Wymagania inwestorów budujących biura i, co za tym idzie, ich projekty bazują dzisiaj na czterech głównych filarach: komfort pracowników, wygląd przestrzeni, szybkość pracy i możliwości technologiczne. Inwestorzy przykładają dzisiaj bardzo dużą wagę do tego, aby budowane przez nich biura były już nie tylko uzbrojone w najnowsze rozwiązania technologiczne, ale także atrakcyjne pod względem wyglądu i wpływające na wydajność pracy. Takie wymagania stawiają przed integratorami, projektującymi systemy AV dla biur, poprzeczkę jeszcze wyżej. Instalowane przez nich rozwiązania muszą być nie tylko funkcjonalne i nowoczesne, ale również atrakcyjne pod względem wyglądu. Z taki wyzwaniami zmierzyła się firma SONITUM, która zajęła się stworzeniem instalacji i uzbrojeniem w system AV nowego biura firmy CEDC w Warszawie. W projekcie zostały zastosowane rozwiązania firm Evoko, Sony, IIyama czy Barco Clickshare, które pozwoliły na stworzenie projektu na styku technologii, architektury i designu.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]J[/fusion_dropcap]ak w 2017 roku wskazywały badania przeprowadzone na grupie dziesięciu tysięcy pracowników, bardzo wielu z nich uskarżało się na duży stres występujący w  trakcie pracy. Po publikacji tych badań zarówno pracodawcy, jak i deweloperzy z obszaru biurowego podjęli szereg kroków, mających na celu lepsze dopasowanie otoczenia pracowników i jego zmianę w taki sposób, aby pracownicy czuli się w  pracy lepiej. Aby byli mniej zestresowani, a co za tym idzie – lepiej skupieni i bardziej efektywni. Z pomocą przyszli nie tylko projektanci, architekci czy specjaliści od ergonomii, ale także specjaliści z zakresu technologii AV, zmieniając sposób postrzegania przestrzeni biurowej. Taką właśnie nowoczesną przestrzenią, zbudowaną zgodnie ze wszystkimi wymaganiami dzisiejszego rynku jest nowe biuro firmy CEDC, która przeniosła siędo kompleksu zlokalizowanego przy ul. Bobrowieckiej 8 pod koniec 2017 roku. Wcześniej jej siedziba mieściła się w  drugim budynku kompleksu, zlokalizowanego przy tej samej ulicy, ale w budynku pod numerem 6. Autorami projektu całej przestrzeni są projektanci z  pracowni Trzop Architekci, którzy stworzyli w  siedzibie CEDC nowoczesne i  designerskie wnętrza, odpowiadające wymaganiom zamawiającego. Łączna powierzchnia biura to ponad 3000 metrów kwadratowych. Jego wystrój odwołuje się do marek znajdujących się w  ofercie producenta i  charakterystycznych dla nich form, kształtów i  kolorystyki. Gości biura, już od wejścia, wita lada recepcyjna, nad którą została powieszona widowiskowa, szklana fala, stworzona z  przezroczystych butelek podświetlonych w odpowiedni sposób. W centralnym punkcie opisywanej przestrzeni znajduje się bar, będący miejscem konferencji, pokazów, prezentacji oficjalnych wydarzeń i  nieformalnych spotkań. W  swoim kształcie bar odwołuje się do formy kostek lodu, do których nawiązania są widoczne również na podłodze oraz w, wykonanych przez firmę Barissol, lampach. Drugim charakterystycznym elementem, spinającym pod względem architektonicznym całą przestrzeń, są różne formy butelek w  artystycznych przetworzeniach, które znajdują się zarówno na ścianach, w  ciągach komunikacyjnych, a  nawet przy wejściach do toalet. Dzięki temu, że biuro powstawało od zera i specjalnie dla potrzeb firmy CEDC, na etapie budowy można było nie tylko zadbać o  formę architektoniczną całej przestrzeni i  jej design, ale także przygotować całą infrastrukturę, niezbędną dla poszczególnych urządzeń wchodzących w  skład systemu AV. Mowa tutaj m. in. o  skrętkach dla potrzeb transmisji wideo bazującej na protokole HDBaseT. Zadanie stworzenia dokumentacji projektowej, koordynacji i  realizacji projektu zostały powierzone firmie SONITUM. Integrator przygotował pełny projekt wykonawczy wszystkich rozwiązań multimedialnych, uwzględniających lokalizację każdego z  nich w  architekturze przestrzeni. Niezwykle istotnym elementem w  trakcie realizacji tego przedsięwzięcia była logistyka, nadzór nad przebiegiem poszczególnych prac oraz bieżąca koordynacja i zarządzanie przebiegiem całego projektu. Wynika to m. in. z faktu, że poszczególne instalacje musiały zostać zainstalowane w odpowiednim czasie. Przykładowo, część kabli jest prowadzona pod szklanymi panelami dekoracyjnymi Lacobel. Jeżeli zapomniano by o  jakimś połączeniu lub przyłączu, po zakończeniu prac wykończeniowych, nie byłoby możliwości aby je „dorobić”. Dużym wyzwaniem projektu był również czas dostępny na montaż wszystkich rozwiązań. Integrator rozpoczął instalację w  czwartek, a  do poniedziałku do rana cały system został oddany do użytku.  

