Wszystko zaczęło się od wyświetlanej na ekranie projekcji symulującej przemieszczającą się drogę i głównego bohatera w samochodzie ustawionym przed nią, potrząsanym przez ekipę. W kolejnych latach ten sam pojazd i bohaterowie obrazu zostali ustawieni na ruchomej platformie i otoczeni przez green screen. Bez takich zabiegów trudno wyobrazić sobie powstanie większości filmów fantasy, science fiction, czy horrorów. Jednak szybko okazało się, że wraz ze wzrostem wymagań widzów, zarówno tych przed srebrnym, jak i małym ekranem, to już nie wystarcza. Granie przed zieloną czy niebieską powierzchnią w dalszym ciągu sprawdza się w małych przedsięwzięciach, ale na poważnym planie zdjęciowym to za mało.
Rozwój ekranów LED, media serwerów i wirtualnej rzeczywistości w znaczący sposób zmienił sposób symulowania i kreowania filmowego otoczenia.
Wyniesione przez ponad 120 lat historii kina doświadczenia i rozwiązania techniczne z dwóch ostatnich dekad sprawiły, że dzisiaj z pomocą wirtualnej scenografii z łatwością można stworzyć nie tylko wymyślony, nierzeczywisty świat, ale także w pełni realny pościg po ulicach Paryża, walkę wręcz na Times Square, czy przelot nad dowolnym europejskim miastem, bez opuszczania czterech ścian studia. Jak te technologie, początkowo wykorzystywane tylko w filmie, mogą pomóc w tworzeniu angażujących widowisk telewizyjnych, koncertów, klipów, czy nawet konferencji biznesowych?
W połowie 2020 roku firma Wizja Multimedia otworzyła pierwsze w Polsce i jedno z niewielu na świecie tak zaawansowanych studiów XR, gdzie można zrealizować nawet najbardziej wymyślne wizje twórców kreatywnych czy reżyserów. Jakie możliwości stwarza ta przestrzeń i dla kogo jest ona przeznaczona?

Firma Wizja Multimedia ma nie tylko jeden z największych w naszym kraju parków sprzętowych obejmujących zarówno ekrany wideo, projektory, jak i systemy realizacji, ale także może pochwalić się olbrzymim dorobkiem w zakresie realizacji największych produkcji koncertowych i telewizyjnych. Przez kilkanaście lat działalności jej ekipa zdobyła olbrzymie doświadczenie w pracy na planie filmowym, telewizyjnym, przy produkcjach live, zajmując się dostarczaniem sprzętu multimedialnego i realizacją multimediów w trakcie największych i najbardziej wymagających produkcji w Polsce i za granicą.

Jeszcze w 2019 roku, firma postanowiła przekuć te doświadczenia w pomysł stworzenia studia XR. Miała być to przestrzeń, w której z pomocą najnowszych technologii multimedialnych będzie można realizować nawet najbardziej wymyślne projekty. Szybko okazało się jednak, że firma jest zaangażowana w tak wiele różnych projektów, że nie dysponuje odpowiednią ilością czasu, aby zająć się tworzeniem czegoś zupełnie nowego, od zera. Pierwsze pomysły wprowadzenia wirtualnych elementów do transmisji pojawiły się dużo wcześniej, jeszcze przy okazji produkowanej w Arenie Gliwice dwa lata temu Eurowizji Junior. W tamtym czasie jednak zarówno świadomość rynku, jak i klientów była zupełnie inna, głównie ze względu na możliwość realizowania wydarzeń w rzeczywistym świecie, z pełną produkcją. Potencjalni klienci nie widzieli możliwości wykorzystania technologii XR w ich projektach, a dodatkowo wtedy była ona zbyt kosztowna i zbyt zaawansowana, aby można było skorzystać z jej dobrodziejstw.


Korzystając z tej technologii, specjaliści ze studia VxR są w stanie bardzo precyzyjnie i szybko skalibrować dystorsję optyki kamery, dzięki znajomości wymiaru ekranu LED i rozmieszczenia pikseli. Eliminując diody LED, znacznie trudniej byłoby przeprowadzić proces kalibracji, który właśnie bazuje na znanych i z góry założonych wartościach stałych.

Wszystko zmieniło się jednak wraz z nadejściem pandemii. Również w firmie Wizja Multimedia pojawiła się przestrzeń czasowa i zasoby sprzętowe, które pozwoliły na przystąpienie do budowy koncepcyjnego studia. Zaczął powstawać zespół specjalistów, wstępny zarys konfiguracji i lista sprzętu, którym muszą dysponować, aby udało się tę śmiałą wizję zrealizować.

