Powszechna standaryzacja stała się faktem. Jej najbardziej przyziemnym i trywialnym efektem jest to, że hamburger zjedzony w pewnej popularnej sieci będzie smakował mniej więcej tak samo w Polsce, jak i gdziekolwiek na świecie. Również samochód wyprodukowany przez danego producenta niezależnie od szerokości geograficznej będzie dokładnie taki sam. Nie inaczej wygląda kwestia budowania i wyposażania biur w ramach wielkich, światowych korporacji. Dzięki temu, że ich funkcjonalność, pracujący w nich sprzęt, a często nawet kolorystyka są takie same w każdym zakątku świata, łatwiej jest realizować wytyczone korporacyjne cele. W sposób zautomatyzowany funkcjonuje również zarządzanie ogólnoświatową infrastrukturą, jej utrzymanie, serwisowanie czy ewentualne modernizacje. Przykładem ogólnoświatowej korporacji, która przykłada bardzo dużą wagę do rozwiązań AV pracujących w jej biurach, a przede wszystkim do standaryzowania instalowanych urządzeń, jest firma MSD. Jej polski oddział przeszedł niedawno gruntowną modernizację, w wyniku której zajmowana przez niego powierzchnia w jednym z warszawskich wieżowców rozrosła się do sześciu pięter, na których znajduje się teraz szereg interesujących rozwiązań z zakresu obrazu i dźwięku.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]F[/fusion_dropcap]irma MSD jest międzynarodowym koncernem farmaceutycznym, założonym w 1891 roku i pochodzącym z USA. Obecnie, biorąc pod uwagę zarówno kapitał, jak i obroty, to jeden z siedmiu największych producentów leków na świecie. Jednym z największych osiągnięć firmy jest m.in. uzyskanie w latach trzydziestych XX wieku pomagającej w leczeniu gruźlicy streptomycyny oraz dziesięć lat później opracowania sposobu masowej produkcji penicyliny. O tym, że Polska jest bardzo istotnym dla firmy MSD rynkiem, może świadczyć nie tylko jej obecność na naszym rynku od ćwierć wieku czy ponad siedemdziesiąt różnorodnych leków oferowanych polskim pacjentom, ale także bardzo prężnie rozwijana w naszym kraju infrastruktura firmy. W 2010 roku w Warszawie otwarte zostało globalne Centrum Zarządzania Danymi pochodzącymi z badań klinicznych oraz zdarzeń niepożądanych, a obecnie rozwijana jest jego działalność w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakologii. MSD Polska działa od 1991 roku i już od wielu lat znajduje się w stołecznym wieżowcu Warsaw Trade Tower zlokalizowanym przy ul. Chłodnej 51, gdzie w wyniku ciągłego rozwoju zajmuje obecnie aż sześć pięter. Mająca polski oddział firma MSD jest marką globalną, posiadającą bardzo wiele biur na całym świecie. Aby umożliwić ich spójną obsługę, administrowanie i zapewnić możliwość zarządzania w sposób całościowy, każdy oddział jest wyposażony w analogiczne technologie i rozwiązania sprzętowe z zakresu AV. Również remontowana polska siedziba musiała spełniać ściśle określone wymagania korporacyjne. W związku z tym inwestor bardzo szczegółowo wyspecyfikował konfigurację poszczególnych sal, a nawet konkretny sprzęt. Jego dostawą zajęła się firma Evodata, natomiast przygotowaniem projektu i instalacją wszystkich rozwiązań – firma Dimension4. Warszawski integrator pojawił się w obiekcie już na etapie, gdy przestrzeń opuścił poprzedni najemca, jednak cała powierzchnia nie była jeszcze przygotowana na potrzeby nowego użytkownika, a więc firmy MSD Polska. Wkroczenie do realizacji inwestycji firmy Dimension4 na takim etapie umożliwiło bezproblemowe zaplanowanie i instalację całej niezbędnej infrastruktury kablowej, uchwytów i wszystkich elementów AV instalowanych w ścianach, podłogach i sufitach, jeszcze zanim zaczęły pojawiać się elementy