Biurowiec Spark

Jeszcze dwie dekady temu pracownik wychodzący z biura wieczorem był znany tylko z amerykańskich filmów. Dzisiaj – jak wskazują zarówno badania, jak i praktyka – w miejscu pracy spędzamy znacznie więcej czasu. Jemy tu śniadania, obiady, często również kolację, realizujemy nasze pozazawodowe aktywności, spotykamy się ze znajomymi czy przyjmujemy gości. Dlatego nowoczesne biuro jest zorientowane na pracownika i sprawia, że pracuje się tutaj nie tylko bardziej efektywnie, ale także zdrowo i przyjemnie. Któż może mieć większe doświadczenie w tego rodzaju obiektach, jak nie jeden z liderów rynku budowlanego – firma Skanska, która zajmuje się nie tylko budową powierzchni biurowych, ale także ich wynajmem? Odwiedziliśmy pierwszy budynek należący do najnowszego kompleksu o nazwie Spark, będący również siedzibą spółki, gdzie skandynawski design spotyka się z ergonomią, ekologią i najnowocześniejszymi technologiami biznesowymi.

[fusion_dropcap boxed=”no” boxed_radius=”” class=”” id=”” color=”#0a0304″]S[/fusion_dropcap]kanska realizuje swoją działalność na terenie Polski poprzez trzy spółki. Jako generalny wykonawca Skanska SA, zgodnie ze strategią „Budujemy miasta”, zajmuje się budową biur, mieszkań i inżynierią lądową w miastach. Druga spółka – Skanska Property Poland, jest deweloperem zielonych budynków biurowych, natomiast Skanska Residential Development Poland powadzi działalność deweloperską na rynku mieszkaniowym. Przedsiębiorstwo jest znane z dostarczania kompleksowych, innowacyjnych i często pionierskich rozwiązań dla klientów biznesowych. To właśnie Skanska była jednym z pierwszych deweloperów, którzy bardzo mocno rozpoczęli kampanię na rzecz zielonych, ekologicznych budynków. O pozycji firmy, jak i lidera na polskim rynku mogą świadczyć chociażby wyniki za 2017 rok: ponad 10 000 m2 wynajętej powierzchni, pięć budynków sprzedanych za ok. 1,2 miliarda złotych i siedem trwających inwestycji. Jedną z nich, która wystartowała jeszcze w 2016 roku, był biurowiec Spark. Jest to zespół trzech budynków zlokalizowanych na warszawskiej Woli. Jego zaprojektowaniem zajęła się pracownia Kuryłowicz & Associates, generalnym wykonawcą została firma Skanska SA, a wynajmem i sprzedażą znajdujących się w nim powierzchni zajęła się Skanska Property Poland, co stanowi idealny przykład synergii spółek wchodzących w skład przedsiębiorstwa. Na kompleks Spark składają się trzy budynki: A o powierzchni 39 000 m2, B o powierzchni 17 000 m2 i C z powierzchnią 12 000 m2, który został oddany jako pierwszy do użytku, w drugim kwartale 2018 roku.

O tym, jak ważna dla firmy Skanska jest integracja nowych inwestycji z otaczającą je tkanką miejską, może świadczyć fakt, że przy współpracy z Fundacją Na Miejscu przez ponad dwa lata były prowadzone badania społeczne wśród mieszkańców, w ramach których pytano o ich potrzeby oraz to, czego brakuje w okolicy. W odpowiedzi na te potrzeby zdecydowano się wprowadzić do kompleksu Spark więcej zieleni, zainstalować na dachu jednego z budynków ule oraz stworzyć przestrzeń otwartą, dostępną dla lokalnej społeczności. Bardzo ważne było wyposażenie budynku w ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, seniorów i rodziców z dziećmi.

