Barco on Tour 2019

Produkty z rynku AV cechują się bardzo dużą dynamiką. Przeciętny czas życia danego rozwiązania to pięć lat. Jednak producenci, aby wciąż zachować wysoką konkurencyjność oferowanych przez siebie rozwiązań i w efekcie móc się pochwalić satysfakcjonującymi udziałami w rynku, prześcigają się w premierach nowych, uaktualnianych pod względem możliwości i funkcjonalności modeli. Taki przyspieszony, dwuletni cykl premier stał się dla firmy Barco doskonałym powodem, aby właśnie raz na dwa lata ciężarówka pełna nowości producenta wyruszyła w mającą kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trasę po świecie. Szczęśliwie, wśród pięćdziesięciu przystanków znów znalazła się Polska i to aż dwukrotnie.

Podobnie jak przed dwoma laty, tak i  w  tym roku, jednym z przystanków na trasie „Barco on Tour” była warszawska siedziba firmy Prolight, w  ofercie której można znaleźć m.in. projektory producenta. Tym razem jednak mobilny showroom producenta zaparkował również w  drugiej lokalizacji, pod siedzibą krakowskiej firmy VisualSupport specjalizującej się w obsłudze multimedialnej i dostarczaniu rozwiązań AV dla potrzeb koncertów, eventów i instalacji stałych. Właśnie tutaj postanowiliśmy odwiedzić Barco Truck, aby przekonać się, jakie produkty zostały w  nim zaprezentowane.

Montaż z pomocą grawitacji
Pierwszym z produktów, który od razu rzucał się w oczy po wejściu do naczepy Barco, była ściana wideo UniSee. Wśród jej najważniejszych cech można wskazać najcieńszą na rynku ramkę, praktycznie niewidoczną po złożeniu kilku monitorów, jasność na poziomie 800 nitów, doskonałe odwzorowanie kolorów, 95% jednorodności podświetlenia i kolorów w 21 punktach ekranu i żywotność na poziomie 100 000 godzin. Dodatkowo, urządzenie może się pochwalić pełną automatyczną kalibracją w czasie rzeczywistym, dzięki czemu nawet po zestawieniu ściany składającej się z bardzo wielu ekranów, otrzymuje się jednorodną powierzchnię wyświetlającą. Jednak najważniejszą cechą rozwiązania UniSee jest innowacyjny system montażu. Uchwyt wykorzystuje grawitację do idealnego łączenia ekranów. Ponadto, gdy jeden z  ekranów ulegnie awarii, można go wymienić od frontu w ciągu kilku minut, korzystając ze specjalnego klucza, za pomocą którego pozostałe ekrany się rozsuwają, dając dostęp do wybranego elementu ściany wideo. Całość jest bardzo łatwa w  instalacji, również dlatego, że opatentowane uchwyty umożliwiają najpierw instalację panelu wejściowego i zasilaczy, a na samym końcu panelu. Co ważne, ekran UniSee może być wyposażony w redundantny zasilacz pracujący na pokładzie urządzenia lub zewnętrzny, opcjonalny zasilacz, który instaluje się w odległości pięćdziesięciu czy stu metrów np. w serwerowni, ograniczając tym samym ilość ciepła oddawanego przez ścianę do pomieszczenia, w którym jest zainstalowana. UniSee to doskonałe rozwiązanie do pomieszczeń kontrolnych, lobby hotelowym, korporacji, sal konferencyjnych, przestrzeni wystawienniczych, salonów samochodowych, dworców kolejowych, ale także świetnie sprawdzi się np. w telewizji jako backdrop za prezenterem czy jako element scenograficzny studia telewizyjnego.

Odchudzanie projektorów
Jedną z absolutnych nowości prezentowanych w pokazowej ciężarówce Barco było najnowsze dziecko producenta, długo wyczekiwany następca kultowych projektorów z  rodziny HDX – laserowy model UDM. Wykorzystuje on ten sam silnik 3-DLP, który był stosowany w wielokrotnie nagradzanym modelu UDX, jednak został on zamknięty w  znacznie bardziej kompaktowej obudowie i  przede wszystkim może pochwalić się wagą przekraczającą nieco 50 kg. Urządzenie będzie dostępne w  dwóch wariantach mocy: 22 000 lumenów oraz 14 000 – 16 000 lumenów.