wykończeniowe. Z oczywistych względów po zakończeniu wszystkich prac związanych z wystrojem wnętrz nie byłaby możliwa instalacja wszystkich koniecznych elementów systemów AV. Dostarczony przez zamawiającego projekt, zgodny ze wszystkimi wytycznymi, został zaadaptowany do wymagań polskiego rynku oraz dostępnego sprzętu przez firmę Dimension4. Oczywiście najważniejsze elementy całej instalacji pozostały niezmienione i są zgodne z tym, co można zobaczyć w innych salach konferencyjnych firmy na całym świecie. Do projektu wprowadzono niewielkie zmiany. Przykładowo na rynku amerykańskim w znajdujących się w serwerowniach szafach firmy Middle Atlantic, gdzie pracują wszystkie rozwiązania rackowe AV, stosowane są zasilacze awaryjne UPS i listwy zasilające tego samego producenta. W przypadku warszawskiej siedziby, w związku z odmiennymi standardami zasilania, zastosowano komponenty firmy APC. Jak przyznaje integrator, największym wyzwaniem podczas całego przedsięwzięcia była jego skala i bardzo krótki czas na realizację. Nie lada sprawdzianem była realizacja całego projektu zgodnie z wytycznymi zapewniającymi certyfikację Crestron. Taki sposób działania zapewnia nie tylko pełne wsparcie projektowe i sprzętowe, lecz także rozszerzoną gwarancję po zakończeniu całej realizacji oraz wpisanie do bazy certyfikowanych przestrzeni Crestron. Aby sprostać wymaganiom producenta, wszystkie komponenty muszą pochodzić z jego katalogu produktów, co ciekawe – włącznie z kablami LAN czy złączami. 

Wideo w sieci
Elementem spinającym wszystkie elementy AV pracujące w przestrzeni biurowej jest sieć strukturalna. Została ona położona przez firmę Dimension4 ściśle według wymagań systemu AV. Zgodnie z jednym z głównych wymagań inwestora sieć nie ma żadnego punktu styku z siecią budynkową odpowiadającą za komunikację urządzeń IT. Jak przyznał Michał Durowicz z firmy Dimension4: „Zawsze sugerujemy oddzielenie warstwy fizycznej sieci AV od sieci budynkowej. Wynika to z faktu, że zazwyczaj na etapie projektowym inwestor nie jest w stanie dokładnie określić, co będzie pracowało w oparciu o tę sieć i przede wszystkim jakie będzie jej obciążenie. W związku z tym najbezpieczniej jest przygotować osobną sieć dla AV, unikając tym samym przeciążenia sieci, która będzie obsługiwała zarówno IT, jak i AV, i tym samym wielu potencjalnych problemów”. Wymagania stawiane wobec sieci w siedzibie MSD Polska były tym wyższe, że transmisja zarówno między salami, które są połączone i mogą być dzielone za pomocą ścian ruchomych, jak i pomiędzy serwerowniami a oddalonymi salami odbywa się za pomocą protokołu DigitalMedia, który jest w pełni zgodny ze specyfikacją HDBaseT. Tak naprawdę jest to standard w pełni zgodny z protokołem HDBaseT, dzięki temu wszystkie urządzenia obsługujące jeden i drugi standard bez problemu komunikują się ze sobą. Przykładem mogą być projektory firmy NEC ze złączami HDBT, co umożliwia transmisję sygnału wideo wprost do projektora bez konieczności stosowania dodatkowych extenderów. W stołach w salach konferencyjnych zostały zainstalowane złącza nablatowe Crestron FT-600. W każdym z nich znajdują się przyłącza HMDI, VGA, analogowe złącza audio oraz retractory (zwijacze kabli), a także złącza RJ45 oraz po dwa gniazda zasilania 230 V. Dzięki zastosowaniu przyłączy zamkniętych w estetycznych, zamykanych „puszkach” wszystkie kable są zawsze uporządkowane, zaś złącza pod ręką zawsze wtedy, gdy jest potrzeby do nich dostęp. Sygnał z tych złączy trafia do nadajników DM-TX-201-C Crestron, również znajdujących się przy stołach. Urządzenia te odpowiadają nie tylko za transmisję