Panasonic Integration Tech Day

Pod koniec października w Hotelu Regent w Warszawie odbył się event Panasonic Integration Tech Day, podczas którego producent przedstawił swoje najnowsze technologie projekcyjne, monitory profesjonalne oraz rozwiązania do produkcji wideo. Zaprezentowane zostały między innymi: pierwszy w branży obiektyw z zerowym offsetem i motorycznym zoomem optycznym, projektory laserowe oraz nowe monitory 4K z serii CQ1.

Zgromadzonych gości powitali Petr Likeš, country manager oraz Magdalena Przasnyska, senior sales and marketing manager, która zaprezentowała na początek przegląd portfolio firmy wraz ze wskazaniem nowości w ofercie. A jest ich całkiem sporo. Jako pierwsze przedstawione zostały projektory laserowe LCD serii PT-MZ16 o jasnościach 10 000, 13 000 oraz 16 000 lumenów. Zaraz po nich pojawiła się zapowiedź grudniowej premiery najpotężniejszej maszyny jak dotąd, czyli projektora PT-RQ50K o  jasności 50 000 lumenów w technologii 3xDLP i rozdzielczości natywnej 4K. Maszyna ma zamknięty silnik optyczny i gwarancję nieprzerwanej pracy 24/7 przez 20 000 godzin, a do tego może pracować w każdej pozycji. Kolejną nowością było obiektywy UST Zero Offset ET-D3U100 i ET-D3W200 przeznaczone dla dużych projektorów i oferujące współczynnik rzutu odpowiednio 0,37:1 i 0,7-0,91:1. Co ważne drugi z nich wyposażony jest w zmotoryzowany zoom optyczny.

Szczegóły oferty kamer PTZ przybliżył Dean Offord, broadcast & pro AV sales engineer.

Za pomocą tych obiektywów można uzyskać obraz nawet o przekątnej 600 cali. Oczywiście pasują one nie tylko do najnowszych laserów od Panasonic, ale też do lampowych poprzedników serii. Kolejne dwie nowości to projektory 1-chip DLP serii PT-RCQ. Są to projektory z laserowym źródłem światła, o jasności 10 000 i 7500 ANSI lumenów, wyposażone w  4K pixel smooth drive, a  więc wyświetlą obraz w  rozdzielczości 4K. Po nowych projektorach przyszedł czas na zaprezentowanie kolejnego, innowacyjnego obiektywu ultrakrótkoogniskowego. ET-DLE020 oferuje współczynnik rzutu 0,28-0,30:1 i wyposażony jest w zmechanizowany zoom optyczny. Jest to pierwszy obiektyw dla dużych projektorów, który nie opiera się o układ luster, a jednocześnie oferuje lens shift od +50% do -16% (V) i +23% do -10% (H). Jednym słowem jest to fantastyczne rozwiązanie dające niebywałą swobodę projektowania systemu projekcji nawet w bardzo wymagających wnętrzach muzeów, teatrów czy galerii sztuki. Nowościom nie było końca, bo zaprezentowano wspomniane na początku projektory serii PT-MZ16.

Szyba I-on opracowana przez firmę Pujol pozwoli zamienić nudną witrynę w atrakcyjną powierzchnię reklamową. Za możliwość wy-świetlenia obrazu odpowiada sterowana elektrycznie folia między dwoma taflami szkła.

To, co odróżnia te projektory laserowe od konkurencji, to gwarancja pracy przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, potrójny silnik optyczny oraz funkcja automatycznego przełączenia się na zapasowe źródło sygnału, gdy podstawowe ulegnie awarii. Dodając do tego obiektywy o współczynnikach rzutu od 0,48 aż do 7,4:1, otrzymuje się doskonałe urządzenia do digital signage, rentalu czy wirtualnej scenografii. Projektory te mają też mniejsze wymiary, dzięki zastosowaniu chłodzenia cieczą. Na przełomie grudnia i stycznia pojawi się mały, przenośny projektor laserowy 3500 ANSI lumenów. Po nowościach w  dziale projektorów przyszedł czas na przedstawienie trzech serii monitorów – CQ, EQ oraz SQ. Przedstawiciel każdej serii był dostępny do obejrzenia i  przetestowania. Podstawowa różnica między seriami to rekomendowany czas pracy oraz możliwości pracy w orientacji portretowej i pejzażowej. I tak seria CQ może pracować tylko w poziomie i przez 16 godzin na dobę, EQ zaś w trybie 18/7, a dostępne orientacje to portret i pejzaż, a dla SQ możliwa jest już praca 24/7 i każda orientacja. Ale monitory to też ściany wideo. Panasonic po raz pierwszy w Europie pokazał swoje monitory bezszwowe z ramką 0,88 mm między treścią na sąsiadujących urządzeniach.

Peryskopowy obiektyw ET-D3U100 zapewnia zerowy offset i pozwala uzyskać obraz o przekątnej nawet 600” przy współczynniku projekcji 0,37:1.

Była to absolutna premiera tego rozwiązania, a same monitory będą w sprzedaży w połowie 2020 roku. Po prezentacji przyszła pora na wycieczkę z przystankami przy każdym omawianym wcześniej rozwiązaniu. Panasonic zadbał nie tylko o to, by pokazać swoje nowości, lecz również by możliwe było porównanie nowości z wcześniejszymi rozwiązaniami. Jedną z ciekawszych punktów tej części Tech Days była projekcja na specjalnie opracowanej przez Panasonic i firmę Pujol szybie I-on pozwalającej na przełączenie pomiędzy pełną transparentnością a powierzchnią idealną do tylnej projekcji. Jest to rozwiązanie idealne do wystaw sklepowych, w których można pokazać dużo ciekawsze treści niż tylko statyczne wystawy produktów, a przy tym mieć możliwość prezentacji wnętrza sklepu. Na kolejną prezentację zaprosił Enrique Robledo, European marketing manager, który przedstawił znaczenie właściwego doboru rozwiązania dla konkretnego zastosowania i przybliżył koncepcję „One Stop Shop” oferowanej partnerom przez firmę Panasonic. Warto bowiem pamiętać, że Panasonic to nie tylko urządzenia do wyświetlania czy przechwytywania obrazu, lecz także usługi dedykowanego zespołu presales, centra treningowe Visual Academy, w których możliwe jest zdobycie certyfikatów firmy. Panasonic ma w swojej ofercie kamery PTZ – szczegóły oferty w tym zakresie przybliżył Dean Offord, broadcast & pro AV sales engineer. Wśród ciekawostek była kamera AW-UE150, nowość wyposażona w matrycę MOS 1/2,3-cala oraz 22-krotny zoom. Kamera jest kompatybilna z aplikacjami Virtual Studio i Augmented Reality, przesyła obraz w rozdzielczości 4K 50/60p, a jej kąt widzenia wynosi 75,1°.

Projektor z obiektywem UST ET-DLE020 można ukryć w przestrzeni sufitowej muzeum czy galerii sztuki, dając dużą swobodę projektantowi. Obiektyw ma duży lens shift przy zerowym offsecie!

Bardzo ciekawym modelem jest AW-UE4, również nowy model zdolny do przesłania obrazu w rozdzielczości 4K. Przedstawione zostały też modele kamer PTZ z wbudowanym Network Device Interface (NDI), AW-UN70KE, AW-HN38 i AW-HN130. NDI to technologia pozwalająca na transmisję sygnału video o przepustowości do 15 mb/s jednym kablem Cat.5, z zachowaniem jakości HDMI/SDI. Jeśli miałbym podsumować jednym słowem Panasonic Integration Tech Day, byłoby to „nowość”. Japoński koncern nieustannie pracuje nad nowymi, użytecznymi rozwiązaniami, stale ulepszając swoje portfolio. Znajdują się w nim zarówno projektory, jak i monitory, kamery oraz usługi. W trakcie eventu uczestnicy mogli zapoznać się także z ciekawymi case study – dowiedzieli się między innymi, że kamery Panasonic pracują w Parlamencie Wielkiej Brytanii. A że ostatnio dość dużo się w nim dzieje, więc obraz z tych kamer pokazywany jest również w polskiej telewizji. Fascynującą wystawę zaprezentował dział serwisu Panasonic. Czy wiecie, że 92% wszystkich napraw serwisowych trwa do 5 dni? I to licząc od odbioru urządzenia od klienta aż do zwrotu mu naprawionego sprzętu.

TEKST i ZDJĘCIA: Andrzej Pawluś, AVIntegracje