Barco wchodzi pod biznesowe strzechy
Belgijski producent postanowił zaprezentować również w  trakcie tegorocznej trasy pokazowej najnowszy projektor z  serii G60, którym wchodzi w  obszar instalacji w  centrach biznesowych i  salach konferencyjnych. Na początek do oferty trafiły dwa projektory z serii G60: model G60-W10 o  jasności 10 000 lumenów i  rozdzielczości WUXGA oraz model G60-W7 pracujący z taką samą rozdzielczością, ale mogący się pochwalić jasnością 7 000 lumenów. W obydwu modelach zostało zastosowane laserowe źródło światła i silnik DLP oraz obydwa są dostępne standardowo w  kolorze białym i  czarnym. Oczywiście do projektorów jest dostępny pełen zakres optyk, włącznie z obiektywami UST.

Piłką do tenisa w ekran
Skoro mowa o  projektorach, nie sposób nie wspomnieć również o ekranach projekcyjnych. W Barco Trucku znalazł się ekran do projekcji tylnej RigiFlex, dedykowany w instalacjach wirtualnej rzeczywistości. Jest to ekran, który może się pochwalić bardzo szerokimi kątami widzenia zarówno w poziomie, jak i w pionie oraz brakiem typowego dla wielu ekranów efektu nierównomiernego rozkładania się plamy światła (hot-spot). Jest to szczególnie ważne we wszystkich tych instalacjach, gdzie widz znajduje się bardzo blisko ekranu. Mowa tutaj przede głównie o wspomnianych już instalacjach VR, ale także m.in. biurach projektowych, gdzie wyświetla się plany lub wizualizacje 3D na ekranie projekcyjnym. Niewątpliwą zaletą ekranu jest również jego gładkość oraz elastyczność. Ekran jest instalowany na specjalnej, dedykowanej ramie i  autorskim systemie napinaczy, ponieważ siła napięcia sięga wartości 10N/cm2. Firma Barco stworzyła nawet specjalny film, w którym belgijska tenisistka Yanina Wickmayer odbija piłkę tenisową o  ekran, co pokazuje jak sztywna i naprężona jest to konstrukcja. Zazwyczaj do tych najbardziej wymagających instalacji były wykorzystywane ekrany szklane. Jednak gdy mowa o największych powierzchniach projekcyjnych, zazwyczaj ekran musiał być zainstalowany jeszcze na etapie otwartej bryły budynku i dopiero obudowany jego skorupą. W przypadku RigiFlex jest ekran, który jest dostępny w rozmiarze 3,8 m x 10 m i jest transportowany w rolce, dzięki czemu można go wnieść na dowolnym etapie realizacji projektu, również do już istniejącego, np. zabytkowego, budynku.

