Projektory Epson na premierze przeglądarki Opera Touch

Duże, mocne projektory są narzędziem, które doskonale sprawdzą się nie tylko w instalacjach stałych, ale także w instalacjach stałych zbudowanych na chwilę. Mowa tutaj przede wszystkim o prezentacjach biznesowych, premierach nowych produktów, sztuce performatywnej czy na planach telewizyjnych i filmowych. W 2018 roku miało miejsce wydarzenie łączące elementy każdego z opisywanych przedsięwzięć. Firma Opera zaprezentowała najnowszą wersję swojej, uznanej na całym świecie i cieszącej się popularnością przeglądarki w zoptymalizowanej wersji Touch. Jej inauguracji towarzyszyło niezwykłe wydarzenie transmitowane w Internecie dla wielomilionowej publiczności łączący prezentacje, animacje i mapping 3D. Kreacją i realizacją tego wydarzenia zajęła się marka MOOV, która zdecydowała się zastosować projektory instalacyjne marki Epson, umożliwiające stworzenie wielowymiarowej prezentacji, atrakcyjnej zarówno dla publiczności w studiu, jak i dla widzów oglądających transmisję online.

Coraz więcej obszarów życia przenosi się dzisiaj do Internetu i zaczyna mieć wirtualny charakter. Mówimy o e-bankowości, elektronicznej administracji i bardzo wielu wirtualnych usługach świadczonych e-drogą. Od lat również prezentacje biznesowe, szkolenia i premiery nowych produktów można śledzić na ekranie komputera. Właśnie po transmisję online postanowili sięgnąć twórcy wirtualnej premiery nowej wersji Touch znanej na całym świecie przeglądarki internetowej Opera. Opracowaniem i stworzeniem całego wydarzenia zajęła się firma MOOV. To wszechstronny dom produkcyjny specjalizujący się w opracowywaniu koncepcji i produkcji od A-Z wydarzeń, wystaw audiowizualnych, mappingu 3D i designie interaktywnym.
Główną ideą przyświecającą powstawaniu koncepcji całego wydarzenia było stworzenie zorientowanego na społeczność użytkowników posługujących się przeglądarką Opera wydarzenia, które będzie znacznie bardziej angażujące i interesujące dla widzów oglądających go przed ekranem komputera niż widza siedzącego na widowni i śledzącego całe wydarzenie na żywo. Zamawiający szukał nieszablonowego, nowoczesnego rozwiązania, które pozwoli na zaprezentowanie nowego produktu w wyjątkowy i interesujący dla oglądających sposób.
Aby odpowiedzieć na te wymagania zostało stworzone show łączące scenografię, animacje, mapping 3D, śledzące aktorów inteligentne oświetlenie i specjalnie przygotowane grafiki widoczne tylko dla widzów oglądających premierę online. Całe wydarzenie zakończyła sesja pytań i odpowiedzi w trakcie których publiczność znajdująca się przed ekranami komputerów mogła bezpośrednio zadać najbardziej nurtujące pytania twórcom nowej aplikacji.
Zazwyczaj prezentacje produktowe, niezależnie od tego czy są poświęcone nowym telefonom, telewizorom czy samochodom mają dosyć powtarzalny charakter. Na środku sceny pojawia się duży ekran, czasami wygięty, czasami o nieregularnych kształtach, na którym są wyświetlane prezentacje opowiadające publiczności o nowych produktach. Jednak jest to tylko dwuwymiarowy układ w którym publiczność cały czas znajduje się przed ekranem i patrzy na niego tylko z jednej perspektywy. Tutaj twórcy postanowili umieścić prezentujących w trójwymiarowym otoczeniu. W tym celu została zbudowana cyklorama, podobna do tych które można spotkać w studiach fotograficznych. Została ona oświetlona z pomocą głowic ruchomych i równocześnie stała się wyjątkowym ekranem projekcyjnym.
Zanim rozpoczęła się właściwa część prezentacji, piętnaście minut przed jej startem, na cykloramie wyświetlany był zegar odliczający czas do początku wydarzenia. Gdy na scenie pojawiali się kolejni prezentujący, mający ponad 150 metrów kwadratowych ekran służył jako atrakcyjna przestrzeń multimedialna oraz jako ekran na którym demonstrowane były detale oprogramowania któremu była poświęcona prezentacja.
Do wyświetlenia obrazu w trakcie realizacji zostały zastosowane dwa potężne projektory laserowe Epson EB-L25000U o mocy 25 000 lumenów i rozdzielczości 4K każdy. Dwa zestackowane projektory umożliwiły wyświecenie cykloramy która stanowiła scenę i trzon wizualnego otoczenia całej prezentacji. Ponadto w trakcie projektu wykorzystano również dwa projektory Epson EB-L1505U o mocy 12 000 lumenów, które pozwoliły na stworzenie mappingu, wzmocnienie pokazu treściami 3D i wyświetlenie projekcji na pozostałych elementach scenograficznych ustawionych na scenie. Jak przyznają specjaliści z firmy MOOV, wybrane projektory pozwoliły na dokładne zrealizowanie wizji i urzeczywistnienie projektu. Już na etapie planowania całego widowiska i powstawania jego koncepcji, było wiadomo że do realizacji całego przedsięwzięcia będą potrzebne modele odznaczające się dwoma kluczowymi parametrami.
Pierwszym z nich jest jasność. Dzięki dużej sile światła samych źródeł pracujących w projektorach, możliwości stackowania urządzeń oraz zastosowanym obiektywom TTP wysokiej jakości, nie ograniczającym siły świecenia obraz miał odpowiednią jasność, co było kluczowe przede wszystkim w przypadku mappingu. Drugim bardzo ważnym parametrem branym pod uwagę przez twórców całego spektaklu była rozdzielczość. Wynika to z faktu, że na wyświetlany obraz był skierowany nie tylko wzrok publiczności siedzącej w studiu, ale przede wszystkim wielomilionowej widowni zasiadającej przed ekranami komputerów, która patrzyła „przez oko kamery” zarówno w szerokich, ogólnych planach, ale również na zbliżeniach detalicznie ukazujących szczegóły wyświetlanego obrazu.

Nie bez znaczenia była również możliwość montażu projektorów w dowolnej pozycji w zakresie 360 stopni, co dało ekipie swobodę instalacji w dosyć ograniczonej przestrzeni studia, gdzie odbywało się całe wydarzenie, a także głośność pracy projektorów. Poziom hałasu emitowanego przez model EB-L25000U w trybie ECO może ograniczyć nawet do 40dB, a EB-L1505U w standardowym trybie pracy emituje zaledwie 37dB hałasu, który da się jeszcze ograniczyć do 30dB w trybie ECO. Były to niezwykle istotne, ponieważ projektory nie mogły zakłócać odbioru wydarzenia zarówno publiczności w studiu jak i wpływać na dźwięk w transmisji online.
Wszystkie te narzędzia umożliwiły realizację bardzo śmiałej i widowiskowej koncepcji stworzonej przez firmę MOOV, dzięki które prezentacja najnowszej wersji przeglądarki Opera Touch miała wyjątkową formę, która przypadła do gustu widzom, angażując i zaciekawiając zasiadających przed komputerami internautów, a jak wiadomo szczególnie trudno zaskoczyć ludzi którzy widzieli w swoim życiu już wszystko, a przynajmniej bardzo wiele…

TEKST: AVIntegracje
ZDJĘCIA: MOOV