General Electric Customer Experience Center

Bardzo wiele mówi się dzisiaj na temat energii. Oczywiście związana z nią problematyka dotyczy przede wszystkim zastępowania tradycyjnych źródeł odnawialnymi. Niezależnie jednak od tego, o jakich źródłach energii mówimy, wymagają one wyspecjalizowanych rozwiązań. Mowa tutaj o systemach do dystrybucji, monitorowania i utrzymania nieprzerwanych dostaw prądu.Jednym z liderów rynku w tych właśnie obszarach jest firma General Electric. W 2015 roku ten amerykański producent otworzył w Bielsku- Białej tzw. inteligentną fabrykę, która przełamuje klasyczny model kompleksu przemysłowego. Jednym z jej kluczowych elementów jest Customer Experience Center, czylimiejsce, gdzie można porozmawiać z klientami firmy o ich potrzebach i przedstawić najnowsze produkty. Jest to przestrzeń po brzegi wypełniona systemami AV,gdzie o prądzie opowiada się za pomocą multimediów.

Firma General Electric jest z całą pewnością jedną z najbardziej ikonicznych marek technologicznych na świecie. Powstała 11 stycznia 1892 roku poprzez połączenie dwóch firm, z których jedną była Edison Electric Light Company, zarządzana przez samego Thomasa Alvę Edisona. Dzięki takiemu połączeniu, GE w tamtym czasie mógł się pochwalić posiadaniem praw do większości patentów związanych z produkcją i wykorzystaniem prądu elektrycznego. W laboratoriach producenta powstało również wiele wynalazków, które wciąż wpływają na nasze życie jak: lodówka, gramofon, turbina parowa czy silnik prądu stałego. Dzisiaj amerykański kolos działa w kilkunastu obszarach zajmując się nie tylko produkcją rozwiązań dla energetyki, aparatury pomiarowej, aparatury medycznej czy działalnością w przemyśle chemicznym, ale także produkcją silników lotniczych, a nawet silników do rakiet dla NASA. W ramach konsekwentnego rozwoju firma ma fabryki praktycznie na całym świecie i zdecydowała się wybudować swój kompleks produkcyjny również w Polsce. Wybudowana w Bielsku-Białej fabryka General Electric Energy Management jest pierwszą tego rodzaju inteligentną fabryką w Europie, dorównującą swoim poziomem zaawansowania technologicznego najnowocześniejszym kompleksom produkcyjnym na świecie. W wybudowanym w Bielsku-Białej zakładzie wytwarzane są urządzenia niskiego i średniego napięcia dla branży energetycznej takie jak: kontrolery i konwektory dla potrzeb elektrowni wiatrowych, rozdzielnie i szafy sterownicze, ale także wyłączniki trakcyjne i dla branży kolejowej. Łącznie fabryka ma powierzchnię ponad 45 000 m2, na którą składają się: część produkcyjna, zaawansowane laboratoria, w których powstają prototypy nowych produktów, a także przestrzeń magazynowa i socjalno-biurowa z biurami klasy A. Tworząc nową fabrykę w Bielsku-Białej firma GE chciała przełamać sposób, w jaki postrzega się tego rodzaju kompleksy przemysłowe i sam proces produkcji. Polska fabryka zaprojektowana jako „brilliant factory” stała się doskonałą okazją do pokazania nowego podejścia firmy, wedle którego w projektowanie i produkcję nowych rozwiązań są angażowani klienci, którzy będą używali ich w przyszłości. Dzięki temu, zaraz po opuszczeniu linii produkcyjnej produkt jest gotowy do użycia i spełnia wszystkie wymagania i  oczekiwania odbiorcy końcowego. Dlatego tak ważnym elementem nowej fabryki było stworzenie przestrzeni Customer Experience Center, w której zapraszani przez firmę klienci mogą zobaczyć i przetestować najnowsze rozwiązana producenta związane z dystrybucją energii elektrycznej oraz krytyczne rozwiązania energetyczne i co za tym idzie od razu podzielić się swoimi uwagami i spostrzeżeniami jeszcze na etapie przedprodukcyjnym, dzięki czemu fabryka może uwzględnić je w powstających produktach. Realizacja projektu rozpoczęła się jeszcze w 2014 roku, natomiast prace instalacyjne trwały od 2015 do końca 2016 roku. Firma SHADOK AV zajęła się wszystkimi zadaniami związanymi z systemem AV od projektu przez dostawę sprzętu, jego montaż, instalację i integrację. Realizacja całego zadania, w skład którego wchodziła zarówno fabryka, jak i przestrzeń Customer Experience Center, kosztowała 54 miliony dolarów. Stworzeniem projektu architektonicznego całego kompleksu zajęło się biuro projektowe Zalewski Architecture Group. Inwestor chciał stworzyć nowoczesną, futurystyczną przestrzeń, w której będzie możliwa prezentacja szerokiego spektrum rozwiązań znajdujących się w ofercie producenta, zarówno w postaci fizycznych urządzeń znajdujących się w  showroomie, jak i przy pomocy nowoczesnych narzędzi multimedialnych. Jednym z wymagań było również to, aby w przestrzeni Customer Experience Center mogły odbywać się szkolenia i warsztaty zarówno dla gości, jak i pracowników. To jednak nie jedyny wymóg, który przed architektami i integratorem postawił zamawiający. Odnosząc się do form architektonicznych, zastosowanych materiałów, wykończenia, kolorystyki, ale przede wszystkim urządzeń pracujących w ramach systemu AV, inwestor zwrócił również uwagę na to, że ma to być miejsce, gdzie będą mogły odbywać się spotkania i wydarzenia specjalne, w trakcie których będzie można używać nowoczesnych form prezentacji oraz na to, aby infrastruktura pozwalała na organizację tutaj lokalnych i  międzynarodowych konferencji. Inwestor wymagał także by w każdym pomieszczeniu znajdował się system nagłośnieniowy skonfigurowany dokładnie według jego wymagań oraz by w całym kompleksie wystawienniczym można było odtwarzać muzykę tła oraz transmitować dźwięk między pomieszczeniami. Do spełnienia wszystkich tych wymagań przystąpiła zabrzańska firma SHADOK AV, która dodatkowo zadbała również o to, aby cały system był jak najprostszy w obsłudze, pozwalał na realizację bardzo wielu różnych zadań oraz mógł być sterowany w sposób scentralizowany. 