Studio VxR stworzone przez Wizja Multimedia pozwala na tworzenie kompleksowych i bardzo atrakcyjnych pod względem wizualnym konferencji, szkoleń, webinarów i wszystkich tych wydarzeń, które nie mogą się odbywać w realnym świecie i musiały zostać przeniesione do świata online. Oczywiście w studiu mogą być rejestrowane również reklamy, produkcje telewizyjne, koncerty, czy filmy i seriale. Przeniesienie ich produkcji do studia XR nie tylko pozwoli na wyeliminowanie olbrzymich problemów związanych z poszukiwaniem lokacji w dobie pandemii, ale także umożliwi ograniczenie kosztów związanych np. z koniecznością zamknięcia znacznej części miasta w przypadku kręcenia przemieszczających się pojazdów. Bez problemu można stworzyć bardzo sugestywne sceny jadącego samochodu, zatopionego zarówno w realnym świecie (np. w otoczeniu miasta zarejestrowanego za pomocą kamer), jak i abstrakcyjnej, wykreowanej w 3D przestrzeni, generowanej w czasie rzeczywistym. Cała instalacja jest również w pełni skalowalna, dlatego nawet włożenie dużego samochodu ciężarowego do wirtualnej przestrzeni nie będzie stanowiło problemu. Firma Wizja Multimedia jest znana z potężnego zaplecza sprzętowego, dlatego studio jest w stanie dostosować się do każdego projektu.


Ekran LED w studiu znajduje się nie tylko za obiektami i osobami, ale także po bokach, co zapewnia znacznie lepsze wypełnienie i pozwala lepiej osadzić prawdziwe obiekty w wirtualnym świecie.

Jak wspomina Mateusz Huzar, inżynier Studia VxR, cała koncepcja tej przestrzeni rodziła się w trybie roboczym i wiele innowacyjnych rozwiązań, które można tutaj dzisiaj znaleźć, jest wynikiem ciężkiej i wytężonej pracy badawczej całego zespołu specjalistów zaangażowanych w projekt Studia VxR.

Studio inne niż wszystkie
Wraz z rozwojem pandemii coraz więcej przedsięwzięć telewizyjnych, koncertowych, teatralnych, a nawet filmowych zaczęło przenosić się z hal czy własnych budynków do profesjonalnych obiektów zdjęciowych. To również napędziło rozwój zaplecza technologicznego i pozwoliło na wdrażanie do nich nowych, wcześniej niewykorzystywanych w tym sektorze rozwiązań.

Dzisiaj coraz częściej słyszymy o powstawaniu nowych studiów wykorzystujących technologie VR, AR, czy Mixed Reality. Czym zatem wyróżnia się pośród nich Studio VxR?


Sygnał z kamer wraz z wirtualnym, wygenerowanym otoczeniem jest łączony w media serwerze disguise, w którym również kalibrowane są poszczególne kamery. Dzięki informacjom z systemu śledzenia oraz zdefiniowanym ekranom LED, kamery od razu mogą poruszać się w prawidłowy sposób w wirtualnym środowisku.

Zastosowany tutaj sprzęt, technologie i przede wszystkim ich konfiguracja i połączenia, sprawiają, że jest to jedyne takie miejsce na mapie Polski i jedno z niewielu na świecie. To, co wyróżnia tę przestrzeń na tle innych studiów korzystających z zaawansowanych technologii graficznych, czy elementów wirtualnych, jest samo pojęcie XR. W istocie nie jest to jedna konkretna technika, czy narzędzie, ale zbiór różnych technologii pracujących wspólnie. Na co zwraca uwagę Krzysztof Grabowski, jeden z inżynierów studia: – W naszym rozumieniu technologia XR i sam sposób działania w tym środowisku jest skrzyżowaniem kilku różnych rozwiązań: AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej, występującej już pod różnymi postaciami w telewizji, gdzie nakładamy wirtualny świat na obraz z kamery, Mixed Reality, co jest rozumiane jako wyświetlenie świata wirtualnego na ekranie diodowym, będącym gotowym tłem za osobami lub obiektami znajdującymi się na scenie wraz z „doklejonym”, stanowiącym jedność, wirtualnym, rozszerzeniem scenografii. – tłumaczy. – Dodatkowo proces produkcji i tworzenia środowisk wirtualnych może być wspomagany VR, dzięki czemu możemy ten stworzony, wirtualny świat podejrzeć za pomocą gogli do wirtualnej rzeczywistości. Połączenie tych wszystkich technologii w jednym produkcie tworzy jego unikatowość.

