Branża konferencyjno-wystawiennicza już od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Dzięki rozwijającej się infrastrukturze, w Polsce coraz częściej organizowane są wydarzenia już nie tylko o krajowym, ale także europejskim i światowym zasięgu. Największe spośród targów i konferencji wymagają jednak nie tylko odpowiedniego zaplecza hotelowego czy świetnego skomunikowania, ale przede wszystkim przestrzeni oraz środków technologicznych wspomagających organizację tego rodzaju wydarzeń. Jednym z krajowych ośrodków targowych, który przykłada bardzo dużą wagę do modernizacji i rozwoju swojej infrastruktury, są Międzynarodowe Targi Poznańskie. Postanowiliśmy przyjrzeć się rozwiązaniom technicznym pracującym w Pawilonie nr 15 i słynnej już Sali Ziemi.
[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]P[/fusion_dropcap]ierwsza impreza targowa w stolicy Wielkopolski odbyła się 28 maja 1921 roku i był to pierwszy Targ Poznański, uważany za początek działalności Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zaledwie cztery lata później, w wyniku ciągłego rozwoju, Targi Poznańskie stały się imprezą międzynarodową, aby dwa lata później wstąpić do Związku Targów Międzynarodowych. Krótko przed rokiem 1939 poznańska impreza była czwartym najważniejszym na świecie wydarzeniem targowym po targach w Mediolanie, Lipsku i Lyonie. Na przestrzeni kolejnych lat targi rozwijały swoją formułę, powiększały skalę swojej działalności, wciąż rozwijając swoje znaczenie na arenie międzynarodowej. Przez wiele lat MTP było miejscem, gdzie wszyscy szanujący się biznesmeni, ludzie kultury i sztuki po prostu musieli być, aby spotkać potencjalnych partnerów biznesowych, zdobyć nowe kontakty czy wreszcie nawiązać długofalowe i poważne kontrakty biznesowe. Dzisiaj poznańskie targi są liderem krajowego przemysłu targowego, mogąc się pochwalić około pięćdziesięcioprocentowym udziałem w rynku targowym w Polsce. W portfolio można znaleźć ponad sto imprez targowych organizowanych zarówno w cyklu rocznym, jak i dwuletnim. Wśród tych największych i najbardziej rozpoznawalnych można wskazać takie wydarzenia jak: targi budownictwa, targi hotelarstwa i gastronomii, targi wnętrz, targi nowoczesnych technologii, największe w Polsce targi motoryzacyjne, targi gier, targi wyrobów spożywczych, targi edukacyjne czy medyczne. Na kartach historii targów zapisało się także wiele pozawystawienniczych, niezwykle prestiżowych wydarzeń jak: 32. Europejskie Spotkanie Młodych Taize, Światowy Dobroczynny Kongres Stomatologiczny FDI czy szczyt klimatyczny ONZ. Pod względem wielkości posiadanej infrastruktury, MTP zajmują dwudzieste piąte miejsce wśród tego rodzaju europejskich ośrodków targowych. Targi dysponują łącznie siedemnastoma klimatyzowanymi pawilonami, otwartymi parkingami, licznymi pomniejszymi przestrzeniami do rozmów i spotkań biznesowych. Łącznie instytucja jest właścicielem terenu o powierzchni ponad 230 ha. W związku z konsekwentnym i dynamicznym rozwojem poznańskiego kompleksu, w grudniu 2012 roku uruchomiono jedną z najnowocześniejszą salę widowiskowo-koncertową w Polsce, Salę Ziemi znajdującą się w Pawilonie nr 15 MTP. Po wieloletnich przygotowaniach został on gruntownie przebudowany w wyniku podzielonej na dwa etapy modernizacji. W ramach realizacji pierwszego z nich został przeprowadzony remont dolnych sal konferencyjnych znajdujących się na poziomach A i