Dobry Image!
Obok projektorów i  ścian wideo wykonanych w  różnej technologii, z  całą pewnością produktami z  logo Barco, które cieszą się największym zainteresowaniem, są procesory obrazu producenta. Dwoma flagowymi modelami z  linii Event Master są urządzenia S3 i E2. To konstrukcje zaprojektowane z myślą o  najbardziej wymagających eventach i  instalacjach stałych. W jednej obudowie zostały tutaj zamknięte: skaler, matryca, konwerter z możliwościami tworzenia własnych kompozycji obrazu. To bardzo elastyczne rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w  trakcie koncertu, konferencji jak i w instalacji stałej, wszędzie tam gdzie jest potrzebna możliwość zarządzania wieloma sygnałami wejściowymi i oddanie ich na wiele wyświetlaczy. Producent zaprojektował również rozszerzenie Ex, dające dodatkową moc do systemu, z  możliwością pracy jako niezależny skaler, ale także umożliwiające np. transmisję wielu sygnałów za pomocą jednego połączenia światłowodowego. Do każdego z  urządzeń, a  więc zarówno do modelu E2, S3, jak i rozszerzenia Ex, są dostępne karty pierwszej i drugiej generacji. Karty pierwszej generacji obsługują jeden sygnał [email protected], a karty drugiej generacji pozwalają na przyjęcie lub wypuszczenie [email protected] Jeżeli chodzi natomiast o  same złącza dostępne na kartach do dyspozycji są: karty wejściowe i wyjściowe 4x3G-SDI 12G, karty wejściowe i wyjściowe Tri-Combo ze złączani 3G-SDI, HDMI 2.0 i DP1.2, a także karty ze złączami DisplayPort 1.2. Każdym z  urządzeń, zarówno modelem S3, jak i  E2, można zarządzać zarówno z poziomu komputera i dedykowanego oprogramowania, jak i z poziomu dedykowanych konsol, co sprawdza się znakomicie, przede wszystkim w trakcie eventów realizowanych na żywo. Do dyspozycji użytkownika są trzy warianty sterowników zewnętrznych różniące się wielkością i możliwościami. Najmniejszy EC-30 z  kilkudziesięcioma przyciskami i T-Barem, nieco większy EC-50 wyposażony w dotykowy ekran LCD oraz flagowy EC-210 z  dwoma monitorami dotykowymi, dużym T-Barem i  rozbudowanym zestawem manipulatorów umożliwiających realizację nawet najbardziej wymagających pod względem technicznym projektów. Drugą grupę produktów związanych z  przetwarzaniem obrazu stanowią urządzenia ImagePRO-4K. Są one odpowiedzią na rosnące każdego dnia wymagania stawiane przez coraz większe produkcje live, a  także instalacje stałe, gdzie problemem i  wyzwaniem jest konieczność przyjęcia i obróbki wielu różnych sygnałów, w różnych formatach i rozdzielczościach i ich późniejsze wyświetlenie znów na różnych powierzchniach wyświetlających. W urządzeniu ImagePRO 4K zostały zamknięte takie narzędzia jak: skalery, konwertery oraz przełączniki umożliwiające przełączanie sygnałów o najwyższej jako-ści 4K, 4:4:4 60p, 10-bit) bez żadnych opóźnień. Również w  przypadku tych urządzeń, użytkownik może wybierać między kartami HDMI 2.0, DP 1.2 oraz 3G-12G SDI. Jednak najważniejszą ideą przyświecającą stworzeniu ImagePRO 4K było to, aby było ono łatwe w obsłudze. I takie w istocie jest. Podłącza się źródła, poddaje je obróbce i wysyła na właściwe ekrany, ściany LED lub do projektorów. Ponadto urządzenie zostało zamknięte w  odpornej na warunki zewnętrzne i  uderzenia obudowie, co gwarantuje mu wieloletnią, bezawaryjną pracę zarówno w instalacji stałej, jak i w trasie. Po raz kolejny naczepa została skonfigurowana w  formie w  pełni działającej instalacji AV. Dzięki temu, że wszystkie urządzenia były podłączone w  dwa niezależne systemy, spięte w jeden, logiczny ekosystem, każdy gość tego wyjątkowego showroomu mógł sprawdzić funkcjonalność produktów i przetestować je. Procesor S3 obsługiwał ekran LED, podzielony na cztery ćwiartki o różnych rozdzielczościach, a także dostarczał sygnał do projektora UDM i monitorów UniSee. Dodatkowo do tej części systemu był wpięty również ImagePRO II, tak aby można było zobaczyć jego możliwości. Sercem drugiego systemu był procesor Event Master E2, który dostarczał sygnały do dwóch projektorów F80 i najnowszego projektora G60. Do tego procesora trafiał sygnał z media serwera Dataton Watchout. Natomiast do sterowania całością był wykorzystywany kontroler EC-30. 

Kolory zgodne z intencją autora
Przy wejściu do ciężarówki, naprzeciwko monitorów Uni-See, została zainstalowana ściana LED złożona z modułów serii XT o czterech różnych rozdzielczościach: P0.9, P1.2, P1.5, i P1.9. Są to najnowsze w ofercie firmy Barco cabinety LED w  rozmiarze 27” umożliwiające budowę nawet największych ekranów wideo w najbardziej wymagających instalacjach. Dzięki standardowemu formatowi 16:9, z pomocą opisywanych modułów można z łatwością stworzyć zarówno obraz Full HD, jak i UHD. Ekrany serii XT przede wszystkim zapewniają niezwykle wysokie parametry wyświetlanego obrazu. Za sprawą sprawdzonego procesora obrazu Infinipix, mamy tutaj do czynienia z doskonałym odwzorowaniem kolorów, kontrastami oraz wielopoziomowymi szarościami. Te parametry mogą być kluczowe nie tylko, gdy chodzi o  instalację ściany LED bazującej na modułach XT w pomieszczeniu kontrolnym, ale również w instalacjach stałych czy eventach, gdzie kluczowe jest odwzorowanie odpowiedniego koloru np. zdjęcia, filmu czy logotypu, którego integralnym elementem jest właśnie odcień. Nie trudno sobie wyobrazić, ile kłopotów inwestorowi czy firmie może przysporzyć wyświetlenie zbyt mało nasyconego lub nietrafionego pod względem temperatury barwowej koloru Coca-Coli, czerwieni Ferrari czy żółtej muszli Shella. Opisywane moduły z  serii XT nie tylko oferują doskonałe parametry wyświetlanego obrazu, ale także pełne bezpieczeństwo. Zarówno dzięki redundancji ścieżki sygnałowej oraz zasilającej, jak i  za sprawą możliwości serwisowania i  wymiany paneli w  szybki i  łatwy sposób od frontu ekranu. To, wraz z  funkcją autokalibracji, czyni serię XT doskonałym narzędziem dla wspomnianych już pomieszczeń kontrolnych, ale także studiów telewizyj-nych czy kluczowych instalacji na dworcach, lotniskach i stadionach.

