Najpierw był „click” i to od niego wszystko się zaczęło. Ponad dwanaście lat temu firma Barco zaprezentowała pierwszą generację platformy ClickShare, zmieniając na dobre sposób bezprzewodowego prezentowania treści. W kolejnych latach platforma była rozwijana i wprowadzane były do niej coraz nowe funkcje. Tak nastał rok 2020 i swoją premierę miała zupełnie nowa generacja platformy, model CX, który zmienił sposób w jaki na co dzień wykorzystuje się wideokonferencje. Mająca swój szczyt w niedługim czasie pandemia pokazała, że był to absolutny strzał w dziesiątkę, i dzisiaj to model CX jest prawdziwym hitem sprzedaży producenta z Kortrijk, stanowiąc, w zależności od kraju, od 76 do 80% całego biznesu Barco w obszarze meeting experience.
Rynek UC cały czas żyje i się zmienia, a ostatnie miesiące to z całą pewnością czas wszelkiego rodzaju wideobarów i soundbarów, które będąc kompleksowymi rozwiązaniami all-in-one, jeszcze bardziej ułatwiły pracę zdalną i komunikację audio-wideo. Rozumiejąc te trendy i odpowiadając na liczne pytania klientów, twórcy platformy ClickShare postanowili znów zaskoczyć i zmienić układ sił na rynku, prezentując w tym roku zintegrowany ClickShare Bar.

Pierwszy w ofercie firmy Barco Bar, uzupełniający rodzinę rozwiązań ClickShare, po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w trakcie tegorocznych targów ISE w Barcelonie. I w istocie jest to nie jedno, ale tak naprawdę dwa modele. Zanim przejdziemy do tego, co różni każdą z wersji, warto skupić się na elementach wspólnych. Barco ClickShare Bar to wszechstronne wideobary stworzone do bezprzewodowych spotkań i wideokonferencji w salach konferencyjnych i salach do spotkań. To, co najważniejsze, to fakt, że ClickShare jest w pełni agnostycznym rozwiązaniem, współpracującym z każdą dostępną na rynku platformą do spotkań zdalnych, każdym laptopem i tabletem wyposażonym w złącze USB-C lub HDMI.
Każdy z nich jest wyposażony w wysokiej jakości kamerę 4K o kącie widzenia na poziomie 120 stopni oraz rozbudowane rozwiązania audio. Na pokładzie obydwu wersji znajdziemy matrycę sześciu mikrofonów, systemem eliminacji szumu tła oraz redukcją echa akustycznego. Testowaliśmy mikrofony w trakcie nasze spotkania i trzeba przyznać, że sprawują się one doskonale. Nawet z odległości siedmiu, ośmiu metrów radzi sobie on doskonale i zapewnia znakomitą jakość i wysoką czytelność transmitowanego głosu. Bary są również wyposażone w zestaw głośników stereo, których chociaż głównym zadaniem nie jest granie muzyki to jednak również w przypadku odtwarzania muzyki radzi sobie doskonale. Tym bardziej da on sobie doskonale radę z odtwarzaniem filmów czy przekazywaniem głosu.
To teraz czas na kilka elementów, które różnią oba modele. ClickShare Bar Pro jest dostarczany z dwoma Buttonami w zestawie, umożliwia wyświetlenie dwóch różnych źródeł na ekranie, podłączenie dwóch monitorów i dysponuje całym szeregiem rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji takich jak: kompozycja i kadrowanie grupowe czy zaawansowane śledzenie mówcy i autokadrowanie. ClickShare Bar Core w pudełku ma jeden Button, pozwala na podłączenie jednego ekranu, wyświetlenie jednego źródła obrazu i nie obsługuje monitorów interaktywnych czym może pochwalić się starszy brat.
Warto podkreślić, że producent przygotował znakomitą ofertę cenową dla obydwu urządzeń i w wielu przypadkach może być ona bardzo konkurencyjna względem modeli C czy CX.
Obydwa wideobary spotkały się ze znakomitym przyjęciem rynku, ciesząc się ogromny zainteresowaniem potencjalnych klientów już od dnia premiery. Co ciekawe jednak, wbrew pierwotnym prognozom, klienci firmy Barco znacznie bardziej są zainteresowani wyższym i, co za tym idzie, nieco droższym z modeli. Z pewnością wynika to z faktu, że klienci sięgając po takie rozwiązania jak produkty z rodziny ClickShare, chcą zainwestować w topowe, „wszystkomające” produkty, które zapewnią szeroką funkcjonalność na lata.
Spotkaliśmy się w polskiej siedzibie firmy Barco w Warszawie z dyrektorem sprzedaży Łukaszem Niegowskim, aby wypytać go o wszystkie szczegóły techniczne i funkcjonalne nowego członka rodziny ClickShare. Co więcej, premiera nowego modelu stała się również doskonałym przyczynkiem do rozmowy o rynku, działalności Barco i planach na przyszłość.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Barco ClickShare Bar daje szerokie możliwości montażu w pomieszczeniu. Można go ustawić pod ekranem, nad ekranem i powiesić na ścianie.

Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”: Zanim skupimy się na konkretnych produktach, chciałbym Cię zapytać o wasze obserwacje rynku dzisiaj. Jak w opinii firmy Barco dzisiaj wygląda branża AV, a przede wszystkim sektor UC, który tak chętnie korzysta z rozwiązań z linii ClickShare?
Łukasz Niegowski, Barco:
Widzimy dużo zmian. Najpierw stała za nimi pandemia, teraz wojna, która również zaczyna mocno oddziaływać na polski rynek. Nie bezpośrednio, ale wiele jej następstw ma wpływ również na nasz kraj. Pamiętajmy, że obszar, za który jestem odpowiedzialny, jest ogromny. W kilku krajach, które do niego należą, już dzisiaj mamy realne, bezpośrednie działania wojenne. Takim przykładem jest chociażby Izrael, w którym na chwilę rynek całkowicie zamarł. Początkowo myślałem, że to może być tylko kwestia mojego produktu, jednak gdy porozmawiałem z kilkoma innymi wiodącymi producentami, okazało się, że u wszystkich sprzedaż na tym rynku stanęła. Jedna z dobrze znanych, działających również na polskim rynku firm zdecydowała się zupełnie zamknąć swój izraelski oddział. Dzisiaj widzimy, że biznes zaczyna w tym obszarze wstawać, ale jak na razie jest to bardzo powolny proces. Podobnie w Ukrainie, gdzie np. sektor wojskowy czy sektor rządowy bardzo chętnie sięga po rozwiązania od Barco. Co ciekawe, gdy na przykład wnikliwie przyjrzymy się krajom zachodnim zobaczymy, że pomimo tego, że są to bardzo dobre, bogate rynki, to jednak zaczynają być one już mocno nasycone. Mamy też do czynienia ze sporą inflacją i załamaniem się rynku automotive w Niemczech. Mój obszar wciąż się rozwija i wciąż widzę tam duży potencjał i duże wzrosty.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Barco ClickShare Bar to znakomite rozwiązanie do małych i średnich sal konferencyjnych.

Rozwiązania z serii ClickShare mogą dzisiaj pochwalić się ponad 60% pokryciem rynku. Co według Ciebie ma przede wszystkim wpływ na tak znakomity wynik?
Ewidentnie, jednym z tych kluczowych elementów, które nie tylko wpływają na rozpoznawalność rozwiązań z serii ClickShare, ale przede wszystkim na ich znakomitą funkcjonalność, jest fizyczny Button. Widzimy, że nawet gdy pojawiają się odpowiedniki naszego rozwiązania, produkowane przez nieznane firmy w Chinach, również są one wyposażone właśnie w ten fizyczny przycisk.
Ale oczywiście, oprócz filozofii samego Buttona, która jest przejmowana również przez innych dostawców, jest niewątpliwie kilka elementów odnoszących się tylko do naszego systemu. To na pewno renoma marki, bezpieczeństwo, fakt, że produkty z rodziny ClickShare działają w zasadzie ze wszystkim, do czego zostaną podłączone i to, że są one naprawdę bezawaryjne. Z tego powodu wciąż zdecydowana większość dużych korporacji i przedsiębiorstw wybierze właśnie nas. Nawet pomimo tego, że nie jesteśmy najtańszym rozwiązaniem, to jednak reputacja, stabilność pracy i bezpieczeństwo danych, o którym już dzisiaj mówi się coraz więcej, są tutaj najważniejsze. Dla przypomnienia, zarówno ClickShare CX50, jak i najnowsze rozwiązanie, a więc ClickShare Bar mają rozwiązanie o nazwie Wired RoomDock. Oznacza to, że mogą być podłączone przewodowo, poprzez kabel. Wtedy do transmisji nie jest wykorzystywane Wi-Fi, ale kabel USB-C. Są na rynku firmy, które w trakcie najważniejszych, najbardziej kluczowych spotkań, kiedy omawiane są np. premierowe produkty, rozwiązania koncepcyjne czy dalekosiężne plany rozwoju, wykorzystują połączenie kablowe, chcąc mieć 100% gwarancję bezpieczeństwa. Możliwość podłączenia laptopa czy tabletu do jednostki ClickShare CX przy pomocy kabla docenią również wszystkie te przedsiębiorstwa, które na co dzień w pracują na dużych plikach czy wykorzystują materiały wideo w najwyższej rozdzielczości 4K. Korzystając z połączenia USB typu C, będą mogły zrobić to bez żadnego problemu, bez ograniczeń sieci Wi-Fi.
Klienci chcą kupić rozwiązanie, które jest pewne, dobre, które nie będzie się psuło i będzie działało przez wiele lat, z pełnym wsparciem technicznym i gwarancją. I to wszystko właśnie moim zdaniem ewidentnie wpływa na to, że mamy tak wysokie pokrycie rynku.
Warto tutaj również przypomnieć, że jeżeli chodzi o ClickShare mamy dwie odnogi: linię C do bezprzewodowej współpracy i CX do bezprzewodowej wideokonferencji. I to właśnie ta druga seria jest dzisiaj głównym filarem naszej działalności i w zależności od kraju jest to nawet 76-80% procent całego biznesu  w dziale meeting experience. Te trendy, które zaczęły mieć dominujący głos po pandemii, jak praca zdalna czy praca hybrydowa, przełożyły się na bardzo szybkie zmiany. Pracownicy wiedzą, czego im potrzeba do codziennego wykonywania obowiązków zawodowych i również same firmy zobaczyły, czego potrzebują ich pracownicy, aby móc realizować w efektywny sposób powierzone im zadania. My serię CX zaprezentowaliśmy na początku 2020 roku, tuż przed wybuchem pandemii i bardzo szybko okazało się, że doskonale potrafimy wyczuwać trendy rynkowe i reagować na nie.
Pamiętam, że w gdy w 2012 roku zaprezentowaliśmy pierwszy system Barco ClickShare, wiele osób mówiło: po co nam takie urządzenie, przecież jest kabel itd. Nie wierzono, że to będzie hit. Gdy znów kilka lat temu zaprezentowaliśmy nową wersję Buttonów z końcówką USB-C wielu klientów, a nawet wielu naszych największych partnerów, mówiło: po co nam takie złącze, przecież nie wszystkie laptopy mają jeszcze porty USB-C, zazwyczaj są one wciąż wyposażone jeszcze w USB-A, to trochę za wcześniej itd. Dzisiaj, widzimy, że był to najlepszy moment, kiedy mogliśmy to zrobić, bo rynek rozwiązań ze złączami USB typu C po prostu eksplodował i dzisiaj jest to wiodący już w branży AV i nie tylko sposób komunikacji.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Urządzenie jest wyposażone w kamerę 4K o kącie widzenia 120 stopni

Wracając jeszcze na moment do tematu Buttonów. Nie jest tajemnicą, że na rynku jest wiele podobnych, fizycznych rozwiązań do bezprzewodowego przesyłania treści i to wcale nietworzonych przez firmy z Dalekiego Wschodu, ale przez wiodących vendorów klasy A. Czy wy zauważacie te produkty? Czy one w jakikolwiek sposób wpływają na biznes Barco?
Na pewno mamy dużą konkurencję, jeżeli chodzi o współpracę bezprzewodową. Chociaż są one często tańsze, to jednak nie mają wielu ważnych cech takich jak certyfikaty, gwarancje czy normy bezpieczeństwa, co sprawia, że zazwyczaj przegrywają z nami.
Często spotykam się z pytaniem, dlaczego jesteśmy drodzy. U nas 67 osób odpowiada tylko za rozwój linii ClickShare. Jest bardzo wiele firm na rynku, które produkują inne rozwiązania, w których łącznie nie jest zatrudnionych 67 pracowników!
Wprowadzając naszego Bara, który nie jest tak naprawdę takim standardowym wideobarem, ale rozwiązaniem z wbudowanym system ClickShare ze wszystkimi jego dobrodziejstwami, znowu jesteśmy pierwsi. Oczywiście, są różne rozwiązania all-in-one na rynku, ale żaden nie ma takiej funkcjonalności jak nasz model.

