Publiczne szkoły, zarówno podstawowe, jak i średnie, już od wielu lat muszą każdego dnia walczyć z wieloma wyzwaniami. Z jednej strony twórcy podstawy programowej narzucają coraz wyższe wymagania, jeżeli chodzi o zakres przekazywanych treści i sposób, w jaki mają być one przekazywane młodym ludziom. Sami uczniowie chcą, aby lekcje były angażujące, interaktywne i ciekawe, co zresztą jest jedyną możliwością, aby ich zaciekawić i by po zakończonej lekcji coś pozostało w pamięci długotrwałej.
Z drugiej jednak strony, nie jest żadną tajemnicą, że od lat większość szkół, może z wyłączeniem specjalistycznych placówek kierunkowych czy jednostek prywatnych, musi walczyć z niedoborami budżetowymi i niedostatkami środków na rozwój i inwestycje.
Są jednak placówki, i to wcale nieznajdujące się w wielkich metropoliach, które doskonale sobie radzą i stawiają na co dzień czoła wielu codziennym wyzwaniom.
Doskonałym przykładem może być Szkoła Podstawowa nr 7 w Cieszynie. Zarządza nią dyrektor Marek Skark, który nie tylko rozumie potrzeby uczniów, ale także technologię i jej znaczenie w edukacji.
Za jego sprawą cztery lata temu w placówce została zbudowana sieć i podłączone szerokopasmowe łącze internetowe. To pozwoliło rozpocząć proces wyposażania szkoły w monitory interaktywne Clevertouch, które znacząco ułatwiają nauczycielom prowadzenie zajęć, a uczniom przyswajanie wiedzy w wygodny i atrakcyjny sposób.
Odwiedziliśmy szkołę, aby sprawdzić, jakie rozwiązania zostały wybrane, jakie są funkcje tych monitorów i jakie dają możliwości w codziennym użyciu.
Szkoła Podstawowa numer 7 położona w Cieszynie-Krasnej jest jedną z siedmiu placówek oświatowych w mieście. Jest to kameralna szkoła, w której pracuje 32 nauczycieli, w trybie jednozmianowym uczy się na co dzień ok. 180 uczniów i każdego roku jest tutaj zapisywanych coraz więcej dzieci.
Szkoła znajduje się w niewielkim budynku, jednak w skład całego kompleksu wchodzi również nowoczesna, uruchomiona niespełna cztery lata temu hala sportowa, w której nie tylko odbywają się lekcje wychowania fizycznego, ale która również jest komercyjnie wynajmowana dla potrzeb różnorodnych rozgrywek i spotkań sportowych organizowanych przez osoby prywatne i kluby sportowe.
To, co jest niewątpliwym sukcesem zarówno kadry dydaktycznej pracującej w szkole, jak i samej dyrekcji, to fakt, że SP7 jest dzisiaj najlepszą szkołą podstawową w mieście. Ten rezultat szkoła zawdzięcza znakomitym, corocznym wynikom egzaminu ósmoklasisty, co jest również wyznacznikiem, że wszystkie starania podejmowane przez zespół pracujący w szkole są robione dobrze.
Budowa nowoczesnej szkoły krok po kroku
Gdy Szkołą Podstawową nr 7 w Cieszynie zaczął zarządzać Marek Skark, wraz z nauczycielami została podjęta decyzja o kompleksowej modernizacji obiektu i wyposażeniu go w nowoczesne rozwiązania techniczne.
Obejmowała ona nie tylko prace remontowe i budowlane mające na celu poprawę bezpieczeństwa i estetyki poszczególnych sal i podniesienie komfortu uczniów w trakcie lekcji, ale także wyposażenie klasopracowni w nowoczesne środki techniczne dające nowe możliwości nauczycielom i, tym samym, uatrakcyjniające lekcje. W pierwszym kroku zbudowana została od podstaw sieć teleinformatyczna, a do szkoły zostało podłączone szerokopasmowe łącze internetowe. Dzięki temu każde szkolne pomieszczenie zostało wyposażone w użyteczne źródło informacji, które nauczyciele mogli zacząć wykorzystywać w trakcie prowadzonych lekcji.
