Jak zaadoptować mój system pod kątem MS Teams

W związku z panującym przekonaniem, że wszystko będzie działać ze wszystkim, warto pochylić się nad pytaniem, czy mój obecny system wideokonferencyjny będzie kompatybilny z MS Teams? W poprzednim wydaniu (https://avintegracje.pl/microsoft-wstrzasnal-rynkiem-wideokonferencji/) powiedzieliśmy sobie, że aby zrealizować funkcjonalność podłączenia terminali wideokonferencyjnych do Teams, należy poszukać albo odpowiedniego rozwiązania, albo odpowiedniej bramy, które pozwolą się wdzwonić do sesji MS Teams. Jest jeszcze kilka innych możliwości pod kątem budowania sali konferencyjnej, które zapewnią rentowność inwestycji na zakładanym poziomie. Nikt z klientów kupując system natywnie integrujący się ze Skype nie wiedział, że to rozwiązanie w ramach O365 będzie zastępowane. Co więcej, część klientów zaopatrzyło się w infrastruktury wideokonferencyjne, dla których integracja ze Skype była ważnym czynnikiem z uwagi na prowadzoną współpracę biznesową. W dalszej części artykułu opowiem po kolei, co można zrobić, aby rozwiązać tę sytuację.

 
Natywne terminale, czyli co należy wymienić, żeby osiągnąć sukces
W przypadku rejestracji terminali w MS Teams recepta jest prosta: musimy sięgnąć po rozwiązanie, którego jeszcze oficjalnie nie ma. Poly pod koniec roku 2019 ogłosiło swoje nowe produkty z serii Studio X, które mają natywnie rejestrować się w MS Teams. Są to urządzenia typu wideosoundbar, które agregują w sobie funkcję kamery, mikrofonu i głośnika, przy zachowaniu bardzo eleganckiego design. Warto zaznaczyć, iż Poly wypuszczając to rozwiązanie, w pewnym sensie przedefiniował rynek terminali wideokonferencyjnych, dając możliwość wyposażenia sali w zestaw za niecałe 2000 euro przy jednoczesnej prezentacji obrazu z kamery i strumienia danych. Poly X30 i Poly X50 to rozwiązania, które w przyszłości mają mieć możliwość rejestrowania w chmurze Teams, ale w jaki sposób można je zaimplementować już dziś? System zoptymalizowany jest pod kątem dwóch typów platform. Pierwszą z nich jest RealPresence Platform od Poly dający możliwość zaadresowania małych Huddle Space i przestrzeni gabinetowych w systemy wideokonferencyjne. Drugą platformą jest chmura firmy Zoom, która zyskuje na popularności w Polsce i na całym świecie. Poly X-Series wyposażone jest w specjalny software, który pozwala na uruchomienie tak zwanego trybu Zoom Room, gdzie urządzenie staje się natywnym miejscem dla chmury Zoom. A co zrobić, jeśli nie chce się wdrażać innej platformy poza Skype? Warto pomyśleć o zakupie RealConnect dla O365, który jest darmowy do czerwca 2020 dla wszystkich klientów, którzy zakupili terminale wideokonferencyjne i mają je objęte wsparciem serwisowym.
Uniwersalność jako remedium na ciągłe zmiany
Zmiana, którą zaproponował Microsoft, z punktu widzenia niektórych firm jest dość drastyczna i znacząca. W związku z tym, zmieniając swoje podejście do wideokonferencji, w głowach CIO będzie rodzić się pytanie: „Czy na pewno chce wiązać się z jednym producentem?”. Odpowiedzią na takie wątpliwości jest bez wątpienia nurt USB wideo. Coraz więcej firm decyduje się na zakupy systemów, które będą omniplatformowe, akceptując przy tym ryzyko gorszej jakości i dociążenia urządzeń końcowych takich jak PC oraz zwiększenia liczby zgłoszeń serwisowych związanych z salami. Warto pochylić się nad takim modelem działania i zastanowić się, jak zbudować salę konferencyjną w takim nurcie. Czego potrzebujemy w sali konferencyjnej? Podstawą działania jest tutaj komputer i w tym zakresie można sięgnąć po dwa rodzaje rozwiązań; jednym z nich jest oparcie komunikacji o komputery typu mini PC. Decydując się na takie rozwiązanie, do kosztów sali należy wliczyć wszystkie licencje, w tym licencje niezbędne do uruchomienia komputera według standardu firmowego. Ważnym aspektem przy wyborze takiego modelu jest jasne określenie standardu prezentowania treści w danej organizacji. W przypadku, gdy komputer jest w sali, trzeba albo każdorazowo logować się jako użytkownik, albo przenosić dane, które chce się pokazywać, na wspólny dysk sieciowy, o ile nie ma się zamiaru chodzić na każde spotkanie z pendrivem. Ta opcja związana jest również z nieporadnością użytkowników końcowych, w związku z czym bardzo często centrum rozwiązania staje się laptop użytkownika, z którym przychodzi się do sali. Znika wtedy problem dodatkowych licencji czy standardu udostępniania treści, ale pojawia się pytanie, czy laptop będzie w stanie uciągnąć wystarczającą ilość procesów, które użytkownik ma uruchomionych w tle.