Multimedia już od wejścia
W  recepcji, będącą pierwszą przestrzenią, którą widzą przybywający do biura goście, znalazły się dwa infokioski, w  formie multimedialnego słupa z  zarysowanym kształtem butelek. Do jego stworzenia zostały wykorzystane dwa ekrany dotykowe IIyama T2735MSC-B2, zainstalowane na uchwytach Edbak EWB100. Wyświetlane na monitorach dotykowych treści są odtwarzane z dwóch komputerów mini PC również zainstalowanych w  multimedialnym słupie za pomocą autorskiego rozwiązania DS od SONITUM – SX Control. Przy recepcji znalazła się również niewielka, wydzielona przestrzeń, gdzie zainstalowano monitor Sony 65” UHD Sony FW-65XD8501.
Sale skrojone według potrzeb
Firma SONITUM pojawiła się w  opisywanym projekcie już na etapie adaptacji powierzchni. Jednym z  pierwszy jej zadań była jego optymalizacja tak, aby zainstalowane rozwiązania sprzętowe, nie przekraczając założonego budżetu, odpowiadały dokładnie wszystkim wymaganiom stawianym przez zamawiającego. Jednym z głównych założeń inwestora było to, aby w obiekcie znalazły się cztery typy sal o różnej wielkości i funkcjonalności.
Małe sale mają wzięcie
Jak wskazują analizy rynkowe i  praktyka, największym zainteresowaniach w  biurach cieszą się dzisiaj małe sale do konferencji i wideokonferencji typu huddleroom. Jest to właśnie pierwszy typ przestrzeni znajdujących się w  biurze CEDC. Zostały one stworzone dla potrzeb szybkiej pracy ad hoc, nagłych spotkań, a  także tele- i wideokonferencji. W każdej z nich znalazł się monitor 43” UHD Sony FW-43XE8001, zainstalowany na uchwycie Edbak PWB1 i  z  podwieszoną pod nim kamerą NMX-VCC-1000W. Łącznie zainstalowanych zostało jedenaście takich zestawów. Drugim rodzajem są sale średniej wielkości, których łącznie w obiekcie jest siedem. W  każdej z  nich został zainstalowany tym razem monitor o  przekątnej 55” UHD Sony FW-55XE8001, zawieszony na analogicznym jak w  mniejszych salach uchwycie i  również zaopatrzony w  kamerę do wideokonferencji AMX. We wszystkich tych salach znajdują się stoły z zainstalowanymi przyłączami umożliwiającymi wygodne wpięcie się z  sygnałem do monitorów z  urządzeń przenośnych, np. laptopów. W  małych salach są to tylko złącza HDMI, natomiast większe zostały wyposażone w przyłącza stołowe zaopatrzone zarówno w złącza HDMI jak i VGA. Co ważne, połączenia HDMI obsługują komunikację CEC, dzięki czemu po podłączeniu źródła sygnału do przyłącza monitory, uruchamiają się automatycznie i pozwalają na natychmiastowe wyświetlenie obrazu. Ponadto w  przyłączach stołowych znajdują się również złącza USB, dzięki którym wspomnianych kamer AMX można używać z najpopularniejszymi systemami do wideokonferencji dostępnymi na rynku, takimi jak Skype for Business. Zarówno w najmniejszych jak i w tych nieco większych salach dźwięk jest odtwarzany za pomocą głośników, znajdujących się w monitorach wielkoformatowych.