Niewiele firm na świecie jest w stanie stworzyć taką instalację, w szczególności wykorzystując właśnie ekran LED, w tym wypadku o rozdzielczości P2.6 i ponad 5000 pikseli w podstawie. Ważne jest to, że ekrany LED można konfigurować w taki sposób, aby zapewnić najbardziej optymalne warunki przy różnego rodzaju produkcjach, dostosowując się do planu kamerowego i gwarantując pełne krycie tłem dla osób i przedmiotów, które chcemy zarejestrować.


To, co widzą osoby na planie, to tylko część całej scenografii. W pełnej krasie prezentuje się ona, gdy do części wyświetlanej na ekranie LED zostanie doklejone wirtualne rozszerzenie.

Brak klasycznego green czy blue screenu, na tle którego zwykle realizowane są zdjęcia obiektów lub osób, i który trzeba wyciąć, aby wkleić bohaterów do dowolnego otoczenia, to coś, co natychmiast rzuca się w oczy w opisywanym tutaj studiu.

Jego eliminacja sprawiła, że po rejestracji, na etapie post-produkcji nie trzeba usuwać koloru zielonego. Zamiast tego tło czy kompletne środowisko 3D, w którym chcemy umieścić dany przedmiot lub osobę, jest wyświetlane od razu na ekranie diodowym i dopasowane dokładnie do perspektywy kamery. Co więcej – patrzy na nie bezpośrednio również aktor na planie, dzięki czemu może grać w bardziej naturalny sposób i wchodzić w interakcje z nim.

Ze względu na odpowiednie zgranie kamery, wyświetlanego obrazu i renderowanej wirtualnej scenografii, jednym z kluczowych wyzwań wpływających na to, jak bardzo realnie będzie wyglądał ten stworzony przez nas wirtualny świat, jest idealne zgranie dystorsji (zniekształceń) optyki kamery, która występuje niezależnie od wykorzystywanych obiektywów. Właśnie to było jednym z czynników, które zdecydowały o zastosowaniu ekranu LED. Korzystając z tej technologii specjaliści ze studia VxR są w stanie bardzo precyzyjnie i szybko skalibrować dystorsję optyki kamery, dzięki znajomości wymiaru ekranu LED i rozmieszczeni pikseli. Eliminując diody LED, znacznie trudniej byłoby przeprowadzić proces kalibracji, który właśnie bazuje na znanych i z góry założonych wartościach stałych.

Warto zauważyć, że zarówno to, co jest wyświetlane na ekranie LED, jak i pozostała część wirtualnej, „doklejonej” scenografii są traktowane jako jedna całość. Nie ma konieczności przygotowywania dwóch różnych materiałów, z różnym przeznaczeniem. System sam je podzieli i wyświetli w odpowiedni sposób, tak aby wyglądało to idealnie.

Należy pamiętać, że ekran LED emituje znaczne ilości światła i tym samym może pełnić on na planie dodatkową funkcję. Nie tylko można z jego pomocą wyświetlić tło, dzięki czemu osoba znajdująca się w studiu widzi, co się za nią dzieje, ale także ekran generuje poświatę, którą doskonale można wykorzystać w zarejestrowanym materiale. Wyobraźmy sobie np. materiał w postaci pokoju z kominkiem i stojącą przed ekranem LED osobę. Wyświetlony na ekranie kominek, chociaż z wirtualnym ogniem, mimo wszystko będzie dawał światło, które będzie odkładało się na osobie znajdującej się przed ekranem. Gdy z kolei będziemy chcieli np. zarejestrować halę produkcyjną, czy salę operacyjną ze światłem z jarzeniówek, znów osoba znajdująca się w takim wirtualnym otoczeniu będzie oświetlona jasnym, zimnym światłem, urzeczywistniającym całą sytuację.


Jedną z najbardziej widowiskowych referencji zrealizowanych w VxR Studios była Ceremonia Otwarcia Eurowizji Junior 2020 transmitowana przez Telewizję Publiczną, w trakcie której zarówno występujący, jak i prowadzący zostali zatopieni w kosmicznej, wirtualnej scenografii.

