Optoma od wielu lat wkłada bardzo wiele wysiłku w rozwój swojego portfolio i wprowadzanie do oferty coraz nowocześniejszych rozwiązań technologicznych.
Wszystko zaczęło się od projektorów lampowych o mocy rzędu kilku tysięcy lumenów, wkrótce dołączyły do nich również monitory wielkoformatowe, rozwiązania interaktywne, a dzisiaj do dyspozycji klientów są również ekrany LED, tworzące w pełni kompletną ofertę.
Jak wyglądało budowanie portfolio, jakie produkty znajdziemy dzisiaj w ofercie firmy i dlaczego projektory i profesjonalne monitory w rozmiarze nawet do 98” z logo Optoma to gwarancja spokoju i efektywnej pracy? O tym wszystkim naszemu magazynowi opowiadali Aneta Żygadło i Michał Chrzanowski.

W przeszłości firma Optoma była kojarzona przede wszystkim z produkcją projektorów biznesowych i edukacyjnych. Jednak każdego roku, między innymi w trakcie targów ISE, na stoisku producenta można zobaczyć nową technologię, koncepcyjne rozwiązanie czy model odpowiadający zupełnie nowej grupie odbiorców czy dla innego niż wcześniej rynku.
Niedawno producent pochwalił się, że jego portfolio stało się kompletne i można w nim znaleźć ponad dziewięćdziesiąt modeli projektorów (!), kilkanaście monitorów interaktywnych i monitorów wielkoformatowych, a także ekrany LED all in one.
Tak konsekwentnie rozbudowywane portfolio i przebogata oferta rozwiązań do wyświetlania obrazu stały się znakomitym pretekstem, aby porozmawiać o wszystkich nowych i już sprawdzonych w boju urządzeniach.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Od wielu lat Optoma jest liderem rynku projektorów DLP do sal konferencyjnych, projektorów biznesowych czy rozwiązań edukacyjnych i monitorów interaktywnych. Jak narodziła się decyzja o rozszerzaniu oferty i wprowadzaniu urządzeń do wyświetlania w dużym formacie?
Aneta Żygadło, Optoma: Wielokrotnie podczas rozmów z klientami o szczegółach ich projektów słyszeliśmy, jak uciążliwe jest kompletowanie całości produktów od różnych producentów, zgrywanie czasu dostaw i skomplikowana komunikacja do wielu podmiotów.
Nie ukrywajmy, przy licznych projektach klientów upraszczanie ich i łatwa komunikacja ma ogromnie znaczenie. Oferta od jednego producenta daje też większą przewagę konkurencyjną oraz kompatybilność sprzętu.
Z drugiej strony obserwujemy od dłuższego czasu trend w korporacjach zwiększania liczby sal spotkań kosztem ich wielkości. Małe sale 4-6 osobowe są wyposażane w IFP lub FP, a projektory mają zastosowanie w salach, gdzie odległość od ekranu jest powyżej 3,5 m.
Dlatego chcieliśmy być producentem, który oferuje wszystkie produkty do wyświetlania dużego obrazu.

Jakie były pierwsze produkty? Czy to były jednak duże mocne, projektory, a później dopiero monitory i ekrany LED?
AŻ: Optoma jako marka własna fabryki projektorów (jednej z trzech na świecie) i produkująca dla wielu innych marek, od ponad 25 lat jest specjalistą w projekcji, stąd też naturalnie duże, mocne projektory były pierwsze w ofercie. W 2015 roku, gdy rozpoczęłam pracę w Optomie, najmocniejszy projektor EH7700 był lampowy i miał 7500 lumenów. Obecnie mamy najjaśniejsze projektory 22 000 lumenów i prawie połowę oferty opartą o technologię laserową.

Optoma: projektory i monitory do wyświetlania treści w dużym formacie, w każdym środowisku pracy

Monitory wielkoformatowe znajdujące się w katalogu rozwiązań marki Optoma mogą mieć przekątną wynoszącą nawet 98”.

Jak dzisiaj wygląda Wasza oferta? Jakie rozwiązania do wyświetlania obrazu w dużym formacie można znaleźć w portfolio firmy Optoma?
AŻ: Nasza oferta to 4 grupy produktowe, pełen wachlarz rozwiązań dla klientów, którzy mają potrzebę wyświetlenia dużego obrazu.
Projektory: dla większości kientów wciąż jesteśmy pierwszym skojarzeniem, gdy chodzi o zakup projektorów i tu nasza oferta jest najbogatsza. To ponad 90 modeli tak by pasować do każdej instalacji, budżetu i do każdego rynku wertykalnego, od kina domowego, edukacji, biznesu, na rozwiązaniach pro AV skończywszy. Projektorów nie można zastąpić żadnym innym sprzętem, gdy chodzi o elastyczność instalacji, kwotę budżetu, jaką możemy przeznaczyć i duży ekran 100”-300”. Na rynku konsumenckim widzimy, że często zamiast kolejnego telewizora w domach kupuje się projektor ultra krótkiego rzutu, który wyświetli obraz 100” i nie zajmuje połowy ściany, na przykład nowość Optoma L1 4LED projektor.
LED-y all in one – świetne rozwiązania 130” i 163” wykorzystane m.in przez CD Projekt na eventach, które dzięki mobilności oraz ultra szybkiej instlacji (rekordziści montowali w nieco ponad godzinę) nadają się na duże gale, koncerty czy wszędzie tam, gdzie wysoka jasność (600 nits) ma zrobić warażenie.
Monitory interaktywne 4K UHD 65”, 76” i 86” w dwóch seriach; obie oparte na systemie Android 11 i mające wszystkie niezbędne funkcje monitorów dotykowych. Serii 3, która charakteryzuje się bardzo konkurencyjnymi cenami i jest przeznaczona do edukacji, to modele 3652RK, 3752RK, 3862RK, oraz seria 5 II generacji z symbolem+, w skład której wchodzą modele 5652RK+, 5752RK+, 5852RK+ . Ta seria będzie dostępna od września i jest przeznaczona do biznesu. Może pochwalić się nowoczesnym designem i technologią zero bonding.
Monitory profesjonalne 55”, 65”, 75”, 86” i 98” – modele N3551K, N3651K, N3751K, N3861K, N3981K oparte o matryce IPS, do rozwiązań, gdzie dotyk nie jest potrzebny, z możliwością instalacji w orientacji pionowej lub poziomej z wbudowanym mediaplayerem, slotem na OPS oraz z wbudowanymi aplikacjami by móc łatwo łączyć się bezprzewodowo z każdego urządzenia.

Co słychać w świecie projektorów? Jakie nowe, wyjątkowe rozwiązania można znaleźć w Waszej ofercie?
AŻ: Kierunek rozwoju naszej oferty projektorów jest spójny, systematycznie zwiększamy liczbę modeli w technologii laserowej, dbając jednocześnie, by każdy rynek wertykalny miał modele, jakich potrzebuje i na skalę budżetów, jakimi dysponuje. Ostatnio wprowadziliśmy serię projektorów laserowych dla biznesu i edukacji, EX1 w rozdzielczości XGA, WXGA i FullHD z jasnościami od 3500-4500 lumenów w standardowym i krótkim rzucie. Kompaktowość tych urządzeń (o 34% mniejsze od poprzedników), możliwość sterowania po LAN oraz ceny zakupu praktycznie jak modeli lampowych sprawiają, że to dobry wybór dla korporacji czy szkół i uczelni.
Dla rynku AV nasza bogata oferta projektorów laserowych od 7800 do 9800 lumenów w stałej optyce o standarowym (T) i krótkim rzucie (ST) modeli laserowych ZU725T/ST, ZU820T/ST oraz ZU920T/ST niedługo zostanie zasilona projektorami o bardzo wysokiej jasności w rozdzielczości 4K UHD co też ucieszy naszych klientów.
Dla instalacji, gdzie są potrzebne jeszcze wyższe jasności, oferujemy naszą serię UltraBright, modele laserowe WUXGA od 11 500 do 22 000 lumenów modele: ZU1100 ; ZU1300; ZU1700; ZU1900 i ZU2200 z 8 obiektywami do wyboru throw ratio od 0,65 do 10,8 :1.

Optoma: projektory i monitory do wyświetlania treści w dużym formacie, w każdym środowisku pracy

Optoma jako marka własna fabryki projektorów (jednej z trzech na świecie) i produkująca dla wielu innych marek, od ponad 25 lat jest specjalistą w projekcji. Stąd też to właśnie duże, mocne projektory tworzyły portfolio producenta jako pierwsze.