Sale do zadań specjalnych
Trzecim rodzajem przestrzeni znajdujących się w siedzibie CEDC są dwie większe sale, w których równocześnie może zasiąść większa liczba uczestników wideokonferencji czy spotkania. W każdej z nich do wyświetlania obrazu zastosowano projektor NEC, zainstalowany na regulowanym uchwycie, rzutujący na sufitowy, rozwijany elektrycznie ekran Kauber. Dzięki zintegrowanemu triggerowi 230V, ekran jest rozwijany automatycznie po włączeniu projektora. Również w tych salach został zainstalowany system wideokonferencyjny AMX. Jednak tutaj obraz do projektora może być nie tylko dostarczony w sposób przewodowy, za pomocą znajdujących się w  stołach przyłączy, ale także bezprzewodowo dzięki systemowi prezentacyjnemu Barco ClickShare CS100. W  tych salach nagłośnienie bazuje na dwóch głośnikach Ecler Audeo 106P. Pierwszy z nich jest konstrukcją aktywną, która zasila drugi, pasywny głośnik. Kolejny rodzaj przestrzeni, znajdujących się w  biurze CEDC to sale z  możliwością podziału na trzy części. W  każdej z  nich pracuje projektor NEC, z  którego obraz jest wyświetlany na elektrycznie rozsuwanym ekranie marki Kauber, takim samym jak w  mniejszych salach. Dodatkowo został tutaj także dostarczony monitor Sony FW-75XE8501, zainstalowany na wózku Edbak, tak aby, w zależności od potrzeb, szybko i  bez trudu można było umieścić go w konkretnej sali. Sale te zostały wyposażone w  stoły, których ustawienie jest zmieniane w  zależności od konfiguracji sali i jej funkcji w danym momencie. Aby można było przenosić stoliki i  ustawiać je w  dowolny sposób, w tych salach sygnały do systemu są przesyłane przy pomocy przyłączy podłogowych. Dzięki zastosowanym matrycom audio i wideo oraz panelom naściennym, w  momencie podziału sali na części, system AV również jest gotowy do pracy w kilka minut. Ostatni rodzaj przestrzeni to największa, najbardziej prestiżowa sala posiedzeń zarządu. Znów za wyświetlanie obrazu są tutaj odpowiedzialne: projektor NEC M403H, współpracujący z  elektrycznie rozwijanym ekranem Kauber, a także monitor 75” UHD Sony FW-75XE8501, zainstalowany na dedykowanym uchwycie do ścian wideo, który pozwala na wysunięcie i wsunięcie ekranu, idealnie licując go z zabudową ściany, wykonaną z paneli MDF. Dodatkowo w  tej przestrzeni zastosowano również wideoterminal Polycom RealPresence Group 500 z  pojedynczą kamerą PTZ oraz system do bezprzewodowej prezentacji Barco ClickShare CSE-200. Rozwiązanie to zarówno w największej sali zarządu, jak i w mniejszych salach, gdzie pracuje model CS100, zostało wdrożone przez firmę SONITUM i od razu przypadło do gustu zamawiającemu. Jak przyznają specjaliści stojący za tym projektem systemu AV – ogromną zaletą rozwiązania Barco ClickShare jest Button podłączany do komputera, z  którego ma zostać wyświetlony obraz, za pomocą złącza USB, obecnego praktycznie w  każdym laptopie. Buttony znacznie ułatwiają cały proces podłączenia komputerów gości odwiedzających biuro. Wystarczy tylko podłączyć urządzenie do komputera i zainstalować niewielką aplikację, znajdującą się na nim, aby natychmiast wyświetlić obraz na ekranie projekcyjnym, bądź na monitorze wielkoformatowym. Drugą zaletą systemu ClickShare jest możliwość współpracy z technologią transmisji obrazu AirPlay od Apple. Całe biuro bazuje na rozwiązaniach od Apple. Dzięki integracji z  AirPlay załoga firmy w  bardzo prosty sposób może wyświetlać wszystkie treści z  własnych urządzeń mobilnych czy komputerów. Model Barco ClickShare CS100 został wybrany do mniejszych sal dlatego, że jest on wykorzystywany tylko do przesyłania jednego obrazu na, znajdujący się w nich, pojedynczy monitor. W większych salach i w sali zarządu, gdzie znajduje się więcej monitorów lub monitory i  projektory zdecydowano się zastosować wariant CSE-200, który pozwala na dzielenie obrazu, dzięki czemu na dwóch monitorach można wyświetlić równocześnie obraz dwóch użytkowników. Warto dodać, że sygnał przewodowy z  przyłączy do monitorów i  projektorów jest przesyłany za pomocą extenderów HDMI/HDBaseT firmy Geffen W  salach, w  których nie zostały zainstalowane głośniki ścienne Audeo, zastosowano rozwiązania sufitowe, zasilane z  pomocą wzmacniacza Ecler eHSA4-150 i  zarządzane przy pomocy matrycy Ecler MIMO88. W  salach, w  których dźwięk nie jest odtwarzany wprost z  monitorów, ale służą do tego celu głośniki naścienne lub sufitowe, zastosowano matryce wideo z deembedera mi audio, umożliwiającymi „wyciągnięcie” dźwięku z sygnału wideo HDMI.