Obiekt jest pierwszym biurowcem w Polsce, który został zbudowany zgodnie z wytycznymi certyfikacji LEED na najwyższym poziomie Platinum, posiada równocześnie certyfikat WELL. Pierwsze z nich jest uznanym na całym świecie systemem certyfikacji ekologicznej budynków. Daje on zarówno inwestorom, jak i użytkownikom budynków zestaw narzędzi oceniających proekologiczny charakter budynku. Pod uwagę brane są tutaj przede wszystkim: zrównoważona lokalizacja, energia i atmosfera, zrównoważone wykorzystanie zasobów wodnych, jakość środowiska wewnętrznego czy zastosowane materiały i zasoby. Walory ekologiczne Sparka podnosi również fakt, że biurowiec został wybrany do testowania paneli solarnych bazujących na ogniwach perowskitowych (będących szczególną grupą minerałów).
Drugim z certyfikatów, wciąż niezwykle rzadkim w naszym kraju, jest WELL, skupiający się w pełni na wpływie pracy i życia na nasze zdrowie. Aby go otrzymać, właściciel budynku musi poddać go rygorystycznym testom i ewaluacji. W przypadku tego certyfikatu ocenie podlegają m.in. jakość powietrza i wody, oświetlenie, dostęp do światła dziennego, poczucie komfortu czy dostęp do zdrowego jedzenia. Dlatego w opisywanym budynku zostały zastosowane klimakonwektory, w szafkach znajdują się małe talerze uniemożliwiające zjedzenie zbyt dużych porcji, a klasyczne automaty ze słodkimi napojami gazowanymi zostały zamienione na wyciskarki do cytrusów i dystrybutory wody źródlanej. Innym ważnym czynnikiem, podlegającym ocenie przy certyfikacji WELL, jest fakt, że budynek zapewnia swoim pracownikom jak największy komfort realizacji codziennych zadań. Pracownicy firmy rozpoczynają swój dzień od spotkania w wydzielonej przestrzeni kuchennej, aby później udać się do realizacji w dowolnie wybranym miejscu biura. Może to być jedno z pięćdziesięciu biurek nieprzypisanych do jednego właściciela, dzięki czemu codziennie są wybierane inne, ale także jedna z sal konferencyjnych, wyspa, fotel czy rozrzucone na podłodze poduchy, gdzie można usiąść z laptopem i popracować. WiFi jest dostępne nawet na znajdującym się na dachu tarasie, dzięki czemu latem można pracować na świeżym powietrzu. Na potrzeby rozmów z partnerami biznesowymi została przygotowana specjalna budka telefoniczna, gdzie można rozsiąść się na dłuższą konwersację. Obiekt ma także wiele stref relaksu i aktywnego odpoczynku, gdzie można zagrać z przyjaciółmi w piłkarzyki, gry na konsoli czy wspólnie trenować fitness.
Spark został nie tylko wybudowany przez firmę Skanska – jest przez nią obsługiwany w zakresie wynajmu, stał się również siedzibą wszystkich jej jednostek biznesowych. Spółki budowlana, biurowa i mieszkaniowa przeprowadziły się tutaj w połowie 2018 roku z dwóch różnych miejsc, na pięć pięter nowego biurowca na warszawskiej Woli, zajmując przestrzeń 7400 m2. Nie jest to jednak tylko codzienne miejsce pracy załogi pracującej w poszczególnych spółkach przedsiębiorstwa czy reprezentacyjna przestrzeń dla klientów, ale także poligon eksperymentalny nowych rozwiązań i showroom, w którym można przetestować innowacje, ale także pokazać ich funkcjonowanie przyszłym najemcom i partnerom biznesowym.

Wszystko w pakiecie
Już od wielu lat bardzo ważne dla firmy Skanska jest wprowadzanie innowacji i rozwiązań umożliwiających zarządzanie budynkiem na miarę XXI wieku. Wynika to z faktu, że średni cykl życia rozwiązania AV wynosi około siedmiu lat, telefonu – zaledwie dwa lata, a dla budynku to okres aż pięćdziesięciu lat. Dlatego niezwykle trudnym zadaniem jest zaprojektowanie nowego biurowca, aby za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat wciąż był atrakcyjny dla klientów i spełniał wysokie wymagania użytkowników. Jest to możliwe w zasadzie tylko dzięki rozwiązaniom technologicznym znajdującym się w budynku i oprogramowaniu, które można rozwijać i dodawać nowe funkcjonalności.