Multimedia w chmurze
Projektantom architektury wnętrza doskonale udało się sprostać tym wymaganiom, w efekcie czego goście kompleksu mają wrażenie jakby zanurzali się w nierealnej, wielowymiarowej przestrzeni o nieregularnych kształtach. Udało się to uzyskać dzięki półokrągłym ścianom, ekspozytorom i kioskom multimedialnym o zaokrąglonych krawędziach oraz białej kolorystyce. Ze względu na architekturę wnętrza, a  więc jasne wykończenie oraz otwarty (niezabudowany typowymi dla takich przestrzeni podwieszanymi modułami) sufit, wybór i  montaż wszystkich urządzeń oraz położenie instalacji kablowych były nie lada wyzwaniem. Po pierwsze, aby nie zaburzyć zaproponowanej przez architektów koncepcji, autorzy projektu systemu AV zdecydowali się zastosować wszędzie tam, gdzie było to możliwe, białe urządzenia, a pozostałe zostały obudowane za pomocą białych materiałów. W  wielu wypadkach konieczne było stworzenie dedykowanych rozwiązań. Przykładem jest chociażby konsola znajdująca się vis a vis ściany wideo w sali ekspozycyjnej. Musiała ona powstać w ścisłej współpracy integratora, stolarzy oraz firm produkujących zainstalowane w niej ekrany oraz folię dotykową, która znajduje się na nich. Kolejnym przykładem są multimedialne kioski, które zgodnie z projektem miały być bardzo wąskie o ergonomicznym kształcie, ale wypakowane po brzegi technologią. Również w warstwie oprogramowania firma Shadok AV stworzyła wiele nowoczesnych rozwiązań. Przykładem może być symulacja oryginalnego systemu firmy GE i odwzorowanie m.in. awarii zasilania i tego, jak z pomocą mogą przyjść w takiej sytuacji rozwiązania producenta. 

