na kartach wejściowych i wyjściowych. Dzięki temu użytkownik może dostosować konfigurację złączy w zależności od potrzeb danej instalacji i w łatwy sposób rekonfigurować dostępne zasoby w przyszłości, gdyby nadarzyła się taka konieczność.
Jak wygląda portfolio monitorów interaktywnych dostępnych w ofercie Hikvision?
Paweł Meisinger, Hikvision: Jeżeli chodzi o rozwiązania interaktywne, mamy w portfolio pełną gamę najbardziej popularnych przekątnych czyli od 55” do 86”. Produkty są podzielone na dwie serie: podstawową oraz bardziej zaawansowaną, w skład której wchodzą monitory z wbudowaną kamerą do wideokonferencji i z matrycą mikrofonową. Co ważne, każdy z modeli interaktywnych znajdujących się w ofercie może być z powodzeniem stosowany zarówno na rynku edukacyjnym, konferencyjnym czy biznesowym.
Czy sprzedawane przez Was monitory interaktywne są dostarczane od razu z oprogramowaniem?
PM: Tak, na pokładzie naszych monitorów zaszyty jest Android 8.0, współpracujący z odpowiednią ilością pamięci RAM zaimplementowaną w wyświetlaczu. Dzięki temu z powodzeniem mogą na nim pracować w zasadzie wszystkie aplikacje potrzebne na co dzień przez użytkowników praktycznie z każdego rynku. Oferowany przez nas monitor umożliwia instalację aplikacji z plików APK lub po podłączeniu komputera, użytkownik może korzystać z własnych zasobów oprogramowania, które posiada. Obydwie serie mają również możliwość instalacji komputera OPS, które także są dostępne w naszej ofercie. Jako producent jesteśmy w stanie dostarczyć kompletne rozwiązanie: monitor interaktywny, komputer OPS, stojak mobilny, a wszystko z logo Hikvision.
Jakie złącza znajdziemy w monitorach interaktywnych Hikvision?
PM: Tak naprawdę nasze monitory interaktywne posiadają wszystko to, co jest najbardziej popularne i potrzebne na rynku. Mamy do dyspozycji dwa porty wejściowe wideo w standardzie HDMI, a także port wyjściowy HDMI. Dzięki temu nasz monitor interaktywny sprawdzi się np. w dużej sali konferencyjnej czy wykładowej, gdzie osoba prowadząca wykład lub spotkanie może pisać na ekranie, a efekty jej pracy będą klonowane i wyświetlane w dużym formacie np. na ekranie projekcyjnym, na ekranie LED czy na ścianie wielkomonitorowej. Monitory mają zaimplementowane cztery porty USB i jeden port USB touch. Mogę zdradzić, że w połowie tego roku pojawi się nowa seria monitorów interaktywnych, w których już będzie zaimplementowany port USB-C.
Nasze produkty mają również możliwość bezprzewodowego przesyłania treści zarówno dla urządzeń z Androidem, za pomocą standardu Miracast, jak i w oparciu o AirPlay dla urządzeń z iOS.
Z jaką technologią dotyku mamy tutaj do czynienia?
PM: Dotyk w naszych monitorach interaktywnych oparty jest na technologi podczerwieni, dając użytkownikowi 20 punktów dotyku. Dzięki temu równocześnie na jednym monitorze może pracować nawet kilka osób. W komplecie dostarczane są dwa pisaki, dające możliwość pisania w dwóch różnych kolorach jednocześnie.
Jakie rozwiązania montażowe oferujecie do tych monitorów?
PM: Monitor jest dostarczany wraz ze ściennym uchwytem montażowym, za który użytkownik nie musi dodatkowo płacić. W monitorze mamy standardowe system montażowy w formacie VESA.
Czasami klienci potrzebują również rozwiązań mobilnych, m.in. po to, aby jeden monitor mógł obsłużyć wiele sal i można było go przemieszczać między nimi. Mamy zatem w ofercie dwa wózki, jeden przystosowany do monitorów 55-75”, a drugi do monitora 86”, z półką na której można położyć akcesoria.
Rozmawiał: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: AVIntegracje