Styczeń do idealny czas, aby spojrzeć w przyszłość, również tę branżową. Producenci prezentują nie tylko trendy, ale także konkretne produkty, które będą wdrażane do instalacji audiowizualnych przez najbliższe dwanaście miesięcy. Z całą pewnością, gdy mówimy o rozwiązaniach do wyświetlania obrazu w centrum zainteresowania będą ekrany LED, coraz to nowocześniejsze o jeszcze wyższych rozdzielczościach i jeszcze lepszych parametrach wyświetlanego obrazu. Postanowiliśmy zapytać Jędrzeja Filipowskiego z Hikvision, jakie nowe rozwiązania przygotował producent na rok 2023.
Oferta rozwiązań do wyświetlania obrazu Hikvision bazuje na kilku mocnych i równorzędnych filarach. W portfolio producenta znajdziemy zarówno ekrany LED o różnych rozdzielczościach, monitory wielkoformatowe, ekrany do budowy ścian wideo, jak i monitory interaktywne, totemy multimedialne i procesory wideo. Zgodnie z zapowiedziami, już w trakcie nadchodzących targów ISE 2023 zobaczymy bardzo wiele nowości praktycznie z każdej grupy produktów i dla każdego sektora rynku.
Na mającym ponad 100 metrów kwadratowych stoisku będziemy mogli zobaczyć m.in. ekrany LED z automatycznym systemem osuszania (!), z filtrem światła niebieskiego, ściany 4K nawet o rozdzielczości P0,9, a także wykonane z ekranów LED multimedialne plakaty, gotowe do instalacji zaraz po wyjęciu z pudełka ekrany LED o przekątnej 54” czy ekrany transparentne. Producent zaplanował również wiele nowości w sektorze monitorów interaktywnych o rozdzielczości 4K UHD, z bezprzewodowym udostępnianiem treści, z wbudowaną funkcją białej tablicy czy monitory na statywie podłogowym o przekątnej 86”.
Firma Hikvision zaprezentuje również całą serię rozwiązań wideokonferencyjnych, takich jak kamery, bezprzewodowe mikrofony, kamery konferencyjne z automatycznym śledzeniem i wiele innych. O wszystkich nowościach opowiedział nam Jędrzej Filipowski, commercial display team manager z Hikvision Polska.
Jak zdaniem firmy Hikvision i Twoim będzie się zmieniał rynek AV w 2023 roku?
Technologicznie zdecydowanie upatrywałbym kontynuacji trendów z roku 2022, czyli większego zainteresowania przystępniejszą cenową technologią LED w projektach, w których dotychczas klienci wybierali monitory LCD lub projektory. Rośnie świadomość – użytkowników i system integratorów – na temat przewag technologicznych LED nad pozostałymi technologiami wyświetlania.
Jakie będą wiodące technologie w instalacjach AV?
Wszystko zależy od rodzaju takiej instalacji. W przypadku mniejszych powierzchni dalej prym wiodły będą monitory, również te dotykowe, które dają zdecydowanie więcej możliwości przy prowadzeniu prezentacji – dzięki monitorom interaktywnym przekaz jest dużo ciekawszy i pozwala lepiej skupić uwagę słuchaczy. Większe przestrzenie zyskają wiele dzięki ekranom LED, które można dowolnie zestawiać z kabinetów i zyskać większą powierzchnię prezentacji niż z projektora czy ściany wielomonitorowej.
Czy ekrany LED to będzie dominujący trend 2023 roku?
Według mnie tak. Jest wiele czynników, które na to wskazują np.: możliwość kupna ekranów z coraz mniejszym pixel pitch, przystępna cena, łatwa instalacja i serwis, długa żywotność, zaawansowane systemy ochrony oczu, lepszy obraz. Patrząc na rozwój LED, przypomina mi się rok 2015, kiedy na rynku pojawiły się w masowej sprzedaży projektory oparte o laserowe źródło światła. To był czas, kiedy taki projektor kosztował czterokrotnie więcej niż jego odpowiednik wyposażony w standardową lampę. Wiele czasu poświęcono wtedy na edukację zarówno integratorów, jak i partnerów, żeby przekonać ich do wyższości technologicznej i niższego TCO na przestrzeni lat – aktualnie laser to pierwszy wybór. Według mnie trend w przypadku ekranów LED będzie podobny i za kilka lat będziemy rozmawiać realnie o MicorLED w profesjonalnych instalacjach AV jak o czymś normalnym, a nie tylko „ciekawostce”.
Czy Twoim zdaniem ekrany LED będą wypierały inne technologie?
W dłuższym okresie zdecydowanie tak. Możliwość produkcji na masową skalę LED z coraz mniejszym pixel pitchem spowoduje spadek ceny i wygeneruje popyt na tego typu produkty. Zdecydowanie pierwszym beneficjentem tej zmiany będzie rynek konsumencki i w końcu OLED zyska realnego konkurenta. W dalszej kolejności technologia micro i mini LED będzie implementowana w profesjonalnych instalacjach.
Jakich nowości w sektorze ekranów LED możemy spodziewać się, jeżeli chodzi o firmę Hikvision?