Po podjęciu tej strategicznej decyzji, należy wybrać urządzenia peryferyjne dla danego systemu, a przegląd możliwości jest bardzo duży. Firm produkujących zestawy do USB wideo jest wiele, jednak liderami w tym zakresie są firmy Poly oraz Logitech, które wyspecjalizowały się w produkcji tego typu sprzętu. W ich portfolio znajdują się nie tylko kamerki, ale całe systemy konferencyjne, które podpina się do komputera za pośrednictwem jednego kabla i buduje w ten sposób cały system. Jeżeli chce się zbudować system z kilku niezależnych komponentów, warto popatrzyć dodatkowo na Vendorów takich jak: Jabra oraz Huddly, produkujących odpowiednio systemy mobilnych zestawów głośnomówiących oraz kamer szerokokątnych. Rozwiązanie, które cechuje się bardzo dobrymi parametrami i sprawdza się w takim modelu USB wideo, to Poly Studio – soundbar z kamerą kadrującą.
Jak migrować z natywnie rejestrowanych terminali do USB wideo?
Jeśli użytkownik kupował wcześniej rozwiązania Poly do rejestracji w Skype i chce zapewnić sobie zachowanie jak największej rentowności inwestycji, migrując do USB wideo, może wykorzystać pewne elementy i tutaj pojawia się bardzo duża moc strategii firmy Poly, która coraz więcej urządzeń wyposaża w porty USB, które nie służą jedynie do robienia aktualizacji oprogramowania. Poly Trio Collaboration Kit ma funkcjonalność Pass Through, która pozwala z jednej strony wykorzystywać urządzenie jako natywne urządzenie do Skype, a jednocześnie po podłączeniu kabelka USB do komputera i uruchomieniu specjalnej aplikacji Poly – przejęcia kontroli nad telefonem i kamerą jako urządzeniami peryferyjnymi dla uruchomionej aplikacji MS Teams. Kolejne miejsca, w których można spróbować wykorzystać komponenty systemu to Eagle Eye Director, który można podłączyć do laptopa jako kamerę kadrującą pomieszczenie lub sam telefon Trio, dzięki któremu jakość dźwięku na spotkaniu będzie dużo lepsza. Jedno jest pewne: USB wideo na pewno daje dużą elastyczność pod kątem platformy, a co za tym idzie gotowość do pracy praktycznie z każdym systemem, pod warunkiem, że zaakceptuje się wszystkie nieudogodnienia i zaufa swoim użytkownikom.
MS Teams jako narzędzie do współpracy
Jednym z obserwowanych trendów jest wykorzystanie wszystkich funkcji MS Teams, z wyłączeniem wideokonferencji. Systemy takie zbudowane są w oparciu o dołączanie do zespołów Teams botów, które odpowiedzialne są za planowanie i wywoływanie spotkań wideokonferencyjnych w oparciu o system trzeci, taki jak Webex, Zoom, Blue Jeans lub platformy on-premise. Dzięki takiemu podejściu jest się w stanie w najprostszy sposób, z punktu widzenia technologicznego, wdrożyć Teams obok obecnie posiadanego systemu wideo. Newralgiczna jest tutaj edukacja użytkowników w zakresie zrozumienia jasnego rozgraniczenia, jak pracuje się grupowo a jak organizuje się spotkania. Podejście to pozwoli na całkowite wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w posiadanym systemie wideo, jednocześnie świadomie rezygnując z organizacji spotkań na Teams.
Dla kogo jest rozwiązanie w formie konektora do MS Teams?
Po konektor może sięgnąć klient, który przyzwyczaił się do natywnej rejestracji urządzeń i chciałby zachować w pełni funkcjonalność sali konferencyjnej. Konektor dla MS Teams daje możliwość wprowadzenia SIP URI do zaproszenia Teams`owego, dzięki któremu użytkownik w sali konferencyjnej będzie mógł dołączyć z zestawu Poly, Cisco, Lifesize, Yealink. Warto zwrócić uwagę, na fakt, iż w odróżnieniu od dotychczasowej konfiguracji terminali Poly zarejestrowanych natywnie do Skype, w przypadku MS Teams nie ma się dostępu do książki adresowej z namiarami użytkowników – implikuje to całkowite przejście na planowanie spotkań z poziomu Outlook, celem uzyskania numeru dostępowego do spotkania.
Drugim ważnym typem wykorzystania konektorów jest wdrożenie usługi RealConnect dla klientów mających infrastrukturę dowolnego producenta. Jeżeli zbudowało się infrastrukturę w oparciu o mostek konferencyjny Cisco CMS i Communication Manager oraz terminale serii Room Kit i nie chce si robić rewolucji w środowisku pracy, można spokojnie organizować spotkania z poziomu kalendarza, gdzie do każdego spotkania MS Teams można się dołączyć za pośrednictwem usługi RealConnect.
Jak łatwo zauważyć, możliwości radzenia sobie z obecną sytuacją, w obliczu której postawił użytkowników Microsoft, jest dość sporo. Najważniejsze to dobrze zrozumieć przepływ informacji i zależności komunikacyjnych w firmie, aby zbudowany system był zoptymalizowany pod kątem użyteczności, kosztów oraz wykorzystania dysponowanymi zasobami.

Tekst: Zygmunt Łodziński, VisionCube