Prezentacja bez kabli
W  mobilnym showroomie firmy Barco nie mogło zabraknąć oczywiście jednego z najpopularniejszych produktów producenta, stanowiących niedościgniony przez wielu konkurentów hit sprzedaży. Mowa tutaj oczywiście o rozwiązaniu Barco ClickShare. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu bez konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania, podpinając do komputera specjalny Buton, można w  łatwy sposób wyświetlić treści wprost z  naszego własnego urządzenia mobilnego na dużym ekranie. Ze względu na bezpieczeństwo pracy i łatwość obsługi, ClickShare jest rozwiązaniem bardzo chętnie wybieranym przez duże korporacje czy sektor bankowy, ale z  tych samych powodów świetnie sprawdzi się również jako narzędzie do wyświetlania prezentacji w trakcie konferencji. Wystarczy tylko na stole konferencyjnym lub mównicy umieścić Button, który będą wpinali do swoich laptopów kolejni prelegenci, dzięki czemu natychmiast udostępnione przez nich treści będą wyświetlane na ekranie projekcyjnym czy ścianie wideo. W  trakcie „Barco on Tour” była prezentowana najnowsza wersja produktu, Barco ClickShare 200+. Wśród najważniejszych cech nowego modelu można wymienić: obsługę rozdzielczości 4K, współpracę zarówno ze standardowym Butonem wpinanym do portu USB, ale także z  aplikacją ClickShare App, dzięki której treści można udostępniać bez udziału fizycznego sprzętu. Ponadto model CSE-200+ to także możliwość współdzielenia ekranu przez maksymalnie dwóch użytkowników, płynne przełączanie między źródłami podłączonymi kablowo i bezprzewodowo, możliwość nanoszenia notatek na wyświetlanych na ekranie treściach, a  także możliwość zamiany ekranu w „zieloną tablicę”. 

Podsumowanie
„Barco on Tour” to doskonała okazja do zobaczenia wszystkich rozwiązań marki Barco w jednym miejscu jako kompletnej instalacji. Chociaż wiele z tych produktów to urządzenia doskonale znane przez wszystkich specjalistów AV, to okazało się, że wielu gości Trucka Barco po raz pierwszy miało okazję do ich osobistego przetestowania i dokładnego omówienia wszystkich funkcji. Wszyscy, którzy odwiedzili mobilny showroom producenta, mogli także zobaczyć funkcjonalność mniej znanych produktów, jak ekran do projekcji wirtualnej rzeczywistości RigiFlex czy premierowo projektor UDM będący najlżejszym tego typu urządzeniem w  swojej klasie pod względem mocy, rozmiaru i wagi. Z  całą pewnością każdy, kto odwiedził w  trakcie dwóch polskich przystanków ciężarówkę „Barco on Tour”, wyszedł z niej zainspirowany.

 

TEKST I ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Najchętniej czytane

Optoma FHDQ130

W  ofercie marki Optoma znalazł się w  pełni zoptymalizowany wyświetlacz FHDQ130 o przekątnej 130”. Nowy wyświetlacz został prekalibrowany przez producenta, co znacząco...

Apart Innovation Tour 2019

W trakcie polskiej odsłony ogólnoświatowej trasy Apart Innovation Tour o nowościach produktowych magazynowi AVIntegracje opowiadał Marek Lewanty (doradca handlowy Apart...