Nasza oferta rozszerzy się już od początku roku. Wprowadzamy do sprzedaży między innymi nowe kubiki LED 54”, które mają wbudowany kontroler, są przystosowane do uchwytów w standardzie VESA i można z nich budować ekrany dowolnej wielkości. Rozmiar kubika jest dobrany nieprzypadkowo. Chcemy dać możliwość łatwej wymiany monitorów bezszwowych LCD na LED 1:1. 54” LED będą dostępne w dwóch wielkościach pixel pitch 1,2 oraz 1,56 i dwóch standardach dystrybucji sygnału: HDMI oraz HDBT. Kolejną nowością będą Poster LED, które z jednej strony mogą pracować jako niezależny produkt, ale po połączeniu ich w kaskadę ekranów tworzą dużo większą jednolitą powierzchnię. Dzięki takiemu systemowi klient może używać ich w różnych miejscach budynku, a w przypadku większych spotkań w prosty sposób połączyć je w jeden obraz. Rozwijamy także linię produktową ekranów dla Rentalu i Outdoor. W przypadku tych drugich mocno stawiamy na bardzo niskie zużycie energii przy zachowaniu wysokiej jasności 10000 nit.
Co zmieni się, jeżeli chodzi o samą technologię ekranów LED od Hikvision?
Dużo inwestujemy w R&D, jesteśmy producentem i staramy się dawać klientom produkty, których oczekują. Doskonałym przykładem jest rozwój własnej technologii HOB, czyli standardowej diody 3w1 SMD zalanej polimerem, który tworzy specjalną powłokę IP65 na powierzchni modułu. Odcinamy w ten sposób dostęp kurzu i pary wodnej do diod, jak również chronimy same diody przed uszkodzeniem np. podczas montażu lub późniejszego użytkowania. Wprowadzamy na rynek nowe LED-y outdoor, które dzięki zastosowaniu wspólnej katody pozwalają na ograniczenie zużycia energii elektrycznej nawet do 40%, a wszystko to przy zachowaniu bardzo wysokiej jasności. Technologie wspólnej katody zostanie zaimplementowana również dla diody wewnętrznej opartej o technologie COB, dzięki czemu będzie to produkt o naprawdę niewielkim zużyciu energii, co w dzisiejszych czasach jest w wielu przypadkach czynnikiem determinującym zakup.
Czy wciąż Twoim zdaniem będzie trwał wyścig rozdzielczości?
Każdy z wiodących producentów pracuje nad rozwojem masowej produkcji LED mniejszej niż 0,9 mm – nie wiem, czy można to nazwać wyścigiem, ale jest to naturalny kierunek. Takie LED-y są, oczywiście, już możliwe w produkcji, ale ich cena jest bardzo wysoka, ponieważ liczba uszkodzonych podczas produkcji modułów LED jest ogromna. Ten, kto da radę usprawnić ten proces, zdecydowanie będzie miał przewagę. Oczywiście, Hikvision jako jeden z trzech największych producentów LED w Chinach bardzo mocno pracuje nad rozwojem swojego parku maszyn i przystosowania go do produkcji mini i micro LED w możliwie krótkim czasie.
Dla jakich rynków wciąż bardzo istotne będą ekrany LCD?
Tak jak już wspomniałem na początku, według moich obserwacji i przewidywań, w większości projektów, gdzie zastosowanie ekranu większego niż 100” będzie zasadne, technologia LCD zacznie przegrywać z LED, w mniejszych przekątnych ciągle ekrany LCD będą z powodzeniem stosowane.
Jakie nowości w zakresie ekranów LCD przygotowała firma Hikvision na 2023?
W połowie roku wprowadzimy ujednoliconą serię monitorów LCD od 32-86” o jasności 500cd/m2, matowym panelu (Haze 25%), symetrycznej ramce, możliwości pracy 24/7 oraz wbudowanym playerze Android. Ponadto dwie linie nowych monitorów dotykowych, które będą kontynuacją świetnie odebranej przez rynek aktualnej serii.
Jak będzie wyglądała oferta ekranów outdoorowych Hikvision w 2023 roku?
Na ten moment opieramy swoją ofertę o ekrany LED outdoor o pixel pitch 3,9-10 mm i jasności do 10 000 nit. Tak jak wspomniałem, mocno stawiamy na energooszczędność w tego typu rozwiązaniach.
Czy w 2023 roku będzie można znaleźć w ofercie Hikvision predefiniowane konfiguracje ekranów LED o różnych przekątnych, gotowe do pracy zaraz po wyjęciu z pudełka?
Oczywiście że tak! W pierwszym kwartale roku 2023 wprowadzimy do oferty ekrany 108”, 135”, 162” o pixel pitch odpowiednio 1,2, 1,5, 1,8 – technologia diody SMD 3w1 HOB. Do ekranu będzie można zamówić specjalną podstawę jezdną lub uchwyt na ścianę, a sam ekran będzie miał na pokładzie dwa systemy operacyjne Windows i Android.
Jakie nowości będzie można zobaczyć w trakcie rozpoczynających się już za chwilę targów ISE w Barcelonie?
W tym roku będziemy mieli dużo większe stoisko niż w poprzednich latach, na którym nie zabraknie rozwiązań LED, w tym Transparent LED, monitorów LCD, jak również monitorów interaktywnych. Zapraszam serdecznie do spotkań z nami na stoisku.
Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
Zdjęcia: „AVIntegracje”