Gdy 40 lat temu powstawała firma Kontel, na rynku nikomu nie śniło się, że w biurach będą instalowane systemy wideokonferencyjne, a komunikacja głosowa będzie realizowana w oparciu o komputery i technologię VoIP. Wtedy szczytem techniki wśród narzędzi biznesowych był faks, a królem komunikacja po prostu… telefon i to w dodatku ze słuchawką połączoną kablem. Z tego właśnie powodu pierwsze lata działalności firmy Kontel skupiały się właśnie na utrzymaniu central telefonicznych zapewniających możliwość kontaktu.
Gdy w latach 90. zaczęły pojawiać się pierwsze rozwiązania zapewniające nieco bardziej zaawansowane, nowoczesne i wyrafinowane formy kontaktu, takie jak VoIP, szybko pojawiły się one w ofercie polskiej firmy. I tak od ponad dwóch dekad, dystrybutor konsekwentnie buduje swoje portfolio, dzisiaj mogąc pochwalić się najbardziej kompleksową ofertą rozwiązań do wideokonferencji i pozycją jednego z liderów rynku.
Kontel to dzisiaj duża firma, ze sporym zespołem specjalistów. To dystrybutor z wartością, któremu pomimo udziału w wielu ogromnych projektach i inwestycjach, wciąż udało się zachować rodzinny i bardzo wyspecjalizowany charakter.
Zapytaliśmy jednego z członków zarządu firmy, Andrzeja Wiśniewskiego, jak wyglądał rozwój firmy na przestrzeni lat, co może dzisiaj zaoferować swoim klientom i co wyróżnia Kontel na tle konkurencji.

Niedawno firma Kontel świętowała 40-lecie powstania. Założył ją w 1983 roku prezes Stanisław Wiśniewski, którego doświadczenie zawodowe zbudowały systemy telekomunikacyjne i systemy nagłośnienia. Jeszcze w latach 60. był on odpowiedzialny m.in. za odbiory systemu nagłośnieniowego w Teatrze Wielkim i Operze Narodowej.
Można powiedzieć, że historia niejako zatoczyła koło, ponieważ dzisiaj firma jest dobrze sytuowana na rynku, jeżeli chodzi o wiedzę, ofertę oraz realizowane projekty właśnie z zakresu nagłośnienia i transmisji głosu.
Swoją działalność firma rozpoczyna pod nazwą Kontel-Telecom i na tamten moment zajmowała się utrzymaniem systemów łączności w centralach telefonicznych dla klientów końcowych.
W prowadzeniu firmy, tworzeniu strategii oraz pozyskiwaniu nowych marek do portfolio dystrybucyjnego, od dziesiątek lat uczestniczą dwaj synowie.
W 1992 do firmy dołącza najstarszy syn Andrzej Wiśniewski. To dość przełomowy moment w historii firmy, ponieważ właśnie wtedy firma zaczęła swoją działalność w nowym obszarze sprzedaży i dystrybucji. Budowanie oferty rozpoczęło się od pozyskania produktów, które były potrzebne do realizacji bieżących projektów. Były to rozwiązania do okablowania strukturalnego i łączy telekomunikacyjnych miedzianych i światłowodowych, ale także telefony i słuchawki, które były importowane do Polski przez Kontel już od wczesnych lat dziewięćdziesiątych.
Marek Wiśniewski z Kontel związany jest od 1997 roku. Jego obecność pozwoliła rozwinąć kolejne kontrakty dystrybucyjne i poszerzyć działalność o nowy dział systemów specjalistycznej komunikacji bezprzewodowej, m.in. dla przemysłu, szpitali czy rynku retail.
Kontel to również jeden z pierwszych w Polsce importerów central telefonicznych i telefonów globalnych producentów. W naturalny sposób dołączyły do nich słuchawki, zestawy głośnomówiące, a w ciągu kolejnych lat również pierwsze, raczkujące jeszcze wtedy rozwiązania wideokonferencyjne.
Jakie były pierwsze rozwiązania znajdujące się w ofercie, jak wyglądało budowanie portfolio firmy Kontel, które znamy dzisiaj i w jakich obszarach teraz działa przedsiębiorstwo? O tym wszystkim opowiedział nam jeden z szefów Kontel, Andrzej Wiśniewski.

Rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji od dystrybutora z wartością dodaną

Odwiedzając stoisko firmy KONTEL w trakcie targów czy wydarzeń szkoleniowych, można przekonać się, jak bogate portfolio rozwiązań znajdziemy w jej ofercie. Jednak jest ono zbudowane w bardzo przemyślany sposób, zapewniając komplementarne rozwiązania.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Na jakiej technologii bazowały pierwsze rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji znajdujące się w Waszej ofercie?
Andrzej Wiśniewski, Kontel:
Były to przede wszystkim rozwiązania bazujące na łączności ISDN. Początkowo były to bardzo kosztowne systemy zarezerwowane tylko dla wąskiej grupy odbiorców takich jak: duże korporacje, sektor publiczny, administracja, ministerstwa, które potrzebowały takich rozwiązań do komunikacji, również międzypaństwowej.
Warto powiedzieć, że w przeszłości nie było w naszym kraju dystrybucji czy importerów rozwiązań do wideokonferencji i komunikacji głosowej. Większość dużych, znanych producentów nie miała w Polsce reprezentacji lub w ogóle świadomości, że jej produkty sprzedają się u nas. Dopiero w późnych latach 90. sytuacja zaczęła się porządkować, rynek nieco okrzepł i tym samym pojawiali się pierwsi oficjalni dystrybutorzy. Kontel zajął miejsce wyspecjalizowanego dystrybutora w zakresie dostaw słuchawek, wideokonferencji, audiokonferencji i telefonii.
Dosyć wcześnie związaliśmy się również z dwoma flagowymi w tamtym czasie producentami, a więc firmami Plantronics i Polyspan, która później przekształciła się w dobrze znaną markę Polycom. A połączenie tych dwóch marek zaowocowało powstaniem Poly (dziś HP Poly). Jak widać, jesteśmy z nimi związani od początków ich istnienia w Polsce.
Już w latach 90. wdrażaliśmy wraz z partnerami również pierwsze softphony, aplikacje wideo oraz duże mostki wideokonferencyjne i nagłośnienie do nich.

Rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji od dystrybutora z wartością dodaną

Założyciel firmy Kontel, Stanisław Wiśniewski wraz z Moniką Jezierską na stoisku w trakcie targów w latach 90. Trzeba powiedzieć, że hasło marketingowe robi wrażenie.

Takie konsekwentne budowanie portfolio produktowego sprawiło, że dzisiaj możecie pochwalić się kompletną ofertą.
Firma Kontel jest dystrybutorem wyspecjalizowanym w przesyle i transmisji obrazu, dźwięku. To portfolio rozwiązań na styku IT, AV i Telco. Odzwierciedleniem tego są wideokonferencje, profesjonalne nagłośnienie i mikrofony, telefony VoIP i systemy IP-DECT, słuchawki do biur, CC i retailu, a także firewalle VoIP i SIP. Jest to kompleksowa oferta B2B, skierowana do resellerów, integratorów, a także operatorów telekomunikacyjnych, oparta o blisko 40 renomowanych marek. Wszystko w pełnym duchu kompatybilności z Microsoft, Zoom i Google. Drugim nieco wydzielonym obszarem naszej działalności jest sprzedaż na rynku detalicznym w partnerskim kanale B2C rozwiązań takich jak projektory kina domowego czy interkomy dla motocyklistów.
Budujemy portfolio tak, abyśmy pozostawali otwarci i chętni do dialogu we wszystkich potencjalnych projektach.
Przez lata nasz slogan brzmiał tak, że niezależnie od tego, jaki system instaluje nasz partner, zawsze znajdzie on w naszej ofercie rozwiązania, które będą mu potrzebne, aby całość oferowanego systemu była lepsza, komfortowa pod względem obsługi i bardziej użyteczna dla klienta.
Nasze portfolio zbudowaliśmy tak, aby znajdujące się w nim rozwiązania nie tylko uzupełniały się wzajemnie, ale także uzupełniały ofertę naszych partnerów handlowych. Nawet jeżeli partner sprzedaje inny system wideokonferencji niż ten z oferty Kontel, może on znacząco poprawić wygląd sali i łatwość instalacji, poprzez dobranie u nas certyfikowanego rozwiązania Sound Control Technologies, które jest extenderem m.in. do Cisco czy kamer Sony. Wiele naszych rozwiązań jest komplementarnych i dlatego tak wielu partnerów współpracuje właśnie z nami. Przychodzą do nas po unikalne, uzupełniające rozwiązania, które usprawniają pracę systemów wielu producentów.
Partnerzy znajdą u nas komponenty potrzebne do zbudowania całego systemu. Dajemy im wybór różnych producentów rozwiązań do wyświetlania obrazu, ponieważ na potrzeby projektów współpracujemy ze wszystkimi wiodącymi dostawcami. Jesteśmy w stanie dostarczyć kompletny system do komunikacji głosowej czy do transmisji obrazu, który będzie współpracował z monitorami, projektorami czy ekranami LED każdego producenta i tworzył wraz z nimi kompletny ekosystem.

Rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji od dystrybutora z wartością dodaną

Ekipa Kontel podczas Wigilii w 1999 roku. Można rozpoznać wiele znajomych twarzy.

Co jest największą przewagą firmy Kontel na tle innych, podobnych dystrybutorów?
40 lat doświadczenia na runku polskim i całym obszarze CEE. Mając do czynienia z wieloma firmami, które szybko powstawały i równie szybko się zamykały, nasi partnerzy i klienci wiedzą, jak ważne jest doświadczenie i ugruntowana, stabilna pozycja. Z nami mają pewność, że gdy wdrożą dzisiaj duży projekt, za pięć lat będą mogli wrócić do nas i uzupełnić go o nowe rozwiązania odpowiadające aktualnym potrzebom, a także będą mieli zapewnione pełne wsparcie serwisowe w czasie okresu gwarancyjnego i wiele lat po tym okresie.
Doświadczenie to także wiedza teoretyczna i praktyczna tzw. know-how całej organizacji. Lata wdrożeń, o różnej skali skomplikowania, pozwoliły na zbudowanie w Kontel zasobów wiedzy o wielu niestandardowych rozwiązaniach i dostępnych funkcjach, o których często nawet sami producenci nie informują w oficjalnej dokumentacji. Dzięki temu zarówno integratorzy, którzy nie mają doświadczenia w obszarze rozwiązań wideokonferencyjnych, jak i ci którzy działają na tym rynku i znają te rozwiązania, mogą uzyskać wsparcie, którego potrzebują, aby projekt zacząć, sprzedać, wdrożyć i, co równie ważne, utrzymać serwisowo.
Z chęcią także optymalizujemy zasoby na wielu płaszczyznach. Komplementarne portfolio to zestaw rozwiązań i realizacja całego projektu w jednej firmie. To także możliwość porównania wielu różnych rozwiązań w 1. miejscu. Oszczędza to czas i zasoby po stronie partnerów. Realizując projekty z nami, będziesz najczęściej w kontakcie nie tylko z jednym znanym ci handlowcem, ale będziesz współpracował z dedykowanym zespołem specjalistów. Opiekun w twoim imieniu połączy w Kontel wewnętrznie wszystkie kropki – zdobędzie wsparcie inżynierów, wynegocjuje najlepsze możliwe warunki handlowe i zaopiekuje się dostawą. A należy mieć tu na względzie charakter naszej pracy – jesteśmy na tyle duzi aby realizować wielomilionowe projekty i jednocześnie panująca rodzinność pozwala na dużą elastyczność.
Nasi partnerzy podkreślają także, że praca z dystrybutorem działającym w szerszym obszarze daje im większe bezpieczeństwo tego projektu. Projekt przygotowywany w małym zespole, daje większe szanse sukcesu i dzięki temu nasi resellerzy są w stanie zyskać przewagę konkurencyjną.
To wszystko wyróżnia nas od typowych dystrybucji IT, które mają bardzo duże, wielkopowierzchniowe magazyny i sprzedając rozwiązania znają tylko ich numer katalogowy. My wykorzystując naszą wiedzę, razem z partnerami doradzamy klientom.