Żyjemy w czasach, w których na rynku jest dostępnych bardzo wiele natywnych protokołów bezprzewodowej transmisji takich jak AirPlay, Chromecast czy Miracast. 
Dlaczego, Twoim zdaniem, zamiast korzystać z tych protokołów klient z rynku profesjonalnego powinien sięgnąć po ClickShare’a?
Natywne protokoły istnieją i będą istniały. Również my w naszych rozwiązaniach je implementujemy. Jednak nasze rozwiązania dają jednak zdecydowanie szersze możliwości. Korzystając z ClickShare’a, możemy na przykład wyświetlić dwa źródła na jednym ekranie, czego nie da się zrobić w oparciu o natywne protokoły o których wspomniałeś. Co więcej, u nas jesteśmy również w stanie zarządzać całym systemem. Mamy pełne bezpieczeństwo, bo korzystamy z połączenia szyfrowanego.
Oczywiście w domu z powodzeniem można skorzystać z natywnych protokołów. Nawet jeżeli zerwie nam połączenie, nikt nie będzie się burzył, tylko po prostu zresetuje cały system i będzie korzystał z niego dalej. Gdy jednak udamy się na spotkanie biznesowe, w trakcie którego mamy bezprzewodowo pokazać prezentację przed zarządem i coś się wysypie, to nie dość, że będzie to, najdelikatniej rzecz biorąc, mało profesjonalne, to jeszcze będzie kosztowało prezentującą osobę mnóstwo nerwów i może nawet przełożyć się na roszady w dziale IT odpowiedzialnym właśnie za zapewnienie narzędzi do stabilnej i nieprzerwanej komunikacji.
Przeprowadziliśmy wewnętrzne badania na dosyć dużej grupie klientów. I chociaż na etapie specyfikacji przetargowej oczywiście każdy z klientów końcowych chciałby mieć w systemie do prezentacji bezprzewodowej wszystko: 8K, 16K, wszystkie protokoły natywne, to na koniec, w codziennym użyciu wykorzystują Button lub aplikację. Czasami nawet równocześnie. Wtedy Button służy tylko do rozpoczęcia lub wstrzymania transmisji, a wszystkich zmian w układzie wyświetlanych treści czy w samej konfiguracji można dokonać już z poziomu aplikacji i np. urządzenia mobilnego, bez konieczności dotykania Button.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Buttony ClickShare to wciąż jedna z wizytówek systemu i rozwiązanie, które cieszy się ogromną popularnością wśród użytkowników. Click i gotowe!

Przez lata firma Barco współpracowała bardzo blisko z producentami wideobarów czy kamer PTZ, dostarczając kompletne rozwiązania wideokonferencyjne czy systemy do wyświetlania treści, bazujące właśnie na jednostkach C lub CX i peryferiach firm trzecich. Jak narodziła się zatem decyzja o powstaniu urządzenia Barco ClickShare Bar?
Taka działalność biznesowa polegająca na dostarczaniu systemów CX we współpracy z naszymi partnerami produkującymi wideobary w dalszym ciągu pozostanie. I jesteśmy przekonani, że nasi partnerzy, zarówno klienci końcowi, jak i integratorzy czy projektanci systemów, będą wciąż łączyli nasze produkty z rozwiązaniami od innych vendorów. Należy pamiętać, że są na rynku klienci, i jest ich dosyć sporo, którzy mają już pewien wypracowany standard np. zgodny z filozofią korporacyjną. W takiej sytuacji nasze rozwiązanie z serii CX będzie po prostu łączone odpowiednimi akcesoriami jak mikrofony, kamery czy wideobary.
Jeżeli jednak w firmie nie ma bardzo skonkretyzowanego standardu, klienci nie wiedzą po jakie rozwiązanie sięgnąć, to z całą pewnością w takich sytuacjach, nasi partnerzy mogą zaproponować właśnie naszego ClickShare Bara, bo jest to fajne, proste, niezwykle funkcjonalne i naprawdę genialne urządzenie. Sądzę, jednak, że będzie to część całego naszego biznesu. Kluczowe, największe wdrożenia najpewniej będą realizowane w oparciu o CX.
Z drugiej strony jednak, wdrożenie ClickShare Bara jest bardzo łatwe i szybkie. Mamy tutaj tylko jeden produkt i jeden kabel USB typu C. Dźwięk, dotyk, zasilanie, obraz wszystko jednym kablem. Oczywiście, jeżeli będziemy chcieli, to możemy mieć osobno zasilanie i osobno transmisję w oparciu o HDMI. Instalacja nie wymaga rozbudowanej wiedzy technicznej konieczniej w przypadku budowania systemu z kilku różnych urządzeń. Co więcej, należy pamiętać, że wszystkie połączenia znajdują się wewnątrz obudowy i są one skonfigurowane już na etapie produkcji, w fabryce Barco. Zatem mamy mniej potencjalnych elementów, które mogą się zepsuć. Nawet wgrywając nowy firmware, aktualizujemy wszystkie komponenty na raz, w tym samym czasie, bez żadnych problemów i nie musimy zastanawiać się, które urządzanie ma jaką wersję systemu i czy będzie za chwilę rozmawiało z pozostałymi.
Należy pamiętać, że ClickShare Bar jest adresowany do małych i średnich sal konferencyjnych, a do dużych przestrzeni już wkrótce coś się pojawi. Jeszcze w tym roku! I będzie naprawdę znakomite!