Firma Skanska stworzyła aplikację o nazwie Connected by Skanska – pierwszym budynkiem, w którym została zastosowana, jest właśnie warszawski Spark. Aplikacja jest dostępna w trzech wariantach. Pierwszym z nich jest Connected Building. Dzięki niemu wynajmujący otrzymuje w pełni inteligentną przestrzeń z bardzo szeroką paletą narzędzi i funkcji dodatkowych. Mamy tutaj do dyspozycji m.in. activity based parking, a więc przestrzeń parkingową, która informuje nas o liczbie wolnych miejsc, umożliwia przydzielenie wjazdu naszym gościom, zmianę numeru rejestracyjnego np. na potrzeb wjazdu wynajętym samochodem czy taksówką, zarezerwowanie w sposób zdalny miejsca dla gości VIP czy śledzenie danych o zajętości parkingu według dni czy godzin. W skład pakietu wchodzi także wirtualna recepcja. Dzięki niej można wyeliminować karty magnetyczne, które nie są już dzisiaj ani bezpieczne, ani praktyczne, i zastąpić je telefonem lub smartwatchem. Dodatkowo, gdy wynajmujący chce zaprosić do biura gościa, wysyła mu zaproszenie z informacjami dotyczącymi spotkania – dane te trafiają do wirtualnej recepcji. Po przyjściu do budynku nasze zaproszenie zostaje sczytane, co umożliwia wejście do biura. System jest połączony z windami, dzięki czemu na wyświetlaczach automatycznie pojawiają się informacje, na które piętro mamy wjechać, aby pojawić się na umówionym spotkaniu, a jego gospodarz otrzymuje na telefon powiadomienie, że przybyły gość właśnie wszedł do biurowca. Pakiet Connected Building obsługuje także wiele funkcji społecznościowych dla pracowników, jak wirtualna tablica ogłoszeń, informacje o transporcie publicznym w okolicy, przewodnik po budynku czy możliwość realizowania wspólnych przejazdów. Jako opcja dodatkowa dostępny jest pakiet Connected Fit Out. Zawiera ona m.in. takie narzędzia jak lokalizator oraz automatyczną kontrolę obecności. Znajdujące się w poszczególnych pomieszczeniach czujniki typu Beacon informują nas np. o zajętości sal czy pozwalają sprawdzić, gdzie znajdziemy naszego kolegę z zespołu. Mamy w nim również możliwość sterowania poszczególnymi elementami środowiska pracy wprost z urządzeń mobilnych, a także system do zarządzania rezerwacjami sal. Ostatnim pakietem jest Connected Green. Jest to dodatkowa opcja wspierająca działania proekologiczne u pracowników, a także zapewniająca wsparcie firmy Skanska przy ubieganiu się o certyfikaty LEED i WELL.