Bezsprzecznie siłą każdej firmy są ludzie. Jak zbudowany jest zespół firmy Kontel?
Dzisiaj Kontel to ponad 50 osób, które działają tak, aby wspierać partnerów w ich projektach realizowanych u klientów, w różnych obszarach. Jesteśmy podzieleni na grupę handlową, grupę managerów opiekujących się wybranymi markami oraz grupę wykwalifikowanych inżynierów. Wszyscy doskonale znają znajdujące się w naszej ofercie rozwiązania i posiadają certyfikaty producentów. Zespół jest doświadczony, posiada dużą wiedzę i potrafi prowadzić projekty każdego rozmiaru. Całość wspiera część administracyjna, serwis i zespół marketingowy. Zdarza się nawet tak, że nasi specjaliści pracujący w firmie wiedzą więcej na temat danego produktu niż sam producent. Jesteśmy firmą rodzinną i taka atmosfera tutaj panuje. Nie mamy dużej rotacji. Zespół się zna, lubi i posiada ogromne poczucie humoru. Ciekawostką jest, że większość stanowią kobiety.
Jesteśmy dystrybutorem młodym duchem, jednak nasze relacje są bardzo długotrwałe i wieloletnie. Nadal pracują z nami osoby, które zakładały Kontel, czyli specjaliści działający w branży 20, 30 lat, jak i wnoszące wiele energii nowe generacje. Wszystko to owocuje pozytywnymi i długofalowymi relacjami z partnerami handlowymi. Wiele znajomości biznesowych z resellerami na przestrzeni lat przerodziło się w prywatne kontakty i przyjaźnie.

Rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji od dystrybutora z wartością dodaną

Firma Kontel w trakcie jednej z imprez targowych w… 1995 roku już wtedy z marką Plantronics!

W branży AV niezwykle istotny jest czas i terminy dostaw. Jak wygląda kwestia realizacji dostaw i utrzymywania stanów magazynowych?
Jako wieloletni dystrybutor mamy stałe zapotrzebowanie i dysponujemy dużymi stanami magazynowymi. Regularnie je uzupełniamy oraz planujemy względem toczących się projektów i codziennej sprzedaży. Ze względu na to, że mamy bezpośrednie i często wieloletnie, zażyłe kontakty z dostawcami jesteśmy w stanie widzieć dostępność towaru w magazynach producentów, doradzić dostępne rozwiązania, ale także przyspieszyć dostawy i szybciej zdobyć produkty, na które czekają nasi odbiorcy. Natomiast, to, co przyciąga resellerów, to nasz rodzinny charakter firmy, który sprawia, że współpracując ze sobą w Kontel, jesteśmy w stanie zareagować bardzo szybko na ich potrzeby i podejść niezwykle elastycznie do każdej dostawy i sprostać niestandardowym wyzwaniom.

Jednym z najnowszych producentów, którzy dołączyli do oferty firmy Kontel jest Yamaha Pro Audio. Co zdecydowało o włączeniu tej marki do państwa portfolio i co zmieniło włączenie tych rozwiązań do oferty?
Kontel ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu systemów audio. Już od wielu lat jesteśmy dystrybutorem rozwiązań ClearOne, czyli amerykańskiej firmy, która ma szeroką ofertę profesjonalnych systemów mikrofonowych i matryc do spotkań i komunikacji głosowej, których używa m.in. Departament Sprawiedliwości w USA i globalni klienci także w Polsce.
Kontel był również pierwszym złotym partnerem Polycom w regionie, programując zaawansowane systemy Polycom SoundStructure do dostarczanych systemów wideokonferencyjnych.
W 2021 roku podpisaliśmy pierwszą umowę z firmą Yamaha obejmującą wtedy systemy Unified Communications, bazujące na złączu USB, których zadaniem jest poprawa jakości dźwięku w trakcie wideokonferencji odbywających się w formule BYOD na platformach Teams, Google czy Zoom oraz systemy Adecia jako proste w instalacji nagłośnienie do sal konferencyjnych.
W ciągu dwóch lat od podpisania tej umowy, Yamaha dostrzegła w nas chęć działania w tym obszarze, dużą wolę walki i zobaczyła sukcesy w realizowanych projektach. Zaoferowano nam trzecie rozszerzenie wiążącej nas umowy. Dzisiaj, w mniej niż 24 miesiące osiągnęliśmy pozycję dystrybutora Yamaha Pro Audio w 3 segmentach: Unified Communications, Professional Audio i Commercial Audio. Oczywiście, biorąc pod uwagę jak potężną ofertę ma firma Yamaha, są w Polsce firmy, które jako resellerzy mają pewne wycinki tych segmentów. Natomiast my możemy pochwalić się, że jesteśmy jedynym dystrybutorem w Europie wschodniej posiadającym w dystrybucji te 3 pełne segmenty Yamaha Pro Audio. Pozwala to zaadresować naszym integratorom kompleksowe nagłośnienie do różnych scenariuszy i potrzeb, w tym do sal konferencyjnych, obiektów komercyjnych jak sklepy, restauracje, kościoły, domy kultury, teatry, stadiony, obiekty sportowe czy centra konferencyjne.