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

W przypadku wszystkich rozwiązań z rodziny ClicksShare: C, CX jak i najnowszych urządzeń ClickShare Bar, użytkownik może zarządzać połączeniem zarówno z poziomu fizycznego Buttona, jak i aplikacji.

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy modelami ClickShare Bar Core i ClickShare Bar Pro? I jacy klienci powinni zainteresować się każdą z tych wersji?
To mały brat i duży brat. Mały brat, a więc wersja Core jest dostarczana z jednym Buttonem w komplecie, pozwala na wyświetlenie jednego źródła na jednym ekranie i nie ma obsługi funkcji dotyku, ale za to ma szereg przydatnych funkcji jeżeli chodzi o AI.
Jeżeli ktoś nie chce wodotrysków, spokojnie ten model powinien mu wystarczyć. Jeżeli jednak nasz klient oczekuje czegoś więcej, mamy starszego brata, a więc model Pro. Jest on dostarczany już nie z jednym, ale z dwoma Buttonami, które znajdziemy w pudełku, mamy możliwość równoczesnego wyświetlenia dwóch źródeł na jednym ekranie i obsługę dwóch ekranów, jeden przy pomocy protokołu HDMI, a drugi USB-C i ekrany mogą być dotykowe.
Mamy tutaj również znacznie bardziej zaawansowane rozwiązania sztucznej inteligencji jak: efekty kompozycji, kadrowanie wielu osób czy automatyczne śledzenie i kadrowanie mówcy, zarówno przy pomocy obrazu, jak i dźwięku. Urządzenie pozwala również na podłączenie przy pomocy kabla USB typu C w oparciu o protokół Wired RoomDock, który już omawialiśmy w kontekście modelu CX50. Mamy tutaj również funkcjonalność MTR (Microsoft Teams Rooms), dzięki której ClickShare Bar za sprawą której wideobar jest sercem naszej sali wideokonferencyjnej.

Powiedziałeś, ile fizycznych Buttonów znajduje się w pudełku każdej wersji ClickShare Bar, a ile można ich maksymalnie podłączyć do każdego z urządzeń?
Trzydzieści dwa i jest to aż nadto wystarczające. Oczywiście mogą to być zarówno miks: Buttony i aplikacje, jak i same Buttony i same aplikacje.

No właśnie! Tutaj pojawia się kolejny bardzo interesujący wątek. Bazując na Twoich doświadczeniach i doświadczeniach firmy Barco, ile zazwyczaj butonów jest realnie wykorzystywanych w biurach czy przedsiębiorstwach?
Zazwyczaj jest to nie więcej niż osiem Buttonów. Największą instalacją, którą zrealizowaliśmy, był Parlament w Słowenii. Wdrożyliśmy tam urządzenie Barco CX50 drugiej generacji, które teoretycznie może obsłużyć do 64 użytkowników. Jednak jak wiemy, do urządzenia bez problemu było podłączonych równocześnie łącznie 112 osób!
Bazując na naszych badaniach i na wnikliwej obserwacji rynku, zazwyczaj w zastosowaniach korporacyjnych jest wykorzystywanych maksymalnie od czterech do ośmiu Buttonów.