Mając na uwadze tak dużą liczbę powiązań i integracji między systemami, niezwykle istotny był dobór odpowiednich urządzeń umożliwiających realizację wszystkich opisanych funkcji systemu. Zaprojektowaniem i instalacją wszystkich rozwiązań AV w budynku C kompleksu Spark zajęła się warszawska firma Greenlite Media. Warszawski integrator współpracuje z firmą Skanska już od kilku lat i przez ten czas testowano w poszczególnych budynkach bardzo różne rozwiązania z zakresu AV. Wiedza pozyskana na przestrzeni lat pozwoliła zweryfikować dostępne na rynku produkty oraz wybrać najbardziej funkcjonalne i niezawodne rozwiązania odpowiadające potrzebom użytkownika.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”20″ exclusions=”267,268,269,270,271,272,273,274,275,279,280,283,284,285,286,287,288,289,290,291,292,293,294,295,296,297,281″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_mosaic” row_height=”180″ margins=”5″ last_row=”justify” lazy_load_enable=”1″ lazy_load_initial=”35″ lazy_load_batch=”15″ display_type_view=”default” captions_enabled=”0″ captions_display_sharing=”1″ captions_display_title=”1″ captions_display_description=”1″ captions_animation=”slideup” order_by=”pid” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]
Zaplecze dla biznesu
W nowej siedzibie firmy Skanska znajduje się dziewięćdziesiąt sześć huddle roomów, a więc wielofunkcyjnych sal konferencyjnych o bardzo szerokiej funkcjonalności. Mniejsze są wyposażone w monitory wielkoformatowe, natomiast większe, z możliwością podziału na dwie niezależne przestrzenie, zostały zaopatrzone w projektory laserowe Sony VPL-PHZ10 rzutujące na rozwijane elektrycznie ekrany. Większość sal umożliwia przeprowadzenie wideokonferencji. Zostały w nich zainstalowane rozwiązania Logitech współpracujące z oprogramowaniem Skype for Business. W większych salach zastosowano rozwiązania Logitech Group łączące kamerę PTZ z zoomem 10x, głośnik konferencyjny znajdujący się na stole oraz dodatkowe mikrofony nablatowe. W mniejszych salach pracują urządzenia Logitech MeetUp. Oferują one taką samą funkcjonalność jak Logitech Group, natomiast w tym przypadku mamy do czynienia z urządzeniem typu all in one, łączącym w jednej obudowie głośnik, wysokiej jakości mikrofony z kamerą 4K wyposażoną w pięciokrotny zoom.
W niektórych salach systemy wideokonferencyjne zostały zdublowane i do dyspozycji załogi są zarówno urządzenia Logitech, jak i platforma Cisco. Jeżeli chodzi o same monitory, zastosowano tutaj rozwiązania marki Samsung, w zależności od wielkości sali w rozmiarach od 49 do 65 cali.
Jeżeli chodzi o dźwięk, wszędzie tam, gdzie wymagała tego funkcjonalność przestrzeni, zastosowano głośniki Crestron Saros, zainstalowane w suficie lub podwieszone pod nim. Warto wspomnieć, że w każdej sali znajduje się zestaw przejściówek DLAR firmy Liberty AV Solutions eliminujących problem niekompatybilności złączy wideo. Unikalną cechą tych zestawów jest to, iż wszystkie adaptery są zamocowane do głównego kabla HDMI cienką stalową linką, która zabezpiecza je przed zgubieniem. Na stołach zastosowano także bardzo pomysłowe rozwiązania do zasilania urządzeń. Są to kostki PowerCube, które mogą zostać zainstalowane na i pod stołem i wyposażone zostały w złącza USB do szybkiego ładowania sprzętów mobilnych.
W biurze znajdują się także sale specjalnego przeznaczenia. Należy do nich m.in. sala do pokazów holograficznych. Za pomocą okularów HoloLens prezentowane są klientom modele biur jeszcze w fazie projektowania czy wczesnych etapów budowy wraz z możliwością prezentacji widoku 360, np. z perspektywy tarasu znajdującego się na ostatnim piętrze powstającego budynku.
Już na etapie projektowania było wiadomo, że nie będzie to tylko sala dla klientów z zewnątrz – zaplanowano tutaj także wiele wewnętrznych spotkań zespołów kreatywnych. Z tego powodu zainstalowano w tym miejscu wiele różnych mediów do wyświetlania obrazu i pracy współdzielonej. Znajdują się tutaj dwie najnowsze tablice interaktywne SMARTBOARD SBID 7275P o przekątnej 75 cali do wyświetlania treści i tworzenia notatek podobnie jak na standardowej białej tablicy. Z tą różni-cą, że tutaj mogą one zostać natychmiastowo zapisane na dowolnym nośniku.
Znalazł się tutaj także projektor ultrakrótkiego rzutu Epson EB-1470Ui z wbudowanymi funkcjami interaktywnymi, dzięki którymi wyświetlanym na ścianie obrazem można zarządzać za pomocą dotyku. Co więcej, możemy wprowadzać na ekranie w czasie rzeczywistym notatki i zapisać je na pendrivie bądź przesłać je wprost do komputerów i urządzeń mobilnych uczestników spotkania. Zazwyczaj ściana jest wykorzystywana jako ekran do wyświetlania określonych treści opatrzonych wirtualnymi notatkami na projekcji. Są jednak takie zespoły, które nie lubią ograniczania wielkości projekcji. Właśnie z myślą o  nich wszystkie ściany w sali do pokazów hologramowych oraz znajdujące się tutaj szafy zostały pokryte specjalną folią, dzięki której można po nich pisać za pomocą specjalnych pisaków. Do dyspozycji użytkownika jest także Apple TV do odtwarzania treści i szybkiego klonowania obrazu z urządzeń z nadgryzionym jabłkiem, a także XBOX z systemem Kinect. Zestaw ten jest wykorzystywany w celach profesjonalnych, umożliwiając np. sterowanie gestami na wyświetlanym modelu budynku, a także jako platforma rozrywkowa w chwilach wolnych od pracy.
W sali istnieje możliwość powielenia jednej treści na wszystkich ekranach bądź wyświetlenia na każdym z nich sygnałów z różnych źródeł. Realizację tych zadań umożliwiają rozwiązania firmy Crestron. Całością zarządza procesor DMPS-300-C z dodatkowym przełącznikiem HDMI HD-MD6X2-4K-E. Dźwięk odtwarzany jest za pomocą głośników sufitowych Crestron Saros zasilanych wzmacniaczami Crestron AMP-2100. Jak powiedzieli nam przedstawiciele firmy Greenlite Media, o wyborze rozwiązań z katalogu Crestrona zdecydowały ich szerokie możliwości, jakość wykonania, a także otwarta na rozwój platforma z bezproblemową rozbudową funkcjonalności.
Przełączanie sygnałów, zamykanie i otwieranie rolet czy zarządzanie wyświetlanymi na ekranach sygnałami ułatwiają panele dotykowe znajdujące się w sali. Nawiguje się po nich animowaną, interaktywną pszczółką będącą maskotką budynku i odwołującą się do jego ekologicznego charakteru oraz znajdującej się na dachu pasieki.
Urządzenia marki Crestron sterują nie tylko sygnałami audio czy wideo, odpowiadają także za integrację z oświetleniem. Zostało ono zaprojektowane w całym budynku przez firmę Signify i bazuje na koncepcji Human Centric Light. Zgodnie z nią projekt oświetlenia przygotowywano w taki sposób, aby światło nie tylko gwarantowało optymalne warunki pracy wzrokowej przy zachowaniu jak największej wygody widzenia, ale także zapewniało warunki prawidłowego funkcjonowania organizmu i samopoczucia człowieka oraz sprzyjało ekologii. Wpisując się w te wymagania, oświetlenie w biurowcu Spark uczy się cyklu dobowego człowieka i za pomocą specjalnych czujników system dopasowuje światło sztuczne do naturalnego światła dziennego. Oprócz trybu automatycznego, oświetleniem można sterować z paneli znajdujących się w pomieszczeniach, jak i telefonu czy tabletu.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”20″ exclusions=”267,268,269,270,271,272,273,274,276,277,278,281,282,291,292,293,294,295,296,297″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_mosaic” row_height=”180″ margins=”5″ last_row=”justify” lazy_load_enable=”1″ lazy_load_initial=”35″ lazy_load_batch=”15″ display_type_view=”default” captions_enabled=”0″ captions_display_sharing=”1″ captions_display_title=”1″ captions_display_description=”1″ captions_animation=”slideup” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]
Sale w centrum uwagi
Jedną z najważniejszych cech dzisiejszych biurowców jest możliwość scentralizowanego zarządzania salami z możliwością sprawdzenia ich dostępności oraz zdalnej rezerwacji. Od strony programowej w biurowcu Spark zadanie to jest realizowane za pomocą platformy Skanska Connected oraz kalendarza w środowisku Microsoft Exchange. Jednak aby cały system funkcjonował sprawnie i spełniał powierzone mu zadania, konieczne było również zaangażowanie odpowiednich rozwiązań sprzętowych. Jak przyznaje Mariusz Świerczyński z Greenlite Media, decyzja o wyborze systemu ewoluowała. Pierwotnie przy salach miały znaleźć się tylko kolorowe lampki informujące o zajętości bądź dostępności sali. Wcześniej w kilku lokalizacjach Skanska działał również autorski system bazujący na tabletach. Jedną z największych wad tabletów jest to, że w najlepszym razie, gdy zostaną zastosowane kosztowne urządzenia, pracują one maksymalnie dwa lata, po czym baterie puchną, a urządzenia nadają się do wyrzucenia. W przypadku autorskich aplikacji cały system nie jest najczęściej zarządzalny – trzeba go nieustannie rozwijać, pisać uaktualnienia, usuwać błędy itd.
W związku z tym przeprowadzone zostały długofalowe, wnikliwe testy, po których integrator doszedł do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem dla tej instalacji będą urządzenia typu all in one Evoko Liso – łącznie zainstalowano ich tutaj aż czterdzieści pięć. Jest to tak naprawdę ekran dotykowy o średnicy 8 cali, pokryty specjalną warstwą, na której nie zostają odciski palców, z wbudowanym komputerem obsługującym wszystkie funkcje związane z rezerwacją sal. Wszystko to zamknięte w bardzo atrakcyjnej pod względem wizualnym, ascetycznej i eleganckiej obudowie. Urządzenia Liso komunikują się między sobą za pomocą sieci bezprzewodowej WiFi, jak i standardowego połączenia LAN, w dodatku ze wsparciem PoE (Power over Ethernet), co wyklucza konieczność doprowadzenia dodatkowego zasilania i jeszcze bardziej ułatwia całą instalację. Warto nadmienić również, że kabel LAN może zostać wyprowadzony, w zależności od potrzeb, na pięć różnych sposobów, a samo urządzenie można zamontować na bardzo różnych powierzchniach, w tym na szkle.
Do niewątpliwych zalet urządzenia należy również to, że nie mamy tutaj żadnych dodatkowych kosztów związanych z użytkowaniem czy dodatkowych licencji. Cały system jest w pełni skalowalny. Gdy dochodzą nam kolejne sale, wystarczy po prostu dokupić kolejny panel, wpiąć go do systemu – wszystko działa i jest niezwykle proste do zintegrowania z Microsoft Exchange, co docenią pracownicy działu IT administrującego całym systemem.
Sama obsługa Evoko Liso jest bardzo prosta i niezwykle intuicyjna. Wprost z panelu możemy dokonać rezerwacji sali, odwołać ją lub przedłużyć już istniejącą, oczywiście jeżeli będzie taka możliwość. Każdy z paneli komunikuje się z systemem centralnym oraz między sobą, dzięki czemu sale można rezerwować z poziomu komputera czy telefonu, a jak przyznają przedstawiciele firmy Skanska – dzięki wspólnemu i scentralizowanemu systemowi rezerwacji sal nie ryzyka, że zastaniemy salę zajętą czy będzie ona zbyt długo pusta. Panele doskonale zintegrowały się z oprogramowaniem Skanska Connected, dzięki czemu rezerwację sali można przedłużyć nie tylko z poziomu panelu, tak jak jest to standardowo, ale także z własnego urządzenia mobilnego, co znacznie ułatwia całą sprawę. Dodatkowo można szukać sali, kierując się jej indywidualnymi parametrami, np. wyposażeniem (sala z projektorem, systemem wideokonferencyjnym, monitorem dotykowym) lub pojemnością.
Identyfikację wolnej sali nawet ad hoc ułatwia kolorowe podświetlenie paneli Evoko Liso, zielone w przypadku wolnej sali, czerwone – zajętej, i pomarańczowe na dziesięć minut przed wpisanym w kalendarzu spotkaniem.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”20″ exclusions=”267,268,269,270,271,272,273,274,275,276,277,278,279,280,281,282,283,284,285,286,287,288,289,290″ sortorder=”267,268,269,270,271,272,273,274,275,276,277,278,279,280,281,282,283,284,285,286,287,288,289,290,296,291,292,293,294,295,297″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_mosaic” row_height=”180″ margins=”5″ last_row=”justify” lazy_load_enable=”1″ lazy_load_initial=”35″ lazy_load_batch=”15″ display_type_view=”default” captions_enabled=”0″ captions_display_sharing=”1″ captions_display_title=”1″ captions_display_description=”1″ captions_animation=”slideup” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]
Prezentacja bez kabli
W każdej z sal konferencyjnych wchodzących w skład kompleksu zainstalowano mediaporty Bachmann Conference. Zostały one zlokalizowane w biurku i umożliwia podłączenie do systemu komputera oraz przekazanie obrazu i dźwięku za pomocą najbardziej popularnych standardów. Inwestor, chcąc stworzyć nowoczesną przestrzeń, odpowiadającą najbardziej wyśrubowanym standardom i potrzebom klientów, włożył wiele wysiłku, aby w każdej sali istniała możliwość bezprzewodowego wyświetlenia prezentacji multimedialnej, filmu, tekstu czy arkusza danych. W tym celu zdecydowano się zastosować kilkadziesiąt systemów prezentacyjnych Barco ClickShare. To rozwiązanie wiedzie dzisiaj prym w dziedzinie bezprzewodowej komunikacji między komputerami i urządzeniami mobilnymi a ekranami i projektorami i jest chętnie wybierane zarówno przez największe korporacje międzynarodowe, jak i kluczowe jednostki rządowe czy bankowe. Jak przyznaje firma Greenlite Media, decyzja o wyborze systemu Clickshare wyniknęła z faktu, że chociaż jest na rynku wiele podobnych systemów, to właśnie rozwiązanie marki Barco zapewnia największą stabilność, łatwość obsługi i bezproblemową pracę. Co więcej, Skanska korzysta w innych biurach z rozwiązań producenta już od ponad sześciu lat, dzięki czemu pracownicy są już zaznajomieni z funkcjonowaniem systemu i jego obsługą.
W małych salach zostały zastosowane modele CSE-100 i CSE-200, natomiast do dużych przestrzeni konferencyjnych trafiły największe, flagowe produkty CSE-800. Cały system skonfigurowano tak, że po wybraniu odpowiedniego źródła (w małych salach za pomocą znajdującej się przy drzwiach klawiatury naściennej SY-KP6V, a w dużych panelu dotykowego Crestron) na ekranie lub ekranach pojawia się ekran powitalny Barco, który przeprowadza nas przez niezwykle prostą konfigurację systemu do pracy. W przypadku, gdy używamy komputera ze złączem USB, wystarczy wpiąć niewielkie urządzenie do złącza, otworzyć jego zawartość (tak jak pendrive), uruchomić aplikację i przycisnąć znajdujący się na nim przycisk. Nadajnik ClickShare eliminuje problem ewentualnej niekompatybilności. Nawet gdy na spotkaniu pojawia się ktoś z macbookiem bez złącza HDMI, wystarczy użyć złącza USB, co wyklucza konieczność stosowania przejściówek z DisplayPort itp. Trzeba pamiętać, że na rynku są urządzenia nieposiadające w ogóle złącza HDMI, jak na przykład Microsoft Surface Pad. W tym przypadku Barco Clickshare to doskonałe rozwiązanie rozwiązujące i ten problem.
Jeżeli natomiast chcemy wyświetlić obraz z telefonu lub tabletu, wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Barco Clickshare ze sklepu iOS lub Android, podłączyć się do właściwej sieci i już możemy pracować.
Z systemem można połączyć się również na trzeci sposób, za pomocą wspieranej przez Barco aplikacji MirrorOp, która również umożliwia szybkie i bezproblemowe sklonowanie ekranu naszego urządzenia mobilnego.
Fizyczny nadajnik ClickShare używany w przypadku połączenia komputera z systemem daje nam dodatkowy poziom zabezpieczenia, dzięki któremu unikamy ryzyka, że na naszym ekranie zostanie wyświetlony przypadkowy obraz. W przypadku połączenia za pomocą aplikacji jest ono realizowane za pomocą specjalnego kodu, który trzeba wpisać w naszym urządzeniu mobilnym i który zabezpiecza nasz system przed dostępem osób niepowołanych.
Do niewątpliwych zalet wynikających z zastosowania Barco Clickshare należy również to, że oprócz obrazu system przesyła dźwięk, co wyklucza konieczność stosowania dodatkowych narzędzi do jego transmisji, pozwala podzielić ekran na dwie części i poprowadzić równoczesną prezentację przez dwie osoby, zaś szybkie przełączanie źródeł bez konieczności kłopotliwego przepinania kabli powoduje, że spotkanie jest znacznie bardziej płynne i może być prowadzone bez przerw technicznych.
W sali do pokazów holograficznych, gdzie został zainstalowany największy model CSE-800, system ClickShare został zintegrowany z interaktywnymi tablicami SMARTBOARD SBID 7275P, co dało dwie bardzo interesujące funkcjonalności. Pierwsza z nich, Black-boarding, pozwala na zamianę naszego urządzenia dotykowego w czarną tablicę, z możliwością pisania po niej. Druga, analogiczna funkcja, Annotation, daje podobną możliwość, tylko tym razem zamiast czarnej tablicy, możemy pisać po wyświetlanym, statycznym obrazie. Pozwala to wyświetlić specyficzną tabelę czy schemat, na który można ad hoc nanieść notatki.
Warto nadmienić, że Clickshare jest produktem cały czas rozwijanym i raz kupione urządzenie wykracza w przyszłość, dzięki czemu nawet po wielu latach otrzymujemy nowe funkcjonalności. Firma Barco podąża za zmieniającymi się trendami rynkowymi i wymaganiami użytkowników. Dlatego producent daje dzisiaj możliwość współpracy z systemem już nie tylko telefonów czy komputerów, ale także smartwatchy. Gdy sparujemy z telefonem inteligentny zegarek, z jego poziomu możemy sterować prezentacją wyświetlaną na ekranie, a producent za-powiada wprowadzenie kolejnych funkcjonalności związanych z urządzeniami znajdującymi się na naszym nadgarstku.
Podsumowanie
Wybudowany, obsługiwany i użytkowany przez firmę Skanska biurowiec C jest najnowocześniejszym i najbardziej wyjątkowym obiektem w biznesowej ofercie stolicy. Można zaryzykować stwierdzenie, że jest to jak dotąd najbardziej przyjazna pracownikom i ekologiczna przestrzeń w skali całego kraju. Duży wkład w to miały z całą pewnością rozwiązania marek Barco, Evoko i Crestron, które zapewniły bardzo wiele użytecznych narzędzi dla pracowników i przede wszystkim dały się łatwo zintegrować z aplikacjami zarządzającymi całościowo budynkiem. To wszystko pozwala sądzić, że warszawski Spark to obiekt długowieczny i jeszcze przez wiele lat pozostanie dla klientów niezwykle atrakcyjną przestrzenią. Jeszcze kilka lat temu byłoby nie do pomyślenia, że zaplecze biurowe będzie się budowało nie za pomocą cementu i stali, ale kodu na ekranie komputera…

TEKST i ZDJĘCIA: Łukasz Kornafel, AVIntegracje

Zainteresowały cię opisane rozwiązania i wykorzystane urządzenia?
Skontaktuj się z nami - pomożemy, doradzimy, odpowiemy na Twoje pytania.
mail reklama@avintegracje.pl