sygnałów po skrętce z wykorzystaniem protokołu DigitalMedia, ale także za przełączanie źródeł sygnału, mają wbudowany embeder audio (co jest wykorzystywane w przypadku połączenia audio-wideo za pomocą złącz analogowych i złącza VGA nieobsługującego audio – dzięki embederom sygnał foniczny jest osadzony w transmisji wraz z wideo). Łącznie we wszystkich pomieszczeniach biura zastosowano dwadzieścia takich urządzeń. W zależności od sali sygnały trafiają do procesora DMPS-4K-150-C, znajdującego się w niewielkich szafkach rack bezpośrednio w salach, do serwerowni, gdzie zostały zainstalowane duże procesory DMPS-300-C, bądź wprost do projektora. Przełączanie odpowiednich scen sterujących oświetleniem, przełączaniem sygnałów, opuszczaniem ekranów czy rolet odbywa się na dwa sposoby. Pierwszym z nich są ekrany dotykowe o przekątnej 8,7 cala. Zgodnie z wymaganiami inwestora ekrany te są rozwiązaniami bezprzewodowymi. Zamawiający nie chciał jednak, aby wykorzystywały one do komunikacji połączenia Wi-Fi. W związku z tym zdecydowano się zastosować rozwiązania TST-902 marki Crestron komunikujące się z jednostką centralną CEN-GWEXER za pomocą transmisji infiNET EX. Ekrany te zostały wyposażone w interfejsy zbudowane przez firmę Dimension4 na bazie wytycznych korporacyjnych. Zamawiający dostarczył schematy, jak powinny wyglądać ekrany główne interfejsów oraz poszczególne przyciski, jednak cała funkcjonalność i wszystkie sceny zostały przez warszawskiego integratora zbudowane od zera. Drugim sposobem sterowania, również współpracującym z siecią infiNET EX, są naścienne, bezprzewodowe klawiatury, które dodatkowo są zasilane w sposób bateryjny, co umożliwia ich instalację w dowolnym miejscu bez konieczności doprowadzania dodatkowego zasilania. W przypadku opisywanej przestrzeni było to kluczowym elementem ze względu na fakt, że klawiatury są zainstalowane na szklanych ścianach. W tym miejscu należy wspomnieć również o tym, że system jest w pełni zautomatyzowany i inteligentny. Oznacza to nie tylko, że cała konfiguracja sal odbywa się za pomocą gotowych, kompletnych scen, ale również system dopasowuje się do panujących warunków otoczenia. Sale, które mogą zostać podzielone na trzy niezależne przestrzenie za pomocą ruchomych ścian, zostały wyposażone w detekcję podziału, dzięki czemu w przypadku, gdy ściana zostaje rozsunięta bądź zsunięta, system w automatyczny sposób „konfiguruje się” na potrzeby sterowania całą przestrzenią bądź każdą z trzech sal z osobna. Komunikacja między czujnikami Crestron GLS-PART-CN a procesorem zarządzającym systemem odbywa się za pomocą magistrali Cresnet zapewniającej komunikację i zasilanie.
Na dużym ekranie
Zależnie od wielkości sali, jej proporcji, funkcjonalności oraz wymagań zamawiającego, w różnych przestrzeniach zostały zastosowane odmienne rozwiązania do wyświetlania obrazu. W części sal pracują laserowe projektory NEC P502HL o mocy 5000 ANSI lumenów i rozdzielczości 1080p. Dzięki temu, że zostało w nich zastosowane źródło bazujące na laserze i kole fosforowym, urządzenia pracują w sposób bezobsługowy nawet do 20 000 godzin, nie wymagając nawet czyszczenia filtrów, których dzięki wykorzystanej technologii po prostu tutaj nie ma. Drugą bardzo ważną zaletą wynikającą z zastosowania tych właśnie urządzeń jest fakt, że mają one wbudowane złącza HDBaseT, dzięki czemu sygnał z sieci DigitalMedia jest transmitowany wprost do projektora bez konieczności stosowania dodatkowych odbiorników i konwerterów. Ciekawostką może być również fakt, że dzięki przemyślanemu sposobowi montażu zastosowanemu przez integratora, w którym uchwyt z