Na pierwszy rzut oka
Niezmiernie istotnym elementem dla codziennego funkcjonowania biura, jest również zainstalowany tutaj system Evoko Liso. Chociaż o  wyborze tego właśnie systemu do rezerwacji sal zadecydował przede wszystkim jego nietuzinkowy i  unikatowy na rynku design, to zarówno projektanci systemu AV, jak i  użytkownik docenili również jego możliwości i  funkcjonalność. Jedną z  najważniejszych funkcji, dla inwestora jest możliwość monitorowania wprost z  paneli Liso wyposażenia sal. Wybór systemu Evoko Liso przyniósł również wiele innych zalet, wśród których warto wskazać: brak zasilacza i  typowych, np. dla tabletów często wybieranych do systemów rezerwacji sal, problemów z puchnącymi bateriami czy kończącą się ich żywotnością, możliwość instalacji urządzenia na szkle i ramach drzwi, system kablowy, umożliwiający jego wyprowadzenie z  urządzenia, aż w  pięciu kierunkach i  przede wszystkim bardzo jasne i  czytelne informacje podawane przez urządzenie. W biurze CEDC urządzenia Evoko Liso wiszą zarówno na ścianach, jak i na szybach. Dzięki kolorowemu podświetleniu, informującemu o statusie danej sali można bardzo łatwo, idąc korytarzem, już na pierwszy rzut oka zobaczyć która sala jest wolna, a która zajęta. Jak wskazuje integrator, rozwiązania Evoko Liso są bezkonkurencyjne właśnie jeżeli chodzi o  tą czytelność, a  dzięki podświetlanej ramce, status sali widać nie tylko patrząc z przodu na urządzenie, ale również z boku, co nie jest tak oczywiste w wielu konkrecyjnych produktach. System Evoko Liso został tutaj zintegrowany z  pracującym w  chmurze oprogramowaniem Microsoft Exchange, a  także autorskim systemem stworzonym przez firmę SONITUM, umożliwiającym kompleksowe zarządzanie całym biurem. Dzięki niemu wybrani pracownicy mają na swoich komputerach specjalny panel i zdalnie, za pomocą sieci komputerowej, mogą zarządzać całą infrastrukturą, dzieleniem i  łączeniem sal, a  dzięki integracji z Evoko Liso otrzymują również bieżące raporty na temat zajętości sal, znajdującego się w nich sprzętu czy jego ewentualnych awarii.
Podsumowanie
Nowe biuro CEDC jest przykładem tego, jak dzięki dobrej współpracy i komunikacji między inwestorem i  integratorem można stworzyć przestrzeń biznesową, w  której każdy metr kwadratowy będzie dokładnie odpowiadał wymaganiom użytkownika i na co dzień umożliwiał komfortową i efektywną pracę całego pracującego w nim zespołu. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez wyboru odpowiedniego systemu rezerwacji sal, rozwiązania do bezprzewodowej prezentacji, monitorów czy urządzeń do wideokonferencji, co dowodzi jak ważny, jeszcze na etapie projektowania jest wybór określonych rozwiązań, z całego gąszczu produktów i technologii dostępnych na rynku. Opisywana przestrzeń pokazuje również, jak wiele znaczeń ma dzisiaj hasło biuro. Mowa tutaj nie tylko jednak o technologiach, ale o wyglądzie i jego funkcjach. Materiały wykończeniowe, niewielkie sale do wideokonferencji czy bar znajdujący się w  centralnym punkcie to elementy które jednoznacznie mówią o  przemianach dziejących się na rynku biurowym.

TEKST: Łukasz Kornafel, AVIntegracje
ZDJĘCIA: SONITUM

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl