Firma Panasonic jest producentem o niezwykle szerokim portfolio produktów. W jej ofercie możemy znaleźć projektory, różnego rodzaju ekrany, kamery, platformy do wideokonferencji, a nawet rozwiązania telekomunikacyjne. Część z tych produktów powstała z myślą o instalacjach AV. Jednak nawet te urządzenia, które powstały z myślą o innych rynkach, mają bardzo uniwersalny charakter, dzięki czemu z pewnością świetnie wpiszą się w niejeden system audio-wideo, rozszerzając jego funkcjonalność. Najlepszą okazją do poznania oferty rozwiązań firmy Panasonic i znalezienia właściwego sprzętu do własnej instalacji stała się polska odsłona międzynarodowego Roadshow, w trakcie którego można było spotkać się zarówno z tymi najnowszymi, jak i najbardziej znanymi urządzeniami producenta.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]M[/fusion_dropcap]iędzynarodowe Roadshow firmy Panasonic rozpoczęło się 23 sierpnia w Szwajcarii, a na kilkumiesięcznej trasie znalazły się takie kraje jak: Rumunia, Francja, Portugalia, Włochy, Irlandia, Szwecja czy Norwegia. Polska odsłona cyklu pokazów miała miejsce 4 października, w Warszawie w Regent Warsaw Hotel. Na potrzeby spotkania przestrzeń konferencyjna obiektu została podzielona na dwie części. W pierwszej z nich przygotowano ekspozycję, na której można było zapoznać się z urządzeniami i systemami, którym poświęcone było spotkanie. W części drugiej odbywały się prezentacje i prelekcje teoretyczne, w trakcie których omawiano technologię i budowę każdej z grupy produktów. Warszawskie spotkanie zostało przemyślane w taki sposób, że pomiędzy każdą prezentacją uczestnicy mieli czas, aby na własną rękę zapoznać się z urządzeniami prezentowanymi w części ekspozycyjnej. Pierwszą z silnych grup produktów obecnych w Regent Warsaw Hotel były wszelkiego rodzaju ekrany. Znalazły się tu m.in. wyświetlacze serii AF1 przeznaczone do pracy w pomieszczeniach, w tym rozwiązania z zatwierdzoną przez firmę Google platformą OpenPort Platform z systemem Android, umożliwiającą elastyczną konfigurację systemu i jego późniejszą łatwą obsługę nawet za pomocą pilota dzięki przejrzystemu ekranowi startowemu. Ekrany serii AF1 mogą być bardzo dobrym rozwiązaniem np. na potrzeby instalacji Digital Signage czy systemów informacyjnych na dworcach lub lotniskach. Mówiąc o rozwiązania dla rynku Digital Signage, nie można nie wspomnieć o prezentowanej w trakcie spotkania technologii LinkRay. Wykorzystuje ona światło emitowane przez diody LED do przesyłania zawartości w postaci cyfrowej na urządzenia mobilne. Wystarczy tylko uruchomić znajdującą się w telefonie kamerę i skierować ją w stronę nadajnika Light ID, aby na wyświetlaczu klienta pojawiły pobrane informacje w języku ojczystym, rozszerzające treści prezentowane na ekranie. Technologia może być świetnym rozwiązaniem na potrzeby rynku retail, do galerii sztuki czy muzeów, umożliwiając tworzenie spersonalizowanych treści. W strefie ekspozycyjnej prezentowane były także bardzo precyzyjne ekrany ShadowSense z technologią wielodotykową, zapewniającą szybki czas reakcji i automatyczne rozpoznawanie rodzaju dotyku, najnowsze ekrany dotykowe 4K z portem podczerwieni, ściana wideo o rozdzielczości 4K czy monitory wielkoformatowe zaprojektowane z myślą o nieprzerwanej pracy 24/7. W trakcie spotkania nie mogło zabraknąć silnej reprezentacji projektorów. Prawdziwą gratką był pokazany po raz pierwszy, najnowszy projektor PT-RZ21K o mocy 21 000 ANSI lumenów. Na pierwszy rzut oka jest to projektor przypominający model PT-DZ21K, jednak największą różnicą jest to, że źródłem światła w nowym modelu jest nie zestaw czterech lamp, lecz laser fosforowy. Jego użycie zapewnia zarówno znacznie dłuższy czas pracy (według danych producenta wynoszący nawet 20 000 godzin), jak również bezobsługową pracę dzięki wyeliminowaniu konieczności czyszczenia i wymiany filtrów. Dodatkowo, o czym można było przekonać się na własne oczy dzięki porównaniu obydwu modeli projektorów, PT-RZ21 zapewnia znacznie wyższą jasność, realistyczne odwzorowanie kolorów i duży kontrast. Urządzenie może zostać zainstalowane pod dowolnym kątem w zakresie 360°, co świetnie sprawdzi się w przypadku skomplikowanych ekspozycji muzealnych. Jak zapewnia producent, urządzenie będzie dostępne w sprzedaży pod koniec listopada tego roku. Oczywiście nie można nie wspomnieć o prezentowanym flagowym urządzeniu z oferty Panasonic, a wiec największym modelu producenta referencyjnym projektorze PT-RZ31K. Urządzenie bazuje na technologii 3-Chip DLP, a do produkcji światła jest wykorzystywany laser fosforowy. Moc projektora to 30 000 ANSI lumenów. Pomimo pokaźnych rozmiarów i dużej mocy, urządzenie waży zaledwie 79 kg, co z pewnością ucieszy zarówno jego instalatorów, jak i firmy rentalowe. Goście spotkania mieli okazję zapoznać się także z nieco mniejszymi rozwiązaniami, jak projektor PT-RZ970, za pomocą którego został stworzony niewielki mapping w sali konferencyjnej hotelu, czy uniwersalne i ekonomiczne projektory laserowe PT-MZ670 stworzone z myślą o pracy w szkołach czy salach konferencyjnych w biurach. Bardzo interesująco prezentują się modele z rodziny Space Player. To niewielkie, hybrydowe urządzenia łączące funkcje tradycyjnego źródła światła oraz projektora wideo, które można zainstalować na tradycyjnych systemach szynowych, dzięki czemu zarówno instalacja, jak i konfiguracja urządzenia zamkniętego w obudowie pojedynczego reflektora punktowego jest bardzo prosta. Urządzenie może być wykorzystywane np. w ekspozycjach muzealnych do wyświetlania informacji przy eksponacie, w rynku retail do prezentacji przykuwającego uwagę dynamicznego obrazu czy w sieciach gastronomicznych, gdzie za pomocą space playerów będą wyświetlane na ścianach bądź wprost na stołach informacje o menu czy aktualnych promocjach. Wiele uwagi w trakcie spotkania poświęcono rozwiązaniom kamerowym. Prezentowane były m.in. takie modele jak kamera 4K AG-DVX200PJ, która z powodzeniem może być wykorzystywana w najbardziej zaawansowanych instalacjach do rejestracji, transmisji czy streamingu spotkań i konferencji biznesowych. 4 października swoją premierę miała również nowa, kompaktowa kamera Panasonic AU-EVA1, oferująca matrycę 5.7K oraz wiele funkcji znanych z najbardziej zaawansowanych kamer filmowych producenta. Wśród rozwiązań z departamentu rejestracji obrazu nie mogło zabraknąć typowych kamer przeznaczonych do instalacji AV i na rynek CCTV – mowa tutaj o rozwiązaniach PTZ takich jak kamera 4K AW-UE70, kamera HD z zasilaniem PoE oraz złączem HD-SDI AW-HE40S, dostępnych w dwóch kolorach: czarnym i białym, kamerach HD AW-HE130 czy rozwiązaniu AW-HEA10 wspomagającym tradycyjne urządzenia PTZ o możliwość pracy z bardzo szerokim kątem widzenia (95° w poziomie), rozszerzającym możliwości standardowych urządzeń i zapewniającym, że nic nie umknie uwadze operatora. Ostatnią grupą urządzeń prezentowanych w trakcie warszawskiego spotkania były rozwiązania z zakresu komunikacji, jak system wideokonferencyjny HD (HDVC) umożliwiający połączenie z nawet dwudziestoma czterema lokalizacjami – zarówno lokalnie, jak i za pomocą Internetu – oraz transmisję najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Urządzenie jest dostępne jako kompletna usługa wraz z miesięczną subskrypcją na sprzęt, pomocą oraz wsparciem technicznym. Prezentowano także rozwiązania przeznaczone do transmisji głosu, a więc m.in. najnowszą linię aparatów IP serii HDV czy serię IP DECT. Podczas spotkania można było także zasięgnąć opinii oraz porad z zakresu konfiguracji i użytkowania systemów Call Center bazujących na centralach Panasonic. Warto wspomnieć, że w trakcie Roadshow można było zapoznać się całą paletą rozwiązań komplementarnych, oferowanych przez partnerów firmy Panasonic. Firma Smart Glass Polska prezentowała swoje produkty z zakresu inteligentnych filmów, szkieł i ekranów, firma Comwise prezentowała platformę do nagrywania prezentacji transmisji online materiałów wideo oraz zarządzania treściami wideo marki Panopto. Obecna była również firma PS Teatr, która prezentowała media serwery marki Green Hippo oraz rozwiązania do realizacji, transmisji i dystrybucji obrazu firmy RGBlink. Jak widać, w trakcie tegorocznego Business Roadshow firma Panasonic zdecydowała się postawić na bardzo przekrojową prezentację swoich produktów, udowadniając, że jest producentem, który ma niezwykle szeroką ofertę rozwiązań dla rynku AV i nie tylko, za sprawą czego z pewnością żaden z odwiedzających polską odsłonę Roadshow 2017 nie wyszedł rozczarowany.
TEKST I ZDJĘCIA: AVIntegracje