zainstalowanym projektorem jest otoczony dodatkową osłoną, wszystkie kable połączeniowe zostały ukryte, co eliminuje zjawisko plątania się ich pod sufitem. Projektory rzutują na ekrany Projecta o szerokości 240 cm w podstawie. W niektórych pomieszczeniach zamiast projektorów bądź równolegle z nimi zastosowano monitory wielkoformatowe. Największe z nich to trzy monitory NEC V801 o przekątnej 80 cali – po jednym na każdym piętrze. Zgodnie z rekomendacją integratora, zaaprobowaną przez zamawiającego, wyświetlacze zostały zainstalowane na przejezdnych standach. Decyzja o takim sposobie instalacji wynikała z faktu, że w biurach znajduje się specyficzna konstrukcja stropu, która w przypadku podwieszania monitorów pod sufitem wymusiłaby zastosowanie znacznych rozmiarów konstrukcji montażowej. Oprócz największych ekranów zastosowano dwa inne rodzaje ekranów marki NEC – cztery ekrany P703 o średnicy 70 cali oraz szesnaście ekranów V423 o średnicy 42 cali. Ekrany o średnicy 42 cali zostały zainstalowane na uchwytach-ramionach Edbak PWS4, co umożliwia regulację ich położenia. Zależnie od sali, sygnały do monitorów wielkoformatowych trafiają za pomocą połączeń HDMI bądź poprzez transmisję DigitalMedia. W takiej sytuacji przy ekranie pracują odbiorniki HD-MD-400-C-E bądź DM-RMC-4K-100-C. Za ich pomocą sygnał jest zamieniany na postać HDMI, w jakiej trafia do monitora. Co ciekawe, nawet do połączeń HDMI użyto certyfikowanych kabli Crestron.
Łatwa prezentacja
Praktycznie w każdej sali konferencyjnej przebudowanego biura MSD Polska zainstalowany został procesor prezentacyjny Barco Clickshare CSE-200. Urządzenia te są korporacyjnym standardem firmy i są wykorzystywane w biurach firmy na całym świecie. Model CSE-200 jest optymalnym rozwiązaniem do bardzo łatwego udostępniania treści w salach o średniej i małej powierzchni. Połączenie i udostępnianie odbywa się w niezwykle szybki i intuicyjny sposób. Wystarczy nacisnąć duży przycisk będący nadajnikiem podłączanym do portu USB i obraz z naszego komputera pojawia się na dużym ekranie – w przypadku omawianej przestrzeni na ekranie projekcyjnym bądź na ekranie wielkoformatowym. Co bardzo istotne, urządzenia współpracują zarówno z komputerami MAC, jak i PC. Dzięki temu, że nadajnik jest zarazem kluczem, mamy pewność, że dostęp do naszych urządzeń wyświetlających obraz będą mieli tylko ci pracownicy bądź goście sali, którym przekażemy fizyczne urządzenie. Dla systemu ClickShare nie stanowi żadnego problemu udostępnianie treści z urządzeń mobilnych. Za pomocą odpowiedniej aplikacji możemy podłączyć do systemu telefony i tablety pracujące pod kontrolą systemów operacyjnych iOS oraz Android i nie tylko udostępniać dokumenty, ale także korzystać ze współdzielenia przeglądarki czy kamery wideo znajdującej się na pokładzie naszego urządzenia mobilnego. System firmy Barco umożliwia wyświetlanie na jednym ekranie dwóch obrazów naraz, dzięki czemu równocześnie możemy prezentować dwa różne sygnały, np. w celu porównania danych czy materiałów wideo, a ponadto – jeżeli tylko umożliwiają to sterowniki karty graficznej – ekran wielkoformatowy bądź projektor mogą pełnić funkcję pulpitu rozszerzonego dla naszego urządzenia, co będzie niezwykle przydatne np. podczas wyświetlania prezentacji i możliwości korzystania z widoku prezentera na wyświetlaczu znajdującym się przed nami. Łącznie w biurach MSD Polska na sześciu poziomach zainstalowano dwadzieścia jeden systemów Barco CSE-200, każdy z odbiorników jest wpięty do systemu dystrybucji sygnałów wideo, dzięki czemu wyboru systemu prezentacji można dokonać w sposób scentralizowany i zdalny.
Korporacyjne audio
Zamawiający przykładał także bardzo dużą uwagę do jakości i funkcjonalności rozwiązań audio znajdujących się w obiekcie. Zgodnie z wymaganiami w niemal każdej z sal – z wyjątkiem najmniejszych – miał znaleźć się system umożliwiający prowadzenie konferencji. W tym celu zdecydowano się zastosować mikrofony sufitowe Audix M3. W obudowie każdego z mikrofonów pracują tak naprawdę trzy mikrofony. Dzięki temu z pomocą oprogramowania można wybrać czy mikrofon ma zbierać sygnał z całej sali czy tylko wybranego rozmówcę. Charakterystyka częstotliwościowa mikrofonów jest zoptymalizowana do mowy, natomiast dzięki hiperkardioidalnej charakterystyce kierunkowej sygnał z mikrofonu zawiera tylko pożądany sygnał, a więc rozmówcę, pozbawiony natłoku dodatkowych dźwięków – klimatyzacji, nawiewu, dźwięku klawiatury komputerowej czy szurania kartkami papieru na biurku. Mikrofon jest wyposażony w dwa rodzaje kabli: pierwszy z nich jest zakończony wtyczką XLR, natomiast drugi – znacznie częściej spotykanym w instalacjach złączem blokowym. Łącznie w obiekcie pracuje osiemnaście takich mikrofonów. Sygnał z mikrofonu trafia za pomocą połączenia analogowego do procesora audio Crestron DSP-1283. Urządzenie jest matrycą audio 12 × 8, z wbudowanym procesorem DSP. W urządzeniu zaszyty został również moduł SIP do realizowania połączeń VoIP, a także wdzwanianie się za pomocą bramki SIP do połączeń Skype oraz moduł POTS na potrzeby połączeń ze standardowymi aparatami telefonicznymi. Oczywiście w matrycy DSP-1283 znajdują się algorytmy AEC zapewniające kancelację echa w trakcie prowadzenia rozmowy. Ze względu na liczbę sal zastosowano dziewięć matryc. Połączenia między nimi są zrealizowane w oparciu o protokół Dante. Jak przyznali projektanci, zastosowanie Dante umożliwiło krosowanie sygnałów w niemal dowolny sposób. Bez użycia tej technologii konieczne byłoby zainstalowanie ogromnych matryc sygnałowych. To jednak nie jedyne mikrofony firmy Audix zastosowane w obiekcie. Odpowiadając na wymagania zamawiającego, zastosowano również mikrofony na gęsiej szyjce ADX18 z pulpitami stołowymi ATS10, a także bezprzewodowe systemy mikrofonowe Audix AP42. Współpracują one z bezprzewodowymi, dynamicznymi mikrofonami do ręki OM2, a także bodypackami B60 dostarczonymi wraz z krawatowymi mikrofonami typu lavalier ADX10. Sygnały po obróbce w procesorach DSP trafiają w postaci analogowej do wzmacniaczy AMP-2210T. W małych salach za wzmocnienie sygnału audio odpowiedzialne są wzmacniacze MP-AMP40 znajdujące się lokalnie w szafkach rack. Za to, aby dźwięk ze wszystkich źródeł był słyszalny w salach w odpowiedni sposób, odpowiadają dwudrożne głośniki sufitowe SAROS_IC6T, które mogą pracować zarówno w instalacji niskoomowej, jak i instalacjach 70 V i 100 V.
Podsumowanie
Realizacja systemu AV w zmodernizowanej przestrzeni biurowej firmy MSD Polska była zadaniem na wskroś złożonym i skomplikowanym. Po pierwsze dlatego, że zamawiający postawił bardzo wyśrubowane standardy, jeżeli chodzi o funkcjonalność poszczególnych sal i pracujące w nich rozwiązania sprzętowe. Druga trudność wynikała z ograniczonych, jak to bywa w przypadku tego rodzaju projektów, zasobów czasowych, za sprawą czego konieczne było zaangażowanie w realizację projektu bardzo licznej ekipy. W efekcie tych starań polska filia światowej firmy otrzymała świetnie wyposażoną przestrzeń, spełniającą najwyższe standardy korporacyjne oraz wpisującą się w ogólnoświatowe trendy wyposażania tego rodzaju obiektów. Choć takimi rozwiązaniami mogą cieszyć się tylko najwięksi gracze, a więc firmy odznaczające się dużymi przychodami i rozbudowaną strukturą organizacyjną, z pewnością wielu użytkowników nawet mniejszych przestrzeni biurowych znajdzie wiele inspirujących pomysłów, wartych do zastosowania również we własnej organizacji.

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl