Wystawa multimedialna „Śladami Jezusa” na Warszawskim Wilanowie

Coraz więcej muzeów, galerii i wystaw sięga po nowoczesne rozwiązania audiowizualne, aby uatrakcyjnić wrażenia ze zwiedzania i przyciągać nowych odbiorców. Proces postępuje od kilku lat i można śmiało stwierdzić, że formuła interaktywnego przeżycia, pełnego dźwięku i światła, zyskuje na popularności i staje się powoli standardem. Taki trend stawia przed integratorami coraz to nowe wymagania dotyczące zastosowanych rozwiązań. O ile wybór sprzętu i rozwiązań nie różni się wiele od tego samego procesu w innych branżach, to już pogodzenie technologii z wizją artystyczną strony kreatywnej stanowi nie lada wyzwanie.

Dokładnie takie wyzwanie przed firmą Percon postawił inwestor Tengent. Studio kreatywne, które opowiada historię językiem popkultury. Działając na styku sztuki i  technologii tworzy kompleksowe rozwiązania, które angażują swoich odbiorców i na nowo definiują sposób opowiadania najciekawszych historii. Jedną z nich, prawdopodobnie najbardziej poruszającą wyobraźnię miliardów ludzi, jest historia życia Jezusa. Projekt zakładał stworzenie wystawy w nowoczesny sposób przy użyciu gry świateł i dźwięku oraz zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w dziedzinie projekcji. Pierwszym krokiem realizacji było dopasowanie sprzętu projekcyjnego do już istniejącego projektu i koncepcji artystycznej. Wymagało to sporej elastyczności i zastosowania urządzeń, które spełnią wymagania twórców dotyczące wymiarów i  odległości, ale przede wszystkim zapewnią bezproblemową pracę 11 godzin dziennie, 7 dni w  tygodniu. Integrator, firma Percon, postawiła na rozwiązania laserowe i lampowe Optoma. Jak mówi Krzysztof Piotrowski, Key Account Manager: „Wybraliśmy Optomę ze względu na jej najlepszą ofertę rozwiązań laserowych. W założonym przez inwestora przedziale cenowym oferowały wszystkie funkcje, jakie były wymagane w  projekcie tj. wysoką jasność, świetne odwzorowanie kolorów i  łatwość instalacji. Nie bez znaczenia był też bezpośredni kontakt z producentem na każdym etapie projektu. Współpraca zaczęła się, kiedy jeszcze wszystko było na papierze i trwała aż do samego otwarcia”. 

Multimedia w ośmiu odsłonach
Wystawa została podzielona na osiem pomieszczeń, a  każde z nich opowiada inny epizod z historii życia Jezusa. Każda sala to zupełnie inny wystrój i  zupełnie inna koncepcja wykorzystania projektorów oraz dźwięku, a  przez to różne wyzwania, z jakimi musiał zmierzyć się integrator. Doświadczenie zwiedzający zaczynają od sali „Wieczernik”. To nieduże, aczkolwiek wysokie pomieszczenie, całkowicie zaciemnione, w którym znajduje się stalowa konstrukcja z kratownicy, która imituje sklepienie krzyżowe, jakie znamy z kościołów. W momencie wejścia grupy narrację rozpoczyna Piotr Fronczewski, a na sklepieniu widzimy projekcję z dwóch rzutników Optoma EH200ST. To model szerzej znany z  rozwiązań biznesowych, jednak na tyle wyjątkowy ze względu na swoją optykę i offset, że idealne się wpasował w dość specyficzną przestrzeń, dzięki swojej krótkoogniskowej soczewce (0:49:1). W tej sali wyświetlają rozgwieżdżone niebo, budując niezwykłą atmosferę. Kiedy zwiedzający przejdą do kolejnego pomieszczenia „Ogród”, ich oczom ukazuje się ekran o  szerokości ponad 7 metrów, na którym rozpoczyna się projekcja. Integrator wybrał tutaj projektor laserowy Optoma z rodziny DuraCore, model ZU660e. O wyborze zadecydowało trwałe źródło światła, wyjątkowo – jak na tę jasność – cicha praca oraz łatwość instalacji i kalibracji urządzenia. Dla inwestora od samego początku bardzo ważne było odwzorowanie kolorów, tak aby realizowały one koncepcję grafików. Dzięki możliwości skorzystania ze sprzętu demo zostało to dokładnie sprawdzone w studiu, gdzie wynik testów spełnił wszystkie oczekiwania. „Projekt wystawy Śladami Jezusa już od samego początku stawiał wysokie wymagania względem sprzętu projekcyjnego. Nie było taryfy ulgowej dla żadnego urządzenia. Dlatego już na etapie rysowania planów wspólnie wybieraliśmy rozwiązania, które te wymagania spełnią bez żadnych kompromisów. Integrator miał z  naszej strony pełen dostęp do urządzeń demo, a  inwestor czuł się komfortowo mogąc sprawdzić na żywo projektory przed ich zakupem” – komentuje Bartosz Barański, ProAV Account Manager Optoma. Do projektora integrator wybrał obiektyw krótkoogniskowy A15 o ogniskowej 0,75 – 0,95, co pozwoliło uzyskać szeroki obraz z niewielkiej odległości. Ponieważ wystawa znajduje się w  namiocie i  nie ma stałego sufitu, nie było pełnej dowolności w  montażu projektora. Integrator musiał zmierzyć się z  ograniczeniami konstrukcji wystawy, a  olbrzymią pomocą w  tym zadaniu było pełna i  elektryczna regulacja soczewki w projektorze. Druga sztuka takiego samego modelu znalazła się w sali „Kino”. Na ekranie o szerokości prawie 5 metrów codziennie odbywa się kilkadziesiąt prezentacji filmowych dla grup, które potrafią liczyć nawet 30 osób. Wymaganiem wobec projektorów była długa żywotność i gotowość do pracy w zmienny warunkach i co najmniej 11 godzin dziennie. Rozwiązanie laserowe Optomy doskonale wpisało się w te potrzeby. Jednym z  pomieszczeń, w  których również zastosowano projekcję, jest sala „Rozwój”, gdzie w nowatorski sposób integrator zastosował cztery projektory Optoma EH200ST schowane w stalowym sześcianie. Każdy z rzutników jest skierowany na boczną ścianę kostki. Jednocześnie każda ze ścian posiada nacięcia w kształtach symboli chrześcijaństwa, które po włączeniu projekcji są wyświetlane bezpośrednio na ścianach, tworząc niesamowite i wyjątkowe doświadczenia. Po raz kolejny o wyborze sprzętu zadecydowała optyka w połączeniu z rozdzielczością 1080p. Ponadto, model jest od dawna dostępny i sprawdzony na rynku, więc integrator wiedział, że się sprawdzi w tym zastosowaniu.

Zaprojektuj, wgraj, wyświetl
Do dystrybucji treści multimedialnych w projekcie wykorzystano osiem odtwarzaczy dobrze wszystkim znanej marki BrightSign – HD223. O ich wyborze zadecydowała duża uniwersalność i wszechstronność urządzenia, a także możliwość zarządzania treścią zdalnie i integracji playerów z systemami sterowania. Dzięki takiej decyzji, studio ma możliwość zmiany treści w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca, bez wstrzymywania pracy wystawy. Jednocześnie odtwarzacze pozwalają na zintegrowanie ich z systemem sterowania wystawą i tworzenia wielu scenariuszy dla różnych grup wyzwalanych przez obsługę wystawy.

Niepowtarzalna gra świateł
Gigantyczną rolę w  projekcie odgrywają światła, które są ściśle zsynchronizowane z  narracją Piotra Fronczewskiego i w konkretnych momentach opowieści podświetlają wybrane eksponaty. Oświetlenie multimedialnej wystawy „Śladami Jezusa” opiera się głównie na oprawach ParFect S1 firmy Robe. Łącznie zastosowano tutaj dwadzieścia dwie sztuki modelu Rober ParFect S1 o  temperaturze barwowej 6 000 K z  optyką 12 stopni, jedenaście opraw Robe ParFect S1 3 000 K z  optyką 12 stopni oraz dwie lampy Robe ParFect S1 dające światło o  temperaturze barwowej na poziomie 2 700 K i  wyposażone w  optykę 23 stopnie. Urządzenia o  ciepłej barwie służą głównie jako oprawy do ogólnego oświetlenia przestrzeni wystawowej. Wykorzystując urządzenia o zimnej barwie światła, razem z lampami Robe ParFect 100 RGBW, stworzono sceny świetlne, które idealnie współgrają z klimatem opowieści lektora wystawy i tworzą jej atmosferę. Ciekawy efekt, jaki udało się uzyskać, to wschód słońca, który symuluje urządzenie Robe Actor 12 poprzez zmianę temperatury barwowej od ciepłej do zimnej. Na ekspozycji zastosowano także zestaw opraw Ganton One, łącznie w  liczbie siedemnastu sztuk. Nie tylko wpisały się one doskonale w klimat wystawy, ale również udowodniły, że są doskonałym światłem wystawienniczym. Dzięki bardzo wąskiemu kątowi rozsyłu światła, akcentują one eksponaty w efektowny sposób. Wszystkie oprawy oświetleniowe na ekspozycję dostarczyła firma Prolight, która zajęła się również przygotowaniem instalacji DMX i  doprowadzeniem zasilania do urządzeń oświetleniowych znajdujących się w  poszczególnych pomieszczeniach. Integrator zdecydował się na użycie świateł scenicznych kontrolowanych za pomocą protokołu DMX, który gwarantuje dużą niezawodność i  uniwersalność. Stworzeniem systemu sterowania zajęła się firma Media Service. Ze względu na wielkość wystawy zdecydowano się poprowadzić sygnały za pomocą protokołu Art-Net umożliwiającego transmisję na znaczne odległości. Główną konsoletą oświetleniową, w której zostały zapisane wszystkie sceny, jest ChamSys pracująca pod kontrolą oprogramowania MagicQ. Wybór tego rozwiązania po raz kolejny podyktowany był koniecznością użycia sprawdzonego, niezawodnego sprzętu, który daje duże możliwości personalizacji. 

Sterowanie szyte na miarę
Wszystkie wymienione systemy, projekcja światła, dźwięk i multimedia są spięte i sterowane przez autorski system sterowania. Przygotowana przez TWB Software aplikacja steruje wyświetlaniem treści komunikując się bezpośrednio z  odtwarzaczami BrightSign, zarządzając światłami połączonymi po DMX, a także z projektorami za pomocą protokołu PJLink. Umożliwia ona indywidualne sterowanie każdym pomieszczeniem z  osobna, a  także uruchamianie sekwencji automatycznej, gdzie każde kolejne pomieszczenie jest inicjowane automatycznie wraz z  przechodzeniem grupy. Zaletą rozwiązania jest jego pełna konfigurowalność, zarówno na płaszczyźnie wizualnej, jak i operacyjnej. Integrator Percon postawił na rozwiązanie szyte na miarę dla klienta, które daje mu możliwości, jakich próżno szukać w innych, drogich systemach.

Podsumowanie
Efektem końcowym połączenia wszystkich wymienionych urządzeń i  technologii jest wystawa, która w  nowoczesny i nietuzinkowy sposób przedstawia w ośmiu rozdziałach życie Jezusa. Jak mówi Michał Jaksik, producent wystawy: „Naszą wizją było przedstawienie historii życia Jezusa w sposób, w jaki nie została ona nigdy opowiedziana. Chcieliśmy dostarczyć odwiedzającym wyjątkowe i angażujące ich uwagę doświadczenie, które przedstawia tę fascynującą historię w zupełnie nowym świetle. Postawiliśmy m.in. na projekcję, gdzie zależało nam na trwałym i łatwym w instalacji rozwiązaniu”. To wszystko stało się możliwe dzięki zastosowaniu sprzętów i  rozwiązań najlepszych w  swoich kategoriach i  dzięki ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych integratorów. Efekt można podziwiać do końca czerwca na warszawskim Wilanowie, na terenie Świątyni Opatrzności.

TEKST: AVIntegracje
ZDJĘCIA: TENGENT