Rozwiązania do komunikacji głosowej i wideokonferencji od dystrybutora z wartością dodaną

Członek Zarządu firmy Kontel, Andrzej Wiśniewski

Na jakim etapie powinien zgłosić się do Was klient, który chciałby wykorzystać znajdujące się w Waszej ofercie rozwiązania?
Głównie współpracujemy w oparciu o sieć partnerów handlowych. Ale zdarza się także często, że trafiają do nas po pomoc klienci końcowi. Oni też mogą liczyć na nasze wsparcie, a w drodze rozmów zawsze dołączamy partnera, który przejmie wdrożenie i obsługę sprzedaży.
Odpowiadając na pytanie: oczywiście jak najwcześniej, im wcześniej tym lepiej. Jak wskazuje nasze doświadczenie, najwięcej możemy doradzić, gdy klienci zgłaszają się do nas na etapie koncepcji, zdefiniowania potrzeb i wyzwań w danej instalacji. Dostajemy zapytanie i w oparciu o te informacje staramy się wraz z wybranym partnerem zaproponować konkretne rozwiązania, które najlepiej sprawdzą się w danej przestrzeni. Dotyczy to nie tylko nagłośnienia, ale także transmisji z wielu kamer, streamingu, bezprzewodowej transmisji wideo w sali, systemów które umożliwią przyjście do sali tylko z samym komputerem przenośnym i wykorzystanie wszystkich systemów znajdujących się w sali bezprzewodowo. Mamy również wiele zapytań o systemy rezerwacji sal i wspólnych zasobów jak biurka i miejsca parkingowe. Dlatego warto rozmawiać z nami na etapie planów lub wyjścia z fundamentów. Dzięki wypracowaniu wczesnej wizji jakie rozwiązania AV chcemy zastosować i jak mają one funkcjonować, można lepiej zaprojektować pomieszczenia. Zoptymalizować rozkład pomieszczeń, materiały, z jakich są wykonane oraz rozmieszczenie i rodzaj okablowania.

A więc nie tylko do firmy Kontel powinni się zgłaszać integratorzy i klienci końcowi, ale także architekci.
Zachęcamy architektów, aby również zgłaszali się do nas i aby rozmawiali z nami o proponowanych przez siebie rozwiązaniach. Z naszych obserwacji wynika, że często twórcy projektów i wizualizacji przestrzeni nie mają pełnej świadomości, jeżeli chodzi o kompleksowe rozwiązania audio-wideo adresowane do różnych przestrzeni dostępne w ofercie KONTEL. Sama wielkość, zastosowane materiały czy układ sali, w której później będą zainstalowane nasze rozwiązania, ma olbrzymie znaczenie. Już na etapie projektu jesteśmy w stanie przekazywać cenne zalecenia. Bo kto z projektantów nie widział modnej obecnie, całej przeszklonej sali konferencyjnej, w której wspaniała estetyka nie współgra z osiągniętą jakością dźwięku ze względu na odbicia i rezonanse – niech pierwszy rzuci kamieniem!

 

Rozmawiał: Łukasz Kornafel,  „AVIntegracje”
zdjęcia: Kontel