Niedługo po tym w SP nr 7 w Cieszynie pojawił się pierwszy monitor dotykowy, jednego z wiodących na rynku producentów. Okazało się jednak, że było to bardzo awaryjne rozwiązanie, rodzące wiele problemów, mające problemy z połączeniem się z internetem i w istocie znacznie częściej nie pracował, niż był wykorzystywany. Jednak jak przyznaje dyrektor Marek Skark: „Dzisiaj uważam, że był to dobry zakup, ponieważ pokazał mi on zasadność wykorzystania tego rodzaju narzędzi w naszej szkole, zupełnie nowe możliwości i był to pierwszy krok w kierunku zakupu odpowiednich rozwiązań. W związku z przeprowadzaną modernizacją szkoły, chcieliśmy wyposażyć ją w odpowiednie narzędzia. Jednak mieliśmy dylemat w rozwiązania jakiego producenta powinniśmy zainwestować. Dostaliśmy propozycję z kilku firm i przeanalizowaliśmy, jakie są możliwości. Wśród tych rozwiązań były również produkty marki Clevertouch. Zanim je zakupiliśmy, postanowiłem przyjrzeć się nawet nie szczegółom technicznym, ale funkcjonalności i sprawdzić, czy będą w stanie odpowiedzieć na wszystkie nasze wymagania, a więc, czy będą w stanie połączyć się z internetem, czy będą odpowiednio szybko pracowały, czy dotyk będzie działał sprawnie itd. Oczywiście olbrzymie znaczenie jako dla szkoły miało rozbudowane oprogramowanie, a także serwis działający szybko i skutecznie”.
Po wnikliwych analizach do szkoły został zakupiony pierwszy monitor. Następnie placówka przystąpiła do programu ministerialnego, dzięki któremu pozyskano środki na kolejny monitor, następnie zakupiono trzeci i tak w ciągu czterech lat cała szkoła, wszystkie klasopracownie zostały wyposażone w interaktywne rozwiązania od Clevertouch.
Są to monitory z serii Impact Plus o przekątnej 75”, pierwszej i drugiej generacji. A jak udało nam się dowiedzieć, już wkrótce będą tutaj również pracowały najnowsze modele Impact LUX z Android 13 i certyfikacją Google EDLA wbudowaną w chip.
Rozwiązania o takiej przekątnej idealnie sprawdzają się właśnie w sektorze edukacyjnym, w szczególności w klasach dla 20 czy 25 uczniów. W przypadku większych przestrzeni, w których może zasiąść 30 i więcej uczniów zalecane są monitory o przekątnej 86”, co zapewnia najlepszą czytelność prezentowanych treści.
Wszystkie monitory zainstalowane w Szkole Podstawowej nr 7 w Cieszynie są wyposażone w dwa głośniki i subwoofer, co ułatwia odtwarzanie treści multimedialnych czy materiałów edukacyjnych, bez konieczności sięgania po zewnętrzne rozwiązania nagłośnieniowe.
Do wszystkich monitorów zainstalowanych w prezentowanej szkole sygnał można podłączyć zarówno przewodowo, przy pomocy kabli USB-C i HDMI jak i bezprzewodowo, z wykorzystaniem najpopularniejszych protokołów transmisji. Co więcej, łącząc się z poziomu urządzenia mobilnego, wszystkie treści wprowadzane na monitorze, będą również widoczne na naszym własnym tablecie czy komputerze.
Monitory zostały dostarczone wraz z bezpłatnym oprogramowaniem CleverLive, które może być wykorzystywane w trakcie prowadzonych lekcji, jak i w celu redagowania cyfrowej szkolnej gazetki. Może ona również przybrać formę nowoczesnego radiowęzła, umożliwiające zarówno wyświetlanie komunikatów tekstowych, jak i odtwarzanie materiałów audio i wideo.
Docelowo za sprawą kolejnych inwestycji w każdej klasopracowni będą pracowały dwa monitory. Adam Olszar z Clevertouch Polska wyjaśnia: „Monitory będą zainstalowane na windach, tak aby również dzieciaki ze specjalnymi potrzebami, bądź te niższego wzrostu, mogły z łatwością korzystać z treści prezentowanych na monitorach”.
A tak całą inwestycję uzasadnia Marek Skark: „Czy cały ten skomplikowany proces inwestycyjny i wdrożeniowy oraz cała ta praca była tego warta? Cztery lata temu szkoła nie liczyła się w rankingu edukacyjnym miasta Cieszyna. Na dzień dzisiejszy, już od trzech lat jesteśmy na pierwszym miejscu w Cieszynie oraz w pierwszej trójce w powiecie cieszyńskim, w rankingu wyników egzaminu ósmoklasisty. I jest to najlepsza odpowiedź, czy to wszystko co wdrożyliśmy w tej szkole i to wszystko w co zainwestowaliśmy przekłada się na wyniki. Z faktami się nie dyskutuje. Dzieci są zadowolone, mają dobre stopnie, a my jesteśmy najlepszą szkołą w mieście. Oczywiście to nie mogło się wydarzyć bez nauczycieli, ja sam jestem nauczycielem. I chociaż są to bardzo zaawansowane monitory, to jednak po wielu szkoleniach, które przeprowadziła firma Clevertouch, byliśmy w stanie wyciągnąć z tych urządzeń wszystko, czym dysponują i co mogą zaoferować”.