Ekspozycja pełna energii
Cały kompleks Customer Experience Center został podzielony na trzy obszary, z których kluczowym jest przestrzeń ekspozycyjna. Została ona zaprojektowana w taki sposób, aby mogły być tutaj prezentowane najnowsze rozwiązania producenta pogrupowane na trzy główne obszary tematyczne według odbiorców: przemysł, rynek komercyjny, wybrane obszary zastosowania. Elementem, który widać tutaj na pierwszy rzut oka, jest ściana wideo złożona z 16 monitorów bezszwowych NEC X55UNV w konfiguracji 4×4. Jest to nośnik przygotowany do prezentacji symulacji zastosowania urządzeń znajdujących się w  ofercie producenta. Ściana jest sterowana z pomocą iPada zainstalowanego w stacji dokującej, który umożliwia jej włączanie i wyłączanie, wybór źródła sygnału, a także kontrolę głośności dźwięku towarzyszącego prezentacji. Naprzeciwko ściany została zlokalizowana konsola z dwoma ekranami dotykowymi LCD firmy Sony: mniejszym FW-43X8370C o  przekątnej 43 cale oraz większym FW-55X8570C mającym przekątną 55 cali. Funkcje dotykowe zostały zrealizowane dzięki znajdującej się na nich ultra cienkiej folii Displax SKIN ULTRA FIT. Sercem systemu są znajdujące się w serwerowni trzy komputery zaopatrzone w bardzo wydajne karty graficzne, dzięki którym mogą wyświetlać trzy rodzaje treści multimedialnych w rozdzielczości 4K. Niezwykle ważną rolę w całym tym ekosystemie odgrywają również rozwiązania marki AMX. Dzięki systemowi prezentacyjnemu AMX Enzo NMX-MM-1000 goście przestrzeni wystawowej mogą wyświetlić własne prezentacje na znajdującym się tutaj ekranie, zarówno z komputera jak i z telefonu, bez względu na to, pod kontrolą jakiego systemu operacyjnego pracują. Aby zapew-nić nieograniczone możliwości zarządzania sygnałami wideo wyświetlanymi zarówno na ekranach dotykowych wbudowanych w konsolę, jak i na samej ścianie wideo, bardzo istotny był również dobór odpowiedniej matrycy wideo. Tutaj wybór padł na system ENOVA DGX1600 firmy AMX uzbrojony w zestaw kart 4K. Zapewnia on bardzo elastyczne możliwości konfiguracji połączone ze stabilnością pracy i niezbędną mocą obliczeniową, zapewniającą szybkie przełączanie sygnałów i wyświetlanie ich w odpowiedniej konfiguracji. 

Fabryka? Brzmi dobrze!
Oczywiście na ekspozycji nie mogło zabraknąć również systemu nagłośnieniowego umożliwiającego odtwarzanie muzyki, efektów dźwiękowych czy komentarza towarzyszącego wyświetlanym na ekranach prezentacjom. Zastosowany tutaj system składa się z 57 głośników sufitowych DAS CL-6TB, które zapewniają wyrównany poziom dźwięku w całej przestrzeni. Kluczowym elementem systemu nagłośnieniowego jest cyfrowy mikser audio TOA M9000M2 z możliwością pracy jako matryca audio, co pozwala na odpowiednie miksowanie sygnałów wejściowych i wysyłanie ich do właściwych stref. Jak przyznaje integrator, zastosowanie takiego systemu zapewniło odpowiedni poziom dźwięku, ale przede wszystkim dało możliwość zarządzania dźwiękiem ze scentralizowanego systemu zarządzania. Warto dodać, że integrator dostarczył również zestaw mikrofonów Shure SLX4 wraz z  bodypackiem SLX1, które pozwalają na swobodne prowadzenie w obiekcie konferencji czy realizowanie wycieczek po showroomie nawet dla większych grup gości, bez konieczności nadwyrężania głosu przez prowadzącego. 

Designerskie multimedia
Duża ściana wideo to jednak nie jedyny nośnik do wyświetlania obrazu znajdujący się w przestrzeni wystawienniczej. Ze względu na fakt, że jak wspominano poszczególne produkty zostały podzielone na trzy grupy zgodnie z ich zastosowaniem, w każdej ze stref został zainstalowany multimedialny kiosk o zaokrąglonych krawędziach, wyposażony w dotykowy ekran Planar PCT 2485 o przekątnej 24 cale, pracujący w rozdzielczości Full HD. Dodatkowo nad każdym z kiosków znajduje się projektor wysokiej jasności Sony VPL-CW276 wyświetlający obraz na eliptycznej ścianie wykonanej z półprzezroczystego materiału, pełniącej funkcję ekranu. Nad każdym z kioskiem znajdują się trzy kierunkowe głośniki Panphonics Sound Shower 60×60. Kioski zostały również wyposażone w  czujniki zbliżeniowe – gdy do kiosku zbliży się gość showroomu światło zostaje automatycznie ściemnione, wyłączone zostają głośniki znajdujące się w pobliżu i odtwarzające muzykę tła oraz uruchomiany jest content przygotowany do wyświetlenia na ekranie kiosku. W  bezpośrednim sąsiedztwie przestrzeni ekspozycyjnej znajduje się strefa rekreacji. Znalazły się w niej bar oraz stoliki i sofy o nieregularnych formach. Zasiadający na nich goście fabryki mogą oglądać specjalnie przygotowane materiały o fabryce, procesie produkcji czy znajdujących się w ofercie rozwiązaniach na trzech monitorach LED Philips PFT6520/12 wyposażonych w indywidualne komputery do wyświetlania treści. Dzięki wspólnemu systemowi zarządzania operator może wyświetlać ten sam obraz na wszystkich trzech monitorach lub trzy różne prezentacje. Dodatkowo znajdujące się tutaj stoliki zostały wyposażone w stacje ładowania, co jest bardzo praktycznym elementem tej przestrzeni dla wszystkich gości.

Światła, kamera, akcja!
Wyjątkowym elementem bielskiej fabryki jest znajdujące się tutaj studio telewizyjne. Jest to przestrzeń przygotowana przede wszystkim do realizowania w niej wywiadów, ale także połączeń wideo typu telemost. Za ladą z  krzesłami barowymi przygotowanymi dla rozmówców znajduje się ściana wideo złożona z czterech ekranów NEC X554UNV w konfiguracji 2×2, tworząca tło w trakcie wywiadów. Aby uczestnicy wywiadu byli doskonale widoczni w oku kamery zastosowano specjalistyczny zestaw studyjnego oświetlenia telewizyjnego ELFO DL 200C. Zarówno zarządzanie oświetleniem, jak i wybór tła wyświetlanego za rozmówcami w trakcie wywiadu, odbywają się za pomocą dedykowanego tabletu sterującego centralnym systemem zarządzania AMX.

Zapraszamy do stołu
Zgodnie z  wymaganiami inwestora w  kompleksie Customer Experience Center znalazły się również bardzo funkcjonalne i doskonale wyposażone sale konferencyjne. Podobnie jak pozostałe przestrzenie w kompleksie, sale są utrzymane w jasnej kolorystyce, która tutaj została jednak przełamana kolorowymi akcentami, np. w  postaci krzeseł w  żywych, nasyconych barwach. Mamy tutaj dwa rodzaje sal: duże oraz małe, przeznaczone do bardziej kameralnych spotkań. Trzy duże sale konferencyjne są wyposażone w ruchome ściany, dzięki którym mogą zostać one połączone w jedną dużą przestrzeń konferencyjną. W  każdej z  trzech dużych sal został zainstalowany projektor NEC M403H o mocy 4 000 lumenów, wyświetlający obraz Full HD na dwumetrowej ścianie. Gdy sale zostają połączone w jedną dużą przestrzeń, używany jest większy projektor NEC PA622U, który pozwala na wyświetlenie potężnego obrazu o szerokości sześciu metrów. We wszystkich salach zostały zastosowane przyłącza AMX HPX-600 HydraPort umożliwiające podłączenie urządzenia do systemu i  wyświetlenie własnej prezentacji. W każdej z dużych sal zostały zainstalowane cztery głośniki sufitowe DAS, natomiast całością zarządza mikser cyfrowy Extron DMP 128. Rozwiązania AV w każdej z sal są sterowane za pomocą iPadów znajdujących się w stacjach dokujących na ścianie. Zostały one zaopatrzone w prosty interfejs użytkownika, gwarantujący łatwe i  efektywne zarządzanie systemem. Z  poziomu tabletu możemy włączać i wyłączać projektory, zmieniać źródło obrazu, zarządzać oświetleniem i nagłośnieniem. Jak wspomniano w skład kompleksu konferencyjnego wchodzą również cztery mniejsze sale konferencyjne. W każdej z nich został zainstalowany projektor NEC M352WS wyświetlający obraz WXGA na ścianie o szerokości dwóch metrów. Mniejsze sale są wyposażone w taki sam system nagłośnieniowy jak większe przestrzenie konferencyjne. W tym wypadku jednak zarządzanie całym systemem odbywa się za pomocą paneli ściennych z przyciskami AMX MET-6, umożliwiających włączanie i wyłączanie urządzeń, wybór źródła czy kontrolę poziomu głośności. Dodatkowo w GE Experience Center znajdują się również sale ćwiczeniowe/treningowe, w których goście fabryki mogą własnoręcznie testować nowe urządzenia producenta. W każdej z sal zainstalowano monitor LCD NEC E585. Aby cały system był łatwy w obsłudze, a równocześnie dawał szerokie możliwości użycia i cechował się wysoką wydajnością, integrator zastosował centralną jednostkę sterowania AMX NX-3200, która umożliwia zarządzanie całym systemem i diagnozowanie ewentualnych błędów w jego pracy poprzez protokół IP. 

Podsumowanie
Wybudowana w Bielsku-Białej inteligentna fabryka firmy General Electric jest przykładem na to, jak zmienia się proces produkcji wysoce wyspecjalizowanych rozwiązań przemysłowych. Dzięki zaangażowaniu klientów końcowych w opracowywanie, testowanie i wdrażanie nowych produktów, producenci mogą bardziej efektywnie realizować proces produkcji i tym samym zyskiwać rynkową przewagę konkurencyjną. Niezmiernie ważnym elementem fabryki jest przedstawiona w  tym artykule przestrzeń wystawienniczo-szkoleniowa, gdzie za pomocą nowoczesnych rozwiązań multimedialnych można w  dokładniejszy i  przede wszystkim atrakcyjniejszy w odbiorze sposób opowiadać o nowych produktach, a także tych będących wciąż w fazie koncepcyjnej. Tym bardziej cieszy, że pierwsza taka pionierska fabryka powstała w Polsce, a udział w tworzeniu znajdującego się w niej Customer Experience Center mieli polscy projektanci, których śmiałe koncepcje i pomysły będą teraz wdrażane w podobnych kompleksach produkcyjnych na całym świecie.

 

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntergacje
ZDJĘCIA: Aneta Groborz/Shadok AV