Czy mniejsze monitory znajdujące się w Waszej ofercie mogą być łączone z tymi największymi? To znaczy, czy w monitorach Optoma znajdziemy złącza HDMI Out, umożliwiające przesyłanie obrazu z monitora interaktywnego np. do projektora czy ekranu LED?
Michał Chrzanowski:
Oczywiście, że tak. Zarówno nasze monitory dotykowe, jak i niedotykowe – digital signage mają wyjście HDMI out i pozwalają na połączenie w dowolnej konfiguracji. Czyli możemy np. sygnał z monitora dotykowego 86” wysłać na projektor w auli, dając użytkownikom bardzo duży obraz, możemy przesłać obraz dowolnego rodzaju i rozmiaru naszych monitorów zarówno na monitory, jak i na projektory. Co ciekawe, część naszych projektorów pro AV też ma wyjście HDMI. To wszystko pozwala oszczędzić czas oraz koszty dodatkowych instalacji i urządzeń peryferyjnych, oferując jednocześnie większą funkcjonalność klientowi.

Czy w katalogu Optoma znajdziemy ekrany LED o predefiniowanych rozmiarach czy każdy ekran jest konfigurowany dla potrzeb klienta?
MC:
W naszej ofercie mamy dwa gotowe rozwiązania nieskalowalne, w rozmiarze 130” i 163” Są to produkty all in one – gotowe do pracy w ciągu ok. 2 godzin – czas na złożenie. Nie wymagają kalibracji, po złożeniu są od razu gotowe do użycia.

Optoma: projektory i monitory do wyświetlania treści w dużym formacie, w każdym środowisku pracy

W ofercie Optoma znajdziemy m.in. monitory interaktywne 4K UHD 65”, 76” i 86” w dwóch seriach obu opartych na Android 11, które mają wszystkie niezbędne funkcje monitorów dotykowych. Seria 3, która charakteryzuje się bardzo konkurencyjnymi cenami i jest przeznaczona do edukacji, oraz seria 5 II generacji, dostępna od września, przeznczona do biznesu, z nowoczesnym designem i technologią zero bonding.

Jakie są możliwości przesyłania bezprzewodowego sygnału do Waszych urządzeń?
MC: Oferujemy kilka możliwości dostosowanych do różnych potrzeb naszych klientów. Obecnie możemy to realizować na 3 różne sposoby:
UHDCast Pro – oferuje przesył wysokiej jakości obrazu i dźwięku za pomocą aplikacji zainstalowanej na źródle (np. laptop, telefon) – kompatybilny z Android, Chrome OS, Windows, Mac OS and iOS.
Quick Cast – to rozwiązanie z nadajnikiem (fizyczny dongiel wpinany do portu HDMI w źródle) oraz odbiornikiem (również wpięty do portu HDMI w odbiorniku). Jest to rozwiązanie typowo hardwarowe niewymagające żadnej aplikacji.
Creative Cast – nasz najnowszy produkt – zaszyty w standardzie w naszych monitorach dotykowych, niedotykowych i najbardziej typowym projektorze biurowym o jasności 5500 lum – nowym modelu ZH507+. To aplikacja, która obsługuje z Android, Chrome OS, Windows, Mac OS and iOS. Co ciekawe, Mac OS and iOS natywnie w standardzie Airplay. Na desktopie możemy dołączyć przez przeglądarkę lub uruchamiając (nie instalując) darmową aplikację. Jest to więc rozwiązanie działające nawet na laptopach, gdzie system ma ograniczenia administracyjne jakże częste w korporacyjnych komputerach. Na urządzenia mobilne jest dostępna również bezpłatna aplikacja. Istnieje możliwość prezentowania od 1 do 4 użytkowników jednocześnie, przenoszenia obrazu, dźwięku, dotyku, robienia notatek czy prezentowania tylko wybranego okna, będąc spokojnym, że audytorium nie zobaczy innych treści. Jest też opcja przesyłania ekranu monitora na urządzenia publiczności, wygodne np. dla osób siedzących daleko od ekranu. Podkreślam, że jest to aplikacja napisana i rozwijana przez naszych formowych developerów, a jako że zawsze staramy się słuchać naszych klientów to aplikacja będzie z czasem udoskonalana.

Jakie są kompatybilne protokoły, z którymi współpracują Wasze rozwiązania?
MC:
Oczywiście protokoły sterujące naszym urządzeniami z zewnętrznych systemów np. Crestron, Extron, AMX, PJ-Link i Telnet LAN. W monitorach Optoma mamy też do dyspozycji wbudowanego Chromecasta.

Optoma: projektory i monitory do wyświetlania treści w dużym formacie, w każdym środowisku pracy

W biurze Optoma Poland w Warszawie można zobaczyć na żywo większość rozwiązań do wyświetlania obrazu znajdujących się w ofercie producenta.

Jakie rozwiązania do pracy hybrydowej czy do pracy zdalnej w dużym formacie znajdują się w Waszej ofercie?
MC:
To przede wszystkim dwie serie monitorów dotykowych w 3 rozmiarach: 65”, 75” oraz 86” czyli w sumie 6 takich produktów. Dodatkowo 5 rozmiarów monitorów niedotykowych od 55” do 98”. Urządzenia te są wyposażone w wiele udogodnień. Wszystkie nowe serie monitorów pracują w oparciu o system Android 11 i pozwalają na instalację dowolnej aplikacji np. do wideokonferencji. Mamy w nich też loty na OPS (oprócz modelu 55”), więc zawsze możemy je doposażyć we wbudowany mocny komputer. Ciekawa aplikacja to Creative Board (nasza kreatywna tablica), która po utworzeniu bezpłatnego konta pozwala na nielimitowaną ilość połączonych urządzeń – np. monitorów Optoma, ale również tabletu przez przeglądarkę i wspólną pracę na jednej aplikacji Creative Board. Jako moderator możemy udostępniać możliwość edycji innym uczestnikom lub pozostawić im tylko możliwość oglądania.
Bardzo cenię fakt, że wszystkie nasze monitory mają USB-C w trybie DisplayPort Alt Mode – czyli oferującym pełnie możliwości: ładowanie 65W, przeniesienie obrazu, dźwięku, danych (np. dotyk). To pozwala w łatwy sposób podłączyć jednym kablem laptopa do monitora i zarówno go sprawnie naładować, zrobić prezentację jak np. przejąć kamerę na wbudowanej w laptopa aplikacji do wideokonferencji (np. Teams) i zestaw głośnomówiący (np. wideobar) podłączony bezpośrednio do monitora. Spełniamy tym samym jakże popularną i cenioną opcję BYOD – bring your own device. Zarówno w naszej centrali, jak i biurze regionalnym w Polsce testowaliśmy to z różnymi markami peryferii do wideokonferencji – monitor zawsze spełnia rolę huba, a użytkownik może działać w myśl zasady BYOD. W naszej ofercie mamy też dwa modele kamer wideokonferencyjnych oraz jeden zestaw głośnomówiący.

Optoma: projektory i monitory do wyświetlania treści w dużym formacie, w każdym środowisku pracy

Znajdujące się w ofercie firmy Optoma projektory są wyposażone w szereg zaawansowanych funkcji, wspierają sygnały w wysokiej rozdzielczości 4K, są kompatybilne z sygnałami HDR i 3D, a także obsługują szereg najpopularniejszych protokołów transmisji sygnału.

Co wyróżnia Waszą ofertę na tle konkurencji?
AŻ: Konkurencyjność cenowa – zawsze staramy się by nasza oferta była konkurencyjna, to dla nas ważne by nie odpuszczać tematów i wspierać klientów w projektach oraz zapewniać im marżę na produktach Optomy.
Gwarancja produktów 24/7 – nasze projektory i FP mają gwarancję pracy 24/7, co świadczy o jakości i sprawia, że mogą być wykorzystywane w naprawdę wymagających warunkach (mamy liczne case study instalacji naszych projektorów w sztolniach, podziemiach, gdzie urządzenia dają radę). Gwarancja producenta do 5/7 lat – na wiele projektów jesteśmy w stanie elastycznie na potrzeby klientów roszerzyć gwarancję naszych urządzeń w bardzo atracyjnych wycenach.
Sprawny autoryzowany serwis – nasze monitory objęte są gwarancją door to door, gdzie urządzenie awaryjne jest zabierane, gdy w tym samym czasie dostarczane jest sprawne urządzenie. Taki serwis bardzo doceniają klienci edukacyjni, którzy mają instalacje w wielu szkołach i cała procedura wymiany jest po stronie autoryzowanego serwisu prodcuenta.
Szkolenia – rocznie przeprowadzamy ponad 100 szkoleń, większość z nich jest 1:1 online czy na miejscu u klienta.
Wiemy, że klienci aby chcieć oferować produkty muszą mieć do nich przekonanie i widzieć, jak działają. Dlatego zarówno szkolimy handlowców u naszych klientów, jak i często z klientem pokazujemy nasze produkty korporacjom czy uczelniom, by mogli się przekonać o ich funkcjonalności.

 

Rozmawiał: Łukasz Kornafel,  „AVIntegracje”
zdjęcia: Optoma