Zamiast kredy, nowoczesne monitory
Monitory Clevertouch są wykorzystywane nie tylko do wyświetlania treści multimedialnych, do prezentacji treści z internetu w dużym formacie, ale także niemal codziennie wykorzystywana jest rozbudowana funkcja Whiteboard. Jak mówi dyrektor szkoły Marek Skark: „Uczniowie bardzo chętnie korzystają z monitora jako z nowoczesnej tablicy sucho ścieralnej. Mogą na niej pisać, rysować, wprowadzać poprawki, kasować to, co wcześniej namalowali, nie sypie się kreda, nie są potrzebne specjalne pisaki, które są kosztowne i często trudne do usunięcia. Dzisiaj nie tylko uczniowie, ale również ja, jak i pozostali nauczyciele bardzo chętnie korzystamy z funkcji interaktywnej tablicy. Chociaż może zabrzmieć to śmiesznie, ja mam uczulenie na pył, zatem wszystkie rozwiązania typu zielona tablica i kreda są przeze mnie dyskwalifikowane”.
Szkoła zdecydowała się zakupić również nowoczesne mikroskopy wyposażone w ekrany LCD oraz złącza umożliwiające zaprezentowanie znajdujących się pod mikroskopem preparatów w ogromnym formacie, właśnie na monitorach Clevertouch, co jest szczególnie chętnie wykorzystywane na lekcjach biologii. Dzisiaj mikroświat obserwowany przez standardowy „optyczny okular” znajdujący się w starych mikroskopach nie robi już na uczniach żadnego wrażenia. Struktura liścia czy mucha znajdująca się pod mikroskopem wyświetlona w dużym powiększeniu i zaprezentowana na monitorze o przekątnej 75” ma szansę zostać w pamięci na dłużej.
W trakcie lekcji wykorzystywane są również tzw. multibooki. To elektroniczne, interaktywne wersje podręczników, które są wyświetlane na monitorach. Rozwiązanie to jest oferowane przez większość wydawnictw edukacyjnych, dlatego SP 7 w Cieszynie korzysta z nich na większości przedmiotów. Dzięki temu, że monitory są dotykowe, uczniowie mogą w łatwy, interaktywny i atrakcyjny sposób korzystać z materiałów edukacyjnych, co jest szczególnie przydatne w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych, a więc uczniami z deficytami, a także tymi szczególnie utalentowanymi.
Sala matematyczna została wyposażona w dwa monitory. Dzięki temu rozwiązaniu na jednym z nich można wyświetlić e-podręcznik, a na drugim pełniącym funkcję tablicy interaktywnej, uczeń może rozwiązywać konkretne zadanie. Co więcej, równocześnie może pracować dwóch uczniów np. jeden na treściach z książki a drugi na tablicy, tutaj możliwości są niczym nieograniczone.
Jak mówi dyrektor Marek Skark: „Chociaż ja nie jestem fanem wykorzystywania multimediów na świetlicy, bo jej zadaniem powinno być przede wszystkim rozwiązywanie zadań domowych, zajęcia plastyczne, ruchowe czy granie w gry planszowe to jednak takie aktywności nie interesują już dzisiaj dzieci i monitor znakomicie wpasował się w tę przestrzeń i jest naprawdę świetnie wykorzystywany tutaj przez dzieci. Coraz częściej widzę, że dzieci wykorzystują monitor np. w trakcie zajęć tanecznych, naśladując to, co dzieje się na ekranie i powtarzając ruchy tancerzy”.
Podsumowanie
Niezależnie od tego, o jakim szczeblu w polskiej strukturze edukacji mówimy, każda szkoła potrzebuje dzisiaj nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Oczywiście dotyczy to również, a może przede wszystkim edukacji wczesnoszkolnej, gdzie tak samo trudno skupić uwagę ucznia przez kilkanaście minut, nie mówiąc o pełnej, czterdziestopięciominutowej jednostce lekcyjnej, jak i zainteresować go przekazywanymi treściami.
W tym zadaniu w znakomity sposób pomaga technologia i nowoczesne pomoce naukowe. Z całą pewnością topowym, flagowym rozwiązaniem, które bardzo mocno spopularyzowało się w ostatnich latach, również ze względu na programy ministerialne dofinansowujące ich zakup, stały się wielkoformatowe monitory interaktywne.
Właśnie na takie urządzenia postawiła również prezentowana przez nas w tym artykule Szkoła Podstawowa numer 7 w Cieszynie. Dzięki dostarczonym tutaj rozwiązaniom z logo Clevertouch lekcje są ciekawsze, a znacznie większa porcja wiedzy zostaje z uczniami na dłużej.
Chciałoby się wrócić do takiej szkoły! Co prawda uczniowie nie mają już okazji, aby na chwilę wyjść, namoczyć gąbkę czy przynieść nową kredę, ale po co wychodzić i opuszczać choć na moment klasę, w której tak wiele się dzieje!
Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”