B. Gdy te zostały kompletnie wyremontowane, wyposażone i uruchomione przystąpiono do realizacji wyjątkowego projektu, jakim jest wielofunkcyjna, słynna już dzisiaj Sala Ziemi, w którą zamieniona została dawna przestrzeń wystawiennicza. Dzisiaj znajdująca się tutaj wielofunkcyjna sala, być zaaranżowana zarówno w postaci powierzchni ekspozycyjnej, ale także w układzie kinowym, układzie forum czy w formie podziału całej przestrzeni na dwie sale: większą – z siedmiuset miejscami na trybunach i trzystoma pięćdziesięcioma krzesłami na podłodze, oraz mniejszą – z sześciuset miejscami na trybunach. Sala Ziemi jest przestrzenią przeznaczoną nie tylko na wystawy czy konferencje, odbywają się tutaj również liczne koncerty, spektakle teatralne, prezentacje filmowe czy wydarzenia specjalne. Łatwy montaż oświetlenia, nagłośnienia czy scenografii ułatwia zainstalowany tutaj zestaw czterdziestu ośmiu wyciągarek scenicznych. Wyjątkową cechą całej modernizacji jest fakt, że prace budowlane, wykończeniowe i instalacyjne wszystkich systemów w Sali Ziemi były prowadzone w czasie, gdy w dolnej części obiektu już odbywały się konferencje. Przygotowaniem projektu i jego realizacją zajęła się firma Image Recording Solution. Nad jego przebiegiem oraz nad koordynacją wszystkich prac pieczę sprawo-wała Magdalena Kepel.
Z każdego miejsca, wszędzie
Pierwszym z wyzwań postanowionych przed projektantami instalacji było stworzenie zaawansowanego systemu dystrybucji sygnałów wideo umożliwiającego ich wysyłanie do wszystkich sal równocześnie. Każda z sal jest wyposażona w około dwadzieścia punktów przyłączeniowych, przygotowanych do odebrania sygnałów optycznych w postaci światłowodowej. Standardowy floorbox jest wyposażony w cztery przyłącza optyczne (na potrzeby transmisji wideo), oferujące „czystą” transmisję światłowodową, bez zastosowanego konkretnego protokołu, złącza LAN RJ45 (za pomocą których przesyłane jest audio) oraz gniazdo zasilające. Również kwestia zasilania przy projekcie o tej skali urosła do miana wyzwania, ponieważ zazwyczaj systemy AV są projektowane w taki sposób, aby cała instalacja była zasilana z jednej fazy. Tutaj – ze względu na wielkość systemu i wielkość projektu – okazało się to niemożliwe. Konwersja sygnałów audio i wideo wysyłanych do sieci jest realizowana na poziomie sal za pomocą urządzeń zainstalowanych w dwudziestu trzech mobilnych skrzyniach rack zamontowanych na wózkach; wózki przypisane do Sali Ziemi zostały w odpowiedni sposób pomniejszone, tak aby mogły wjechać pod scenę. W każdym z mobilnych racków znajdują się urządzenia do podłączenia maksymalnie czterech sygnałów HDMI, dwóch VGA, czterech kanałów audio, mikrofonów przewodowych i bezprzewodowych. W przypadku odpowiednio skrosowanych sygnałów nic nie stoi na przeszkodzie, aby w jednej sali pracowało maksymalnie nawet trzydzieści mikrofonów bezprzewodowych. Bazując na stałej konfiguracji sal, po podłączeniu do systemu omawianej skrzyni rack z konwerterami otrzymujemy możliwość zaawansowanego sterowania i bardzo elastyczną funkcjonalność, gwarantującą przesłanie praktycznie każdego sygnału, z każdego miejsca, do każdej z sal. Aby umożliwić zamawiającemu rozbudowaną możliwość dystrybucji sygnałów konieczne było zastosowanie bardzo rozbudowanej krosownicy sygnałowej. Okazało się jednak, że konieczne do zastosowania rozwiązanie znacząco przekraczało zastosowany budżet, a dodatkowo nawet bardzo rozbudowana matryca w liczbie 128 × 128 punktów nie byłaby tutaj wystarczająca, ponieważ jeżeli weźmiemy pod uwagę liczbę dwudziestu paneli przyłączeniowych w dziesięciu salach konferencyjnych oraz dodatkowe przyłącza w największej Sali Ziemi, otrzymujemy ponad dwieście koniecznych do obsłużenia wejść i wyjść. Odpowiadając na wymagania sali, zdecydowano się zastosować rozwiązanie łączące nowoczesny system przełączania sygnałów bazujący na matrycy sygnałowej Crestron DigitalMedia DM-MD32X32 pozwalającej obsługiwać konfigurację 32 na 32 punkty oraz potężny patch panel przypominający centralę telefoniczną. Dzięki jego zastosowaniu, gdy pojawia się konieczność zmiany konfiguracji sal i przesłania sygnałów w inne miejsca niż na co dzień, wystarczy tylko przepiąć odpowiedni kabel w postaci patchcordu światłowodowego. Na co dzień konfiguracja 32 × 32 jest wystarczająca, ponieważ nie zdarza się, aby w obiekcie było wykorzystywanych więcej niż dwadzieścia sal jednocześnie. W Pawilonie nr 15 pracują dwa urządzenia Crestron Digital-Media DM-MD32X32. Pierwsze z nich jest przypisane do obsługi wszystkich sal konferencyjnych, drugie – do Sali Ziemi. Obydwa urządzenia są spięte ze sobą, co umożliwia wymianę danych i scentralizowane sterowanie. Aby zapewnić nieprzerwaną i bezawaryjną pracę, każda z matryc jest wyposażona w redundantne zasilanie, co gwarantuje nieprzerwane funkcjonowanie nawet w przypadku awarii głównego zasilacza. Warto dodać, że wszystkie systemy działające w obiekcie współpracują ze sobą i są sterowane w sposób scentralizowany. Jednocześnie mogą one działać niezależnie i w pełni autonomicznie. W ten sposób nawet awaria jednego z systemów nie uniemożliwia pracy pozostałych. Co więcej, wspomniana już fizyczna krosownica sygnałów, przypominająca starą centralę telefoniczną, daje nam możliwość przepięcia źródła sygnału i urządzenia wyjściowego (projektora) w konfiguracji punkt–punkt, dzięki czemu nawet gdybyśmy w ekstremalnej sytuacji zupełnie wypięli główną matrycę wideo, wciąż możemy zachować bezawaryjną transmisję sygnału, a widzowie nawet nie zauważą różnicy. W takiej sytuacji sygnał z nadajników przechodzi wprost do odbiorników znajdujących się przy projektorach. Należy wspomnieć również o tym, że zastosowane w obiekcie przyłącza pozwalają nie tylko podać sygnał wideo, ale także go odebrać, co jest wykorzystywane m.in. w kabinach tłumaczy, gdzie pracujący specjaliści mają zapewniony podgląd wideo na to, co dzieje się w wybranej sali, a to w znaczący sposób ułatwia ich pracę. Aby umożliwić działanie całego systemu z pełną funkcjonalnością, znaczna część z przewodów transmitujących sygnał została zdublowana czy nawet zwielokrotniona, dzięki czemu system jest nie tylko w pełni mobilny, ale także wielokrotnie zabezpieczony pod względem przepływu sygnałów. Nie lada wyzwaniem dla firmy IRS było zaprogramowanie całego systemu, a stopniu jego skomplikowania i rozbudowania może świadczyć chociażby fakt, że na etapie programowania użyto ponad dwadzieścia jeden tysięcy komend! O wielkości systemu świadczyć może fakt, że w trakcie instalacji całego systemu zostały w nim uruchomione systemy monitorujące stan jego pracy. Monitorowanie tego, jak pracują poszczególne panele, jakie zostały wybrane funkcje czy wreszcie transmisji sygnałów, pozwala bardzo szybko wykrywać i usuwać usterki pojawiające się w trakcie konfiguracji.
Ekran gigant
Biorąc pod uwagę, że Sala Ziemi to przestrzeń o powierzchni prawie 2000 m2, w której w największym układzie – kinowym, może zasiąść równocześnie blisko dwa tysiące widzów, projektant całego systemu AV, firma IRS, postawiła sobie za cel zaprojektowanie ekranu, który nie będzie ustępował tym pokaźnym wartościom i będzie centralnym punktem skupiającym uwagę zgromadzonej w sali widowni. Za sprawą korzystnych proporcji sali i przede wszystkim jej niemałej szerokości (35 m) i wysokości (8 m), zdecydowano się zainstalować potężny, zaprojektowany specjalnie dla tej przestrzeni, rozwijany elektrycznie ekran. Jego wymiary to 27 m szerokości i 6 m wysokości, co daje ponad 160 m2 powierzchni i czyni go jednym z największych ekranów na świecie. Co ciekawe, rura nawojowa – w przeciwieństwie do wielu innych, typowych rozwiązań – znajduje się na dole ekranu i jest opuszczana i podnoszona wraz ze zwijaniem i rozwijaniem ekranu. Ciekawostką może być również fakt, że w momencie instalacji ekran był największym ekranem w Europie, a jedynym, który mógł się z nim równać, był zainstalowany w Arabii Saudyjskiej ekran, mający „tylko” 22 m szerokości. Wyprodukowaniem ekranu zajęła się niemiecka firma Gerriets. Trzeba jednak podkreślić, że nie tylko jego produkcja była nie lada wyzwaniem. Wymagającym zadaniem była również sama kwestia jego transportu do przestrzeni Pawilonu. Ze względu na rozmiary skrzyni transportowej, mającej ponad 6 m długości, konieczne było zostawienie odpowiedniego otworu w elewacji, która nie mogła zostać wykończona aż do momentu wniesienia ekranu do środka obiektu. To jednak nie koniec wymagających rozwiązań, jeżeli chodzi o ekrany pracujące w Sali Ziemi. Niemałym wyzwaniem była także instalacja pozostałych ekranów. Ze względów architektonicznych i z uwagi na rozpiętość przestrzeni zostawionej na instalację ekranów, pomimo że każdy z nich ma w podstawie 5 m, kasety, w których się znajdują, mogły mieć szerokość zaledwie 12 cm, ponieważ tyle wynosi przestrzeń w stropie technicznym między lampami sufitowymi. Jak przyznaje projektant, to bardzo niewielka przestrzeń montażowa jak na ekrany tej wielkości. Wszystkie małe ekrany do Sali Ziemi dostarczyła firma Comm-Tec.
Trzy razy moc
Zastosowany w Sali Ziemi potężny ekran wymusił zastosowanie równie spektakularnego zestawu projektorów. Na ekran rzutują trzy projektory bazujące na technologii DLP NEC PH1000 o mocy 11 000 ANSI lumenów, jasności 2000 : 1 i rozdzielczości 1920 × 1200 każdy. Między projektorami a główną matrycą sygnałową Crestron DigitalMedia zostały zastosowane procesory Extron. Za ich pomocą wyświetlanym przez trzy projektory obrazem można zarządzać jak ścianą wideo. Dzięki temu trzy sygnały mogą być w prosty sposób zarządzane i konfigurowane zgodnie z potrzebami klienta. Użytkownik może definiować układ obrazów, dzięki czemu wyświetlany obraz może być traktowany jako jedna całość bądź jako trzy niezależne obrazy. Oczywiście można także stosować konfigurację typu picture in picture. Na co dzień, w podstawowej konfiguracji, projektory wyświetlają jeden duży, jasny obraz złożony z trzech, w oparciu o edge blending. Jednak od czasu uruchomienia systemu, użytkownicy sali, zależnie od potrzeb, stosowali także inne konfiguracje, rezygnując z edge blendingu i korzystając np. tylko z projektora wyświetlającego obraz centralny, bądź dwóch projektorów skrajnych. Oczywiście projektory są zarządzane z centralnego systemu sterowania i mogą być konfigurowane wprost z poziomu interfejsu Crestron. Nie lada trudnością na etapie konfiguracji systemu było również to, że w przeciwieństwie do wielu instalacji AV wieloprojektorowych, w poznańskim obiekcie projektory zostały zainstalowane nie na uchwytach sufitowych bądź na przymocowanej na stałe kratownicy, ale na windach. Biorąc pod uwagę, że obraz na głównym ekranie składa się z trzech części, wyświetlanych przez trzy projektory, kluczowe było to, aby windy odznaczały się jak najlepszymi parametrami pracy, zapewniając lokalizację projektorów zawsze na tej samej wysokości. Wszystkie windy zostały dostarczone przez warszawską firmę AVL Trading i są to rozwiązania zaprojektowane i wyprodukowane specjalnie na potrzeby omawianej lokalizacji. Zastosowane w Sali Ziemi rozwiązania umożliwiają, w trybie serwisowym, opuszczenie projektora aż o 9 m, natomiast w trakcie standardowej pracy urządzenia są opuszczone o 2 m. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że każda z wind pracuje w oparciu o jeden silnik, podczas gdy zazwyczaj konstrukcja większości podobnych, konkurencyjnych produktów bazuje na dwóch silnikach. Ponadto stosowane zazwyczaj w tego rodzaju rozwiązaniach silniki pozwalają opuścić projektor tylko do wartości krańcowych. Tutaj zostały zastosowane rozwiązania, które wraz z systemem Somfy, zarządzającym wszystkimi windami, umożliwiają zaprogramowanie własnej pozycji. Dzięki temu właśnie jedna z nich jest pozycją standardową, codziennej pracy, a druga to pozycja niska, wykorzystywana tylko w trakcie prac serwisowych. System Somfy, posługujący się protokołem RS485, umożliwia sterowanie maksymalnie szesnastoma urządzeniami, dzięki czemu w największej z sal MTP wszystkie ekrany i windy są sterowane za pomocą tylko jednej linii. Dodatkowo system umożliwia sterowanie kilkoma mechanizmami za pomocą tylko jednej komendy. Pozostałymi projektorami zastosowanymi w Sali Ziemi jest sześć projektorów NEC PX750U, które rzutują na wspomniane, mniejsze, również elektrycznie sterowane ekrany. Największa z sal Międzynarodowych Targów Poznańskich nie jest jednak jedynym miejscem, w którym pracują projektory. W taki sposób obraz jest wyświetlany również w salach konferencyjnych na poziomie A i B. Pracujące tam projektory zostały zainstalowane na windach z funkcją pozwalającą je opuścić do poziomu umożliwiającego serwisowanie bez konieczności stosowania drabiny czy podnośnika. Warto nadmienić, że serwisowanie urządzeń znajdujących się pod sufitem w Sali Ziemi nie byłoby w ogóle możliwe z poziomu podnośnika koszykowego, ponieważ takie rozwiązanie o odpowiedniej wysokości, umożliwiające sięgnięcie do sufitu, jest zbyt ciężkie, aby mogło wjechać i poruszać się po podłodze sali. Dlatego właśnie tryb serwisowy okazał się najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo należy podkreślić fakt, że pracująca w obiekcie ekipa to dobrze przeszkoleni specjaliści, którzy bez trudu mogą zajmować się takimi pracami eksploatacyjnymi jak wymiana lampy w projektorze, wymiana filtrów czy nawet wymiana całego projektora. Dzięki windom z trybem serwisowym wszystkie te elementy mogą być realizowane bez konieczności angażowania firmy zewnętrznej, a opuszczenie projektora do poziomu, na którym można wygodnie prowadzić prace serwisowe, trwa nie więcej niż kilkanaście sekund. Zastosowane w salach konferencyjnych projektory to urządzenia NEC NP-4100W. To rozwiązania DLP o pracujące w maksymalnej rozdzielczości UXGA i zapewniające moc na poziomie 5500 ANSI lumenów. Chociaż w obiekcie zlokalizowanych zostało dziesięć sal konferencyjnych, wcale nie oznacza to, że została do nich dostarczona taka liczba projektorów – jest ich aż dwadzieścia. Wynika to z faktu, że strop w salach konferencyjnych nie jest na tyle wysoki, aby można było zlokalizować projektory w miejscach zapewniających optymalne parametry rzutowania na duże ekrany. W związku z tym w kilku salach konieczne było powielenie ekranów.
Światło pod kontrolą
Kolejnym z wyzwań postawionych przed firmą IRS było stworzenie systemu umożliwiającego dowolne sterowanie oprawami oświetleniowymi w sposób scentralizowany oraz budowanie i przywoływanie scen oświetleniowych. Zdecydowano się na system Lutron oraz rozwiązania ze statecznikami Dali, pozwalające zaadresować poszczególne oprawy i zapalać tylko wybrane źródła światła. Przykładowo zastosowane rozwiązanie umożliwiło stworzenie sceny, która w okresach, gdy hala nie pracuje, zapala tylko oświetlenie w ciągach komunikacyjnych, bez konieczności uruchamiania całego zestawu oświetlenia. Tylko w samej Sali Ziemi zainstalowano ponad tysiąc punktów oświetleniowych. Na ścianach zostały zainstalowane paski LED RGB. Ich zadaniem jest zmiana wystroju i atmosfery sali poprzez dobór odpowiedniej kolorystyki. Nad głowami gości w sali zmieni zostały zainstalowane oprawy odpowiedzialne za główne oświetlenie przestrzeni. Są to stworzone ściśle według potrzeb klienta i specjalnie dla tej realizacji trójkąty z mlecznej pleksi. W każdym z trójkątów znajdują się trzy niezależne źródła światła LED, z których każde jest wyposażone w statecznik Dali. Taka konfiguracja została przygotowana na bazie specyfikacji przetargowej, w której znalazły się zapisy mówiące o tym, że system ma być w pełni konfigurowalny – zarówno pod względem wyboru opraw, jak i ich mocy – oraz pozwalać na zapisanie scen (maksymalnie szesnastu) z odpowiednią konfiguracją trójkątów. W związku z tym, że na etapie projektowym nie było możliwe wyspecyfikowanie, które źródła światła powinny być przypisane do jakiej sceny, projektant zapewnił taką konfigurację systemu, by użytkownik mógł sam dokonywać wyboru konkretnych opraw. W ten sposób cały zestaw trójkątów pełni nie tylko funkcje użytkowe (jako główne źródło światła), ale także rozwija walory architektoniczne całej przestrzeni. Użytkownik sali może zgodnie ze swoimi potrzebami wybrać odpowiednie oprawy znajdujące się na suficie, które będą tworzyły określony wzór, np. krzyż, romb, kwadrat, czy zapalić na przykład tylko oprawy znajdujące się dookoła sali. Zastosowane na suficie oprawy w formie trójkątów odznaczają się doskonałą wydajnością, dzięki czemu – jak przyznaje projektant – zapalając już nawet dwie czy trzy oprawy, uzyskujemy satysfakcjonujące oświetlenie sali przy równoczesnym bardzo niewielkim zapotrzebowaniu na moc, wynoszącym kilkanaście czy kilkadziesiąt watów. Cały system oświetleniowy jest rozwiązaniem w pełni otwartym i z powodzeniem może być uaktualniany o nowe funkcjonalności. Przykładem tego jest dodana niedawno funkcja umożliwiająca sterowanie za pomocą systemu Lutron i interfejsu Crestron (bez konieczności stosowania konsolety oświetleniowej) trzecim rodzajem znajdujących się w Sali Ziemi źródeł światła, a więc ruchomych głów LED. Zainstalowane tutaj urządzenia pozwalają w łatwy sposób oświetlić prowadzącego czy wyświetlić grafiki z gobo na ścianach, uatrakcyjniając np. konferencję. Dzięki integracji opraw z całym systemem sterowania oświetleniem zmian kolorów, pozycji lamp, natężenia produkowanej przez nie wiązki światła czy wielkości plamy światła dokonujemy wprost z iPada czy nawet telefonu, tak prosto jak w przypadku pasków LED RGB czy znajdujących się na suficie trójkątów. Oczywiście system został przygotowany w taki sposób, aby w razie konieczności można było do niego wpiąć konsoletę i zarządzać wszystkimi oprawami z jej poziomu.
Audio
Całym systemem audio umożliwiającym transmisję dźwięku pomiędzy salami zarządza procesor BSS Soundweb London BLU-800. Jest on odpowiedzialny za dystrybucję sygnałów i przyporządkowanie ich do odpowiednich sal. Łącznie w całym pawilonie pracuje aż szesnaście procesorów BSS Soundweb London BLU spiętych jako jeden system za pomocą protokołu BLU-Link. Cały system został skonfigurowany w taki sposób, że nawet w przypadku, gdyby główny procesor BLU-800 doznał awarii, dźwięk wciąż będzie płynął. Jeżeli sygnał w danym momencie nie przechodzi przez procesor, możemy pracować w tzw. trybie awaryjnym, przyporządkowującym wejścia i wyjścia w postaci 1 : 1. Wtedy każdy z procesorów pracujących lokalnie w salach odpowiedzialnych za konwersję sygnałów pozwala obsługiwać dwa wybrane mikrofony przewodowe i dwa wybrane tory audio. We wspomnianych już wózkach znajdują się procesory BSS Soundweb London BLU z tzw. BLU-BIB i BLU-BOB, umożliwiającymi nadawanie i odbiór sygnałów. Co ważne, do każdej z sal wysyłany jest sygnał powrotny, co umożliwia bezproblemowe dokonanie rejestracji czy wpięcie kostki dziennikarskiej i odebranie sygnałów pochodzących z innej sali. Nagłośnienie w największej spośród wszystkich sal obiektu zostało zrealizowane w oparciu o system marki Bose. W jego skład wchodzą głośniki naścienne i sufitowe serii FreeSpace zasilane wzmacniaczami serii Powermatch wraz z processingiem dostarczanym przez producenta. System ma możliwość pracy również w trybie zaekranowym (w momencie, gdy ekran główny zostaje opuszczony) oraz zapewnia możliwość odtwarzania dźwięku przestrzennego 5.1. Nie lada wyzwaniem był dla projektantów również inny wymóg postawiony przez zamawiającego. Zgodnie ze specyfikacją w Pawilonie nr 15 MTP miał znaleźć się bezprzewodowy system mikrofonowy zapewniający bezproblemową transmisję nawet w sytuacji, gdy będziemy się poruszali z nadajnikiem w dłoni w obrębie całego obiektu. Cały system bezprzewodowy zainstalowany w obiekcie bazuje na rozwiązaniach Sennheiser ew 300 G3, wszystkie odbiorniki zostały zainstalowane w scentralizowanej amplifikatorni. Aby spełnić założoną funkcjonalność i zapewnić użytkownikowi możliwość bezproblemowego odbioru sygnału nawet w przypadku poruszania się z nadajnikiem z dala od odbiorników, zastosowano rozbudowany zestaw anten zainstalowanych w całym obiekcie i współpracujących z przypisanym splitterem antenowym.
Podsumowanie
Pawilon nr 15 Międzynarodowych Targów Poznańskich wraz ze znajdującą się w nim Salą Ziemi to przestrzeń na wskroś nowoczesna, o bardzo szerokiej funkcjonalności. Ta cecha jest szczególnie istotna w przypadku takich miejsc jak obiekty wystawienniczo-konferencyjne. Wynika to z faktu, że na etapie projektowania nie da się przewidzieć wszystkich rodzajów wydarzeń, jakie będą w niej się odbywać w przyszłości, a co za tym idzie – również związanych z nimi wymagań. Ta niełatwa sztuka udała się jednak firmie Image Recording Solutions, projektantowi wszystkich rozwiązań AV w pawilonie 15. MTP, dzięki czemu zastosowane rozwiązania pomimo pięciu już lat od ich uruchomienia w obiekcie wciąż odpowiadają na wszystkie wymagania zamawiającego. Po raz kolejny potwierdza to, że warto inwestować w technologie, które chociaż nie są tanie w zakupie, będą gwarantowały stabilną pracę i wiele funkcji przez długie lata, a w razie konieczności bez trudu pozwolą rozwijać ich funkcjonalności i dodawać nowe elementy systemu.
TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: IMAGE RECORDING SOLUTIONS