Lectrosonics D2

Lectrosonics to amerykańska firma z długą tradycją i bogatym doświadczeniem w szeroko rozumianej branży audio, która od lipca tego roku znalazła się w ofercie Audio Plus. Jej rozwiązania są bardzo chętnie wykorzystywane w przemyśle filmowym, telewizji, zastosowaniach teatralnych, ale także w muzyce, instalacjach itp. Bazując na wiedzy zatrudnionych inżynierów, stara się tworzyć jak najlepsze produkty, gwarantując zarazem jak najlepszą obsługę klienta – co zresztą z dumą cytuje się jako podstawową dewizę biznesową. Firma rozpoczęła działalność w 1971 roku, zaś pierwszy zakład produkcyjny został uruchomiony w maju tegoż roku, wówczas w Albuquerque (w stanie Nowy Meksyk).

Od 1975 roku firma rozpoczęła produkcję stale rozwijanych systemów bezprzewodowych, które do dziś pełnią w jej ofercie kluczową rolę. W kolejnej dekadzie pojawiły się nowe technologie i ta linia produktów zaczęła zdobywać nowe segmenty rynku, nowych klientów, co z kolei wpłynęło na rozwój całego przedsiębiorstwa. Wiązało się to zresztą z dynamicznym rozwojem stacji telewizyjnych i coraz większą konkurencją w tej dziedzinie – poszukiwano zatem rozwiązań najwyższej klasy, niezawodnych i sprawdzających się w każdych warunkach. A właśnie z takimi kojarzyła się ta marka, bo były dosłownie skrojone ma miarę. Dopasowane do potrzeb transmisji, realizacji telewizyjnych itp. Co ciekawe, Lectrosonics była jedną z nielicznych firm, które nie zdecydowały się przenieść produkcji na Daleki Wschód, w poszukiwaniu optymalizacji kosztów wytwarzania. Zawsze z dumą podkreślano, że marka pozostała rodzimą, a wszystko powstaje na miejscu. Zresztą w 1988 roku otworzono nowy zakład (mocno już skomputeryzowany), w miejscowości Rio Rancho, leżącej około 15 mil od dawnej siedziby. Przeprowadzka odbyła się w iście amerykańskim, niemal epickim stylu, o czym można zresztą przeczytać na stronie internatowej Lectrosonics. I do dziś w tym właśnie miejscu powstają produkty tej marki. Dekadę później na rynku pojawił się bezprzewodowy system IFB, szybko stając się standardem w branży. W 2002 roku wprowadzono hybrydowe rozwiązanie Digital Hybrid Wireless, które po latach udoskonaleń i rozwoju po dziś dzień pełni kluczową rolę w ofercie amerykańskiego producenta. Zaś 6 lat temu opracowano pierwsze modele pracujące z sieci Dante i z szyfrowaniem AES256. Dodajmy, że zbiegło się to w czasie z przyznaniem Lectrosonics branżowego Oscara (Academy Award for Technical Achievement), właśnie za rozwój technologii Digital Hybrid Wireless. Czy zatem potrzebna jest jeszcze jakaś rekomendacja?

Lectrosonics D2

Nadajnik DBSM, wyposażony we własny rejestrator audio

System D² jest flagowym rozwiązaniem bezprzewodowym omawianej marki, na który składają się następujące komponenty: DBu – cyfrowy nadajnik do paska (Belt-Pack), DHu – cyfrowy nadajnik ręczny (czyli po prostu mikrofon do ręki z wymiennymi kapsułami), DSQD – 4-kanałowy odbiornik, DPR – nadajnik plug on, DCR822 – kompaktowy cyfrowy odbiornik 2-kanałowy, DBSM i DBSMD – cyfrowe nadajniki z wbudowanym rejestratorem, DCHR – przenośny cyfrowy odbiornik stereo, DCHT – miniaturowy cyfrowy nadajnik stereo, a ponadto DSR – 4-kanałowy odbiornik cyfrowy do montażu w slocie, DSR4 – 4-kanałowy odbiornik cyfrowy do montażu w slocie oraz DSR5P – 2-kanałowy odbiornik cyfrowy do montażu w slocie. Całość wykorzystuje cyfrową architekturę czwartej generacji, dzięki czemu oferuje studyjną jakość dźwięku, przy bardzo niskiej latencji. Trzeba też wspomnieć o łatwej konfiguracji i relatywnie prostej obsłudze. Konwersja odbywa się z częstotliwością 48 kHz (24 bity), system jest kompatybilny z nadajnikami: DSW, Duet i Digital Hybrid Wireless, posiada dwukierunkowy port IR do konfiguracji nadajnika, analogowe i cyfrowe wyjścia audio, funkcję TalkBack (z wybranymi modelami nadajników) oraz interfejsy Ethernet i USB. Oferuje dwukierunkową synchronizację w paśmie podczerwieni, do tego trzy różne metody szyfrowania i zakres strojenia od 470 do 614 MHz.

Cyfrowe nadajniki DBSM i DBSMD, zawierające rejestratory, optymalizowano pod kątem pracy w branży filmowej. Między innymi dlatego wyposażono je w funkcję synchronizacji z  time codem, ponadto można je bez problemu skonfigurować bezdotykowo. Zawierają tryb uśpienia, który pozwala na oszczędzanie energii podczas przygotowania do nagrania sceny na planie – są cały czas gotowe do pracy i uruchomienie jest natychmiastowe. Wzmocnienie wejściowe można regulować w zakresie 44 dB, krokami co 1 dB, ponadto mają filtr niskich częstotliwości (-3 dB), ustawiany na 20, 35, 50, 70, 100, 120 lub 150 Hz, co pozwala na eliminację niepożądanych dźwięków w tym paśmie. Jest także tryb transmisji HDM, który przy mocy 2 mW oferuje bardzo wąskie odstępy między kanałami. W sekcji wejściowej znalazł się obwód Servo Bias (autorskie rozwiązanie producenta). Złącze (TA5M) pozwala na podłączenie mikrofonów krawatowych, dynamicznych, czy też nawet sygnałów liniowych. Na wejściu przedwzmacniacza znajduje się sterowany za pomocą DSP limiter (o zakresie przekraczającym 30 dB), chroniący układ przed przesterowaniem. Został tak opracowany, że doskonale przenosi sygnał, nie zakłócając żadnych transjentów. Panel sterowania (OLED) jest wodoodporny, co pozwala na pracę w każdych warunkach – wyposażono go w membranowe przełączniki. Nadajniki zasilane są bateriami AA (rekomenduje się litowe). Podobnie jak inne nadajniki, oba korzystają z całej gamy akcesoriów, jak uchwyty do paska itp. Jak wspomniano na początku, nadajniki mają możliwość wbudowany rejestrator z zapisem 24-bity/48 kHz na wewnętrznej karcie pamięci (microSDHC).

Lectrosonics D2

Nadajnik ręczny Dhu

Nadajnik do paska, Dbu, może być dostrajany w całym paśmie UHF, od 470 do 614 MHz, z wyborem mocy transmisji 25 lub 50 mW. Oferuje szyfrowanie AES 256-CTR, gwarantujące optymalny poziom bezpieczeństwa. Całość zasilana jest dwie bateriami AA. Ma m.in. port USB, wejściowy limiter (typowy dla nadajników tej marki), a zakres regulacji wzmocnienia jest bardzo duży (44 dB w krokach co 1 dB). Na panelu znajdziemy także złącze antenowe, wskaźniki, programowalny przełącznik (może służyć do wyciszania, jako włącznik/wyłącznik zasilania, czy przełącznik funkcji talkback), a także wejście audio.

Przenośny cyfrowy nadajnik stereo DCHT to kolejny składnik systemu, który optymalizowano pod kątem produkcji telewizyjnej, filmowej. Pełni rolę przenośnego nadajnika IFB we współpracy z odbiornikiem M2R Duet, obsługując dwa kanały sygnałów analogowych albo cyfrowy AES. Może być dostrojony w paśmie UHF, od 470 do 614 MHz (w krokach co 100 kHz lub 25 kHz). Moc wyjściową ustawiamy na poziomie 10, 25 albo 50 mW. Oferuje także szyfrowanie AES256-CTR. Nadajnik ręczny DHu to typowy korpus mikrofonowy, oferujący możliwość używania kapsuł innych producentów, jak Electro-Voice, Shure, Heil Sound, Earthworks, Telefunken itp. Standardowo wyposażony jest w kapsułę pojemnościową HHC. Może pracować w paśmie UHF od 470 do 614 MHz (z mocą wyjściową 25 lub 50 mW). Podobnie jak inne modele, oferuje możliwość szyfrowania AES 256-CTR

Nadajnik typu plug-on DPR może pracować zarówno ze źródłami liniowymi, jak i sygnałami mikrofonowymi. Podobnie jak inne nadajniki tego producenta, może być dostrajany w krokach co 100 kHz lub 25 kHz w paśmie UHF od 470 do 614 MHz i pracować z mocą transmisji 25 lub 50 mW. Jak można się domyślać, jest także możliwość szyfrowania AES 256-CTR, w celu zapewnienia wysokiego bezpieczeństwa transmisji. Nadajnik zasilany jest dwiema bateriami AA, posiada port podczerwieni IR, który upraszcza konfigurację z odbiornikami. Odbiornik DSQD wykonany jest w postaci modułu o rozmiarze połowy standardu rack i posiada analogowe oraz cyfrowe wyjścia audio. Wyposażono go w filtry śledzenia z ciągłym dostrajaniem, obejmujące pasmo od 470 do 614,375 MHz. Ma także loop thru, które umożliwia połączenie z kolejną jednostką przy wykorzystaniu wbudowanego multicouplera. Przenośny cyfrowy odbiornik stereo DCHR oferuje dwa kanały analogowe, mikrofonowe lub liniowe, względnie sygnał cyfrowy AES3. Ma łącze TA5M. Nadaje się do wykorzystania jako samodzielny odbiornik, albo łącze bezprzewodowe pomiędzy systemem przenośnym a np. kamerą. Może być dostrajany w paśmie UHF od 470 do 614 MHz (względnie od 470 do 608 MHz, gdy na urządzeniu wybrano NA Locale), krokami co 100 kHz lub 25 kHz. Oczywiście ma także szyfrowanie AES256-CTR. Sam odbiornik można zamontować na kamerze za pomocą opcjonalnego adaptera LRSHOE. Jest kompatybilny z nadajnikami DBSM, DBu, DHu, DPR, DCHT i M2T.

Lectrosonics D2

Czterokanałowy odbiornik DSQD

Kompaktowy 2-kanałowy odbiornik cyfrowy DCR822 ma zarówno analogowe, jak i cyfrowe wyjścia audio, jest kompatybilny z nadajnikami systemu D2, w tym DBSM, DBSMD, DBu, DHu, DPR oraz DPR-A. DCR822, jak i nadajnikami stereo, w tym DCHT oraz M2T. Ponadto także z każdym nadajnikiem Digital Hybrid Wireless, także tymi, które już zostały wycofane z produkcji. Wykorzystuje nowoczesną technologię Vector Diversity, co poprawia integrację transmisji cyfrowej dzięki dwóm obwodom wstępnym RF na kanał. Na pokładzie mamy także rejestrator audio (48 kHz/24 bity), który zapisuje do 4 ścieżek na karcie microSD. Lectrosonics ma w ofercie także systemy bezprzewodowe Digital Hybrid Wireless, oparte na rozwiązaniu, które w 2007 roku zostało przez firmę opatentowane w USA. Jak wspomnieliśmy na wstępie, 10 lat później za tę technologię otrzymała ona Nagrodę Akademii za osiągnięcia techniczne. Jest to system łączący dźwięk cyfrowy z analogową transmisją radiową FM. Co zapewnia odpowiednią jakość dźwięku przy jednoczesnej wydajności transmisji. Dźwięk jest cyfrowo kodowany w nadajniku, co pozwala na uniknięcie problemów związanych z szumem radiowym. W skład omawianego systemu wchodzą następujące modele: Hha – nadajnik bezprzewodowy typu handheld, Hma – nadajnik typu plug-on, Lmb – nadajnik typu beltpack, LR – kompaktowy odbiornik Digital Hybrid Wireless®, LT – nadajnik beltpack, SMDWB – miniaturowy nadajnik szerokopasmowy, SMWB – miniaturowy nadajnik szerokopasmowy, SSM – mikronadajnik typu beltpack oraz UCR411a – kompaktowy odbiornik. Kolejną linią produktów są systemy monitoringu dousznego IEM i IFB, przeznaczone dla wokalistów, aktorów, czy instrumentalistów, ale także realizatorów na planach filmowych. W tej grupie znajdziemy takie produkty, jak: M2C – aktywny sumator sygnału antenowego, M2Ra – odbiornik IEM/IFB, czy M2T – nadajnik IEM/IFB.

Podsumowanie
Lectrosonics kojarzy się z tym, co w przemyśle najlepsze – jakością dźwięku, niezawodnością, przyjazną obsługą – czy też (co ma przecież ogromne znaczenie) sprawdzonymi, a jednocześnie innowacyjnymi technologiami. Produkty tej marki stały się standardem w amerykańskim przemyśle filmowym, telewizyjnym, realizacjach teatralnych czy branży muzycznej. Zdobyły zresztą uznanie na całym świecie i są często pierwszym wyborem zawodowców najwyższej klasy. Wystarczy zresztą spojrzeć na historię marki, jej osiągnięcia, nagrody, referencje. Pozostaje się tylko cieszyć, że Lectrosonics trafia także do Polski i może być wykorzystywany na naszym rynku.

TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”