Czasem zastanawiam się, ile dzieł artystycznych mogłoby nie powstać lub powstać w innej formie gdyby nie wyprodukowano kultowych urządzeń danych marek. Myśląc o marce Roland nie sposób jest zliczyć twórców, którzy bazowali na dość imponującej ofercie urządzeń, tworząc legendarne dzieła. Oczywiście większość z nas markę Roland będzie kojarzyć z rynkiem instrumentów muzycznych. Czy słusznie? Z jednej strony tak, ponieważ firma rozpoczynając produkcję w 1972 roku zaprezentowała światu automaty perkusyjne z serii TR. Zaraz potem (w 1973 roku) pojawił się legendarny syntezator SH1000. Sukcesów i innowacyjnych rozwiązań w produktach Rolanda było znacznie więcej. Ba, było ich tyle, że imponującą historią koncernu można by zapełnić całe wydanie AV Integracji.
Jednak nie cała firma jest przedmiotem niniejszych rozważań. Pod lupę wezmę mały, kompaktowy switcher o dość sporych możliwościach, oznaczony jako V-02HD. W tym miejscu należy wspomnieć, że prócz instrumentów muzycznych Roland ma bardzo solidną dywizję pod nazwą Roland Professional AV. Przypomnę, że zanim na dobre nastała era stricte cyfrowego przesyłu danych wideo, lata temu firma mogła poszczycić się kompaktowymi rozwiązaniami o bardzo dużych możliwościach pod postacią popularnych switcherów wideo – Edirol V4 oraz V8. Dziś kontynuacją tej linii z pewnością będzie produkt o nazwie V4 EX, a prócz tego urządzenia w zasobach Roland Professional AV znajduje się kilkanaście innych rozwiązań do dystrybucji i skalowania obrazu wideo. Będą to zarówno bardzo zaawansowane konsolety, jak i proste, kompaktowe urządzenia. Zatem do dzieła! W tym numerze w sprzęcie pod lupą wspomniany wcześniej V-02HD.
Gdzie znajdzie zastosowanie?
W pewien sposób jego rozmiary oraz łatwość obsługi sugerują już odpowiedzi. To maleństwo może zmieścić się w torbie np. z obiektywami czy z kamerą lub aparatem. Switcher ma wymiary 160 x 108 x 51 mm i waży jedynie 0,6 kg. Przewidziano też możliwość łatwego montażu np. na statywie. Zatem, jak można w realny sposób zastosować to urządzenie? Switcher ma dwa wejścia HDMI. Zaimplementowano na pokładzie obsługę praktycznie wszelkich możliwych formatów wejściowych. Obsługiwane sygnały mogą być skalowane i dotyczą standardów zarówno VGA (640 x 480/60 Hz), jak i znacznie wyższych rozdzielczości np. WUXGA (1920 x 1200/60 Hz). Można oczywiście zdefiniować również format wyjściowy. Tu również producent przewidział możliwość ingerencji użytkownika w ten zakres konfiguracji. Urządzenie obsługuje zarówno niskie rozdzielczości, jak i standard Full HD (1920 x 1080/60 Hz). V-02HD dzięki wbudowanemu skalerowi może w wielu sytuacjach być bardzo pomocny. Wyobraź sobie, że podczas eventu nagle pojawia się np. organizator z chęcią wyemitowania materiału wideo, którego nie znasz – bo tak chciał sponsor. Może to być zarówno niestandardowy plik, jak i sam player, z którego przyjdzie ci odtwarzać dany materiał. Może zdarzyć się naprawdę bardzo wiele sytuacji, w których możliwość skalowania będzie nieodzowna. W przypadku wyjść nie zapomniano o złączu określonym jako PREVIEW OUT. Jak w każdym porządnym tego typu urządzeniu jest możliwość niezależnego podglądu realizacyjnego. V-02HD charakteryzuje się bardzo niską latencją i obsługuje 10-bitową przestrzeń kolorów (4: 4: 4). W związku z możliwością zamontowania switchera przy statywie kamerowym, można pokusić się o stwierdzenie, że przy obsłudze prostych eventów odpada konieczność zapraszania do współpracy kolejnej osoby pod postacią realizatora wizji. Wystarczy dwóch operatorów kamer, przy czym jeden z nich będzie również miał kontrolę nad wspomnianą realizacją. Ale w jaki sposób manualnie zapanować nad pracą kamery i obsługą switchera? Tu firma Roland też dostarczyła niezbędne rozwiązanie. Roland V-02HDmoże współpracować z standardowymi footswitchami Boss (np. FS-6). Nie sposób nie wspomnieć też o efektach. Na pokładzie znajduje się 9 rodzajów przejść pomiędzy sygnałami wejściowymi. Zaimplementowano też możliwość kluczowania (Luminance Key oraz Chroma Key). Dodatkowo przewidziano możliwość nakładania aż 14 efektów wizualnych, a wśród nich takie jak: mozaic, wave, RGB, negative, colorize, posterize i wiele innych. W tym miejscu podam przykład dotyczący użytkowego zaprzęgnięcia efektów do pracy. Wcześniej odnosiłem się do zastosowania switchera na różnych imprezach. Teraz wyobraź sobie przesłuchanie podejrzanego na komendzie policji, gdzie ta czynność jest rejestrowana. Z pewnością przyda się efekt mozaiki, który można dowolnie formatować i umieszczać w danym rejonie obrazu. Efekt ten ma również regulację gęstości pikseli. Zatem bez żadnych przeszkód za pomocą mozaiki można zakryć twarz rozmówcy w czasie realnym.
Panel tylny
Czy tylko?
Jakie urządzenia możemy podłączyć do switchera? Urządzeniami dostarczającymi źródło sygnałów, zamiast dwóch kamer, może być np. jedna kamera i jeden komputer odtwarzający materiał wideo. Dzięki dostępnej bazie efektów na pokładzie, switcher daje duże pole do popisu. Przykładowo: sytuacja, w której z użyciem dowolnego tła (odtwarzanego z dowolnego komputera) można pokusić się kluczowanie materiałów, które dostarczy obraz z kamery. Dla takich zastosowań rozbudowano też sekcję efektów „picture in picture”. W tym miejscu dostępne są nie tylko proste kształty geometryczne. Prócz kwadratu czy koła, można zastosować kształt określony jako diament. Efekty PnP są w pełni edytowalne zarówno pod kątem rozmiaru, jak i kształtu. Innymi słowy, switcher pozwala na improwizowanie „klipowych” ujęć i kreowanie ich w czasie realnym. Myślę, że przy takich możliwościach, switcher znajdzie zastosowanie również w środowisku VJ-skim. Co z zastosowaniami biznesowymi? Praktycznie wszystkie konferencje, na których zachodzi konieczność zmiany źródła sygnału, z powodzeniem mogłyby być zrealizowane za pomocą tego małego przyjaciela. V-02HDma również złącze USB. Można je wykorzystać np. do tworzenia kopii zapasowych. Urządzenie zostało również przystosowane do zdalnej współpracy z iPadem. A co z dźwiękiem? Switcher obsługuje dwa kanały z częstotliwością próbkowania 48 kHz przy 24 bitach. Na pokładzie znajduje się też procesor efektów z zaimplementowanym kompresorem wielopasmowym, limiterem, bramką szumów, z możliwością korekcji pasma oraz z delayem.
Roland V-02HD to niewielki mikser o ogromnych możliwościach, a co ważne bardzo łatwy w obsłudze i niezwykle intuicyjny.
Warto
Rynek AV to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin. Nie każde wydarzenie wymaga skomplikowanych switcherów. Problemem, przy niektórych eventach, może być również czas przeznaczony na skalowanie, używanie zewnętrznych urządzeń do konwersji sygnałów, jak i sam proces realizacji. Wydaje się, że właśnie dlatego (aby maksymalnie uprościć powyższe elementy) Roland wprowadza na rynek urządzenia, które można by zakwalifikować do grupy „włącz i używaj”. Pomimo tego, że wszelkie procesy instalacyjne uproszczono do absolutnego minimum, nadal bohater tego tekstu pozostaje w pełni funkcjonalnym urządzeniem do miksowania obrazów wideo. Sądzę, że jest spora grupa odbiorców, która oczekuje tego typu rozwiązań.
TEKST: Paweł Murlik, AVIntegracje