Niedawno firma Barco zakomunikowała podpisanie strategicznej umowy partnerskiej z firmą Microsoft. Czego dotyczą jej zapisy i jak to przełoży się na rynek oraz na oferowane przez Was rozwiązania?
Tak, w lutym podpisaliśmy umowę z firmą Microsoft, w myśl której ClickShare będzie umożliwiał przekazywanie informacji do platformy Microsoft Teams Room Pro Management Portal. Co to oznacza? Managerowie z IT czy osoby odpowiedzialne za zarządzanie przestrzenią będą mogli na bieżąco monitorować stopień zajętości sali, wykorzystanie znajdującego się w nim sprzętu czy liczbę uczestników spotkań biorących udział w danej przestrzeni. Tym sposobem znakomicie wpisujemy się w program firmy Microsoft o nazwie Shared Spaces, który ma dać pełną elastyczność w wykorzystaniu przestrzeni biurowej, w zarządzaniu nią i optymalizację dostępnych zasobów.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Przedłużona gwarancja do pięciu lat? Nic prostszego, wystarczy zeskanować kod QR znajdujący się na obudowie urządzenia.

Jak zbudowana jest struktura sprzedaży rozwiązań Barco w Polsce? Jaką funkcję pełni dystrybucja, jak wygląda sieć partnerów i jaka w końcu w tym wszystkim jest rola samej firmy Barco i Twoja?
W Polsce mamy tylko jednego i wyłącznego dystrybutora rozwiązań ClickShare i jest nim firma Exertis Pro AV. Oczywiście mamy bardzo wielu partnerów, którzy z nami współpracują i to właśnie oni mają bezpośredni kontakt z klientami końcowymi. Do zadań dystrybutora należy utrzymywanie odpowiednich stocków naszych produktów i dostarczanie ich do wszystkich partnerów, oczywiście głównie w modelu projektowym, edukowanie rynku, marketing we współpracy z nami, jako producentem.

Trendy rynkowe AV/UC i nowy system Barco ClickShare Bar

Zarówno ClickShare Bar Core, jak i Bar Pro są wyposażone w złącza USB typu C. Bardziej zaawansowany z modeli ma dodatkowo możliwość podłączenia dwóch ekranów (HDMI i USB-C) oraz przesłania przewodowo treści przy pomocy kabla USB-C, przy wykorzystaniu tzw. rozwiązania Wired RoomDock. Dzięki temu, eliminując transmisję w oparciu o sieć Wi-Fi użytkownik otrzymuje najwyższy poziom bezpieczeństwa transmisji, przesyłanych treści, a także może wyświetlić materiały w rozdzielczości 4K@60Hz co docenią na pewno agencje marketingowe, graficy czy architekci.

Jak wyglądają plany firmy Barco na przyszłość, jeżeli chodzi o obszar UCC i dostarczanie rozwiązań z serii ClickShare? Doskonale widoczne są inwestycje podejmowane przez Was i ciągły rozwój, który jest zauważalny na rynku, na którym działasz. Właśnie na początku kwietnia zatrudniłeś nową osobę. Czy możesz powiedzieć, jakie będzie sprawowała ona stanowisko i jakie będą jej zadania?
Z początkiem kwietnia pracę zaczęła nowa osoba, dobrze znany na rynku Michał Chrzanowski, który będzie pracował na stanowisku business development managera CEE Collaboration. Będzie się on zajmował rozwojem rynku CEE i opiekował takimi krajami jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Estonia i Polska.
Do zadań Michała będzie należał przede wszystkim kontakt z klientem końcowym. Jednak nie należy tutaj zapominać, że firma Barco nie sprzedaje swoich produktów bezpośrednio do klientów końcowych, zatem ta relacja zawsze będzie bazowała na współpracy z naszymi partnerami sprzedażowymi i dystrybutorami.
Potrzebujemy kolejnej osoby po to, aby pomóc naszym partnerom działającym w poszczególnych krajach i biznesowi, który oni tworzą i z którym przychodzą do nas, a także aby bardziej efektywnie móc przynosić im nowe projekty.
Unified Communications and Collaboration (UCC) to stale rozwijający się rynek, na który wpływ ma wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Jest on kształtowany przez postęp technologiczny, ale także wpływ na niego mają zmieniające się środowiska pracy i zmiany preferencji komunikacyjnych, zmiany socjologiczne, a także nieprzewidziane wydarzenia globalne takie jak wspomniana już przeze mnie pandemia czy działania wojenne. W ostatnich latach rynek UCC kształtowało kilka kluczowych trendów. Warto zauważyć, że tendencje te prawdopodobnie będą się utrzymywać lub dalej ewoluować. Pozwolę sobie wskazać kilka najważniejszych z nich, które są istotne dla nas jako dla firmy Barco i znajdą także odzwierciedlenie w tworzonych przez nas rozwiązaniach.

Praca hybrydowa: przejście na modele pracy zdalnej i hybrydowej znacząco wpłynęło na rynek UCC. Organizacje coraz częściej sięgają po rozwiązania UCC, aby wspierać płynną komunikację i współpracę pomiędzy rozproszonymi zespołami, zapewniając pracownikom możliwość efektywnej pracy z dowolnego miejsca.

Rozwiązania oparte na chmurze: rośnie liczba rozwiązań UCC opartych na chmurze. Rozwiązania chmurowe oferują skalowalność, elastyczność i efektywność kosztową, ułatwiając firmom dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb i wspieranie pracowników zdalnych.

Integracja sztucznej inteligencji: sztuczna inteligencja (AI) jest coraz częściej integrowane z narzędziami UCC, aby poprawić doświadczenia użytkowników. Technologia może ulepszyć rozpoznawanie mowy, zautomatyzować zadania, zapewnić analizy i spostrzeżenia oraz personalizować doświadczenia użytkowników. Oczekuje się, że AI  pomoże w podsumowaniu spotkań w czasie rzeczywistym, będzie tez ulepszona personalizacja dla użytkowników.

Bezpieczeństwo: wraz ze wzrostem zależności od narzędzi komunikacji cyfrowej rośnie znaczenie bezpieczeństwa. Dostawcy UCC koncentrują się na ulepszaniu funkcji bezpieczeństwa, w tym kompleksowego szyfrowania i zaawansowanych metod uwierzytelniania, aby chronić poufne informacje i zapobiegać naruszeniom bezpieczeństwa danych.

Łączność 5G: wprowadzenie technologii 5G będzie miało znaczący wpływ na rynek UCC, zapewniając szybsze i bardziej niezawodne połączenia. Może to poprawić jakość usług wideokonferencji

Ciągły rozwój User Experience: vendorzy kładą większy nacisk na poprawę komfortu użytkowania swoich platform UCC. Tworzą bardziej intuicyjne interfejsy i dbają o to, aby ich rozwiązania były tak niezawodne jak to tylko możliwe.

Zrównoważony rozwój: staje się priorytetem dla wielu organizacji, wpływającym na wybór rozwiązań UCC. Dostawcy, którzy wykazują zaangażowanie w ograniczanie wpływu na środowisko poprzez energooszczędne, zielone rozwiązania są coraz bardziej faworyzowani. Niektóre organizacje mogą promować rozwiązania do pracy zdalnej, które pomagają ograniczyć podróże służbowe.

Możliwości dostosowywania i integracji: firmy poszukują rozwiązań UCC, które można dostosować do ich konkretnych potrzeb i łatwo zintegrować z istniejącymi ekosystemami oprogramowania

Dbałość o zdrowie pracownika: rośnie świadomość znaczenia zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia w miejscu pracy. Narzędzia UCC są projektowane z funkcjami zachęcającymi do przerw, zachęcają do zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Integracja z rzeczywistością rozszerzoną i rzeczywistością wirtualną (AR/VR): w miarę dojrzewania technologii AR i VR mogą one zostać bardziej zintegrowane z platformami UCC, oferując wciągające doświadczenia związane ze spotkaniami i współpracą.

Optymalizacja hybrydowego modelu pracy: w miarę jak hybrydowe modele pracy staną się normą, platformy UCC będą ewoluować, wypełniać luki między pracownikami w biurze i pracownikami zdalnymi, zapewniając włączenie i zaangażowanie wszystkich uczestników.

Integracja IoT: w miarę ciągłego rozwoju Internetu rzeczy (IoT) platformy UCC i rozwiązania do wideokonferencji będą prawdopodobnie oferować bardziej płynną integrację z urządzeniami IoT.

 

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”
zdjęcia: Łukasz Kornafel, „AVIntegracje”