Ta cecha ekranu diodowego daje również ogromną zaletę, gdy przed ekranem ustawimy samochód, motocykl czy inny, dowolny pojazd, z błyszczącą karoserią. Gdy postawimy czarny samochód przed green screenem – otrzymamy na nim olbrzymią ilość odkładającego się zielonego światła. Co za tym idzie, później na etapie post-produkcji staniemy przed koniecznością dopasowania odbić z otaczającego światła na samochodzie. W opisywanym studiu, sama emisja światła z ekranów diodowych sprawia, że odbicia są od razu gotowe i znacznie bardziej realne, bez konieczności dodawania ich w późniejszych etapach produkcji.

Jak to jest zrobione?
Urządzeniem, które spina całą instalację i do którego trafiają wszystkie sygnały w studiu, jest media serwer disguise, potrafiący przetworzyć je w odpowiedni sposób. Cały system jest w pełni redundantny, co zapewnia bezpieczeństwo nawet w przypadku wymagających realizacji live.

Aby można było zrealizować transmisję lub rejestrację, oprócz kamer potrzebny jest również system ich śledzenia. Jednak nie chodzi tutaj tylko o jej pozycję, ale również o parametry optyki samej w sobie, przykładowo wartość zoomu czy focusa. Dane te trafiają do media serwera i również są przez niego przetwarzane. Dodatkowo media serwer może sterować urządzeniami oświetleniowymi, które mogą spełniać rolę dodatkowych pikseli, co pozwala na jeszcze lepsze osadzenie bohaterów w wirtualnym świecie.


Należy pamiętać, że ekran LED emituje znaczne ilości światła i tym samym może pełnić na planie dodatkową funkcję. Nie tylko można z jego pomocą wyświetlić tło, dzięki czemu osoba znajdująca się w studiu widzi, co się za nią dzieje, ale także ekran generuje poświatę, którą doskonale można wykorzystać w zarejestrowanym materiale. Ta cecha ekranu diodowego daje również ogromną zaletę, gdy przed ekranem ustawimy samochód, motocykl czy inny, dowolny pojazd z błyszczącą karoserią. Gdy postawimy czarny samochód przed green screenem, to otrzymamy na nim olbrzymią ilość odkładającego się zielonego światła. Co za tym idzie, później na etapie post-produkcji staniemy przed koniecznością dopasowania odbić z otaczającego światła na samochodzie. W opisywanym studiu, sama emisja światła z ekranów diodowych sprawia, że odbicia są od razu gotowe i znacznie bardziej realne, bez konieczności dodawania ich w późniejszych etapach produkcji.

Bardzo duży wpływ na efekt finalny mają również zastosowane kamery. Największe możliwości dają kamery zainstalowane urządzeniach typu: technokran, jazda kamerowa czy stedicam, które dysponują znacznie większym zakresem ruchów, i – co za tym idzie – pozwalają na uzyskanie lepszego efektu. Najlepsze efekty i najbardziej kompleksowe możliwości zapewnia technokran z głowicą żyroskopową.

Wcześniej w studiach, które podejmowały podobne próby, zazwyczaj realizacja ograniczała się do ujęć statycznych, ponieważ zgranie dwóch światów, czyli wirtualnego i rzeczywistego, wymaga zespołu odpowiednich narzędzi. Kluczowe jest tutaj m.in. śledzenie ruchu kamery w rzeczywistym studiu i przeniesienie go do przestrzeni wirtualnej, ponieważ system i wszystkie jego komponenty muszą dokładnie wiedzieć, gdzie aktualnie znajduje się kamera w przestrzeni.

Rozwiązania sprzętowe zainstalowane w Studiu VxR pozwalają na realizację z wykorzystaniem do ośmiu kamer pracujących równocześnie, co pozwala na stworzenie nawet bardzo zaawansowanych, skomplikowanych i wyglądających atrakcyjnie realizacji. Niezwykle istotne jest również to, że studio może bez problemu zintegrować się z wozami transmisyjnymi, co jest kluczowe z punktu widzenia przełączania kamer, czy miksowania sygnałów z nich. Ta wirtualna część nie odbiera tym samym pracy realizatorowi wizji siedzącemu za mikserem w wozie transmisyjnym, ale uzupełnia całą produkcję o nowe środki, a sam realizator ma dostęp do systemu i może nim również sterować. Sygnały z kamer trafiają do media serwera, następnie, po przetworzeniu, przekazywane są do wozu transmisyjnego, łącząc obraz rzeczywisty i wirtualną scenografię. W takim przypadku system przyjmuje sygnał sterujący z miksera wizyjnego, który zarządza tym, jaka kamera w danym momencie powinna pracować.


Urządzeniem, które spina całą instalację i do którego trafiają wszystkie sygnały w studiu, jest mediaserwer disguise, potrafiący przetworzyć je w odpowiedni sposób. Cały system jest w pełni redundantny, co zapewnia bezpieczeństwo nawet w przypadku wymagających realizacji live.

Oczywiście, tym bardziej żadnego problemu nie stanowią rejestrowane produkcje, w trakcie których można powtarzać określone sceny (np. teledyski czy filmy) oraz produkcje live to tape, czyli rejestrowane przedsięwzięcia, grane tak, jakby całe wydarzenie odbywało się na żywo.

Sygnał z kamer wraz z wirtualnym, wygenerowanym otoczeniem jest łączony w media serwerze disguise, w którym również kalibrowane są poszczególne kamery. Dzięki informacjom z systemu śledzenia oraz zdefiniowanym ekranom LED, kamery od razu mogą poruszać się w prawidłowy sposób w wirtualnym środowisku. Kluczowe na tym etapie jest również nadanie odpowiednich opóźnień, które pojawiają się ze względu na samą drogę sygnału oraz urządzenia przetwarzające. Po zgraniu w odpowiedni sposób wszystkich tych opóźnień, gdy poruszymy kamerą, wszystkie elementy widoczne na ekranie również natychmiast poruszą się w płynny sposób i w pełnej synchronizacji.

Oczywiście rozwiązania sprzętowe to tylko połowa sukcesu instalacji XR. Nie byłoby możliwości skorzystania z dobrodziejstw tej technologii bez odpowiednich silników renderujących. Studio VxR dysponuje kompletem wszystkich flagowych rozwiązań. Twórcy kreatywni mogą korzystać tutaj zarówno z oprogramowania Notch, jak i Unreal i Unity.

Zatopieni w świetle
Ostatnim elementem dopełniającym możliwości Studia VxR oraz tworzonej w środowisku wirtualnej scenografii jest oświetlenie. To czynnik, który również ma ogromne znaczenie i może zdecydować o tym, na ile sugestywnie uda się odwzorować wirtualną scenografię.

Zainstalowane w obiekcie urządzenia oświetleniowe pozwalają na realne odwzorowanie otaczającego świata, np. zjawisk natury czy światła dziennego, lub stworzenie artystycznych, abstrakcyjnych kolorów i kształtów, które pozwolą na jeszcze lepsze zatopienie osoby lub przedmiotu w wirtualnym świecie. W takim wypadku światło jest programowane na konsolecie oświetleniowej i zmienia się wraz z wirtualnym otoczeniem, wyświetlanym na ekranie LED i tworzonym z pomocą silników renderujących.


Ostatnim elementem dopełniającym możliwości studia VxR oraz tworzonej w środowisku wirtualnej scenografii jest oświetlenie. To czynnik, który również ma ogromne znaczenie i może zdecydować o tym, na ile sugestywnie uda się odwzorować wirtualną scenografię. Zainstalowane w obiekcie urządzenia oświetleniowe pozwalają na realne odwzorowanie otaczającego nas świata, np. zjawisk natury czy światła dziennego, lub stworzenie artystycznych, abstrakcyjnych kolorów i kształtów, które pozwolą na jeszcze lepsze zatopienie osoby lub przedmiotu w wirtualnym świecie.

W przypadku transmisji czy produkcji telewizyjnych, dla potrzeb których jest potrzebne równe, białe światło o odpowiednim natężeniu i temperaturze barwowej, z pomocą zainstalowanego w studiu sprzętu również można z łatwością osiągnąć takie efekty.

Przykładem tego jest chociażby transmisja Ceremonii Otwarcia Eurowizji Junior 2020, dla realizacji której zostało przygotowane oświetlenie, dzięki któremu każdy z artystów i prowadzących zawsze pozostawał w doskonałej ekspozycji światła.

Paradoksalnie, jak przyznają inżynierowie studia, dużo większym wyzwaniem jest właśnie zrobienie realizacji XR z tak dużym natężeniem światła, niż w przypadku, gdy zalejemy występujących kolorem lub zabawimy się artystycznie z wieloma kolorami czy kształtami odkładającymi się na nich. Jednak Studio VxR umożliwia realizację nawet tak bardzo wymagających przedsięwzięć.


Bardzo duży wpływ na efekt finalny mają również zastosowane kamery. Największe możliwości dają kamery zainstalowane urządzeniach typu: technokran, jazda kamerowa, czy stedicam, które dysponują znacznie większym zakresem ruchów, i – co za tym idzie – pozwalają na uzyskanie lepszego efektu. Najlepsze efekty i najbardziej kompleksowe możliwości zapewnia technokran z głowicą żyroskopową.

Podsumowanie
O tym, jak potężnym narzędziem w produkcji treści wideo jest technologia XR połączona z media serwerami i ekranami LED, można się przekonać, oglądając serial Disneya The Mandalorian, a w szczególności materiały przedstawiające kulisy jego realizacji.

Twórcy tej produkcji postanowili nakręcić ponad połowę zdjęć, wykorzystując wirtualną scenografię wyświetlaną na potężnym ekranie LED, połączoną z dołożonym wirtualnym rozszerzeniem setu i grających w takim otoczeniu aktorów.

Jednak przykłady zastosowania tej technologii nie ograniczają się tylko do produkcji filmowej. Już można zobaczyć wiele przykładów transmisji live koncertów, w których hala z potężną sceną i ogromną instalacją multimedialną została zastąpiona studiem XR i wyrenderowanym przez komputer otoczeniem. Na tym polu prym wiedzie niewątpliwie Billie Eilish, która została przeniesiona dla potrzeb produkcji WHERE DO WE GO? THE LIVESTREAM w zupełnie wyjątkowe otoczenie. Aż dziewięć z trzynastu prezentowanych utworów zostało zaprezentowanych w wirtualnym otoczeniu, stworzonym z pomocą oprogramowania Notch, a cztery pozostałe z wykorzystaniem silnika Unreal Engine.

Również polskie Studio VxR firmy Wizja Multimedia ma już na swoim koncie kilka wyjątkowych produkcji, z których z całą pewnością najciekawszą i najbardziej widowiskową była transmitowana przez Telewizję Publiczną Ceremonia Otwarcia Eurowizji Junior 2020, w trakcie której zarówno występujący, jak i prowadzący zostali zatopieni w kosmicznej, wirtualnej scenografii.


Brak klasycznego green czy blue screenu, na tle którego zwykle realizowane są zdjęcia obiektów lub osób, i który trzeba wyciąć, aby wkleić bohaterów do dowolnego otoczenia, to coś, co natychmiast rzuca się w oczy w opisywanym tutaj studiu. Jego eliminacja sprawiła, że po rejestracji, na etapie post-produkcji, nie trzeba usuwać koloru zielonego. Zamiast tego tło czy kompletne środowisko 3D, w którym chcemy umieścić dany przedmiot lub osobę, jest wyświetlane od razu na ekranie diodowym i dopasowane dokładnie do perspektywy kamery.

To tylko jeden z bardzo wielu przykładów, jak zupełnie nowe, do tej pory nieznane i nieosiągalne możliwości dają technologie zastosowane w podwarszawskim studiu. Z ich pomocą można stworzyć bezkompromisowe i wyjątkowe pod względem wizualnym produkcje.

Z drugiej strony, mamy tutaj nie tylko możliwość tworzenia, ale także odtwarzania realnego, otaczającego nas świata. Ze względu na pandemię, zarówno produkcje filmowe, jak i serialowe, które wcześniej nie były szczególnie skomplikowane, jeżeli chodzi o lokacje czy plan filmowy, muszą borykać się z całym szeregiem trudności. Nie ma możliwości wejścia do wielu obiektów, a nawet na ulicy trzeba borykać się z wieloma utrudniającymi pracę zakazami, nakazami i ograniczeniami.

Korzystając z dobrodziejstw studia, z łatwością można połączyć zdjęcia realnych ulic, zabytków, znanych budowli, czy plenerów z grą aktorską i fizycznymi przedmiotami – bez konieczności podróżowania i narażania ekipy, łatwiej i zdecydowanie korzystniej również z ekonomicznego punktu widzenia.

Podsumowując, jeżeli zatem otaczający nas świat nie do końca spełnia nasze oczekiwania, to teraz można zamknąć się w czterech ścianach studia i uzyskać taki sam efekt, a nawet wiele więcej. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i moc obliczeniowa komputera.

Tekst: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
Zdjęcia: VxR Studios

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl